Subaru Forester 2.0 AWD (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Forester 2.0 AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 100 km |
KM-stand laatst | 425.000 km |
Einde en nieuw begin
- 535.891 km
UPDATE januari 2017 535.891 km
Liep in oktober 2016 tegen mijn lang gezochte 'nieuwe' Forester aan.
Eisen:
- echte armleuningen
- de turbo die ook nog op LPG kan
- onderhoud bekend
- geen grijs
Betekende wel dat ik 'veroordeeld' was tot model dat tot 2006 gemaakt werd.....tot nu toe geen straf, inmiddels 19.000km mee gereden.
Maar hier gaat het om de Veteraan.
Rij veel NL-Zuid-Frankrijk,bleef íe gewoon goed doen maar had graag af en toe wat meer vermogen en airco zou ook niet overbodig zijn.
Na aankoop van opvolger, nog tijdje gehouden en overgedaan aan goede vrienden.
Dat geeft al aan dat auto nog steeds gewoon goed was, anders doe je dat niet. Die hebben er in middels zo'n 7.000km mee gereden, zeer tot genoegen.
Problemen na de vorige update: geen.
UPDATE: juni 2016 520.500 km.
Eind mei uitgenodigd voor Klokje rond, erg leuke ervaring.
Zojuist artikel gelezen, geeft 'het leven' wel goed weer.
In 12 maanden er 55.000 km bij gereden.......
Daarvan zo'n 10.000 voor de Arctic Challenge (Duitse versie) in januari 2016. In 9 dagen vanaf Berlijn via Zweden en Noorwegen naar de Noordkaap en vandaar via Finland, Letland, Estland, Litouwen, Polen, Duitsland weer naar NL.
Wel met winterbanden, geen kettingen, toch tot 120kmu over wegen met sneeuw en ijs. Echt geen centje pijn, behalve dat TomTom steeds piepte wegens te hard rijden, en echt goed uitkijken voor rendieren op de weg...
Werd gesponsord door Subaru-Assen en Johanautogas.nl, beide zaken hebben 'het beest' al sinds het begin in onderhoud. Dat gaat leuk en goed, in geld, contact en kwaliteit.
Pijnpunten sinds 465.000km
- Benzinevulpijp zat een doorgeroest gat in, vervangen
voor 80,-
- versnellingsbak preventief laten vervangen vóór Arctic
Challenge. Schakelde nog wel maar ging steeds
meer 'zoemen'. Bak, van Deijne, zat er overigens ca.
60.000 km in, als vervanger van de eerste na 435.000.
Die 2e bak gaf al snel problemen, uiteindelijk preventief
vervangen vóór we aan de Arctic rally begonnen.
Wilde geen risico op stilstaan in Lapland bij -30....
Er was maar één 2002 bak te krijgen, gereviseerd
bij Deijne, € 800,-.... Schakelt overigens prima en houdt
zich goed.
- doorgeroeste carterpan, kwam vooral omdat de auto
geen olie lekt, wat bij de meeste auto's wel het geval is
en dan een beschermlaagje biedt. Was geen 'sloper'te
vinden, nieuwe pan ruim € 300,- best wel pittig.
Verder niets, dan normale onderhoud zoals nieuwe distributieriem bij 500K. Monteur heeft al stikker geplakt dat de nieuwe er bij 602.000 om moet....
Compressie.
Bij 502.000 km (vóór vervanging D-riem) compressie laten meten. Zie foto. 2x 11.8 en 2x 11.4 en dat op LPG vanaf het begin, plus een zwaar leven.....!
Olieverbruik
Misschien door de vele (stevige) snelwegkilometers, vul ik iedere 5.000 km een half litertje bij. Gewoon de full synthetische Valvoline 5w/30 (zomer 10w/40) olie bij de Action (€ 5,-)
Zit voor het werk veel in Frankrijk, veel km's in bergen, ook winter, gaat gewoon goed. Wel meer op toeren houden (ca. 3.500) bij echt steile of lange bergen dan bij nieuwe auto's. Daar merk je wel het verschil met turbo's. Had tijdje terug een Ford Focus 125pk (1.0 liter) die vroeg minder toeren maar wel meer schakelen, smalle marges in trekkracht.
Na 14 jaar toch wel beetje een kindje geworden, maar kijk toch al wel rustig uit naar een ongeblazen 2.5 Forester om te importeren of goede oude 2.0 turbo. Die gaat dan weer op LPG, 2.5 en oude 2.0 kunnen daar veel beter mee dan de nieuwere 2.0 motoren.
Verbruik.
Op LPG gemiddeld iets meer dan 1:9 en op de 'peage' met 145 op teller iets minder dan 1:8
Voor nu zover....
UPDATE: juni 2015 465.000 km
(update van review maart 2005)
In 2002 nieuw gekocht, inruil bij 150.000 leverde te weinig op, besloten om 'door te rijden'.
Inmiddels bijna 465.000 km gereden, op LPG.
Bij 400.000 1e koppeling vervangen
Bij 440.000 wat diagnose problemen gehad ivm onregelmatig lopen. Voorste lambda bleek de boosdoener. Dealer kwam er ondanks veel inspanning toch niet uit, uiteindelijk specialist in Hoogeveen wel.
Uitlaat compleet incl. katalysator vervangen bij 425.000
En dat is het wel.
Gewoon onderhoud en elke 100.000 nieuwe distributie-set. Onderhoud al sinds begin bij
de jongens van Luth-Tangenberg, prima zowel qua service als prijs.
Auto wordt niet ontzien, veel DLD en Fr. snelweg, gemidd. 150 op teller en enkele keer mag íe los op benzine tot ca. 200 op de teller.
En natuurlijk slee met sneeuw, tot 60 km/u:
https://www.youtube.com/watch?v=6LkVSsF6X24
Bij 400.000 is ook compressie weer gemeten, was nog hetzelfde als bij 200.000: nieuwwaarden!
LPG is G3 van Koltec, wordt niet meer gemaakt.
Jammer, functioneert probleemloos, wel het verdeelhuis regelmatig schoon laten maken, pomp is nog origineel.
Verbruik op LPG: ca. 1:9 gemiddeld.
Auto past me als een oude jas, verlang wel 'ns naar wat meer vermogen maar kom tegelijk nooit te kort. Je weet dat je geen 'sprinter' koopt, dus.
Kijk wel eens naar een 'donor-auto', serieus de gedacht om deze te houden. Nieuwe Forester is veel mooier, maar daar zit meteen ook mijn bezwaar, ik wil een werkpaardje waar ik niet al teveel om hoef te denken.
REVIEW VAN MAART 2005
Sinds maart 2002, laatste lichting van vorige model.
Gekocht via internet, nieuw van particulier wegens na 10 jaar ’geld terug’ actie bij aanschaf van nieuwe Subaru.
De man wilde/moest een MPV, heeft Subaru niet, dus werd Forester besteld en bij voorbaat met E 3.500,- korting aangeboden. Was er als de kippen bij. Zou blauw zijn, was bij aflevering ’metallic groen’. Verrassing.
GEBRUIK.
Vnl. lange(re) ritten, incl. 2-ponytrailer (1450kg) en Knaus 500 van (beladen)1400kg naar o.m. zuid Duitsland en Zwitserland, kruisen op 100km/u in 5 (lage gearing).
Met trailer/caravan ook prima op LPG.
Automatische niveauregeling is een uitkomst. Ook in gebruik als ’weekendtrekker’ met o.m. een metalen weidesleep, 2.50 breed. Lage gearing komt dan echt van pas, niet vanwege trekkracht maar dosering v.d. snelheid.
MAART 2005
Nu, maart 2005, met de extreme sneeuwval (ca. 35cm in Drenthe) veel lol met kinderen achterin de auto door
’onbegaanbare’ vlakten. Wel zaak om daarna de wielen aan de binnenkant schoon te maken/spuiten. Bij bevriezing anders klontvorming, waardoor > 70km/u het stuur uit je handen trilt.
RIJDEN.
In vgl. met vorige auto (Fiat Palio 1.6, een onderschatte auto met vrijwel probleemloos >100.000km) wat ’tam’.
Wellicht ook het gevolg van het gelijkmatige en soepele karakter van de motor icm. AWD. Het onderstel KAN MEER AAN dan 125pk. Waarom de (non-turbo)van 2.5l (165pk) wel in Amerika maar niet in Europa leverbaar? Broedermoord tov. de 2.0 turbo?
Schakelen: op zich goed, wel wat extra aandacht aan ’achteruit’ besteden.
Comfort.
Erg stil, hoor je ook van anderen.
Stoelen: erg goed. Voor mij nooit meer een auto zonder armleuning. Voor passagier kan bij lange ritten de zitpositie wat negatief beinvloed worden doordat de middenconsole/cardantunnel vrij breed is, waardoor m.n. het linkerbeen niet vrijuit kan. Een kleinigheid, maar toch. Achter is de beenruimte voldoende maar houdt niet over. Wat opvalt is dat de verwarming bijzonder snel op temperatuur is, na 2-3 km. Vergelijk dat eens met moderne diesels. Ronduit belachelijk is het bedrag dat Subaru voor een airco durft te vragen, ca. E.2.000,-.
Als ’stil protest’ heb ik dus ook geen airco. In de winter (droogblazen) absoluut geen gemis, auto beslaat vrijwel nooit. In de zomer soms wel jammer, dan blower aan en het raam een stukje open.
Vormgeving/styling.
Is puur persoonlijk, zelf vind ik het een ’barok’ ontwerp.
Beetje rond en stoer tegelijk. Nieuwe model is daarin duidelijk anders.
In deze versie zit m.n. de radio veel te laag, gevaarlijk.
Is in het nieuwe model verbeterd. Wat is dat toch met die ’bright’ knop. Kan dat echt niet anders? Juist omdat iedereen tegenwoordig toch met licht aan rijdt, kan toch gewoon standaard de binnenverlichting iets ’brighter’ worden ingesteld?
Betrouwbaarheid
Vrijwel direct op LPG3, werkelijk probleemloos.
Wel zaak om benzinetank >25% gevuld te laten, anders gaat lampje van motormanagement branden. Overigens zonder werkelijke reden, na ’bijtanken’ lampje weer uit.
Importeur weet het ook, niets aan de hand.
De eerste 114.000km steeds bij dealer (in Zwartemeer).
Zeer tevreden, steeds leenauto, flexibel, etc.)
Enige echte uitgaven tot nu toe: distributieriem en remblokken bij 100.000km. Uitlaat, accu, etc. nog helemaal ok.
Merk wel op dat de onderhoudsinterval wat ’ouderwets’
is met 12.500km klein en 25.000 groot. Andersom geldt wel dat kleine zaken zo geen grote problemen worden en voortijdige vervanging tot een minimum beperkt blijft.
Verbruik.
Voornamelijk ritten van 60-70km per keer (woon-werk), vrijwel steeds op LPG. Schommelt tussen 1:9 en 1:11.
Hangt duidelijk samen met het weer. Weet niet of benzine veel gunstiger is.
Met ringtank van ca. 45 ltr vulling, voldoende bereik.
Samenvattend.
Een pure all rounder. Blink nergens in uit, maar kan verschrikkelijk veel aan.
PROBLEMEN
- 425.000 km
1x moeilijke diagnose voor onregelmatig lopen bij 425.000. Bleek uiteindelijk voorste lambda te zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.