Smart #3 66kWh Pro+ (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | #3 66kWh Pro+ |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 312 km |
KM-stand laatst | 1.780 km |
Lekker ontspannen autorijden in de unieke Smart #3
- 1.780 km
Sinds een maand in het bezit van deze Smart #3. Heel fijn interieur en rijdt lekker. Uniek, want ik zie hem nog niet heel veel rijden. Onbekend maakt onbemind?
Als eerst het bereik. Het aantal kilometers op een volle accu ligt nu rond de 280 km, waarbij vermeld moet worden dat de temperatuur rond de 5 graden is op dit moment en ik een relatief rustige rijstijl hanteer.
De rijhulp-systemen werken op zich goed, maar de adaptieve cruise control houdt mijns inziens teveel afstand (2 seconden) waardoor vreemde remacties kunnen ontstaan in druk verkeer. Als het rustig is werkt het overigens geweldig. Rustig met 105 km/h op de rechterbaan en de Smart regelt de snelheid en het stuurwerk. Ben nog nooit zo ontspannen op me werk aangekomen.
De belletjes en rinkeltjes die tegenwoordig verplicht zijn geworden hebben helaas ook het standaard-menu van rijopties in de Smart #3 bereikt, maar die kan je gelukkig, heel smart met een druk op de knop uitzetten.
Wat nog leuk is om te vermelden is dat de kinderen enorme fan zijn geworden van de Smart. Met name het speelse interieur, de cheeta in het scherm en het enorme glazen dak scoort punten.
Aankomende zomer gaan we met het gezin en de caravan op vakantie, ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen. Denk dat het vooral afhankelijk is van de laadfaciliteiten op de route, maar we gaan het zien. Zal proberen om ook daar een review over te schrijven.
-Update 18.000 km: geen bijzonderheden en gereden met caravan.
Inmiddels ben ik al aardig wat kilometers verder en rijd ik dagelijks nog steeds met veel plezier in de Smart #3 Pro+. Tot op heden heb ik ook geen problemen of uitval gehad.
De rijhulp- systemen zijn echter nog steeds niet vlekkeloos, maar met de laatste updates al wel beter geworden. Middels de informatie van de camera worden soms beslissingen genomen door de computers die gelijkenissen vertonen met een hele menselijke manier van autorijden. Daarin zie je echt wel een vooruitgang ten opzichte van de eerdere generaties cruisecontrol systemen. Soms worden beelden dan ook weer verkeerd geïnterpreteerd waardoor ineens een stevige remactie wordt ingezet terwijl er helemaal geen ander verkeer te zien is.
Inmiddels ook met de caravan gereden 😎. Een Hobby 430 de luxe uit 1998 à 1350 kg inclusief bagage. Het rijden zelf gaat heel goed. Heb eigenlijk nog niet eerder zo’n prettige caravantrekker gehad. Het zwaartepunt ligt laag en dat biedt veel stabiliteit tijdens het rijden, er is meer dan voldoende vermogen om gestaag bergop te rijden en de Smart is een fijne reisauto.
De cruisecontrol schakelt bij het aankoppelen van een caravan of aanhanger automatisch uit. Gezien de soms onverwachte remacties die ik hierboven beschrijf is dat denk ik ook heel verstandig. Daarnaast is er de mogelijkheid om direct na het aankoppelen de verlichting te laten controleren door de auto. Best een fijne auto om mee op kampeervakantie te gaan dus, maar dan komen we toch bij de zogenaamde olifant in de kamer. Het bereik. Dat is normaal zo’n 380 km (bij 100%). Met caravan blijft daar ongeveer 140 km van over. Dat is niet heel veel natuurlijk. Toch denk ik dat het, zoals in de onderstaande comments ook genoemd, vraagt om een andere manier van reizen. In een dag naar Lyon? Dat is verleden tijd als je elektrische gaat rijden met de caravan. Meer korte stukken rijden of rondtrekken is wellicht een mooi alternatief. En met jonge kinderen op de achterbank misschien ook wel lekker. We gaan het meemaken. Deze zomer gaan we op vakantie naar Zweden, die reis verloopt grotendeels met de boot vanuit Rostock in Duitsland. Op deze boot kan je de auto zelfs opladen. Daarna doen we meerdere campings aan die niet heel ver uit elkaar liggen. Ben benieuwd hoe dat zal gaan? Ik probeer er na de zomer nog een stukje over te schrijven.
Mochten er vragen zijn stel ze gerust.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.