Subaru Forester 2.0 Luxury (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Forester 2.0 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 149.500 km |
Lichtvoetig, ruim en enorm zuinig
- 117.000 km
Eerste 2.500 km gereden in 'dun witte Soeb' en mijn ervaringen tot dusver. Reden om mijn vorige Citroën C5 Tourer in te ruilen op deze Subaru waren:
1. 4WD systeem. We hebben een 7,5m 1600kg caravan en willen daar graag weer mee naar de wintersport gaan. De C5 trok de Kabe perfect maar zonder 4WD zag ik besneeuwde wegen met caravan niet zitten.
2. hogere zit. Ik zit veel op de weg en de hogere zit geeft mogelijkheid om verder vooruit te kijken en te anticiperen in verkeer.
Voor een witte kleur gekozen omdat ik hierin de contouren van de auto het beste vind uitkomen. Ik heb de achterste zijruiten en achterruit laten verdonkeren (niet standaard op Luxury) en dit gaat mooi samen met de witte kleur in mijn ogen.
Mijn ervaringen zijn natuurlijk nog heel pril maar ik ervaar volgende plus- en minpunten:
Aan de pluskant:
+ moeiteloosheid rijden. Auto stuurt vederlicht, reageert zeer direct op gaspedaal en maakt zo een hele lichte indruk. Fijn in stad en niet storend op snelweg (itt mijn eerder Sorento). Hele auto ademt USA uit: markt waarvoor auto ook is ontworpen.
+ zuinig: eerste 3 tankbeurten gemiddeld 1: 13,5/14 km. Prima vind ik gezien het gewicht (1500 kg), benzine 2.0L motor, hoge koets en permanente 4WD. Moet er bij zeggen dat ik een rustige rijder ben. Ben benieuwd wat het met de Kabe wordt.
+ fijne automaat; CVT loeit nauwelijks, alleen bij planken (en dan klinkt dat boxertje erg lekker) maar dat vind ik totaal onnodig want heeft kracht zat. Lage toeren zorgen voor stilte in interieur en relaxte rijdkarakter.
+ ruimte. Ik sta er steeds van te kijken hoe ruim de auto is, vooral ook achterin. De keukenstoelhouding (hoog en recht) zorgt voor efficiënte ruimtebenutting.
+ ergonomie interieur. Subaru verandert haar auto's niet snel en nieuwe Forester is meer evolutie dan revolutie. Wat Subaru heel goed doet is de sterke punten van vorige model bewaren en daar nieuwe zaken aan toevoegen. Gedurende het gebruik gaan je bepaalde zaken pas opmerken hoe slim auto is ontworpen. Bv. vormgeving portieren (modder besmeurd aan buitenkant maar bij uitstappen geen vuile jas), instaphulp kleine kinderen naar achterbank, bagageruimte bekleding (spat en water bestendig).
Aan de minkant:
- interieurvormgeving is een klasse lager dan bij Citroën C5; minder zachte materialen en wat oubolliger. Echter alles maakt wel zeer degelijke indruk.
- hoge toerental bij starten koude motor. Kortstondig raakt motor 2000 toeren aan; beetje oude choke-ervaring van vroeger. Dealer vertelde me dat dit bij deze motor hoort. Ben benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers? Toeren dalen wel weer snel maar vreemd bij zo'n nieuwe auto.
Kom na 10K terug met aanvullende ervaringen.
**UPDATE bij 33.500km
De kilometers vliegen weg met de Subaru. Intussen 2de beurt al achter de rug. Dat is wel even wennen, weer om de 15.000km naar de dealer toe voor een beurt. Maar geeft wel veilig gevoel want bij de C5 duurde die 30.000km wel erg lang (tussentijds olie bijvullen en niet meer lekker rijden van auto). Tot nu toe geen enkel mankement (conform verwachting).
Alle bovengenoemde punten gelden nog steeds. Heel in 't kort:
+ verbruik is verbazingwekkend laag vind voor 4x4, 2.0L en hoge koets. Ik rijd gemiddelde 1:14,5 maar laatste zomermaanden rijd ik fluitend 1:16.... Bizar, heb ik nooit kunnen halen met mijn C5 1.6THP AUT.
+ gemak van rijden; het is een stressverlagende auto. Alles gaat soepel, stil en heel gemakkelijk licht; heerlijk
+ ruimte blijft groot pluspunt; met 5 volwassenen ruim zitten, iedereen verbaast zich -eenmaal binnen- over zitruimte
- das even goed nadenken... Radio/audio is niet allermodernste, maar kan me er niet druk om maken. Onderhoudskosten zijn wat hoger dan bij C5 door korter km. interval maar prijs beurt is weer lager dan bij Citroen.
We rijden heerlijk verder!
**UPDATE bij 117.000km
Mening over auto is niet veranderd; ben er nog steeds erg tevreden mee.
+ comfort, stilte motor en soepelheid CVT; meerijders vragen regelmatig of het een elektrische auto is :)?
+ handzaamheid ondanks behoorlijke afmetingen
+ verbruik gemiddeld 1:14 solo ( in zomer haal ik wel 1:15). Met caravan stijgt verbruik natuurlijk fors naar 1:7.
- stabiliteit met caravan niet optimaal met 1700 kg caravan erachter. Forester is net iets te licht van gewicht voor dit kaliber caravans.
Betrouwbaarheid: er is niets kapot gegaan, alleen reguliere beurten zijn uitgevoerd.
Nog altijd zeer tevreden
- 149.500 km
We tikken bijna de 150K aan. Volgend jaar heb ik de Soeb 5 jaar en zou ik eigenlijk naar vervanging gaan kijken. Maar zit er steeds meer aan te denken om hem privé over te nemen en te houden. De auto rijdt zo lekker, voelt en rijdt nog steeds als nieuw en is zeer betrouwbaar. Enkel beurten en bij 135K een accu (schijnt vaker voor te komen). Elke dag geniet ik nog van het traploze schakelen; ik vind het een prachtige, gelijkmatige en fluisterstille versnelling. Laatst vroeg weer een meerijder hoe lang ik al een elektrische auto reed :). Verbruik in zomer nog steeds 1:15/16 en in winter 1:13/14. Ben wel een rustige rijder. Ruimte blijf ik ook waarderen evenals het gemak waarmee auto te berijden / besturen en inparkeren is; overzichtelijk door grote raampartij en niet te groot qua afmetingen.
Verbeterpunten blijven audio installatie (connectiviteit), windgeruis mag wat minder en stabiliteit bij wind (ook met caravan). Inmiddels zijn we overgestapt van 1700kg Fendt naar 1350 kg Solifer en dat rijdt stukken beter achter de auto. Maar dit zijn detailpunten en geen show stoppers.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.