Subaru Forester 2.0 AWD (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Forester 2.0 AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 261.000 km |
KM-stand laatst | 413.500 km |
Onderweg met een Boswachter
- 280.000 km
Nadat ik mijn vorige auto (Ford Mondeo mk3) met pijn in mijn hart heb weg gedaan, omdat ie een te grote aanslag begon te worden op mijn portemonnee, ben ik opzoek gegaan naar een andere auto die in onze vervoersbehoefte paste. Omdat ik de auto niet ging gebruiken voor woon-werk-verkeer en we geen dure occasion wilde aanschaffen werd het een flinke zoektocht.
ten eerste was ik erg verwend met de luxe die de Mondeo bood en dan wil je niet helemaal op niks terug vallen. Dus airco, elektrieke raampjes en spiegels zijn dan het minste. Een redelijke kofferbak is ook fijn en een station model vind ik het meest praktisch. Diesels vielen af vanwege de hoge vaste lasten Bovendien ligt het omslagpunt ongunstiger t.o.v. benzinemotoren gezien de gestegen diesel prijs. het budget was maximaal € 2000.
Na wat zoeken op o.a. de Autoweek-site kwam ik al snel tot de conclusie dat een Japanner toch de beste propositie is als het om betrouwbaarheid gaat, zeker met een beperkt budget is de spoeling dan dun. Totdat ik deze Subaru koos had ik nog nooit Japans gereden maar de overtuigende kwaliteiten van de Forester kwamen al gauw naar boven. Bovendien vond mijn vrouw, ook niet onbelangrijk, de auto 'wel stoer'
Ok, keus was gemaakt. Nu nog een leuke Forester op de kop tikken. Ik wilde voor een echte bodemprijs eentje hebben. Na een paar dagen zoeken heb ik de rode Forester met EJ20 motor bij een particulier gevonden voor 1850 euro. Afspraak voor een proefrit gemaakt en na een half uur sturen was ik overtuigd, dit moest 'm worden!
De auto was van een tweede eigenaar die de auto in 5 jaar tijd van 220.000 naar 260.000 km had gereden. Alle belangrijke zaken werkten en de auto maakte een degelijke indruk. Geen rare geluiden uit transmissie en motor maar de auto was absoluut niet in een cosmetisch perfecte staat. Maar ik had daar geen probleem mee. De onderhoudshistorie was netjes bijgehouden met garagerekeningen van de afgelopen 5 jaar. km stand klopte en voor de rest reed ie als een trein. Bovendien zat er ook nog een verse APK op.
Voor €1750,00 werd ik de eigenaar. Toen ik de auto in de advertentie heb zien staan was er niet vermeld dat er airco en cruisecontrol op zat toen dat wel bleek was ik spekkoper. De verkoper vond het wel een beetje vreemd dat ie niet meer reacties had gekregen op zijn bodemprijs Forester....
De EJ20 motor is soepel en lekker stil. Hij mist misschien de echte power van de turbo maar omdat ik geen paardentrailer hoef te trekken is het voor dagelijks gebruik voldoende. De besturing is licht en precies. Wel wat vaag rond de middenstand. Comfort vind ik heel redelijk, Vering en demping hebben een prettig karakter. Korte richels in het wegdek hoor je meer dan dat je ze voelt. Stoelen zijn niet overbemeten groot maar hebben voor mij wel een lekkere zit. Ik kan heel redelijk zitten met mijn 1,99 meter lengte. Ik ben wel blij met de cruisecontrol omdat op de lange afstand anders de wat beperkte beenruimte zich gaat wreken. Maar mijn vrouw heeft meer dan voldoende ruimte. Ook achterin kunnen mijn twee meiden van 6 en 10 jaar prima uit de voeten. De relatief korte wielbasis (2,55 meter) is debet aan de totale binnenruimte hierin merk je dat de Forester is gebouwd op de aangepaste Impreza bodemplaat. De kofferbak is ruim voldoende en kent een paar leuke opberg vakken in de vloer.
Voor de rest gaat is het interieur typisch jaren '90 Japans, dus veel grijze kunststof en wat verstopte knopjes! Volgens mij hebben ze daar in Japan 1 fabriek die alle Japanse merken van deze meuk voorziet! Toch heeft dit no-nonsens interieur ook wel wat. Bovendien blijkt het na 14 jaar nagenoeg onverwoestbaar. Hier en daar zat een krasje in het kunststof en de bekleding in de kofferbak was behoorlijk afgetakeld maar daar heb ik inmiddels ruildelen voor klaarliggen. De uitrusting is verder redelijk compleet; 4 elektrisch bedienbare ruiten, elektrisch verstelbare spiegels (helaas NIET verwarmd), airco, cruisecontrol, koplampsproeiers, diverse opbergvakjes en automatische niveauregeling op de achteras. Ik ben er tevreden mee.
De wegligging is een grote plus voor de Forester. Ondanks het feit dat ie wat hoger op de poten staat gaat hij mooi strak door de bocht. bovendien, een midi-suv van dit kaliber nodigt niet uit om te gaan gummen en dat doe ik dan ook niet. De permanente 4-wielaandrijving is natuurlijk een dikke pré! Ik heb al gemerkt dat de Forester over een heel behoorlijke terreinvaardigheid beschikt :-)
Het verbruik van de EJ20 motor ligt op dit moment rond de 1 : 11 met een rustige rijstijl. daar kan ik mee leven maar is natuurlijk niet bijzonder zuinig. olie verbruikt ie nagenoeg niet. Deze motor staat niet voor niets te boek als zeer betrouwbaar. Bovendien is de bouw van de motor super overzichtelijk en is er eenvoudig zelf aan te sleutelen.
Op de snelweg is de Sub bij 120 km/u lekker stil. Alleen wat windgeruis is hoorbaar wat niet hinderlijk is. Wel hoor ik veel bandengeluid bij nat wegdek, alsof m'n achterportier niet goed gesloten is...vreemd
Zoals ik al eerder opmerkte was de auto absoluut niet perfecte staat. Ik heb in de afgelopen 6 maanden al wat zaken opgeknapt. Bekende Forester euvels zoals een kapot klokje en een versleten ruitenwisser mechanisme heb ik zelf gerepareerd. Ook heb ik de startmotor zelf vervangen met een van een sloper, was een half uurtje werk. De ongecompliceerde techniek maakt een een feest om zelf wat te sleutelen. bovendien drukt dit ook de kosten op het onderhoud die natuurlijk wat hoger liggen voor een 14 jaar oude auto met 280.000 km op de teller.
Op dit moment heb ik nog geen gekke kosten aan de auto gehad. Een setje ruitenwisser bij de dealer waren €50,00 dit betaalde ik ook voor de startmotor en voor het ruitenwisser mechanisme. Twee nieuwe achterbanden voor €200 en dat was het tot nu toe. Bij de eerste grote beurt laat ik wel de distributie en de multi riem plus spanrollen vervangen. Ook denk ik dat er een paar rubbers in de wielophanging aan vervanging toe zijn. Maar dat beschouw ik als normale slijtage.
Alle lof dus voor de Forester. Ik hoop er nog heel wat kilometers bij te rijden en jullie hiervan op de hoogte te blijven houden.
Update: 01-05-2012
___________________
Ik heb nu bijna een jaar met de Forester gereden en er bijna 23.000 km bij gezet. Ik ben nog steeds enthousiast over de Sub! Mijn vrouw is zelfs een grote fan geworden.
Deze dik 20K zijn zonder grote problemen verlopen. Vorige week bleek alleen de accu aan vervanging toe te zijn. Nadat een van m'n meiden haar skates uit de kofferbak had gehaald en niet goed had gesloten stond m'n vrouw na een dag met een lege accu. Na controle bleek een cel niet fris te zijn en bleek dat er bovendien een te licht exemplaar (50A i.p.v. 60A) door de vorige eigenaar te zijn geplaatst. Ik heb inmiddels een korte vakantie gehad in Sauerland en ook hier blijkt de Forester in zijn domein te zijn. Autobahn gaat prima en op de kronkel weggetjes in de heuvels rijd ie lekker. Je gaat automatisch wegen opzoeken die je zonder AWD niet zou gaan berijden! Gemiddeld brandstofverbruik daalde naar 1:12, prima want de Subaru EJ20 motor staat niet bekend als zuinig, normaal is 1:10! Wel merkte ik dat de trekkracht onderin de toeren wat gering is. Vooral op hellingen moet daarom nog wel eens worden terug geschakeld om de gang erin te houden. Een Forester Turbo zal hier beter in scoren. Ik heb de afgelopen periode van 23.000 km maar een halve liter olie bijgevuld. Eind van de maand komt de APK eraan. Ik ga dan wel e.e.a. preventief laten vervangen; complete distributie en multi-riemen en eventueel de waterpomp. Wat er verder nog bij komt zie ik nog wel.
Update 30-05-2012
-----------------
Zo, de Forester is weer door de APK. Zoals eerder gemeld heb ik wat zaken preventief laten vervangen. Volgens de garage is de Forester in prima staat. Wel had de vorige eigenaar wat achterstallig onderhoud laten zitten en was de garage waar ie in onderhoud is geweest wat slordig. Maar goed de totale beurt koste mij €1200 inclusief btw. Hiervoor is het volgende gedaan:
- Keuring
- Distributieriem met spanrollen vervangen
- aandrijfriem airco vervangen
- Airco gevuld en afgeperst
- krukaskeerring vervangen
- remvloeistof vervangen
- 4 nieuwe bougies
- luchtfilter
- olie verversen + filter
- hitteschildjes vastgelast
- uitlaatpakkingen vervangen
- uitlaatsteun gelast
- alarmlicht schakelaar vervangen
Als service was de auto netjes gezogen en gewassen. Al met al viel het mij nog mee. De auto kan er voorlopig weer even tegen aan. In jullie gaan we ermee op vakantie naar Bretagne!
Forester op vakantie
- 291.000 km
Afgelopen twee weken hebben we een flinke rit mogen maken. We zijn op vakantie geweest naar Bretagne. De rit van 1250 km heen en dezelfde afstand terug ging probleemloos. Volgepakt met vrouw en 2 kinderen gaf de Forester geen krimp. Gemiddeld benzineverbruik zakte naar 1 op 11,7, heel netjes al zeg ik het zelf. Bovendien de Forester 2.0 boxer staat zoals eerder vermeld niet te boek als zuinigheidswonder. De banden had ik wel goed op maximale toegestane spanning gezet. Voor de rest viel het ook nu weer op dat ook op lange ritten het comfort prima is. We tuffen weer lekker door.
Weer een jaar verder
- 310.500 km
Gisteren is de Forester weer voor de APK en een beurtje bij de garage geweest. Nadat ik vorig jaar wat extra (achterstallig) onderhoud heb laten doen was het nu wat minder. De afgelopen 20.000 km zijn weer probleemloos verlopen. een maand of drie terug was een lek in het voorste gedeelte van de uitlaat ontstaan. De uitlaat bleek op de tweede katalysator te zijn gescheurd maar kon nog eenvoudig gelast worden. De voorbanden zijn vervangen en de riem op de aircopomp is gespannen. Verder zijn er hitteschilden vast gelast of weggehaald want die gingen weer rammelen en dat maakt een armoedige indruk. Dit is een terugkomende Forester kwaal, maar dan heb je het ook wel gehad. De auto rijdt nu weer lekker strak en rammelvrij. Ook heb ik de versnellingsbakolie en de olie in het achter differentieel laten vervangen. De keuring heeft ie verder zonder kleerscheuren doorstaan. Martijn Nijhuis, van Auto Nijhuis te Beltrum doet nu het onderhoud. We rijden nu gemiddeld 25.000 km per jaar en zo als het er nu uitziet rijden we lekker naar de 400K!
Kleine storing met (kleine) gevolgen
- 326.000 km
Eind vorig jaar begon het waarschuwingslampje van het airbagsysteem te branden. Eerst doofde het nog maar op een gegeven moment bleef het constant branden. Dat is natuurlijk vervelend maar nog geen ramp. Na verloop van tijd bemerkte ik dat ook de claxon het soms wel en soms niet deed. Dat is vervelender want dat betekend afkeur bij de eerst volgende APK. Mijn intuïtie zij me dat het met de contacten in het stuur te maken had. Daar zitten z.g.n. rol- of sleepcontacten in de de verbinding maken tussen airbag, claxon en cruise control.
Het onderdeel, de klokveer of steering roll connector, zit vlak achter het stuur aan de stuurkolom. Ik heb twee Subaru dealers gebeld wat het onderdeel kost. Dit bleek nogal prijzig, €277,50 ex btw ex inbouw dus zeg maar €400! Dat vond ik nogal veel. Na wat sloperijen en Marktplaats geconsulteerd te hebben kon ik via het Subaruforum een gebruikt exemplaar op de kop tikken voor €75!
Inbouwen is niet moeilijk dus dat wordt een leuk klusje. Toch prettig te weten dat in mei geen afkeur komt op dit onderdeel en dat eindelijk ook het airbaglampje zal doven.
Verder rammelen de hitteschildjes weer, irritant. Ik ga nu de boel met een paar flinke slangklemmen vastzetten. Verder rijdt de Forester prima, nagenoeg geen olieverbruik en ook het benzineverbruik blijft constant rond de 1:10 en 1:11. We tokkelen lekker door zo. Oh ja, het pompje van de achterruitsproeier doet het niet meer maar dat is ook eenvoudig te verhelpen.
Weer een jaartje rijden
- 333.000 km
Eind april kreeg ik na een lange rit een storingsmelding. het 'Check Engine' lampje ging branden. Toch even schrikken maar motor bleef rustig draaien en er waren geen alarmerende geluiden. Even later viel mijn snelheidsmeter en toerenteller uit. Meteen een afspraak gemaakt bij mijn garage in Beltrum en de auto ook voor de APK laten keuren. Wat ik al vermoede werd bevestigd nadat de storing was uitgelezen; kapotte speedsensor. Tsja, dat kan gebeuren en is gelukkig simpel te verhelpen. Verder bleek rechtsachter het wiellager kapot (ik had hem al horen gonzen) te zijn en de lampjes van de kentekenverlichting moesten worden vervangen. Voor de rest zonder (grote) problemen weer door de APK. Auto heeft zijn jaarlijkse beurt gekregen en ik heb nu de hitteschildjes rond de uitlaat laten weghalen. Die gingen iedere keer na te zijn vast gelast weer rammelen. De Forester ronkt nu weer lekker zonder bijgeluiden. We plakken er weer een jaartje aan vast met zo'n 25.000 km! De 350.000 km komt in zicht.
De 'Foz' blijft gaan!
- 364.000 km
Zo, we zijn weer een jaar verder. De Forester heeft zich weer bewezen als een uitermate betrouwbare en prettige auto.
Feitelijk heb ik geen wanklank op een kleinigheidje na. Ongeveer 8000km geleden begon plotseling het stationaire toerental op te lopen. Normaal rond de 750 t/pm maar nu ging de Forester ineens naar de 1750 t/pm! Soms was het weg maar eigenlijk werd de klacht steeds structureler. Ik ben er mee blijven rijden tot de APK en de jaarlijkse beurt er aan kwam. Die is inmiddels achter de rug. Resulaat: nieuwe remblokken en remvloeistof. De stofhoezen voor de aandrijfassen zijn vervangen (waren gescheurd) en het gasklephuis werd schoongemaakt i.v.m. de stationaire loop. Zelf heb ik alle lampjes in de schakelaars vervangen want die waren nu allemaal kapot en dat is een donkere boel. Klusje is goed zelf te doen. Helaas was de actie op het gasklephuis niet voldoende om de stationaire loop te verbeteren maar na een tweede zoektocht bleek dat er valselucht werd aangezogen door een piepklein pijpje onderaan het inlaatspruitstuk! Heel vreemd maar nadat het pijpje werd afgedopt loopt de motor weer als een zonnetje!
We plakken er weer een jaartje aan en de 400K komt in zicht. Als ik dan toch wat te zeuren moet hebben over de Foz is de toch wat beperkte beenruimte achterin. Onze twee meiden worden groter en mijn oudste is al 1,86m dus dat is een beetje behelpen. Dat zou dan ook de enige reden zijn om naar een andere auto uit te kijken die meer beenruimte biedt.
Nog geen afscheid kunnen nemen
- 391.000 km
In april was het weer zover. De jaarlijkse beurt en APK stonden voor de deur. Ongemerkt weer dik 24000 km erbij gereden.
Nog altijd gaat de Forester als een speer. Geen klachten of problemen. Ik heb november vorig jaar een set winterbanden op nieuwe velgen overgenomen van een particulier op Marktplaats.
Helaas een uitermate zachte winter dus weinig profijt gehad. maar goed, wie weet volgende winter meer plezier er van.
Voordat de auto naar de garage ging heb ik zelf e.e.a. gecontroleerd en ik merkte dat de stofhoes op de aandrijfas gescheurd was aan de bakzijde rechts. Met die opmerking ging de Forester de keuring in. Later bleek dat ook de stofhoes op het stuurhuis was gescheurd. Dit waren de enige mankementen. Daarnaast regulier onderhoud; motorolie en filter, wat koelvloeistof bijgevuld en dat was het. Zelf heb ik opdracht gegeven om de airco te checken en het koelmiddel te vervangen. Dit zat er al 4 jaar in. Ook heeft Martijn Nijhuis de winterbanden met de zomerbanden omgewisseld op de velg zodat ie nu ook in de zomer op keurige velgen (met banden) staat.
Ik heb uitgerekend dat ik de afgelopen 5 jaar € 4500 euro aan onderhoud heb uitgegeven. Dit is inclusief ruitenwisserbladen, banden, alle beurten ruilonderdelen etc. afgezet op de bijna 130000 km kom ik op 0,034 ct per/km, afschrijving is nihil. Brandstofkosten zijn de grootste post; verbruik 1 : 10 = ±0,15 ct per/km. WA verzekering = € 300 per/jaar. Motorrijtuigenbelasting = € 58 per maand.
De Forester heeft wel twee roestplekken aan de bovenzijde van de voorruit gekregen. Waarschijnlijk ontstaan na het vervangen van de ruit 2 jaar geleden. Ik heb ze behandeld en ga binnenkort wat spuitwerk doen.
Ik denk dat we de 4K nog volmaken dit jaar en dat ik dan toch naar een ruimere auto ga kijken. Wat dit gaat worden? Nog geen idee, maar deze Forester kan ook nog een volgende (4e) eigenaar blij maken. Wat een degelijk stuk techniek!
De 400.000 km zijn gehaald!
- 408.507 km
Inmiddels zijn we de 4 ton gepasseerd met de Forester. Ik blijf mij verbazen hoe goed deze auto in elkaar is geschroefd! Geen enkel mankement of probleem gehad waardoor ik stil kwam te staan. Motortje tokkelt er nog lekker op los, geen rare piepjes, rammeltjes of kraakjes. Gewoon een kei goeie kar. Toch zullen we komend voorjaar naar een andere auto gaan kijken omdat de beperkte beenruimte achter onze twee dochters gaat opbreken. Ik denk er hard over om deze Forester er bij te houden gewoonweg omdat we er geen afscheid van kunnen nemen. Ik ben nu aan het kijken naar een gebruikte Outback van een paar jaar oud. Wordt vervolgd!
Adieu Forester
- 413.500 km
Nou, het is er dan toch van gekomen. Onze trouwe Forester van januari 1998 gaat weg. Met enige pijn in het hart moet ik zeggen want wat zijn we deze auto in de afgelopen bijna 6 jaar gaan waarderen! Hij heeft ons niet een keer laten staan! Toch begonnen er nu een hoop onderhoudszaken aan te komen.
Het afgelopen jaar bijna 25.000 km gereden. De laatste weken merkte ik dat de koppeling begon te slippen in de vierde en vijfde versnelling. De koppeling heeft het dik 250.000 km uitgehouden. De achterste remmen hebben een tikkend geluid. De distributie zit er al 5 jaar en 130.000 km op. Vier nieuwe banden, een grote beurt, schakelstangen zijn versleten en een schokdemper lekt achter. Al met al een hoop reparatie centen voor een auto met een zeer geringe dagwaarde. Bovendien begon het ook wel een beetje te kriebelen om weer eens wat nieuws te gaan rijden. Dus vandaag een andere auto gekocht; een Forester XT van 2004 met 230.000 km op de teller. En ja dat is toch wel een verschil zo'n geblazen 2 liter boxer van bijna 180 pk t.o.v. van de 125 paardjes in de oude turboloze. Mooi zwart met climate control, glazen schuifdak, cruise control etc. De kwaliteit van Subaru heeft mij er van overtuigd er weer een te gaan rijden. Heb nog een tijdje gezocht naar een Outback maar die zijn met een lichtje te zoeken, weinig aanbod. Bovendien de 2,5 liter boxer staat niet bekend als het beste blok dat Subaru heeft gebouwd (koppakking probleem). Ik ben dus zeer in mijn nopjes met de 2.0 turbo, die ook als uitermate betrouwbaar te boek staat. Mijn twee meiden moeten helaas hun benen maar een beetje intrekken als ze meerijden! Ik kon de oude Sub nog inruilen voor een paar honderd euro dus ik heb de afgelopen 6 jaar in totaal €1400 afgeschreven, een lachertje! Ik hoop dat er nog iemand brood ziet in de oude rode dan krijgt ie nog een kans om 20 jaar op weg te zijn. De nieuwe zwarte XT zal ik zeker weer gaan reviewen. Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.