Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Subaru Forester 2.0D Lineairtronic CVT

Uit ander hout gesneden

27
Subaru Forester 2.0D Lineairtronic CVT
Subaru Forester 2.0D Lineairtronic CVTSubaru Forester 2.0D Lineairtronic CVTSubaru Forester 2.0D Lineairtronic CVTSubaru Forester 2.0D Lineairtronic CVTSubaru Forester 2.0D Lineairtronic CVTSubaru Forester 2.0D Lineairtronic CVTSubaru Forester 2.0D Lineairtronic CVTSubaru Forester 2.0D Lineairtronic CVTSubaru Forester 2.0D Lineairtronic CVT
  • Stéphan Vermeulen
  • Eerste rijtest
5 juli 2015 om 10:18
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 23 2015
AutoWeek 23 2015

Je leest het in AutoWeek 23 2015

In een wereld die overspoeld wordt door nieuwe suv- en cross-overmodellen staat de naam Forester al jaren als een huis. Generatie vier van de suv rijdt alweer twee jaar rond, de hoogste tijd voor ons om eens op pad te gaan met de versie die beschikt over de CVT in combinatie met de dieselmotor.

Het is wel eens stiller qua nieuws bij zo'n klein merk als Subaru. We vlogen dit jaar al naar Japan voor de perspresentatie van de Levorg, een nieuw topmodel, de inchecklabels voor de vlucht die we maakten voor de kennismaking met de nieuwe Outback zitten ook nog om de rolkoffer. Tussendoor vonden de mannen van de ontwikkelingsafdeling een gaatje voor het brengen van de vernieuwde continu variabele transmissie in de Forester en de onderstelaanpassingen van de XV (zie kader).

Nabootsen

De Lineairtronic is een CVT van het type dat een conventionele automaat nabootst. Nissan beschikt eveneens over een dergelijk stukje techniek. Tijdens de acceleratie maakt hij stapjes, waardoor je een acceleratie-ervaring krijgt die lijkt op die van de een automaat met dubbele koppeling en het grote voordeel ten opzichte van een conventionele bak volgens dit principe is dat de motor niet gaat loeien doordat hij continu een hoog toerental draait. De bak reageert ook veel alerter, bijvoorbeeld wanneer je uitrolt naar een verkeerslicht en je gas geeft omdat het groen wordt. Er is zeker nog een nadenkmoment maar in combinatie met de boxer dieselmotor vormt de Lineairtronic een prima combinatie. Zeker omdat de bak het hoge koppel bij lage toeren goed benut. Ga je veel vermogen vragen dan wordt de diesel luidruchtig en laat hij een kernachtig geluid horen. Sowieso is de hoekige Forester qua windgeruis niet de stilste en meest verfijnde auto in deze klasse.

Als het op verfijning aankomt zou het ook goed zijn als ze bij Subaru qua interieuraankleding eens naar Mazda zouden kijken. Dat heeft met de CX-5 de benchmark in dit segment, dat blijkt wel weer uit de vergelijkende test van die auto tegen de vernieuwde Honda CR-V en de Volvo XC60. In de Forester oogt het allemaal nogal rechttoe-rechtaan en zeker het materiaalgebruik verdient een upgrade.

Dat doet niets af aan het feit dat de Forester over prima rij-eigenschappen beschikt. De besturing is direct en precies, de auto staat vrij los op zijn veren maar voelt prima handelbaar aan en daarbij verwerkt hij oneffenheden heel netjes, veel beter dan de vorige generatie Forester. De stoelen zijn riant, de zit is hoog en het overzicht prima, kortom, een echte SUV dus.

Qua motorengamma is de keuze overzichtelijk. Je hebt een 2.0 benzinemotor met of zonder turbo of een 2.0 diesel te nemen, natuurlijk zijn het beide boxers. De diesel levert met 150 pk voldoende kracht maar ook niet meer dan dat. Wat concept betreft kun je de huidige Forester meer als suv beschouwen dan de cross-over avant la lettre die de eerste generatie was. De huidige blijkt meer een goedmoedige lobbes, en er bestaat in andere landen ook een STi-versie met veel power maar bij de oer-Forester paste zo'n opgefokte versie beter, al is de 240 pk sterke XT met turboboxermotor (benzine) wel hier verkrijgbaar.

Onderhuids aangepakt

De Subaru XV is stilletjes onderhuids gewijzigd. Nieuwe vering en demping maar ook aangepaste ophangingsrubbers moeten hem een strakker rijgedrag bezorgen. En dat is gelukt. De besturing is tegelijkertijd directer gemaakt en daardoor maakt de hoogpotige XV een dynamischer indruk. Hij rijdt nu meer als een hatchback en dat is in dit cross-overtijdperk erg prettig. Mensen willen wel de hoge zit en het gebruiksgemak van een suv maar niet de rij-eigenschappen en het al te robuuste uiterlijk. We reden de Intro, een versie met de 1.6 boxer en een CVT. Dat is nog wel een conventionele continu variabele transmissie. Het is zeker niet de modernste auto in deze klasse. Qua maatvoering zit hij tussen een Nissan Juke en een Qashqai in, het was er Subaru veel aangelegen de auto voor minder dan 25 mille aan te kunnen bieden. Dat is nu gelukt met de XV in combinatie met de Intro-uitrusting maar dan heb je wel 4WD en een automaat.

  • Houd me op de hoogte over de Subaru Forester
Subaru Subaru Forester

Uitgelicht aanbod

    Subaru Forester 2.0 AWD NIEUW DOOR ONS GELEVERD IN 2001

    Subaru Forester 2.0 AWD NIEUW DOOR ONS GELEVERD IN 2001

    • 2001
    • 251.221 km

    € 1.495

    Subaru Forester 2.0 X INTRO

    Subaru Forester 2.0 X INTRO

    • 2010
    • 122.000 km

    € 12.150

    Subaru Forester 2.0i 150pk AWD Lineartronic CVT Comfort

    Subaru Forester 2.0i 150pk AWD Lineartronic CVT Comfort

    • 2017
    • 146.013 km

    € 24.950

Meer Subaru Forester occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Subaru Forester | Facelift vanaf € 54.995

    28
    • 22 februari 2022

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Subaru Forester specificaties
  • Subaru Forester occasions
  • Subaru Forester video's
Advies en informatie
  • Subaru Forester tests
  • Subaru Forester gebruikersreviews
  • Subaru Forester index
PREMIUM
Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Omdat nieuwe Subaru’s door de bpm-wetgeving uit de markt zijn geprijsd, gooien de Japanners...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 X AWD Comfort (2006)

    Subaru Forester 2.0 X AWD Comfort (2006)

    2
    • 11 april 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 XT AWD (2003)

    Subaru Forester 2.0 XT AWD (2003)

    2
    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0D Executive (2008)

    Subaru Forester 2.0D Executive (2008)

    9
    • 8 december 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 Intro (2011)

    Subaru Forester 2.0 Intro (2011)

    7
    • 1 november 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 AWD (1999)

    Subaru Forester 2.0 AWD (1999)

    • 19 september 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 AWD (1998)

    Subaru Forester 2.0 AWD (1998)

    5
    • 5 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0i e-BOXER Premium (2019)

    Subaru Forester 2.0i e-BOXER Premium (2019)

    13
    • 12 december 2019
meer reviews
Dubbeltest - Toyota RAV4 vs. Subaru Forester

Dubbeltest - Toyota RAV4 vs. Subaru Forester

40

Ze kosten vrijwel hetzelfde, ze presteren vrijwel hetzelfde; en toch moeten we kiezen. Wordt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift voor Subaru Forester

    Facelift voor Subaru Forester

    26
    • 11 januari 2022
  • Subaru Forester 2.0 – 2008 – 327.827 km - Klokje Rond

    Subaru Forester 2.0 – 2008 – 327.827 km...

    • 6 december 2021
  • Nieuws
    Subaru Forester Wilderness is los

    Subaru Forester Wilderness is los

    10
    • 3 september 2021
  • Nieuws
    Ook Subaru Forester krijgt Wilderness-versie

    Ook Subaru Forester krijgt Wilderness-versie

    2
    • 4 augustus 2021
  • Nieuws
    Subaru Forester facelift gepresenteerd in Japan

    Subaru Forester facelift gepresenteerd...

    15
    • 14 juni 2021
  • Nieuws
    Subaru Forester ook als Van met grijs kenteken

    Subaru Forester ook als Van met grijs kenteken

    5
    • 27 mei 2021
  • PREMIUM
    Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

    Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV...

    • 20 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim 56 mille

    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim...

    75
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Subaru Outback

    Facelift voor Subaru Outback

    14
    • 13 april 2022
  • Test: Subaru Solterra

    Test: Subaru Solterra

    105
    • 22 maart 2022
  • Nieuws
    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    6
    • 28 februari 2022
  • Nieuws
    Subaru BRZ 'Cup Car Basic' rolt op staal

    Subaru BRZ 'Cup Car Basic' rolt op staal

    14
    • 8 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden