Smart Fortwo Coupé Brabus (2008)

Stadsscheurijzertje

Smart Fortwo Coupé Brabus (2008)
Wie een dikke twintig mille te besteden heeft en op zoek is naar een klein scheurijzertje, kan bij vele merken terecht. Daarbij wordt één sportieveling vaak vergeten: de Smart Fortwo Brabus. Met bijna 100 pk op een leeggewicht van nog geen 800 kilogram kan deze auto de gevestigde orde op papier prima bijbenen.

Dat de Brabus over het hoofd wordt gezien, ligt in ieder geval niet aan het uiterlijk. De Brabus-wielen, vóór met een diameter van 16 inch en achter met 17 inch, staan de top-Fortwo prima. Datzelfde geldt voor de dubbele uitlaatpijpen. We hebben wel grote twijfels bij de zebraprint van onze testauto. Vaak reden fietsers en andere automobilisten ons hoofdschuddend tegemoet. Alleen aanbevolen voor de echte exhibitionisten dus. Gelukkig is de Brabus ook zonder deze ADHDbestickering te bestellen.


Goed toeven
Als je geen problemen hebt met het feit dat je geen achterpassagiers mee kunt nemen, is het goed toeven in de auto. Het materiaalgebruik in het interieur is prima en het glazen panoramadak zorgt voor lekker veel licht binnenin.

De grootste attractie van de Fortwo Brabus is toch wel de stoplichtsprint. Het is buitengewoon vermakelijk om bij het stoplicht onverwacht snel bij de rest van het 'deelnemersveld' weg te sprinten. Oké, door de wat traag schakelende automaat halen we de optimistische fabrieksopgave van Smart (9,9 seconden) niet, maar de snelheidsbeleving is prima als we in 11,5 tellen naar de honderd sprinten. Ook de tussenacceleraties kunnen er mee door en de remmen zijn goed berekend op de extra pk's.


Echte stadsauto
In de bocht is de Fortwo Brabus minder in z'n element. Hij trakteert bestuurders die te hard een bocht induiken op een forse portie onderstuur. Dat zet de stadsauto wel op achterstand tegenover zijn concurrenten. We gebruiken hier niet voor niets het woord 'stadsauto', want een flink aantal snelheidskilometers maakte duidelijk dat de stad het natuurlijke leefgebied van onze kleine zebra is.
De auto blijft door z'n vorm zijwindgevoelig. Een snelwegrit is niet bepaald ontspannen als je constant alert moet zijn op onverwachte slingers naar een andere rijbaan. Bij een auto van deze prijs is dit gewoon niet acceptabel. Tijdens een snelwegrit in de regen merkten we ook nog dat de Brabus door z'n brede banden extra gevoelig is voor spoorvorming en aquaplaning. Filerijden is eveneens geen pretje, door de nogal nerveuze automaat bij stapvoets rijden.


Niet zuinig
Het lage brandstofverbruik is juist één van de grootste pluspunten van de Smart Fortwo, maar helaas geldt dat in mindere mate voor de Brabus-versie. Dat we de beloofde 5,2 liter per 100 kilometer niet zouden halen, hadden we door al het gesprint wel verwacht. Maar een verbruik van 8,5 liter per 100 kilometer wijkt hier wel heel sterk van af.
Wat wél weer gebleven is, is het gemak waarmee je de stad kunt doorkruisen. Hoewel de Smart ten opzichte van de vorige generatie maar liefst twintig centimeter is gegroeid, kun je hem nog steeds met groot gemak in parkeervakken kwijt. En dat is natuurlijk iets wat stedelingen en forenzen als muziek in de oren klinkt.

Signalement

Merk Smart
Model fortwo coupé Brabus 72kW
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, semi automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 19.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 72 kW / 98 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 140 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 33 l
Lengte / breedte / hoogte 2.695 mm / 1.559 mm / 1.542 mm
Wielbasis 1.867 mm
Massa leeg 750 kg
Laadvermogen 300 kg
Banden voor175/50R16Prijzen
Banden achter225/35R17Prijzen
Topsnelheid 155 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,5 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,7s
Brandstofverbruik 5,2 l/100km
CO2-uitstoot 124 g/km

Gerelateerde forumtopics