Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Ambition Business (2018)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Ambition Business (2018)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.6 TDI Greentech Ambition Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst173.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 30,000km

  • 28.000 km

WAT VOORAF GING:
Na het debacle met de Peugeot 308SW (zie andere review, it's a long story...) en 2 maanden touren met een Opel Astra kwam werd 27 maart de Superb eindelijk op de zaak afgeleverd.
Mijn bedrijf kent een merk/type/uitvoerings -en kleurbeleid. Aldus kreeg ik een 1.6 TDI DSG-7 Combi in Quarz Grey en Ambition Businessline trim. De enige extra optie is Sunset ramen achter.
Enkele jaren terug heb ik naar volle tevredenheid een Skoda Octavia 1.4 TSI DSG-7 naar zijn einde contract gereden, dus mijn verwachtingen waren op niveau.
Inmiddels staan de eerste 28000km erop en komt de eerste beurt in zicht. Genoeg voedingsbodem voor een ( hopelijk nuttige) review.

HET EXTERIEUR:
Zeker in deze kleur en uitvoering staat er echt wel een dikke, luxe ogende wagen. De Superb heeft een veel gespierder lijnenspel dan zijn kleinere en/of hogere neefjes en dat staat de auto goed. Vooral van voren en opzij komt dit tot uitdrukking. De Bi-xenon lampen zien er gaaf uit en de chromen details maken de uitstraling af. Ik maakte mij alvorens de levering wat zorgen om het 17" lichtmetaal, dat er wel erg bling bling uit leek te zien in de configurator, maar hoewel zeker opvallend blijkt het in de praktijk niet "te". Alles sluit en opent met degelijke ploffen, de motorkap heeft keurige gasveren en een dikke isolatielaag, de lak (weet ik al uit een onhandigheidje) kan zeker tegen een stootje. Op geen enkel manier krijg je vooralsnog het idee een budget passat/a6 te rijden. Enig minpunt vind ik de achterzijde, deze oogt nogal anoniem en lijkt optisch wat smal t.o.v de rest van de wagen.

HET INTERIEUR:
Uiteraard kun je Skoda een gebrek aan frivoliteit verwijten maar het hoekige, massieve en doe-maar-gewoon-design bevalt me wel. Alles zit degelijk in elkaar getangramd en qua pasvorm en materialen doet het echt niets onder voor een VW Passat. Vrijwel alles van het solide dashboard (zelfs de knieschotten langs de middentunnel) is van zacht knuffelplastic.
De bediening van de alle knoppen is belachelijk simpel te doorgronden en alles voelt degelijk aan, instappen en wegwezen. Boekje nog niet nodig gehad (daar komt later nog een nuance in)
Over de ruimte voor hoofd, schouders, benen etc. achterin hoeven we denk ik het niet te hebben, maar toch valt bij iedereen die in de wagen stapt voor het eerst de mond open. Het blijft leuk.....Voorin zit je voor je gevoel toch verassend dicht bij het dashboard maar qua design is dit niet zo diep als bij vele collega-bouwers. Verder is de middentunnel vrij hoog dus wellicht geeft dat een geslotener gevoel. De medepassagier zit ver genoeg weg voor comfortabel zitten en de armsteun is meer dan breed zat voor 2. Zelfs met de stoelen helemaal naar achteren en dus bijna liggend voorin zit je achterin nog prima zonder beknelling......eigenlijk waanzin.
De bestuurdersstoel is elektrisch in alle richtingen af te stellen, incl de hellingshoek. In combinatie met de lekker lange zittingen kon ik een heerlijke zitpositie vinden: stoel op zijn laagst, stuur ver naar me toe, zitting iets kantelen voor steun in de knietjes en je rijdt ontspannen (uit ervaring) even naar Italïe toe. De passagier mag alles handmatig afstellen maar krijgt net als de bestuurder wel stoelverwarming.
Qua opbergruimte zit je met grote portiervakken, gekoelde grote opbergvakken in middentunnel en dashboard en diverse andere vakken (o.a .onder stoel en in zijkanten bagageruimte en onder bagagevloer niet snel zonder aflegruimte. Letten we even op, mensen van Peugeot?
Qua laadruimte blijft deze auto een groot feest. Een complete backline van de band past erin zonder drama. Enige punt van kritiek is de enorme drempel tussen achterbak en achterstoelen-gedeelte indien deze zijn neergeklapt. Dat kan gelukkig wel nu via de hendels in de bagageruimte.

MOTOR EN BAK.
Skoda monteert een 1.6 TDI met 125 pk en 250NM. Aanvankelijk vreesde ik voor een auto die niet vooruit te branden was, maar dat viel niets tegen! Onder de 1300 toeren is het blok weliswaar zo dood als een pier. Daarboven pakt hij soepel op en tot 3500 toeren blijft de trekkracht aanwezig. Je stoomt vlot door naar de 180 in duitsland en daarboven gestaag tot max. 211 op de teller.
De motor hoor je glimlachend ronken bij optrekken, op kruissnelheid niet.
Qua gemiddeld verbruik schommelt het afhankelijk van meer of minder snelwegrijden tussen de 1:17 en 1:18 in zonder als een bejaarde (no offence) rond te rijden, wat voor zo'n lel van een wagen eigenlijk heel netjes is!
Met de DSG in deze wagen moet je leren spelen. In normale D stand zijn deze generatie bakken echt voor zuinigheid gebouwd dus met half gas komt de motor bijv nooit verder dan een goede 2000 toeren. Het nadeel hiervan is dat zeker in stadsverkeer de motor soms te ver in toeren terugvalt en er dus een seconde vertraging is in voorwaartse drang. De oplossing? Sport mode. Je verwacht gierend naar de toerenbegrenzer zoals ik in de Octavia had, maar in de Superb schakelt hij bij normaal gasgeven rond de 3000 toeren toch al op en dan zit je altijd prima qua koppel en rij je vlot mee in het verkeer. Eenmaal op buitenwegen en snelweg terug naar "D" en de auto zoekt het lekker zelf weer uit. In de bergen kwamen de schakelflippers heel goed uit voor maximale controle over op de motor afremmen op optrekken, maar via de manual stand kan dat ook via de pook.
De elektrische handrem werkt prima en de hill hold control kan ook dmv even doortrappen op de rem/via knop op middentunnel aangezet worden, zodat deze de auto vasthoudt bij het stoplicht zonder de auto uit D of S te halen. Leukste hiervan is dat je gewoon als eerste vaak wegbent bij stoplicht (de eerste 10 meter dan)

RIJGEDRAG:
Of je nu 120 of 180 km per uur rijdt, het maakt zowel in geluidsproductie binnen als in stabiliteit weinig uit. De auto is aangenaam stil, de wagen blijft prima rechtdoor gaan en is nauwelijks gevoelig voor sporen. Bochten ronden gaat verbazend scherp nog met kalm inkomend onderstuur.
Qua vering hink ik op 2 gedachten. De auto is afgesteld op comfort en daarom vrij zacht geveerd.Hoewel dit vaak een zegen bij pokdalig wegdek kan de auto soms behoorlijk uit zijn veren komen bij bijv zacht glooiende verkeersheuvels. In snel genomen bochten gaat de auto aardig op 1 oor hangen, terwijl hij echt wel koersvast is.Persoonlijk vindt ik het ook geen auto om door de bocht te jagen maar dit is wel een ding wat je met een proefrit voor jezelf helder moet krijgen, of bestel gewoon het adaptief onderstel mee, de meerpijs is gering.
Wat mij positief verraste was het remgedrag, volkomen stabiel en heel goed doseerbaar. Uiteraard merk je dat je 1.5 ton auto bij je hebt maar de Octavia bijv was 300kg lichter en had echt duidelijk minder controleerbare stopkracht.

NAVIGATIE/CONNECTIVITEIT

Absoluut een VERADEMING na de 308. Skoda's systeem werkt gewoon logisch en simpel. Geen boekje nodig o.i.d. om dit te doorgronden.
De 8 inch versie heeft als voordeel dat er 8 snelkeuze buttons nog zijn en alders op het dash een separate volumeknop, de 9,2 inch oogt cool maar 8 inch is echt meer dan zat, nauwelijks langzamer en handiger in gebruik.
Nette graphics, logische indeling, prima en accurate navi.Spraaksturing werkt nagenoeg perfect. Carplay is ook aanwezig.
De gesprekskwaliteit met bellen via bluetooth en carplay is erg goed te noemen. mijn klanten en collega's verstonden mij in de Peus een heel stuk slechter.

AUDIO:
De standaard speakerset verrraste mij in positieve zin. Het geluid bevat voldoende details, De bas is aardig stevig ondanks het gebrek van een subwoofer, middentonen zijn godzijdank aanpasbaar en een betere of mindere streamkwaliteit van bijv spotify is zelfs hoorbaar. Zelf heb ik de beste resultaten door de EQ van de Superb neutraal te zetten, daarna bass iets te boosten, spotify kwaliteit op extreem en daarin een eq te kiezen welke wat meer op de mids accent legt.

ONDERHOUD EN SCHADE
-Bij aflevering was men de SD kaart met de navigatiemappen vergeten te installeren.
-1x Ster in ruit gerepareerd.
-Wissel naar zomerbanden
-Aanvankelijk had ik een blikkerige echo in de auto, dit bleek de functie spraakversterking te zijn welke je stem via de speakers achterin versterkt, wellicht toch het boekje moeten doorlezen.
-Het olieverbruik na bijna 30.000km is nu ongeveer 0.8 liter. ALs ik de fora zo lees dan is dat niet nog iets om wakker van te liggen.

ALGEHEEL:
Ik ben echt positief verrast door deze wagen tot nu toe. Een betrouwbare , idioot ruime metgezel zonder grote ergenissen die gewoon doet wat die moet doen en waarmee het heerlijk km vreten is.

Bijna een ton verder

  • 117.000 km

Inmiddels zijn we ruim een jaar en bijna 90.000 kilometer verder.

Als ik zo op een grijze zaterdagmiddag de eerst gepende review teruglees is deze voor het grootste deel nog steeds accuraat, zij het met een paar kantlijnen:

RIJGEDRAG:
Hoewel ik het in het begin heb vergoeilijkt is de Superb toch echt iets te slap geveerd. Tuurlijk, het is lekker comfy en drempels hoef je niet met 100km/u te nemen....maar dat de auto bij wat glooiend wegdek (denk aan de A27 bij de brug) ineens hoog uit de veren komt en inveert tot op de stootblokken bij normale snelheid is echt niet ok. Je schrikt je echt wezenloos. Achteraf had ik toch de WPB moeten vragen adaptief onderstel mee te bestellen.

NAVIGATIE:
Eh...oh ja die heb ik er ook opzitten. Eigenlijk ben ik volledig geswitched naar Apple Car play en met Google maps offline kaarten is stanav op een auto af-fabriek echt overbodig geworden...en heb ik toch een beetje het coole Tesla gevoel :) (kuch)


MOTOR EN BAK:
Het lijkt er op dat de motor wat feller reageert op gaspedaalstand dan voorheen. Ik ben ook nog steeds verbaasd over hoe vlot dit klein blokje de auto naar de 100 trekt. De DSG heb ik veel minder in de sportstand staan dan in het begin, alsof toch de software dit "geleerd" heeft. Uiteraard zo subjectief als de neten maar ik wilde het toch even vermelden.


ONDERHOUD/SCHADE:
Nimmer een leaseauto gehad welke ik schadeloos naar einde contract heb kunnen rijden en ook bij de Superb was het raak tijdens een bezoekje met mijn bandleden aan Music Store Keulen. Bij terugkomst bleek de auto fikse parkeerschade linksachter/onder te hebben opgelopen en uiteraard blijken ook de Duitsers net zo hoffelijk als wij kaaskoppen, oftewel geen briefje o.i.d. Gelukkig heeft ASN Utrecht het netjes hersteld en de eerste schade in vrije tijd in het kalenderjaar betekent dat je geen eigen risico hoeft op te hoesten als werknemer. Afgezien van het gedoe er genadig vanaf gekomen. Ik kreeg als vervangend vervoer een Ford Fiesta Active mee met zo ongeveer alle opties en moet eerlijk bekennen dat qua rijgedrag en binnenruimte, en zeker de optielijst mij zeer positief verraste!

Qua onderhoud zijn er afgezien van de beurten een paar bijzonderheden geweest:
-Irritante rammels in middenconsole en achter nav systeem welke zijn opgelost.
-Admunsen systeem dat per regelmaat spontaan op zwart ging en pas na enkele minuten weer startte.
-SOS niet beschikbaar melding als de auto startte.
De dealer heeft 2 dagen nodig gehad dit op te lossen maar het is nu vrijwel weg. Als het 1x per 2 maanden gebeurt is het veel en dat valt te overleven.
-USB poort welke vaak niet herkende dat er een laadkabel aan zat. Ook opgelost.
-Krakende geluiden in de winter bij inveren. Draagarmrubbers ingevet en weer weg. Dit likt een typisch Skoda kwaaltje? De Octavia had dit ook al.

Het afscheid nadert

  • 173.000 km

En weer is er ruim een jaar voorbijgevlogen.

Het is wederom een grijze (en winderige ) zaterdagmiddag. De Superb heeft inmiddels 173000 km trouw zijn werk gedaan, maar 27 maart loopt het contract af en mag ik hem inleveren...dacht ik. Dat lijkt nu echter half mei te worden, want dan wordt (hopelijk) zijn opvolger geleverd. En voor u wilt vragen welke auto dat dan wordt...zijn nieuwe iets kleinere broer.

Zoals eerder gemeld hebben we bij ons bedrijf m.u.v de engineers en directie enkel nog Skoda's rijden (geen SUV's) en het type wordt op basis van functie in principe beslist. Ik had weer een Superb kunnen nemen, maar dankzij de WLTP regels die inmiddels in werking zijn werd een Superb diesel met i.i.g. dezelfde globale uitrustingstrim ineens bijna 48000 i.p.v 40000 aan bijtelling, wat toch wat te gortig werd.

Na kort bezoekje aan de dealer en de nieuwe Octavia gezien te hebben was de keuze ineens niet moeilijk. De werkgever was ook akkoord en dus geen Superb meer.

Het is de Octavia Combi 1.0 e-tsi DSG Business plus geworden met de volgende extra opties:
-Metallic lak Quartz grey
-Parkeercamera achter
-Functiepakket
-Bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar.

Uiteraard zal ook hierover een review volgen!

Goed, terug naar de Superb.

Het is altijd leuk je eigen (en andere reviews) terug te lezen om te zien hoe dat "gevoel" over een auto geëvolueerd is of niet. In basis verhaal blijft qua beleving fier overeind dat de Superb een trouwe grote lobbes is, die nergens verder verrast maar alles gewoon goed of voldoende doet, met wat aantekeningen en inzichten:

RIJGEDRAG:
De Superb voelt aan als een hele grote/logge auto aan qua rijgedrag. Het grappige is dat toen ik de auto kreeg (en komende uit een 308) ik dit omarmde en me in een soort rijdende kluis waande, al denkende dat bij een botsing o.id. het een "you-problem is" .Het zal vast wel de gedachte aan een nieuwe auto zijn, maar het idee een auto te hebben die nog steeds idioot praktisch ruim is, maar wel "krimpt"als je eenmaal gaat rijden is iets wat ik wel meer zal waarderen.
Doe je zelf ook een plezier en neem winterbanden met goede rij-eigenschappen. Mijn leasemaatschappij loopt qua winterbanden daar niet heel warm voor en dat heb ik gemerkt vorige winter vooral. Het is al niet de meest dynamische wagen, maar matige banden benadrukken dat karakter wel erg veel!
Uiteraard moeten welke winter weer de draagarmrubbers worden gesmeerd om kraken tegen te gaan, maar dat is van de VAG onderstellen een bekend kwaaltje schijnt.


NAVIGATIE/MEDIA
Beste autoleveranciers. Stop ermee. Apple Car Play is genoeg. The end.
Daarbij is het mediasysteem is ook gelijk het enige grote kritiekpunt die ik op de kwaliteit heb. Tot op de dag van vandaag valt soms het systeem helemaal uit, geeft een SOS niet beschikbaar melding, en start na een aantal minuten weer op. Bij elke beurt geef ik het aan, de dealer heeft meerdere acties erop uitgevoerd, maar compleet uitbannen is nooit gelukt. Mijn Octavia aantal jaar terug had dit overigens ook. Ik heb de strijd hierin maar opgegeven en het als een producteigenschap gaan beschouwen.


MOTOR EN BAK:
Ik blijf me afvragen of Skoda zijn motoren niet wat onderwaardeert qua uitgegeven specs. Ik heb nooit het idee gehad echt underpowered te zijn, zeker toen de diesel eenmaal "los"was.

Met beide componenten heb ik nooit problemen gehad.

Wel merk ik nu dat de bak bij opschakelen in de eerste versnellingen een soort "kreun"geluid laat horen wat wellicht op noodzakelijk onderhoud zou kunnen wijzen.
Ook is bij 105-110km per uur in zijn 7 een lichte fluittoon te horen.

De motor is de laatste weken wat meer aanwezig qua bromgeluid in het interieur. Alle vloeistoffen zijn op peil en recent vervangen.

INTERIEUR:
Afgezien van enkele kleine gebruiksporen vanwege vervoeren grote voorwerpen ,en een hoge noodzaak om de stof van de voorstoelen eens diep te reinigen ( iets met onhandig met blikjes..). ben ik zeer positief over de kwaliteit van de materialen. De 308SW oogde van binnen echt afgeleefd na 150K: Gaten in de matten, zware slijtplekken op stuur/portieren/stoelen etc). Niets van dat alles hier. Een evt. volgende koper heeft ondanks de 175 K er een nette wagen aan.


ONDERHOUD/SCHADE:
Na mijn laatste schrijfsel heb ik inmiddels 2 voorruiten versleten wegens steenslag en vrijwel direct doorscheuren. Botte pech of ben ik meer een bumperklever dan ik dacht?

Verder zijn er afgezien van genoemde uitval van het Admunsen systeem en de draagarmrubbers geen specifieke problemen meer geweest.


We (ik, mijn vriendin en vele bandleden, vrienden en familie met grote voorwerpen) zullen deze grote lobbes zeker missen.

Ik hoop dat de nieuwe Octavia mij weer veel rij-en cruiseplezier gaat bezorgen! To be continued.....

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.