Subaru Impreza 2.0D AWD Luxury (2010)

autoreview

Subaru Impreza
Subaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru Impreza

Signalement

UitvoeringImpreza 2.0D AWD Luxury
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst180.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tijd om de ervaringen te delen

  • 10.750 km

Nooit eerder nam ik de moeite om een autoreview te delen op deze manier. Zelf las ik er echter diverse. Na heel veel kilometers in verschillende auto's vond ik het nu toch echt tijd om mijn ervaringen met de Subaru Impreza 2.0D wel op deze manier te delen.

Zo'n 15 jaar geleden deed ik m'n eerste ervaring op met Subaru via een 1.6 DL stationwagen, gevolgd door een miniJumbo. O.k. die verandering was enorm, maar het Subarugevoel was aangewakkerd.

Omdat ik inmiddels jaarlijks zo'n 50.000 km rijd, wordt ik (begrijpelijk) geacht 'Diesel te rijden'. En dus kon ik tot 2008 nog slechts naar een Subaru kijken. Blij was ik dat er uiteindelijk toch ook bij Subaru kon worden gedieseld. Afgelopen september kon ik dan eindelijk weer extra geinteresseerd naar de Subaru-showroom.

We (het gezin) hadden op voorhand 1 redelijke zorg namelijk: we zaten intussen ruim 3 jaar 'hoog' in de Toyota Verso en we betwijfelden of we nog zouden kunnen wennen aan een lage(re) zit. Eerlijk gezegd hadden we al besloten 'nooit' meer laag te willen zitten .... Maar een Subaru Forester behoorde toch echt niet tot de mogelijkheden.

Er was uiteraard maar 1 manier om het zitten en rijden te ervaren. Onze dealer liet een fonkelnieuwe Impreza 2.0D Luxury komen vanaf de importeur en een weekje later konden wij een uitgebreide testrit gaan maken.

Vanaf die eerste kilometer tot de tienduizendzevenhonderdvijftigste van vandaag aan toe is het rijden in 1 woord subliem. Op de zit kom ik zo meteen nog terug. De eerste 3 weken waren 'de vooral sneeuwweken' aan het eind van 2010 en het begin van 2011. De combinatie van AWD met winterbanden maakte het rijden, onder flink winterse omstandigheden, af. Ik kan niet anders zeggen. Het directe sturen, het als een blok op de weg liggen, de souplesse van de adequaat reagerende boxermotor: het klinkt misschien overdreven, maar het rijden is puur genieten.

Nog even over de zit, want daar hebben we uiteindelijk nog het langst over nagedacht. De bestuurdersstoel kan behoorlijk 'de hoogte' in. Het uiteindelijke echte verschil met de Toyota Verso blijkt beperkt en in die zin geen (enkel) probleem. Het in- en uitstappen gaat prima. Voor de bijrijdersstoel zit dat (letterlijk) iets anders. Die kan de hoogte namelijk niet (vanzelf) in. Daarvoor zijn er twee prima oplossingen. Of er komt een 'Engelse' stoel want die functioneert als de 'Nederlandse' bestuurdersstoel. Of de stoel wordt via een (onderzet)frame standaard (en dus 'definitief') op gelijke hoogte gezet met de bestuurdersstoel. De enige beperking is dat die stoel daarna niet meer omlaag kan worden gezet, maar die behoefte hadden wij juist ook zeker niet. Het prijsverschil tussen beide oplossingen is dusdanig duidelijk, dat wij kozen voor optie 2. De praktijk: het werkt prima.

Tenslotte nog twee 'dingen' voor dit moment: het gemiddeld verbruik deze eerste 10.750 km ligt rond de 1:16,5. En wat me best verbaast is het toch ook in 2010 beperkt aantal verkochte Subaru Impreza's. Juist ook voor de zakelijke markt is dit mijnsinziens mede met de komst van 'de Dieseluitvoering' een in meerdere opzichten heel aantrekkelijke auto.

Voor wat betreft de waarderingen zal ik op dit moment nog nergens 'uitmuntend' invullen. Daarvoor is 10.750 km mogelijk nog wat te kort.

Twee kleine, maar niet onbelangrijke, wijzigingen

  • 13.000 km

Misschien wat onoplettend van me maar ik zie nu dat de auto, volgens de specificaties van Autoweek, 5 versnellingen zou hebben en energielabel E. Dat is namelijk niet het geval. Het moet zijn 6 versnellingen en energielabel D.

Al weer de 2e onderhoudsbeurt achter de rug

  • 32.750 km

Na de recente 2e onderhoudsbeurt (elke 15.000 km) tijd voor een update. Ik klop het graag af, maar tot op heden is er helemaal niets negatiefs te melden over de uitstekend rijdende Impreza diesel. Nou hoeft dat ook helemaal niet, maar het had na ruim 30.000 km best gekunnen. Er is juist nog een postief punt verbeterd en dat is het dieselverbruik. De afgelopen maanden verbruikt de auto gemiddeld 5,6 liter per 100 km. En dat verbruik stemt mij zeer tevreden. Ja, ik laat de motor flink werken. En ja, de airco staat bij buitentemperaturen boven de 20 graden Celsius altijd aan. Wat me opvalt is dat naarmate ik de auto wat langer rijd, deze met gemak optrekt tot 120 km per uur in de 4e versnelling. Ik begin die net geen 9 seconden van 0 tot 100 km per uur steeds beter te begrijpen. Intussen heeft ook de caravan achter de auto gehangen. Het koppel van 350 Nm is natuurlijk niet hetzelfde als de 400 Nm van de Toyota Verso, maar blijft ruim voldoende om stevig (weg) te kunnen rijden. Al met al blijft elke rit voor mij nog steeds genieten. Op naar de volgende review.

Het eerste jaar zit er op

  • 56.100 km

Begin deze maand passeerde ik de 54 duizendste kilometer. En dat was de stand na 1 jaar met groot genoegen rijden in de Subaru Impreza diesel.

Dit betekende dus ook de derde onderhoudsbeurt dit eerste jaar, want de interval is 15.000 km.

Uiteindelijk was er dit hele jaar slechts 1 klein minpuntje. Ik moest een aantal keer een kapotte koplamp vervangen. En dat laat ik graag aan de experts in de garage over. De laatste keer zijn er twee koplampen ingebracht van een ander type (mij niet bekend wat er anders aan is) om te kijken of deze het langer volhouden. Ik hoop het eerlijk gezegd van wel, want constant goed licht is zeker in de winter van groot belang.

Het gemiddelde verbruik over het volledige eerste jaar (54.000 km dus) ligt rond de 5,6 liter per 100 km. Ik ben daar erg tevreden over en het komt prima overeen met de getallen volgens de brochures.

Al met al niets dan lof voor deze auto. Ik hoop er ook komend jaar met veel plezier weer veel veilige kilometers in te mogen rijden!

Op naar de 100.000 km

  • 86.750 km

Het begint wat saai te worden. Het schrijven van een nieuwe review bedoel ik dan. Het rijden allerminst. De afgelopen twee weken was het extra leuk rijden. In het Noorden van Europa off-road onder regenachtige omstandigheden de nodige kilometers overbrugd. Als je snel moet corrigeren om kuiltjes en kuilen heen, ervaar je de permanente vierwielaandrijving heel direct. Het was puur genieten.
Vooralsnog blijft de enige bijzondere reden van garagebezoek het frequente kapot gaan van de koplampen. De interval was de afgelopen periode gemiddeld eens per maand!
Het verbruik blijft constant, gemiddeld 5,6 liter per 100 km. Het jaargemiddelde aantal kilometers blijft eveneens constant net boven de 50.000 km.
Met heel veel plezier zie ik ook de komende ruim 13.000 km tegemoet.

En de 100.000 km al weer ruim gepasseerd

  • 109.400 km

Als je begint te rijden lijkt 100.000 km een eind weg, maar als je dat 2 jaar later passeert, gaat het toch wel erg hard. Intussen ook weer sneeuw gehad. En eerlijk is eerlijk, op dat moment komt de AWD toch extra tot z´n recht. Alleen om die reden (wat mij betreft) bijna jammer dat de witte deken binnen 2 dagen al weer weg was. De garage hebben we (´afkloppen´) nog steeds alleen gezien voor de onderhoudsbeurten en vervanging van kapotte lampen. Het is en blijft puur genieten van deze auto. Dankzij het digitale tijdperk heb ik exacte gegevens van het verbruik. Het volle eerste jaar was het gemiddelde verbruik 1:16,5. Het tweede volle jaar was het gemiddelde 1:17,2. Wat mij betreft prima. Ik zag dat het dit jaar verkochte aantal Impreza´s ontzettend laag is. Gelukkig voor Subaru wordt het totale verkoopaantal gecompenseerd door andere modellen. Daar waar ik maar de kans krijg, blijf ik (de) Subaru (Impreza) promoten!

Binnenkort eindigt het pure genieten

  • 157.200 km

Onvoorstelbaar dat mijn vorige bericht al weer zoveel kilometers geleden is. Maar met 1.000 km per week gaat het supersnel. De afgelopen weken ga ik me steeds meer realiseren dat het binnenkort afgelopen is. De 160.000 km komt rap dichtbij en dat betekent dat de auto ´er uit´ moet. Ik heb iets meer dan 3 jaar mogen genieten van puur rijplezier. Volgens mij is het moeilijk te evenaren.
Gelukkig is er levertijd op de volgende auto, dus deze winterperiode hoop ik o.a. nog te genieten van de AWD + winterbanden. Er is ten opzichte van mijn eerdere berichten niets veranderd. Puur lof voor deze auto! Het is en blijft een behoorlijk uniek exemplaar op de Nederlandse wegen.

De eindstand bereikt

  • 180.000 km

Nadat het noodzakelijk aantal te rijden kilometers was verlengd met 20.000 van 160.000 naar 180.000, is die kilometerstand vandaag bereikt. Daarom eindigt hier mijn review na 3,5 jaar gereden te hebben met deze fantastische auto!

Het totaalgemiddelde verbruik komt op 1:16,5 uit. Ik ben daarover zeer content (pittig gereden, vierwielaandrijving, diesel).

De enige twee redenen voor het garagebezoek waren de reguliere onderhoudsbeurten + met enige regelmaat vervangen van 1 (en dus 2) lampen voor. Maar dit valt in het niet bij het pure rijgenot dat ik de afgelopen 180.000 km mocht ervaren.

Voor mij is dit in 25 jaar veel verschillende auto´s rijden met stip op 1 de beste auto (geweest). Ik hoop dat de auto vanuit de leasemaatschappij nog een gelukkige tweede eigenaar mag vinden.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.