Subaru Forester 2.0 X AWD Luxury (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Forester 2.0 X AWD Luxury |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 45.100 km |
KM-stand laatst | 237.000 km |
We gaan nog even door
- 229.500 km
Op onverklaarbare reden kon ik niet meer inloggen. Wellicht omdat mijn vorige update van 23/8/2016 was? Hoe het ook zij mijn Forester en verhaal kan je al terugvinden. oa met "fijn maar niet op LPG" van 29/6/2013. Inmiddels hebben we vrolijk verder gekacheld.
Goedkoop is het onderhoud niet maar ik wel 'm in goede conditie houden en heb het ervoor over. De beruchte klepstelling is na het debacle bij 85000 bij 204.000 aan de beurt gekomen en dat is voor dit blok op LPG eigenlijk al heel lang. Vermoedelijk helpen rijstijl (hopelijk) en hardere klepzittingen e.d. hierbij. Mijn garagehouder heeft het voor een redelijk bedrag gedaan. Maar redelijk is natuurlijk arbitrair voor een automobilist.
Verder was de startmotor aan revisie toe en heeft mijn vrouw aan de kant gestaan met een kapotte dynamo. Wat mij betreft slijtagedelen. De auto wordt intensief gebruikt, ook veel stadsverkeer en dan kom je aan de beurt.
Verder heb ik verzocht om de versnellingsbakolie (wederom) te verwisselen. Beter te vroeg als te laat. Ook kan ik er niet tegen als er lampjes zijn die het niet doen. Dus het lampje van de electrische ramen en de versnellingsbak doen het ook weer.....
De Forester is zeker niet foutloos, i.t.t. tot wat sommige Subaru fanatici beweren, maar ik voel me goed in deze auto. Wel vind ik dat in de huidige modellenpolitiek Subaru veel te lang blijft hangen bij zijn boxer. Nog even en het wordt een relikwie uit vervlogen tijden. Ze moeten daar echt om naar nieuwere aandrijvingsvormen. Hoop op betere tijden maar hybride tweedehands Subaru's vind je dus niet. Laat staan electrisch...
Vermeldenswaardig is wel dat de lpg injectoren bij 180.000 vervangen zijn. Let op deze lagen ook al een 125.000 in mijn vorige Subaru (want over laten zetten) en ook dat kan dus gebeuren. Meteen maar alle vier laten doen. Ze hebben dit creatief op moeten lossen omdat de injectoren die geschikt zijn om tegenoverelkaar in boxerconfiguratie te functioneren een zeer lange levertijd hadden. De garagehouder heeft dit creatief opgelost met een zelfgemaakt "rail". Ook de originele sleutel werkt niet meer met afstandsbediening en is vervangen.
Nog even wat zaken die opvallen bij deze kmstand.
Voor:
* Geen piepjes en kraakjes!
* Automaat schakelt nog steeds soepel.
* Voelt nog steeds zeer stabiel en vertrouwenwekkend.
* Interieur is nog netjes.
* Doe meer dan een ton met banden, ook door AWD?
* Zelfde uitlaat.
Tegen:
* Gasveren achterklep gaan nog maar moeizaam omhoog.
* Gevoelsmatig heeft het blok wel een paar pk's verloren.
* Co2 kanon. Hoeveel op lpg weet ik niet overigens.
* Tsja, als je gaat rekenen ga ik de onderhoudskosten nooit terugverdienen.
Tenslotte. Onlangs wilde ik het remlicht vervangen l.a. en meende de juiste besteld te hebben. Na vervanging van e.e.a. deed ook het achteruitrijlicht het niet meer. Na navraag bleek het een lampje met een dubbel gloeidraad te zijn. Zowel remmen als achteruit. Ik snapte er aanvankelijk niets van en zocht me een ongeluk. Tsja blijf toch een beetje een alfa he.
Nieuwe APK met kosten
- 237.000 km
Bij de APK keuring kwamen een aantal onderhoudszaken aan het licht die ik niet had zien aankomen. Tegenvaller. De radiateur bleek lek en de einddemper moest vervangen. Ondanks dat de auto genoeg voor lange ritten gebruikt wordt is het woon-werkverkeer van mijn vrouw een stukkie van niks. Kan zeker een rol bij de lekke demper gespeeld hebben.
Samen met twee nieuwe banden (de laatste Falkens AS200 van NL) toch een flinke rekening. Wederom sterk gedacht aan een andere auto maar dan wil ik kopen wat ik wil en dat is nu te duur. Ik denk dan nl. aan een Kia Niro of Suzuki Vitara 1.4 all grip automaat. Vooral die laatste schaars en nog te duur. De huidige XV en Impreza zouden als de boxer niet zo zou zuipen ook op mijn shortlist staan. Heb het al vaker gezegd: de boxermotor wordt een relikwie uit vervlogen tijden als ze dit concept alleen maar "bijpunten" zoals nu gebeurt.
Ohja, en een relais van de LPG installatie werd vervangen. De dag voor de beurt schakelde het systeem niet meer over. Was gelukkig alleen een relais.
Afijn, het is een dure liefhebberij aan het worden. Merk dat de liefde wat getemperd is. Ook het vele windgeruis op de snelweg begint me meer te storen. Ook begint er altijd wel wat te "flapperen" als het wat harder waait. Dacht eerst dat het de ruitewissers waren maar het kunnen heel goed de grote naden zijn waar de wind dan flink doorheen gaat.
Maarja de andere kant is dat het nog steeds echt als MIJN auto voelt. Heb er zoveel in geïnvesteerd dat ik hem ook moeilijk een schop kan geven.........
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.