Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Impreza 2.0R AWD Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 131.410 km |
KM-stand laatst | 137.700 km |
Een nieuwe tijd
- 137.700 km
In 2010 keek ik al naar dit merk en twijfelde toen ook over een Impreza. Toen een andere keuze gemaakt. Nu na een lange tijd iets uitgezocht waar ik echt gelukkig van wordt en ik ben benieuwd of dit gaat blijven. Het merk heeft mijn hart gewonnen en dit is hoe ik er toe kwam.
De Peugeot ging door naar de volgende vriend, de Swift kwam van de ander. Het kwam beter uit als de Swift weer terug ging en wij wilden heel graag een grotere auto.
Beste lezer, ik ging voor het eerst anders kijken naar auto's.
Zo ging er een aantal maanden geleden een kinderwagen mee naar de dealer, deze past namelijk niet in de kofferbak van de Swift. Uiteindelijk niets geworden bij de dealer, maar mijn zoektocht zette voort.
Ik heb lang gezocht en vond deze Impreza 2.0R Sport bij een particulier. Mijn vrouw en ik waren beide overtuigd en ik dacht toen voor een zeer schappelijk bedrag deze te kopen. Wetend dat er onder andere de distributieriem en de remmen wat aandacht nodig hadden. En wat nieuwe banden.
De eerste ervaringen met rijden waren super, rustig en zeker laat deze auto zich sturen. Bij mij in de buurt zit een Subaru Specialist en daar ging ik dezelfde week nog naar toe.
Mijn vraag aan hun om de auto volledig na te kijken, ik wil alles weten. Dit bedrijf zit er al 40 jaar en vertelde hun werkwijze. Niet goedkoop, maar duurzaam. Goed, ik wist dat ik een apart merk heb gekocht en wil hier graag lang in blijven rijden. Het bedrijf staat ook niet voor niets al 40 jaar op dezelfde plek en zo werd de Impreza nagekeken.
Ik werd gebeld of ik even langs wilde komen, want zijn lijstje was aanzienlijk hoger dan dat ik van te voren had bedacht. De volgende zaken waren geconstateerd en ik heb alles laten repareren. Daarnaast besloot ik een volledige grote beurt erbij te doen om voor mij zelf een nulpunt te maken.
Km stand: 134.279
- Distributieriem inclusief spanners, rollen en beide multiriemen.
- Laatste twee uitlaat delen vervangen.
- Grote beurt; bougies, filters, olie.
- Rem-, koppelingsvloeistof ververst.
- Versnellingsbakolie ververst.
- Remklauwen intern gereinigd, rondom nieuwe blokken.
- Klepspeling gecontrolleerd, in orde.
- Klepdeksel pakkingen vervangen.
- Massakabels vervangen, waren weggeroest.
- Airco: condensor, verdamper, leiding set, kleppenblok en vloeistof vervangen.
- Airbag, er stond nog een terugroepactie open.
De bovenstaande reparaties kostte zo’n € 4500.
Een maand later kwam er nog een uitlaat sensor om de hoek kijken.
- HO2S Heater control circuit low: bank1/sensor2
Inclusief montage € 318
Zo dat was het even, toen kwam er nog een lekke band op het lijstje bij. Althans ik dacht een lekke band. Ik wilde deze banden toch gaan vervangen, dus zelf een setje winterbanden besteld voor deze velgen en die erop gezet. Maar het lek bleef. Balen.
Het bleek een lekke velg te zijn, gelukkig zijn we zelf vrij handig en kwamen we erachter dat er door aluminium oxide een luchtbubbel was ontstaan die het lek veroorzaakte. Lekker schuren en ik rijd nu al weer maanden prima verder zonder iets in luchtdruk te dalen. Gelukkig maar.
- Lekke velg
€: een beetje schuurpapier en een vrije avond.
Km stand: 135485
- Continental WinterContact TS 850 P FR XL 205/50 R17
- 4 ventielen
€ 470
En nu wordt het rustig.
De auto draait heerlijk zijn km’s en ik ben er zo blij mee. Hij is perfect voor ons, hij biedt ruimte voor ons gezin, kinderwagen met alle spullen die je meeneemt gaan prima in de kofferbak en dan hebben we voldoende ruimte over. Ook past er een inbouwvaatwasser in met de bank plat. Heel fijn.
En als ik zin heb om het gas eens in te trappen gebeurt er ook voldoende. Ik houd van ongeblazen motoren, de reactie snelheid en hoe het vermogen opbouwt. Hoog in de toeren zit er voldoende vermogen om lekker te genieten. Grip heeft die zeker, hij laat niet met zich sollen. Ik heb geprobeerd op gras om te kijken wat er gebeurt als je vol gas weg rijd. (Geen idioot gedoe met het schieten van een koppeling, die barbaren die ik dat zie doen… vervang zelf maar eens koppeling) Gewoon stationair en dan gas erop. Nou hij gaat er gewoon vandoor alsof deze op asfalt staat. In de bochten voelt het echt anders dan andere auto’s. Waar het merk spreekt over symmetrie en balans voel ik dat ook. Om daar echt mee te spelen moet ik de auto eerst beter leren kennen. Maar mijn vrouw merkt zelfs dat hij minder overhelt in de bochten. Dat is ook een van redenen dat ik het een mooi merk vind. Het bouwt zijn auto’s met een ander doel. Zo is de boxer die er in ligt echt zalig. De balans voel je heel goed, geen nukken of schokken. Rustig zo die gaat. Wij willen graag met deze auto op vakantie!
Km stand: 137668
We hebben iets over de 6000 km gereden met de auto en na de het bovenstaande lijstje niets meer gehad. Ik ben benieuwd of dit merk inderdaad zo betrouwbaar is als men zegt. Wij zijn er in ieder geval erg blij mee.
Het verbruik is een ander verhaal. Ik was mij hiervan bewust toen ik deze auto aanschafte. Gemiddeld rijd ik 1 op 10,5. We rijden met regelmaat over de N57 en daar rijd hij 1 op 14. In de stad is het meer 1 op 9. Ik snap dit en accepteer het. Minder verbruiken is altijd beter, maar ik rijd graag.
Sneeuw! Juist, eindelijk iets waarmee ik wat kan spelen. Althans, dat dacht ik. Een schitterende verlaten weg uit gekozen. Nouja verlaten, ik kwam al eerder iemand tegen in de greppel. Die werd er door een tractor uitgehaald. Het is hier dus glad. Ik ga stil staan. Rustig koppeling, beetje gas. Zodra hij rolt. Vloer ik het gaspedaal. Het VDC lampje gaat branden maar gestaag rijd hij weg, gestaag? Hij trekt als een tierelier op. Zo hard wil ik niet. De 50 is zo bereikt. Ik doe het nog een keer. Je hoort en voelt het controle systeem werkt. Tijd voor het knopje. VDC OFF, zelfde aanpak. Maar zodra ik hem nu vloer stijgt hij volop in toeren en ontstaat er een AWD slip en vrij snel vliegt hij ervandoor. Nog harder dan zonder VDC, maar of ik de controle nog had? Heel interessant. Nu een helling omhoog. Zonder VDC is het een hoop geglibber maar komt hij wel van z’n plaats. Ik moet opletten welke richting ik het stuur geef. Met VDC ON is het een heel ander verhaal. Het is wonderbaarlijk, maar je rijdt gewoon omhoog. Absoluut geen gekkigheid, een wilde stuurbeweging in een gladde S bocht en de auto pakt op waar jij naar toe stuurt. Wat werkt dit goed. Dit voelt veilig, toch blijft het lezen van de weg belangrijk. Ik realiseer heel goed dat AWD niets te maken heeft met remmen. Sterker nog, door het makkelijke optrekken is het moeilijker te bepalen of je net zo hard kan afremmen.
Met een vriend s’avonds dezelfde weg opgezocht. Er lag weer een auto in de berm, zelfde plek als vanmiddag. Nu stond er een Subaru voor om hem eruit te trekken. Noem me een fan, ik vind dat leuk om te zien. Ook hem liet ik de auto ervaren en hoe de auto zich gedraagt. En hij ervaart hetzelfde.
Het spelen wat we ooit in de 106 deden zit er niet meer bij, daarvoor hebben we nu veel meer ruimte nodig. VDC OFF betekent lol, maar niet minder vaart. VDC ON speel je op safe en dat werkt heel mooi. Maar met wat bomen in de buurt trap je nu het gas niet echt meer in. Hij gaat er hoe dan ook vandoor. Onze conclusie, met de juiste banden rij je deze auto waar je maar heen wilt. Met de juiste mentaliteit houd je je auto op de weg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.