Smart fortwo coupé micro hybrid drive pure 52kW (2008)

autoreview

Smart fortwo coupé micro hybrid drive pure 52kW (2008)

Signalement

Uitvoeringfortwo coupé micro hybrid drive pure 52kW
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds een maand of 2 rijd ik in een nieuwe Smart Fortwo, en tot zover zeer tevreden! Ondanks het ’underdog’ imago van de auto kan ik zeggen dat dit nieuwe model toch ZEER degelijk en robuust aanvoelt. Helaas heb ik nooit gereden in het oude model, maar van diverse mensen hoor ik dat dit nieuwe model een grote stap voorwaarts is. Tenopzichte van zijn direkte concurrent (het bekende trio Aygo/107/C1) kan ik wel zeggen dat vooral het interieur een stuk volwassener is.

Qua luxe en comfort is er weinig spannends te melden, in de Pure versie is het zelf raampjes open draaien en airco is ook nergens te bekennen. (uiteraard wel als opties te krijgen!) De zitpositie is overigens goed, ook bij een rit van een paar uur achter elkaar geen vermoeide of overspannen rugwervels! Opvallend is ook de hoge zitpositie, je kijkt echt neer op andere autos als peugeot 205’s en VW polos. ;) Stuurbekrachtiging zit er overigens standaard niet op, maar met de smalle voorbandjes kan ik ook niet echt zeggen dat ik dit mis. Prestaties zijn zeker op niveau, de 72PK versie kan zonder problemen meekomen in de stad en op de snelweg. 0-100 gaat volgens het boekje in een seconde of 13, ik twijfel er niet aan dat dit zeker gehaald kan worden! Het 1 liter 3-cilindertje geeft bij flink doorhalen een mooi sportief geluid, bij rustig rijden bromt hij lekker rustig op de achtergrond. Opvallend is het geringe interieurgeluid bij 120km/h op de snelweg, schijnbaar heeft smart er flink veel dempingsmateriaal in gestopt!


De grote gimmick aan deze auto is uiteraard het MHD systeem, wat inhoud dat de motor afslaat als men voor het stoplicht staat te wachten. Hierdoor heeft deze fortwo het A-label gekregen wat betekend dat deze auto slechts een 14% bijtelling kent voor de belastingdienst. (netto betaal je dus maar een paar tientjes!) Het systeem werkt op zich erg goed, je merkt amper dat de motor af of aanslaat. Zodra je je voet van het rempedaal haalt start de motor en tegen de tijd dat je voet bij het gaspedaal is rijd je reeds weg. Sjapoo smart zou ik zeggen, het lijkt mij althans een flinke opgaaf om een dergelijk systeem op de markt te durven zetten.

Qua verbruik betekend het helaas niet echt veel speciaals, gemiddeld rijd ik een 1 op 17/18 tot deze kilometerstand. De dealer zegt dat hij nog wel iets zuiniger zal worden, door het inlopen van de diverse onderdelen... Je zou toch wel spectaculaire cijfers verwachten van zo’n hypermodern autootje met speciale micro-hybride systemen. Geen zuinigheidswonder, maar ook absoluut geen zuiplap... ;)

Kleine auto’s hebben ook vaak het imago ’onveilig’. Veiligheid is een zware !+! voor deze auto! Standaard is de auto uitgerust met airbags, ESP, ABS, hill-holder en noem het allemaal maar op, de smart scoort ook zomaar 4! sterren in de EURO NCAP crash test. Als hij ook nog zij-airbags had gehad waren het er 5 geweest. De amerikanen vinden hem inmiddels helemaal geweldig, deze letten nog meer op veiligheid als de gemiddelde europeaan.

Overall gezien vind ik het een leuke auto. Zijn imago is echter niet best, het eerste wat mensen zeggen als ze hem zien is: Huh, daar kan je maar met 2én in zitten toch? Als ik vervolgens vraag hoe vaak dat zij zelf met meer dan 2 personen in een auto zitten krijg je meestal een ontwijkend antwoord ;) Ik geef toe dat zo’n 2 persoons coupe niet geschikt is als gezins-sloep, maar als woon-werk/stadsverkeer auto kun je bijna niks beters vinden. De aanschafprijs is naar mijn mening ook vrij fors, de uitvoering die ik rijd komt zonder pardon op 12.500 euro wat toch een stuk duurder is als zijn Aygo/C1/107 concurrenten. Kortom, je moet ervan houden! Het is een hip karretje wat echt flink aandacht trekt, maar zeker niet teleurstelt!

PROBLEMEN

1 kleintje, na aflevering had ik een rammeltje in mijn achterklep. Daags na aflevering even terug bij de dealer langs en deze had het binnen een uurtje gefixt. Top dus.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.