Subaru Forester 2.0 XT Sport Premium (2017)

autoreview

Subaru Forester 2.0 XT Sport Premium (2017)

Signalement

UitvoeringForester 2.0 XT Sport Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf137.000 km
KM-stand laatst154.000 km
Lezerswaardering: 52%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 145.000 km

Sinds vorig jaar in bezit van deze mooie Forester XT, ondanks het probleem met onze vorige Forester toch weer voor een Forester gekozen omdat deze aansluit bij mijn gebruik en hobbies.

Ten eerste is deze auto weer een stuk stiller dan mijn vorige, ligt steviger op de weg en heeft een heerlijk koppel en voldoende power om onbeschoft hard te rijden. Op de linker baan in Duitsland kun je rustig meerijden dus dat is een prettige bijkomstigheid. Als pluspunt kan ik zeker ook de stuurverwarming vermelden, die is echt ideaal, nooit geweten dat het prettig kon zijn. Wat ik wel een gemis vind in deze uitvoering is dat de bestuurdersstoel prima electrisch is te verstellen maar de bijrijders stoel heeft die mogelijkheid totaal niet, zelfs hoogteverstelling ontbreekt, dat vind ik wel behelpen en kan echt beter. Ook jammer is dat de spiegels niet automatisch inklappen bij afsluiten.

Motorisch heerlijk, automaat (CVT) heeft wel schakelmomenten ingebouwd (bv bij snel accelereren) maar bevalt prima. Koud trekt de auto nogal fel op (verhoogd toerental in combinatie CVT en veel koppel) stationair rijdt je dan zomaar 35km/h maar na een paar honderd meter is dit over. Tijdens de snelweg ritten is het toerental laag meestal rond de 2000 wat de rust ten goede komt. Lange afstand is het verbruik bij nederlandse snelheden redelijk (1:12) maar de praktijk komt eerder in de buurt van 1:10 en veel stadsverkeer alleen maar minder.

De auto was in eerste instantie afgeleverd met winterwielen waarbij mij opvalt dat de grip niet bijzonder was, sinds kort de zomervelgen eronder en nu is het uitstekend, dus voor de winterwielen gaan we kijken naar andere sloffen.

Opvallend verschil met de vorige Forester is dat de automatische systemen later en minder reageren als je bijvoorbeeld in terrein rijdt of op nat wegdek.

We hebben al wel met een zware aanhanger gereden maar de caravan hebben we nog niet geprobeert, maar we gaan er van uit dat we hier geen problemen gaan onder vinden (alleen de snelheid in de gaten houden). Zodra ik daar wat meer over weet zal ik dit toevoegen.

Verder voorlopig genieten, de eerste 10.000 km zitten erop, zonder noemenswaardige zaken, alleen dat ik er erg blij mee ben.

Eerste keer met caravan

  • 154.000 km

De reden om voor de XT versie te kiezen, op vakantie met de caravan. Ondanks het feit dat het niet de allerzwaarste caravan is (Knaus 500 Sport uit 2006, gewicht max 1300) maar wel redelijk groot (6 persoons) had onze turboloze Forester er veel moeite mee deze over de A7 richting de Alpen en er overheen te brengen. Het ging wel maar hield zeker niet over (zie andere review) zeker niet als je hiervoor altijd met ruim met koppel bemeten diesels hebt gereden. Nu dus op pad met onze Forester XT, koppel 350nm en 240pk gekoppeld aan een CVT. Volgens caravan trekker een ideale combinatie, klopt dus, geen enkel probleem, power genoeg meestal rond de 2000 toeren, ongeveer 100km/h op de teller, ongeveer 93/94 km/h echte snelheid, op de klimmende gedeelten vaak de CVT op de S stand voor een iets verhoogd toerental, maar van teruglopende snelheid was totaal hebben sprake, accelereren in bv een vrachtwagen in te halen ook niet, voor je het weet ben je veel te snel onderweg. Ook blijft de combinatie erg stabiel en van slingeren is geen sprake. Wat blijft is een relaxte reis beleving met als enig minpunt het verbruik, 14/15 liter per 100km zorgt er voor dat je iedere 300km bij de pomp staat, mag de pret niet drukken.
Ook het rijden in de bergen is geen enkel probleem, power genoeg, soms bij afdalen in de handmatige stand in voldoende op de motor af te remmen. Dus zeer tevreden vandaag.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.