Subaru Impreza 2.0R AWD Luxury (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Impreza 2.0R AWD Luxury |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 12.700 km |
KM-stand laatst | 134.455 km |
Genot om in te rijden maar wel een paar zwakke pun
- 32.000 km
Een jaar geleden een Subaru Impreza 2.0 gekocht. Ik wilde een wat sportievere wagen dan de Xsara Picasso 1.8 die ik had. Meer PK's en een betere wegligging. Na een aantal auto's te hebben bekeken en gereden is het de Impreza geworden. Inmiddels ben ik ruim 1 jaar en 20000 km verder dus de hoogste tijd voor een review.
Smaken verschillen maar ik vind de Impreza nog steeds geen lelijke auto. Goed het is niet zo'n opvallend design en meer middle-of-the road als de oudere Impreza's, maar die vind ik muv het vorige model ronduit lelijk. Het is geen sedan maar het gebruiksgemak van de hatchback spreekt mij meer aan. Overigens zie ik dit model vrijwel niet rondrijden.
Nadeel van de Subaru is het ontbreken van stootstrips op de zijkant. Inmiddels heb ik al een paar plekjes door autodeuren of iets dergelijks.
Het dashboard ziet er goed uit. Bij het aanzetten van het contact springen de toerenteller en snelheidsmeter naar het eind van de schaal. Dit blijft leuk om te zien. Layout is goed. Materiaal gewoon (plastic) wel wat krasgevoelig. Aan de bediening van de cruisecontrol op het stuur moest ik wennen en nog steeds heb ik moeite met de juiste knopjes. Airco werkt prima wel heeft hij even nodig maar daarna volgt een behoorlijk koude lucht. Meestal moet de airco zelf wat langzamer zetten want in de automatische stand is het te veel koude lucht. Het omgekeerde in de winter als de motor op temperatuur is dan volgt lucht alsof je een fohn aanzet. Stoelen zitten voor mij perfect, wel zit je een stuk lager dan in de Picasso, dus moeilijker uitstappen en waarschijnlijk voor mensen met rugklachten niet ideaal. Achterin is voldoende ruimte voor twee volwassenen die niet slecht zitten. De kofferbak is niet ruim maar wel mooi vierkant, nadeel is wel dat onderin de thuiskomer ligt. Bij een lekke band dus alles eruit halen.
Het geluid van de boxer is heerlijk als je er niet mee zit dat je de motor hoort. Vooral als je behoorlijk door trekt in de versnellingen hoor je een heerlijke sound. Dat doortrekken is wel nodig want bij deze boxer lijkt het wel of hoe meer toeren hoe lekkerder hij loopt. Onderin de toeren valt de trekkracht mij tegen, al moet ik wel zeggen dat hij de laatste tijd beter loopt. Ook op super 98 of 100 (Shell in Duitsland, Zwitserland) loopt hij een stuk beter.
Wegligging is goed, niet spijkerhard maar geeft wel heel veel vertrouwen. Ik merk dat ik steeds sneller de bochten neem en mij van adviessnelheden weinig aantrek. Wegligging blijft ook goed bij hoge snelheden. Op Duitse Autobahn bij 180 nog steeds trekkracht over, echter voor mij was dit snel genoeg. Top zou op 193 liggen, het leek mij dat ik harder kon, maar niet geprobeert. Langdurig hard rijden (> 150) geeft geen problemen met motortemperatuur oid. Remmen (schijven rondom) werken goed.
Stuur ligt goed in de hand met op de bekende 10 voor 2 positie lekkere verdikkingen. De versnellingsbak is minder. Inleggen van de achteruit is lastig soms moet ik eerst de koppeling in zijn vrij op laten komen voordat hij wil.
Verbruik is heel wisselend lange ritten op de snelweg ligt het verbruik op 1:12 (120 km). Echter als je veel stadsverkeer doet loopt het zo maar op tot 1:9. Gemiddeld zit ik rond de 1:10.
Hier laat zich de AWD goed merken.
Reparaties heb ik nog niet gehad. Recent een (tussen)beurt laten geven die op EUR 250 uitkwam.
Tot nu toe heb ik geen spijt van mijn overstap. Goed met veel bagage mis ik de ruimte van de Picasso maar ja hoe vaak haal je een Billy bij de IKEA (bezorgen kan ook). Het rijgenot weegt hier ruimschoots tegenop.
Een jaar zorgeloos rijden erbij
- 42.870 km
Inmiddels zijn we een kleine beurt en nagenoeg een jaar verder. Afgelopen jaar hoofdzakelijk korte ritjes gemaakt. Maar de Impreza ook mogen beproeven op de Duitse Autobahn en in de Zwitserse bergen.
Kwalitatief geen opmerkingen. De 45d beurt was EUR 264 inclusief uitlijnen. Alles werkt nog naar behoren nog geen lampje hoeven vervangen. Geen kraakjes. Wel de nodige lak beschadigingen doordat de Impreza op de flanken geen beschermingsstrips heeft. Hoewel je die als extra kunt laten plaatsen toch een gemis op zo'n dure auto. Het verbruik in de stad bij korte ritjes ligt met moeite op 1:10. Op de autobahn als je rustig doet (100 - 120) kom je aan 1:14. Ga je sneller dan zakt dat af tot 1:12 a 1:11. Kortom het valt mee alleen in de stad is hij dorstig.
Wegligging is gewoon super, ik moet echt oppassen niet steeds harder bochtjes te gaan nemen. Trekkracht onderin blijft mij tegenvallen het is een echte toerenmachine. Volgens Subaru kan hij op Euro95 lopen, maar hij loopt merkbaar beter op 98 en nog beter op 100 of 102 dat je in Duitsland en Zwitserland kunt krijgen. Eenmaal op toeren is de motor een genot om te horen en is de trekkracht veel beter. Zit achter het stuur is perfect en de auto stuurt lekker scherp. De versnellingsbak blijft wat hakerig vooral de achteruit laat zich soms moeilijk inleggen. Is dit een Impreza kwaal of heb ik dit alleen ??
De bagageruimte blijft een beetje behelpen als je op vakantie gaat. Zoek je veel bagageruimte ga dan elders kijken of neem (als budget dat toelaat) een Legacy Touring.
Samenvattend ik heb er een zorgeloos jaar opzitten. Ik denk nog lang niet aan inruilen (al mis ik soms de bagageruimte) wil nooit meer een ruimtewagen (ook geen Forester die waggelt ook een stuk meer).
Voor het eerst een APK
- 60.060 km
Afgelopen week mocht ik de Impreza voor het eerst APK laten keuren. Dit direct maar gecombineerd met een grote beurt. Kosten nog geen EUR 400,--.
De laatste tijd viel mij op dat het leek of de auto met de handrem erop reed. Daarbij was het brandstofverbruik hoger dan voorheen. Nu is een Subaru van huis uit niet de zuinigste maar 1:9 in de stad en met moeite 1:11 op de snelweg was ik niet gewend. Bij de beurt bleek dat het luchtfilter behoorlijk vol zat met ondermeer dennenaalden van een vakantie van 3 jaar terug. Je vraagt je dan wel af wat ze de vorige beurten hebben gedaan met het luchtfilter. Maar goed de auto trekt weer als voorheen en het verbruik is weer terug naar normaal.
Het afgelopen jaar zijn de voorbanden vervangen. De Uniroyals die erop zijn gegaan zijn iets minder qua wegligging dan de Yokohama's. Niet slecht maar ook niet goed. In de winter een keer voor het huis gestaan met een verzopen motor achteraf zal het verstopte luchtfilter daar ook wel bij geholpen hebben. Verder geen problemen en zo hoort het ook.
De kwaliteit van de lak van mijn Subaru valt mij tegen. Ik heb al de nodige steenslag op de motorkap en binnen no-time zit daar roest. Inmiddels met een lakstift weggewerkt maar mooier wordt het er niet op.
De hagelschade van een recente hagelbui kon er zonder plamuur en spuiten uitgehaald worden dus dat leverde geen gespoten motorkap op.
Al met al ben ik dik tevreden. Dit type Impreza blijft een zeldzaamheid op de weg en veel mensen vinden het niet zo'n mooie wagen. Ik ben blijkbaar een uitzondering en geniet nog elke keer als ik hem zie staan.
Wat is het toch saai
- 72.700 km
Veel mensen zijn niet onder de indruk van het uiterlijk van de laatste Impreza. Het is een wat saaie bak (valt wel mee is mijn mening).
Wat betreft het onderhoud is een Subaru (ook) erg saai. Er is eigenlijk na een jaartje sturen niets bijzonders te melden.
Bij 70.000 km waren achter de Yokohama's op. De Uniroyals bevielen niet dus heb ik er nu 4 Continentals onder liggen en die bevallen tot nu toe goed. Met het stijgen van de kilometers lijkt de bak minder stroef te schakelen alleen achteruit blijft soms zoeken.
Verbruik ligt vooral bij korte koude ritjes hoog (1:9) terwijl op lange ritten ook bij hogere snelheden ik zo rond de 1:11 - 1:13 zit. Kortom niet slecht. Motor lijkt met het stijgen van de kilometers beter op te pakken en is wat minder nukkig. Tijdje op super 98 gereden maar de laatste tijd weer gewoon op Euro 95. Merk eigenlijk geen verschil.
Volgens mij neem ik bochtjes harder dan vroeger waardoor ik soms wat merk van wegglijden over de voorwielen. De subaru nodigt uit om harder de bocht in te gaan.
Kortom er niets kapot aan een Subaru tenzij je het zelf doet of iemand anders zo vriendelijk is om tegen je aan te rijden.
Hoe meer kilometer hoe lekkerder hij gaat rijden
- 89.100 km
De laatste tijd rij ik een stuk meer omdat ik een overvolle trein maar heb omgewisseld voor de auto. Niet veel sneller maar wel veel comfortabeler. Wat mij op valt is dat met het stijgen van de kilometerstand de Impreza lekkerder is gaan rijden. Niet dat het tot nu slecht was maar het lijkt erop dat alles net iets soepeler gaat. Een ander ding wat met steeds weer opvalt is dat de Impreza qua verbruik aardig in de buurt komt van de opgegeven verbruikscijfers. Bij andere merken is dat vaak een mission impossible.
Bij 89000 heeft de Impreza een grote beurt gehad. Geen enkele bijzonderheid alleen de remblokken voor en achter waren na bijna 90k aan vervanging toe. Verder valt er niets bijzonders te melden. Hij start altijd en ik hoor nauwelijks rammeltjes. Alleen het oprolscherm achterin piept soms maar dat is niet storend.
Hoewel ik meestal na een jaar of vier ga rondkijken naar een andere (nieuwe) auto heb ik nu besloten maar even door te rijden. Redenen: Het rijden is nog super en er is inmiddels fors op de auto afgeschreven. Vooralsnog loont het om dus door te rijden.
Zes jaar verder een dure beurt
- 101.236 km
De laatste tijd rij ik een stuk meer en dus komen de beurten ook wat sneller. Aangezien de Impreza bijna zes jaar oud is en de 105k naderde kwam er een dure beurt met APK aan.
Qua rijden blijft het een saai verhaal. Alles blijft het gewoon doen. Slijtage niet of nauwelijks merkbaar. Wat krassen en steenslag op de motorkap. Verder geen spatje roest. Bekleding, stuur, schakelaar, elektrische ramen, centrale deurvergrendeling alles doet het gewoon nog als op de eerste dag. Uitlaat en koppelingsplaten zijn nog niet aan vervanging toe. Schakelen gaat een stuk soepeler dan toen ik de Impreza net had alleen de achteruit wil soms niet.
Rijden doet de Impreza prima. Hoe meer ik de auto gebruik des te beter lijkt hij de rijden. Bij snel genomen bochten of glad wegdek is de auto wat overstuurd. Je moet het overigens wel bont maken voordat je hier last van krijgt. AWD is echter geen tovermiddel doe je stomme dingen dan gaat het ook in een Subaru fout.
Het verbruik in doorsnee rond de 8,5 liter per 100km. Met een warme motor en rustige rijstijl op de autobahn kom ik op 6,8 l. Vanaf 140 km/u gaat het verbruik snel richting 10 l per 100 km.
De bij een eerder beurt geplaatste Continental Banden bevallen mij goed. Van de op internet genoemde kwaal 'cuppen' heb ik (nog) geen last.
Inmiddels is de 105d km beurt uitgevoerd en dit is wel een naar verhouding dure beurt met distributieriem, v-snaren en spanrollen. Als je de kosten over de afgelopen 6 jaar uitsmeert valt het wel mee en voorlopig kan ik er weer 105d km tegenaan. Of ik dat ga halen weet ik nog niet. Aan het rijden met de Impreza zal het niet liggen maar een mens wil soms wat anders.
Een grote beurt en verder weer niets te melden
- 118.138 km
De afgelopen maanden rij ik meer dan voorheen dus komen de beurten, bij de Impreza om de 15000 km sneller voorbij. De 120d km naderde dus tijd voor grote beurt. Zelf had ik geen zaken die mij de afgelopen maanden waren opgevallen en dat bleek ook er was behalve een ruitenwisserblad niets bijzonders.
Verder is rijden met een Impreza saai. Hij doet het altijd en er gaat eigenlijk niets kapot. Het verbruik ligt zo rond de 8,4 l/100km en dat is aardig in lijn met de opgave van Subaru. Subaru maakt er blijkbaar geen sport van om de verbruikscijfers zo laag mogelijk te krijgen en dus is e.e.a. haalbaar.
Verder valt mij op dat alles in de auto er nog goed uit ziet. Geen slijtage plekken op het stuur of knopjes. Wat er aan beschadigingen te vinden is, is puur en alleen het gevolg van slordigheid van de eigenaar. Zo is het materiaal van het dashboard nogal hard en krast dus snel. Gevolg bij mij zit er een kras in.
Nog even een samenvatting van de plus- en minpunten:
+ betrouwbaarheid
+ wegligging
+ trekkracht (lage gearing)
+ geluid
- bagageruimte krap
- geen stootstrips op deuren dus snel
parkeerschade.
Afscheid
- 134.455 km
Vandaag hebben we afscheid genomen van onze trouwe Subaru Impreza. Het laatste half jaar was ik op zoek naar iets anders. Dat mocht ook weer een Subaru zijn maar dan liever iets grotere kofferbak. Al snel kom je dan uit bij de Legacy/Outback. Die zijn er best wel maar of behoorlijk duur of met veel kilometers.
Uiteindelijk is het dus geen Subaru geworden.
De Impreza gaf zelf geen aanleiding voor het afscheid. Het gebruikelijk onderhoud bij 135d km naderde. Ik had nog steeds dezelfde accu, uitlaat, koppelingsplaten en was bezig aan mijn 2e set banden. In de auto nog geen sporen van slijtage. Het harde plastic in de auto was wel krasgevoelig. Een achterlicht was niet helemaal waterdicht meer zag ik laatst maar verder alles prima. Maar de zaken die ik hierboven noemde komen ook voor een Subaru van ruim 7 jaar oud toch een keer.
Rijden met de Subaru is tot de laatste dag een genoegen geweest. De auto hangt heerlijk aan het gas en die boxerroffel zal ik zeker gaan missen. Het verbruik is wel bovengemiddeld al had ik een verbruik dat maar 5% boven de fabrieksopgave ligt. Kom daar maar eens om bij een downsize turbo blokje.
Conclusie de Subaru Impreza is een prima auto met een paar minpuntjes. Jammer genoeg lijkt het erop dat Subaru alleen nog SUV's wil gaan verkopen. De Legacy is inmiddels ook uit de verkoop en ik vraag mij af op de opvolger nog verkocht gaat worden. Blijft straks alleen de XV, Forester en Outback.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.