Subaru Forester 2.0 AWD (2000)

autoreview

Subaru Forester 2.0 AWD (2000)

Signalement

UitvoeringForester 2.0 AWD
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf231.045 km
KM-stand laatst305.000 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

daar is de boswachter!

  • 231.500 km

Dit oude model boswachter stond al een half jaar bovenaan mijn lijst voor een volgende auto. Reden: een financieel haalbare rijervaring die lijkt op dat typisch amerikaanse rijgenot: automaat, cruisecontrol, four wheeldrive en ook comfortabel zonder asfalt.
Een maand gezocht en in verschillende Foresters proefgereden tot ik deze zag staan, een automaat op LPG, geen cruise helaas, weinig eigenaren en om de een of andere reden in de handel beland. Knoop doorgehakt, wagen zag er goed uit, geen bekende onderhoudshistorie maar wel nieuwe banden en remmen , nieuwe uitlaat, en zo meer. Na aankoop om mijn twijfel te beëindigen de vorige garage gebeld en gelukkig was de distributie recent gedaan! Het enige zorgwekkende is de roest aan het chassis aan de achterkant, dit gaat deze auto op de duur de kop kosten vrees ik, naar ik hoop pas over een jaar of drie!
Helemaal gelukkig zoef ik nu rond zonder al te veel zorgen over dure brandstof. Misschien laat ik er nog een cruise control inbouwen.
Deze vakantie kan nu al niet meer stuk!

vakantie: 4500 km rijden

  • 237.467 km

Tijdens de vakantie op vrijdagmiddag bij 35 graden na een LPG tankbeurt in Duitsland wilde de boswachter niet meer starten. Aan de kant geduwd, ANWB gebeld. De ADAC man las de auto uit, kon niks vinden, vermoedde iets in de benzinetoevoer, want met een spuitbus starthulp startte hij wel. Op de volle tank gas (max 300 km) doorgereden naar vrienden in Duitsland. Bij hun allround garage diagnose gesteld, de benzinepomp bleek kapot. Nieuwe besteld, garagehouder was zo vriendelijk om niet de origineel Subaru benzinepomp a 300 euro te bestellen, maar hetzelfde merk en type wat ook in diverse andere auto's zoals Alfa Romeo (! wtf) ingebouwd zit voor 40 euro.
Vanwege het weekend duurde het een paar dagen tot het onderdeel er was. Inbouwen duurde een half uurtje en de wagen startte en liep weer als vanouds. Reparatie van 160 euro totaal. Daarna probleemloos verder de vakantie door gereden.
Maarrr mijn vertrouwen in Subaru heeft wel een deuk opgelopen. Ik ben nu heel alert op geluidjes en sta vaak even stil om te luisteren. Ben benieuwd hoe het verder gaat met deze boswachter op leeftijd.

cruise control !

  • 237.800 km

Voor de vakantie had ik al een cruise control setje besteld bij Conrad: de Waeco MS 500. Na een heel rustige poging dit in te gaan bouwen ook heel rustig besloten dat ik dit niet zelf ging doen. Het duurde tot na de vakantie voordat een afspraak met een inbouwspecialist in de Achterhoek was geregeld. De cruise control zit er nu in en gisteren de eerste langere rit ermee gedaan: heel relaxed. Het Amerikaanse rijgevoel is nu compleet in deze auto!

Multiriem vervangen

  • 238.337 km

Enkele malen deed bij het 's morgens wegrijden de stuurbekrachtiging het even niet. Daarbij maakte de auto al een tijd lang een piepend geluid bij stationair lopen. Bij de garage na laten kijken. De snaar die de stuurbekrachtigingspomp aandrijft was veel te slap. Oorzaak: een afgebroken spanner. Gelukkig had de garage nog een sloper staan en was dit euvel met een oude spanner en nieuwe multiriem snel gefikst.
Eens nagezien hoe lang de distributie nog zal meegaan. Is pas 45.000 km geleden vervangen, maar dat was wel 9 jaar geleden! Wat rondgoogelen levert weinig op, officieel moet hij vervangen worden, maar bij deze motor kan zo'n riem ook wel meer dan 10 jaar meegaan.
Ga er nu van uit deze klus over een half jaar en nog eens 10.000 km extra mee te pakken bij de grote APK beurt.

18 maanden verder

  • 276.000 km

De afgelopen 18 maanden twee kwesties gehad met de auto:

Ten eerste: LPG problemen. Bij temperaturen onder 10 graden schakelde de motor om naar LPG om vervolgens stil te vallen op onregelmatige momenten, daardoor ben ik een paar maal stil komen te staan op vervelende plaatsen. Dat wil je niet meemaken.
Mijn garage, en daarna een LPG specialist, hebben zich gebogen over de makken van dit antieke Koltec systeem maar de storing bleef. Uiteindelijk bleek Gas Goeroe Kees (Verdampere) in Helvoirt in staat in anderhalf uur het systeem te fiksen door de verdeler ultrasoon uit te koken, een nieuwe tweedehands verdamper te monteren en het hele spul af te regelen. Het foutzoeken en de achteraf gezien onnodige reparaties kostten zowat het hele LPG voordeel van een jaar gas rijden, maar ik ben uiteindeijk weer een blije en vooral veel wijzere gasrijder.

Ten tweede bleek de auto bleek een flinke berg achterstallig onderhoud te hebben. Daarom was -ie zo goedkoop bij aanschaf dus. Er is in 10 jaar weinig mee gereden, maar ook niks aan gedaan, zo bleek.
In december 2018 bij 244000 km de distributie laten doen samen met een grote beurt. De riem was dermate kapot dat het een wonder was dat ie niet geknapt was, zei de garage. hup, 1200 euro, dat was enorm schrikken.
Bij de APK in maart 2019 en 250.000 km is een achterwiellager en remleiding vervangen, de bougiekabels vernieuwd en zijn de kleppen gesteld.
Bij de APK van maart 2020 de automaatbakolie en cardanolie vernieuwd, nogmaals de kleppen gesteld (nadat ik bang genoeg was gemaakt voor mogelijke rampen met vastlopers) en stuurhuishoezen vervangen, waarvoor veel werk nodig was een en ander uit elkaar te halen met branders. Daarnaast veel kleine, maar geen onlogische zaken: onderhoud en slijtageonderdelen, geen structurele problemen. Weer een forse rekening, die mij bijna deed besluiten de soep van de hand te doen en een zuiniger en nieuwer wagentje te kopen. Bijna.

Achteraf gezien heb ik het onderhoud gedaan wat de vorig eigenaar liet liggen en waar je met een auto met zoveel kilometers en deze leeftijd van uit kunt gaan. De echt vervelende storingen zaten in het niet-originele LPG deel, dat kun je Subaru niet kwalijk nemen. De motor zelf loopt prima, en verbruikt geen druppel olie.
De wagen rijdt weer geweldig. Omdat de kosten er een beetje uit te halen, ben ik van plan tenminste de 3 ton vol te maken.
Resumerend: door een dalletje gegaan, maar het is wel helemaal mijn wagen geworden. Af en toe heb ik in een andere karretje gereden, met handbak, maar weer in mijn eigen soeb zoeven is thuiskomen.

Wat er nu nog te doen is: roest boven wielkast rechtsachter wegwerken en nieuwe veren achter monteren, die zijn dermate doorgezakt dat er geen aanhanger of caravan achter kan. Heeft voorlopig geen haast.

Ingeruild - met een traan

  • 305.000 km

In maart ging de boswachter op voor APK, na bijna een jaar en 25000 km. De garage in Velp waarschuwde dat het heel veel ging kosten om hem op de weg te houden, en dat het achter subframe het geen jaar ging volhouden. "we kunnen wel lassen, maar er moet wel iets zijn om aan vast te lassen, dat is het probleem." Oei. Naar een andere allround garage gegaan goedkoop de remmerij verving en de APK deed. Ik ben zelf onder de brug gaan staan om te met eigen ogen vast te stellen dat het inderdaad een kwestie van tijd is dat de roest fataal wordt. Hoe jammer, want de motor en de LPG installatie waren helemaal goed, geen lekkage, geen druppel olieverbruik.

En dan zit het niet meer lekker in de auto. Na een paar maanden rondkijken en soms misgrijpen de wagen ingeruild voor een iets jonger exemplaar, een Forester X met nota bene meer kilometers op de teller, maar zonder roest van betekenis én full options. Daarover schrijf ik nog een review.

Het afscheid nemen bleek toch een proces, want deze boswachter was echt helemaal mijn wagen. Steeds ging ik kijken op RDW of hij al gesloopt of geëxporteerd is. Neen, er rijdt nu iemand anders in rond. Succes ermee!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.