Subaru Impreza 2.0D AWD Sport (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Impreza 2.0D AWD Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Wat een apparaat
- 7.500 km
De Impreza diesel dwingt een glimlach op je gezicht, dat is één ding dat zeker is. Zo´n anderhalve maand geleden ging ik mijn boxerdiesel ophalen bij Family Cars in Amsterdam, en hij heeft tot nu toe al mijn verwachten waargemaakt of overtroffen. De Sport uitvoering is zeker een aanrader. Het kost je 3.000 euro, maar dan is 'ie wel echt af (geweldig audio-systeem, extra dik uiterlijk, stoere sportstoelen, en niet te vergeten: bewonderende blikken verzekerd). Leuk detail: de luchthapper is voorbehouden aan de diesel en de WRX STi, een benzineversie met het zonder stellen.
Foto's + meer bevindingen
- 12.500 km
De dieselboxer van de Sub loopt lekker stil, echter tot de 1.500 toeren is hij vrij eenvoudig te ontmaskeren als een diesel. Als de motor stationair loopt en je staat achter de auto, dan hoor je hem amper. Tussen de 1.500 en 3.000 toeren loopt de motor zeer stil en draait zijn rondjes op de achtergrond. Als je boven de 3.000 toeren klimt klinkt hij ronduit sportief, inclusief boxerroffel. Als de motor koud is klinkt hij stationair 'anders', een geluid dat ik denk ik nog het best kan omschrijven als een soort van 'gorgelen'. Dit geluid verdwijnt vrij snel (binnen enkele minuten). De motor loopt ten alle tijden zeer stil / trillingsvrij. Het verbruik van de auto ligt net boven de 6 liter op 100 km. Niet gek voor een 150pk / 350Nm sterke motor die 1.400 kilo voortbeweegt door een permanente vierwielaandrijving toch?
Wat betreft de uitvoering van de auto deel ik de mening van bakrr: standaard is het uiterlijk van de auto alles behalve spannend, vandaar dat ik ook voor de 3.000 euro duurdere Sportuitvoering ben gegaan. Ik heb wat foto's bijgevoegd zodat jullie kunnen zie hoe dit dan uitziet. Zelf vind ik zijaanzicht van de neus het mooiste gedeelte van de auto.
Het Sportpakket omvat onder andere:
- sportstoelen
- een bodykit (front, side, diffusor)
- 17-inch lichtmetaal
- 10 speakers
- xenon
Om het pakket af te maken heb ik voor donkerdere ramen (vanaf B-stijl) gekozen. Mede dankzij de kleur (dark grey) en het nieuwe model (5-deurs) is de auto een opvallende verschijning zonder schreeuwerig te zijn (mee eens?).
Standaard beschikt de Impreza diesel over een zesbak, maar in de praktijk zul je de 6 niet veel gebruiken. Bij 120 km/u draait de motor minder dan 2.000 toeren in de 6, maar de besparing op de brandstof is minimaal ten opzichte van de 5 en voor het geluid in het interieur hoef je het ook niet te doen.
Het audiosysteem dat met het Sportpakket komt geeft een heel goed geluid. Bassen zijn lekker diep en de overige tonen klinken erg strak. Ik heb geen extra versterkers of subwoofers. De auto beschikt verder over een 3,5mm audiojack. Deze aansluiting bevindt zich in het opbergvak van de armsteun tussen de voorstoelen. Hier vind je ook een tweede 12v aansluiting, dus een ideale plek om je mp3 speler uit het zicht op te bergen. Dankzij de Parrot heb ik nog eens een extra 3,5mm audiojack, USB aansluiting, en iPod aansluiting.
Een van de meest merkwaardige (en voor menig koper irrelevantste) kanten van de nieuwe Impreza is dat het een verrassend praktische en ruime auto is. Met mijn 1,87m zit ik royaal achterin en heb minimaal 5cm over bij mijn hoofd. Ter referentie: in een Audi A4 zit ik opgevouwen (knieen in mijn nek en hoofd op mijn schoot). Als je de achterbank neerklapt kun je een behoorlijke lading kwijt achterin. De ingang via de achterklep is breed, en ik heb zonder problemen grote platen kunnen vervoeren (kledingkast). In normale staat, dus met opgeklapte achterbank, is de bagageruimte eerder magertjes. Dit is mede te danken aan de vierwielaandrijving waardoor de bodem van de bak relatief hoog is.
2 jaar alweer
- 93.000 km
Alweer 2 jaar oud is de Sub (sorry dat ik zo lang niks van me heb laten horen jongens). Nog helemaal geen problemen gehad tot nu toe, inclusief twee wintersportvakanties. De auto bevalt nog steeds super!!
Ruud, dat trillen bij stationair lopen heb ik ook.. af en toe. Normaal draait hij stationair heel stil rond de 800 rmp. Soms zakt hij daar onder, en trilt / schudt hij inderdaad nogal. Een oorzaak zou ik niet weten, maar hij gaat na een tijdje ook weer vanzelf terug naar de 800.
Het verbruik over de afgelopen 93.000 kilometer is 6.7 op 100 (1 op 15). Dat is voornamelijk woon-werkverkeer, wat voor mij neerkomt op 15 minuten stadsverkeer, en 10 minuutjes snelweg a 130. Niet ideaal om een goede score te halen dus. Als je lange stukken op de cruise control rijdt kom je wel een stuk lager (rond 6 op 100).
Ondertussen heeft de Impreza twee winters met bergen sneeuw gezien, en dat is echt genieten!!! Een paar redenen waarom. Je kunt als enige in de straat zo wegrijden 's morgens (wel krabben natuurlijk, maar je auto uitgraven hoeft niet, uit 30 cm sneeuw rijdt je zonder wheelspin zo weg). Je hebt tractie als een malle vanwege de AWD. Terwijl je lekker geniet van de winterse omgeving kun je uit je raam kijken naar de Mercs en BMW's die vast zitten in de greppel. Je hebt het gevoel dat niets deze auto kan tegenhouden. Ik verheug me alvast op een dik pak sneeuw :-D
Op regen reageert de Impreza overigens al even stoïcijns. Het is dat je een voorruit hebt zodat je kunt zien dat het regent, maar anders merkte je het niet (bij wijze van).
Even kort mijn goede en minder goede punten.
Goed:
- Rijplezier! (Boxer+Diesel+AWD = plezier)
- Betrouwbaar
- Onderscheidend
- Vormgeving dash (persoonlijk natuurlijk, maar springt er voor mij positief uit ivm andere merken)
- Praktisch (zie vorige review)
Minder:
- Kraakjes interieur (rechtsvoor achter dash en rechtsachter bij de kofferbak, is wel te verhelpen als ik de andere reviews lees)
- Aardig wat lawaai in interieur op de snelweg in vergelijkt met bijvoorbeeld een Golf (stoort mij niet, ik zet de radio wat harder, maar wellicht voor iemand anders wel relevant)
Samenvatting: nog nooit ook maar een seconde spijt gehad van mijn keus voor deze Impreza, zou het meteen weer doen.
Respect
- 180.000 km
In de afgelopen 4 jaar heb ik diep respect gekregen voor deze Scubi, en heeft hij ons hart gestolen. Hij heeft ons meer dan 180-duizend heerlijke kilometers bezorgd en het is dan ook met pijn in het hart dat we nu afstand moeten doen.
Dit is echt een auto met karakter: krachtig, elegant, en onverstoorbaar! Technisch is het natuurlijk een absoluut hoogstandje met de unieke boxerdiesel en permanente AWD, maar ook het uiterlijk (en dat zullen minder mensen met me eens zijn) vind ik nog steeds erg geslaagd.
Mankementen zijn de Impreza vreemd. De enige keer dat er (bijna) problemen waren wilde de motor pas bij de 4de poging starten vanwege een totaal gebrek aan zuurstof. De auto stond een paar dagen geparkeerd in een niet geventileerde parkeergarage op de derde laag onder de grond op onze wintersportbestemming, geen ideale locatie kun je gerust zeggen, maar er was geen andere optie. IJle lucht en totaal geen ventilatie (dus een totaal gebrek aan zuurstof) is voor elke auto lastig, en zeker voor een turbodiesel. Desondanks zijn we toch zonder hulp weggekomen, dus wederom hulde voor de Subaru! Voor de rest 0,0 problemen.
De Impreza is ons dus grandioos bevallen en we wilden dan ook graag weer een nieuwe, maar daar dacht Subaru zelf anders over. De Impreza is namelijk verdwenen uit het assortiment. Bovendien wordt Subaru erg gepest door de belastingregels van de Nederlandse overheid waardoor een nieuwe flink duurder is geworden. Helaas is er daar geen bewondering voor de prachtige oerdegelijke techniek, maar wordt er blindgevaren op onbetrouwbare fabrieksopgaven, awel...
Het verbruik dat we uiteindelijk gescoord hebben is 6,7 liter diesel op 100 kilometer (zie ook mijn verbruiksmonitor). Dat is zeker een nette score, aangezien ik graag zo nu en dan van het aanwezige vermogen gebruik maak. Als je dan in het achterhoofd houdt dat deze auto permanente AWD heeft is dat verbruik extra indrukwekkend.
Wat me verder opviel is dat deze auto bijzonder zuinig is op zijn rubber, ik gok dat de AWD zorgt voor gelijkmatige slijtage. Bij mijn beste weten zijn twee van de zomerbanden nog altijd de banden waarop de auto ooit is afgeleverd (dus met 90-duizend km ervaring).
Ik heb nog wat foto´s van de hoogtepunten bijgevoegd, en zal jullie via een nieuwe review op de hoogte houden van onze volgende auto. Het is geen hatchback geworden, want er was er geen 1 die kon tippen aan onze Scubi ;-)
Subaru, bedankt dat jullie zulke heerlijke auto´s maken! We zullen onze Impreza missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.