Subaru Forester 2.0 Premium (2016)

autoreview

Subaru Forester 2.0 Premium (2016)
Subaru Forester 2.0 Premium (2016)Subaru Forester 2.0 Premium (2016)Subaru Forester 2.0 Premium (2016)Subaru Forester 2.0 Premium (2016)Subaru Forester 2.0 Premium (2016)

Signalement

UitvoeringForester 2.0 Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf14.666 km
KM-stand laatst62.386 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring en aankoop

  • 14.666 km

Tja eigenlijk waren we al een tijdje aan het kijken naar een andere auto.
Het liefst met automatisch openende achterklep liefst van het merk Subaru. Na al eerder een proefrit met een Outbeck, toch meer gevoel bij de boswachter/Forester.
Na wat zoeken kwamen we de huidige Forester tegen, eentje van 2016 met slechts 14.666 km op de klok.
Eentje in het uitrustingsnivo Premium, dat houd in:
=> leren bekleding,
=> groot glazen schuifdak,
=> donker getinte ramen
=> LED koplampen welke ook nog eens draaibaar zijn in de rijrichting
=> automatisch te open en te sluiten achterklep
en nog veel meer lekkers.

Inmiddels is de Forester afgeleverd en na het plaatsen van de grote spatlappen, privedshades en zelfdimmende binnenspiegel wordt het al steeds meer onze eigen auto.

Tevens is de "Multichip" terug geplaatst. Deze chip geeft de Forester ongeveer 163 pk en 235 nm koppel in plaats van de 150 pk en 198 nm welke standaard is.
Kan zeggen dat deze upgrate duidelijk merkbaar is.

Als er dan iets negatiefs is, zijn dat de Yokohama Geolander banden. Een soort band met een hard soort rubber welke veel afrolgeluiden doorgeven, dit zeker ten opzichte van de Michelin Primacy 3 banden welke onder de vorige Forester zaten.

Update: 15-08
Inmiddels een kleine 1100 km met de banden gereden.
We hebben besloten de Yokohama's voorlopig te laten. we zullen zien wat we gaan doen wanneer deze aan vervanging toe zijn.

Update: 23-08
Toch de Yokohama's vervangen door de Michelin Cross Climate 4 seizoenenbanden. wat is de Boswachter hiermee een andere auto geworden.
De rechtuit stabiliteit is veel beter, buiten dat is het bochtengedrag ook een stuk beter geworden.
Wellicht stel ik hoge eisen aan banden, buiten dat is het gevoel van veiligheid ook wat waard.

Update: 04-09
Wat een andere auto is het geworden met de Michelins.
Na even zoeken met de bandenspanning, stond op 2.5 bar nu op 2.7 bar is het weggedrag van de Boswachter nog meter geworden.
Van onze vorige weet ik dat, wanneer er met een aanhanger/caravan wordt gereden de bandenspanning van de achterbanden naar de 3.0 bar gaat om het zoeken op de banden nog verder te verminderen.

Inmiddels ook de kaartupdate gedaan voor de navigatie.
De af fabriek navigatie geeft een duidelijk en goed af te lezen beeld en hersteld bijzonder snel.

Update: 15-08
Inmiddels de eerste en broodnodige update gedaan, welke best wel kostbaar is. En hoe up to date de wegweismiep is zullen we moeten gaan ervaren.

Update: 23-08
De standaard door Subaru geleverde radio/navigatie ziet er werkelijk prachtig uit in het dashboard, maar er zijn dingen die toch niet zo fijn zijn. dat is onder andere dat de Apple carplay mist. Daarbij loopt de navigatie nog minimaal een jaar verder achter dan verwacht. Neemt niet weg dat deze perfect werkt binnen zijn/haar kunnen.
Deze is vervangen door eentje van Pioneer en is werkelijk prachtig ingebouwd.

Overigens is het verbruik op dit moment wel iets hoger dan gewend. Denk dat dit ook komt omdat de motor verhoudingsgewijs er weinig heeft gereden.
Ben benieuwd wat het gaat worden in de toekomst.

Update: 15-08
Inmiddels een kleine 1100 km verder.
Wat opviel is dat de parameters zich al een aantal keren behoorlijk hebben bijgesteld. De eerste paar keren was het best schrikken, wat het leek wel of de motor wilde afslaan. Gelukkig gebeurde dat niet.
Ergens moeten we wel in ons achterhoofd houden dat de 15.000 km is 3.5 jaar daar ook debet aan is. Na vandaag de leverende dealer Niestcar te Heemskerk te hebben gesproken gaat de Forester de komende tijd steeds beter rijden. Waarvan akte.

Inmiddels de eerste kilometers gereden, wat een andere auto dan de vorige. Zowel motorisch als qua automaat.

Update:15-08
Hoe anders an een CVT-automaat zijn, de voorgeprogrammeerde facetten lijken een andere verhouding te hebben, zowel in de D stand als in de Sport stand.
Ook zet je met een geoefende voet niet meer zo'n brul omdat het motortoerental (heel) hoog oploopt.
Wellicht zou de bak uit de Outback een toegevoegde waarde zijn.

Dan nog iets over de leverende dealer Niestcar te Heemskerk, zij doen werkelijk heel erg hun best om de mensen als tevreden klant weg te laten gaan.
Waarvoor onze dank.

Als je het niet gewend bent is het niet hoeven te gebruiken van de sleutel voor het starten of het open drukken van de deuren erg bijzonder.
De ouderwetse baardsleutel heeft plaats gemaakt voor een druppel met 3 drukknoppen. Eén voor het openen en ontgrendelen van de achterklep, ééntje voor het vergrendelen van alle deuren, en ééntje voor het openen van alle deuren.
Kan zeggen dat je snel gewend en "verpest" hiermee bent.

Open dak
Wat heerlijk bij warm weer om het dak een stuk(je) open te kunnen schuiven. Jammer genoeg is het niet mogelijk om een kap te kunnen bestellen als nl.accessoires.
Helaas moeten we hiervoor uitwijken naar de usa-subaru-accesoiresshop. Aldaar is de Moonroof zoals dat daar heet te bestellen onder nummer F541SSG000 voor een kleine 90.- dollar, let wel op de verzendkosten en de tax. Hiermee komt dit op een kleine 160,- dollar.
Ben benieuwd of het brengt wat ik ervan verwacht.

Update 23-08
Inmiddels de Moonroof mogen ontvangen en gemonteerd.
Wat een verschil, je kan namelijk tot ongeveer 110 km met het dak geheel geopend rijden. en wanneer de buiten temperatuur niet te hoog is zelfs zonder gebruik te maken van de airco. Wel de ventilatie laten werken voor een extra stukje comfort.

30,000 km

  • 29.569 km

Inmiddels een kleine 14.500 km mee gereden.
De boswachter voor onderhoud gebracht en buiten de vervanging van olie en filters en ruitenwissers voor weinig bijzonders gebeurt.

Wat opvalt is dat de Forester meer kan dan dat je als chauffeur eigenlijk aandurft. Getuige de tochten die we zowel met als zonder caravan, op en van de gebaande paden en wegen hebben gedaan.
Leuk is dat off-road rijden net zo gemakkelijk gaat. We zijn een paar keer solo over karrensporen en bospaden gegaan waar de kuilen zo diep waren dat de bodem op de grond kwam en de schokbrekers/vering tot de aanslag in veerde.

Michelin Cross Climate 4 seizoenenbanden zijn een ware update voor het rijgedrag van de Boswachter. Overigens kwamen deze banden als beste uit de test van Autoweek.
Zowel op de verharde weg als off-road staan ze hun mannetje/vrouwtje. Hierbij speelt de bandenspanning ook een grote rol. Zoals eerder gemeld rijden we solo met rondom tussen de 2.5 en 2.7 bar en met de caravan erachter zelfs achter op 3.0 bar.

Inmiddels heeft is de Pioneer radio/navigatie vervangen, onder garantie, omdat deze best wel veel in storing ging. Dit gebeurde bij lage temperaturen.
Tevens is er een voorcamara geplaatst waardoor inparkeren veel gemakkelijker gaat. Met dank aan de Fa. Bregman in Amersfoort.

Voor wat meer licht in de achterbak en zo wie zo in geval van nood heb ik de Subaru oplaadbare Zaklantaarn besteld (art. nr. SESGFL1000 twv. € 49.-) Deze zaklantaarn kan je opladen middels de 12 volt plug in de achterbak, het dashboard en de armsteun.

E10/E5 brandstof.
Kan er kort over zijn.
Ondanks dat er volgens Subaru en de tankwijzer zowel E5 dan wel E10 getankt kan worden rijd de Boswachter niet echt lekker op de laatstgenoemde.
De motor stottert en is minder alert. Zelf starten gaat moeizamer. Zeker wanneer een aantal malen achter elkaar deze brandstof wordt getankt.
De E5/98 daarentegen maakt dat de 2.0 L boxenmotor mooi en vooral rustig loopt/draait.
Probeer zoveel mogelijk om en om te tanken tot ik een pomp vind welke E5/95 heeft.
O ja, dat even buiten het prijsverschil tussen de E5 en E10 van 0.10 tot 0.15 eurocent.

De CVT/Automaat blijft een stukje bijzondere techniek.
Waar je rustig wilt cruisen en geen omkijken wilt hebben of het juiste vazet voorhanden is kan je ook middels flipperen "schakelen".
Samen met de "sportmodes" wil de Forester met zijn 2.0 L. boxenmotor 1600 kg en 150 pk aardig van zijn plek. Zeker wanneer je een keer "sportief" of met een (zware) aanhanger wilt/moet rijden.
Tja en verder is het een kwestie van: leer ermee omgaan......

Jammer dat er zoveel wordt geschopt tegen dit type van automaat door vele autojournaallisten. Eigenlijk zouden ze juist de voordelen moeten toelichten, zowel met het automatisch rijden dan wel het flipperen/zelf schakelen......

Brandstofverbruik, ongeveer 1 op 12
Olieverbruik nog niet waargenomen.

Ik ben blij dat ik ben "besmet" met de ziekte van Subaru.

Wordt vervolgt....

20000 km gereden

  • 35.696 km

Inmiddels 20.000 km met de Forester gereden.
Zowel solo als met een aanhanger is het genieten en geeft de bestuurder een heel veilig gevoel. Zoals een van de Subaruclubleden een keertje na een rit door het Brabantse alwaar we over zandpaden reden, deze auto’s kunnen meer den je zelf in de gaten hebt en waarschijnlijk zelf durft te gaan.
Dat is zeker en waarheid.
Zitten er ook nadelen aan, jazeker.....onze politiek heeft een zeer kostbare maatregel genomen welk ze BPM noemen. Het aanschaffen van een dergelijke auto wordt bijna onbetaalbaar en een merk als Subaru wordt bijna kunstmatig verbannen van de Nederlandse wegen.
O ja, is dan het verbruik van dit soort auto’s dan zo belachelijk hoog? Nou nee 1 op 12 tot 13 valt toch best wel mee?
O ja en dan heb ik het nog niet over het prijsverschil tussen NL en de ons omringende landen.

Is er dan nog iets negatiefs te melden over de Subaru Forester zelf?
Nee eigenlijk niet het is een genot om in deze auto te starten en te rijden de lichte boxer brom, ondanks de atmosferische motor komt de auto best wel van zijn plek. Dit ondanks de CVT automaat. Als je hiermee om kan gaan kom je best wel heel snel uit de startblokken.

Tot op heden is het olieverbruik te verwaarlozen en dat is natuurlijk ook heel positief.

Dus besluit ik maar met wordt vervolgt...

50,000 km

  • 50.300 km

Wat een superauto, blijf er elke keer dat ik er in rij er erg blij mee zijn.

Met de 45.000 km geweest bij Vireo/Stern in Amersfoort alwaar de boswachter werd voorzien van nieuwe olie en filters.
Verder geen bijzonderheden gevonden.

Michelin Cross Climate banden,
Inmiddels welgeteld een kleine 50.000 km met deze banden gereden, zowel met de vorige als met de huidige boswachter.
Het profiel lijkt wel nieuw.
Binnenkort de banden wisselen van voor naar achter vv. en dan vrolijk verder rijden.
Kom met het profiel de winter wel door denk ik zo.

Reservewiel/band,
Tja het meest vergeten wiel van de hele auto, deze maar eens opgepompt.
Was iets te zacht, zat nog 1.5 bar in van de 4.2. sta je toch raar te kijken als je deze nodig hebt en je hebt gaan pomp bij de hand. Wordt het tocht de ANWB-wegenwacht bellen voor een beetje perslucht.

Olie verbruik
Sinds het laatste onderhoud heb ik in 5000 km een halve liter olie bij moeten vullen.
Wat mij opvalt is dat de 1e 30.000 km dat ik de boswachter in bezit heb er geen druppel bijgevuld hoefde te worden.
In deze wordt vervolgt

Start/stop
Bijzonder systeem, leid een beetje het eigen leven.
Doet het als je het niet verwacht, en doet het niet als het het wel verwacht.
En dan de besparing, tja wat zal ik daar van zeggen, ben tot op heden nog niet aan een halve liter besparing gekomen op een tank. In mijn optiek een geheel nodeloze toevoeging in het "brandstof besparen"
Maar ach het zit erop, dus ook een gimmick wat leuk is dat het er op zit.

Zelf stellende achterschokbrekers.
Heb onder de boswachter grote mudflaps zitten.
Hing laatst een aanhanger erachter en die had zo'n hoge kogeldruk dat de mudflaps op de grond stonden. denk ook dat de achterkant was ingeveerd tot de aanslag.
Omdat het een klein stukje was ben ik gaan rijden. Het eerste stukje sleepte de mudflaps over de grond en binnen een paar meter was het over. Even uitgestapt om te kijken en de boswachter stond, ondanks de hoge kogeldruk, op de normale rijhoogte.
Best bijzonder...
O ja, wel belangrijk dat je de achterbanden ook voorziet van iets meer lucht...... anders gaat de boswachter zoeken op de ballon van de banden. (zie het instructieboekje)

60,500 km onfderhoud

  • 60.500 km

Inmiddels de 60.000 km gepasseerd en de boswachter naar de garage gebracht voor het broodnodige onderhoud.
Het 60.000 km onderhoud s best een hele kostbare in zijn soort.
Alle levenssappen, motor-, versnellingsbak, differentieel- en remolie, zijn vervangen. tevens werd ik gebeld dat de remblokken van de voorremmen versleten waren.
Dus ook vervangen.
een kleine € 1.000,- lichter kunnen we weer vrolijk verder tuffen.

Kleine storing,
Een week na het onderhoud kreeg ik de melding dat de bandenspanning moest worden nagekeken. Zo gezegd zo gedaan, de bandenspanning was in orde. Ondanks dat bleef de storingsmelding.
Dus maar weer retour naar de Amersfoortse dealer. Een klein uurtje later was de storing verholpen..... Iets met een stekker zover ik er iets van begreep.... maar goed, probleem/storing opgelost.

Bijzonder,
Heb met veel wind op de kop en van opzij een caravan opgehaald bij een dealer in het Leeuwardense. Op de heenweg nergens last van natuurlijk (solo). Op de terugweg was er een lampje best wel druk op het dashboard.
Het bleek iets te maken met de stabiliteits-/aanhanger controle.
Wel erg fijn zoals dit werkt. Kan de cruisecontrole inschakelen en de aanhanger controle doet zijn best. licht kwispelend, dus zonder het inzetten van slingeren werd de reis vervolgt.
Dit zorgt overigens wel voor erg ontspannen rijden.

Terugroepacties,
Er is een terugroepactiemelding geweest welke ik per brief heb ontvangen.
Afspraak gemaakt bij Stern Amersfoort en met een uurtje wachten was het opgelost.
Er zou iets kunnen zijn geweest met de knapzak welke in de passagiers stoel zit.

Verbruik,
Zie de verbruiksmonitor welke er bijgehouden wordt voor de benzine.
Olie slechts een halve liter op 7500 km.

Einde review

  • 62.386 km

Bij de aankoop van deze Forester stond de Outback eigenlijk al boven aan ons verlanglijstje. Destijds konden we er niet eentje vinden die aan onze eisen voldeed en vooral dat we een stuk jonger en minder kilometers konden.
Vandaar de keuze voor de Forester.
De Forester gaat zeker niet weg omdat deze niet zou bevallen, hij gaat weg omdat mijn echtgenote steeds lastiger kan instappen en een "instapstoelframe" best wel kostbaar is.

Kort gezegd, de Forester is een geweldige reisauto, een terreinbeul en een mega goede caravantrekker, maar vooral heel erg betrouwbaar.
Inmiddels is deze auto ingeruild voor een Outback waarvan ook een review wordt bijgehouden bij Autoweek.
Wij wensen de nieuwe eigenaar van de Forester vele veilige en mooie kilometers toe.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.