Skoda Superb Combi 1.8 TSI Greentech Style Business (2018)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.8 TSI Greentech Style Business (2018)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.8 TSI Greentech Style Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst67.500 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 2.500 km

Na bijna 10 jaar onafgebroken gereden te hebben met Franse auto’s (Renault Grand Scenic 2.0 dCi 150 pk automaat, gevolgd door Citroën DS5 BlueHDI 180 pk automaat), moest de keuze wegens gezinsuitbreiding gaan naar een veel ruimere auto. Vermits we dichter bij het werk gingen wonen, was er geen behoefte meer aan een dieselvariant. Na enige tijd zoeken, was het snel duidelijk dat een Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 in Laurin&Klement versie (in België leverbaar met deze motorisatie) het ideale compromis was tussen veel ruimte, relatief mooie auto, voldoende krachtig gemotoriseerd en met relatief veel moderne snufjes aan boord).

Momenteel uiteraard nog maar de eerste indrukken kunnen opdoen, maar die zijn alvast heel positief. Gezien de auto meestal voor korte afstanden in file-omgeving gebruikt wordt, is het gemiddeld verbruik van 7,9 liter per 100 km niet slecht (voor langere ritten ligt het verbruik op 6,4 liter per 100 km).

De DSG werkt probleemloos, snel en helemaal niet voelbaar (de ervaring met de Aisins in de vorige twee auto’s was zeker ook heel positief, maar de DSG doet beter). In combinatie met de rijvakassistent en de adaptieve cruisecontrol heel aangenaam voor onder meer filerijden.

De auto is uitgerust met een standverwarming en -koeling. Dat stond al heel lang op mijn verlanglijstje, en blijkt erg aangenaam, en ook handig in gebruik via de Skoda Connect app.

Het Skoda Canton geluidssysteem moet nog grondig verder getest worden, maar tot dusver vind ik het systeem beter dan Bose bij Renault en Denon bij Citroën.

De massagefunctie in de bestuurderszetel werkt ook beter dan die bij de Citroën (aangenamere massage) en de zetelventilatie is bij hogere temperaturen heel aangenaam. Ook bij koudere temperaturen blijkt de combinatie zetelverwarming en -ventilatie heel aangenaam.

Het DCC is een leuke aanvulling, al heb ik die al snel gepersonaliseerd met combinatie van comfort en sportieve eigenschappen. De vering in sportstand blijkt voor mij een ideale stand (veel te deinerig in comfortstand).

Tot dusver dus heel tevreden over de aanschaf. Wanneer ik wat meer ervaringen heb opgedaan, zal ik deze review aanvullen.

Verkocht

  • 67.500 km

Na iets meer dan zes jaar trouwe dienst, werd de Superb combi ingeruild voor een nieuwe ID.7 Tourer. Buiten het reguliere onderhoud, drie reparaties gehad: nieuwe zonneschermen achterin (met dank aan de kids), afvoerleidingen open dak (verstopt) en een nieuwe startknop. Heel tevreden van deze wagen, die eigenlijk nog heel goed was en ook meer dan voortreffelijk was om te rijden. De goede ervaringen met de Renault Zoë (2de wagen) was aanleiding om ook voor elektrisch te kiezen voor de gezinswagen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.