AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Skoda Superb 2.0 TDI 140pk Elegance (2009)

autoreview

Skoda Superb 2.0 TDI 140pk Elegance (2009)

Signalement

UitvoeringSuperb 2.0 TDI 140pk Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst140.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Superb

  • 2.000 km

Superb 2.0 tdi 103kw Elegance Business handgeschakeld
Storm-blue metallic, ivor lederen bekleding

9km.
Vandaag de Superb opgehaald bij de dealer in Gouda.
Een zeer uitgebreide uitleg en hulp bij de instellingen ontvangen en heel netjes werd ik even voorgesteld aan de werkplaats en receptie.
Voorzichtig weggereden richting Breda, onderweg de navigatie proberen in te stellen en een beetje wegwijs te worden met de bediening. De vele mogelijkheden vergen echter een uitgebreide bestudering van het instructieboekje dus heb ik dit na een paar minuten om het verkeer niet in gevaar te brengen gestaakt.
Bij de eerste rit valt direct het sportieve comfort van de auto op. Aangezien ik uit een Citroën GC4picasso overstapte is het zitcomfort iets minder maar de stabiliteit van de auto véél beter.
De auto is ook stugger en heeft hiermee een veel prettigere wegligging. Hele andere rijeigenschappen dan de citroen maar wel prettig. De besturing is wat zwaarder en geeft meer contact met de weg.
De motor pakt lekker op, voldoende trekkracht bij weinig toeren en in tegenstelling tot de herrie die een pompverstuiver diesel zou moeten maken viel mij juist de rust op.
Op de rijksweg ook maar eens na de zesde versnelling geschakeld omdat ik niet merkte dat ik nog in z’n 4 reed (was automaat gewend).
Wel heel erg de snelheid in de gaten houden, want voor ik weet zit ik op zeer illegale snelheden.
Heerlijk ontspannen kom ik in Breda aan, waar nog aan wat stadsverkeer wordt deelgenomen. Inmiddels al helemaal gewend aan de auto, de basis bediening behoeft geen uitleg. Het valt op dat veel mensen de auto bekijken.
In deze uitvoering zit echt alles erop en eraan, dit maakt het rijden met de Superb heel aangenaam.

1975km
Inmiddels zijn we anderhalve week verder, zijn de nodige kilometers gemaakt en is het instructieboekje van voor na achter en van achter naar voren bestudeerd. De bediening is helemaal duidelijk.
De auto rijdt heerlijk en op dit moment een gemiddeld verbruik van 1:14,5. Dit moet nog veel zuiniger kunnen maar door het vermogen van de auto wordt ik nog te veel in de verleiding gebracht om harder te rijden dan de economisch verstandige snelheid.
De twin-door is handig, maar meestal gebruik ik de grote klep, omdat de kleine "sedan klep" wel een hele diepe kofferbak geeft en dus achterin moeilijk te bereiken is, ook is deze klep te klein voor een groot booschappenkrat. Alle instellingen zijn gedaan en zelfs de Columbus navigatie begint te wennen.
Ideaal zijn de geheugenstanden op de bestuurderstoel en de koppeling naar de sleutels. Zodra mijn vrouw de auto gebruikt gaat de stoel automatisch in haar stand als ze de deuren met haar eigen sleutel ontgrendeld.
Ik heb achteraf door de dealer een vaste trekhaak laten monteren, alleen bij drempels komt het nogal eens voor dat de trekhaak de grond raakt (bij twee man achterin en bagage in de kofferbak) hierdoor wordt de stekkerdoos omhoog geduwd waardoor de bumper helemaal indeukt. Hier moet snel wat op verzonnen worden want dit gaat schade veroorzaken!
Ook heb ik het optionele nettensysteem bij de dealer besteld om bagage in de koffer goed vast te zetten en op te bergen.
Het aantal opbergvakjes is vergeleken met mijn vorige auto helaas veel minder. Ik heb niet gekozen voor een volledig reservewiel maar voor een oppomp setje met afdichtingvloeistof, hierdoor is in de kofferruimte onder de mat een opbergruimte ontstaan voor allerhande zaken die je niet dagelijks gebruikt.
Al met al ben ik zeer tevreden over de auto, weggedrag en het uitrustingniveau.
Binnenkort ga ik ‘m gebruiken met een zware aanhanger en een boottrailer ben ik benieuwd naar het trekvermogen.
De combinatie van storm-blue en de ivory lederen bekleding is heel mooi maar besmettelijk en ik zal dus extra op moeten passen. Nu al zie je op de bestuurdersstoel het blauw van mijn spijkerbroek op de “wangen” dit zal ik dus regelmatig moeten reinigen

Wordt vervolgd…

  • 9.000 km

Inmiddels zijn we ruim 7000km verder en nog steeds ervarig ik iedere rit als een geweldige ervaring.
Het verbruik is inmiddels gemiddeld 1:16 de motor biedt goede prestaties, en is heel soepel. In vergelijking met de citroen gaat de besturing wat zwaarder met wel veel directer. De Citroen was de bekende automatische bak en dat mis ik best wel, comfort met de DSG bak was nog beter geweest, maar helaas liet het budget dit niet toe. Ik merk nu dat ik wel eens vergeet te schakelen waarbij opvalt dat de auto snel afslaat ook in z'n 2e versnelling en ik nog niet helemaal stil sta!
De columbus navigatie biedt zeer veel mogelijkheden en is heel gebruiks vriendelijk, overigens is het meer als alleen navigatie:
DVD-kijken (bij stilstaande auto), Radio, Telefoon met telefoonboek, CD-speler, verkeersinfo, harde schijf voor eigen muziek collectie. Al met al nog zeer tevreden, en is er nog geen aanleiding geweest om de dealer te bezoeken behalve om koffie te gaan drinken en een tevreden klant te spelen.

  • 25.000 km

5 maanden en 25000km verder.
Auto houdt zich meer als uitstekend, weggedrag is heerlijk en de luxe en comfort van de auto wordt door iedereen die mee rijdt als heel prettig ervaren.
Paar kleine aandachtspuntjes:
Heb af en toe het idee dat de auto bij een bocht over de voorwielen wegglijdt (bij droog weer)
kapje van de koplampsproeier was opeens verdwenen, hiervoor is nu een nieuwe gemonteerd maar helaas ontstaat hierdoor kleurverschil
Auto raakt snel met de onderkant drempels
Heb gekozen voor de ivor kleurige lederen bekleding en hierop zie je heel snel blauwe vlekken van een spijkerbroek. Dit is overigens wel goed schoon te maken.

Nu ik een tijdje in een Skoda rijdt valt het op hoeveel mensen negatief over een skoda kunnen doen, alleen maar om de naam.
Kijk even naar de prijs,kwaliteit en ruimte in vergelijk met concurenten. Ik koop een auto voor mezelf en niet voor de buurman. Voor dit geld koop of lease je geen andere vergelijkbare auto. Jammer dat imago zo belangrijk is voor veel mensen, aan de andere kant rijd ik nu in een auto waar niet heel Nederland in rijdt en valt het op als je er één in het verkeer tegen komt.

Wat ik eigenlijk wel heel erg jammer vind is dat er nu een combi is........

  • 70.000 km

Inmiddels alweer 70000 geweldige km sinds de aanschaf vorig jaar.
en de auto heeft me nog niet in de steek gelaten.
Deze zomer met een caravan van 1700kg achter de auto gereden en boven verwachting ging ook dit fantastisch. Als ik nu een nieuwe auto ging zoeken werd het wederom een Superb. Zijn er dan helemaal geen minpuntjes?
Jawel maar hele kleintjes: verlichting van de stoelverstelling werkt niet meer, afdekplaat rondom het slot van de achterklep is kapot, ik heb hulpveren laten plaatsen omdat ik met mijn vaste trekhaak wel erg vaak over een drempel schaafde. De beige bekleding wordt snel vies, maar is heel goed schoon te maken en hier heb ik ook geen spijt van. Helaas is de stem van het navigatiesysteem niet te veranderen, en de routes die het systeem kiest zijn niet altijd even logisch. ik vind de lak erg krasgevoelig en er is pas een onderdrukslang oid? gescheurt en moest vervangen worden.
De service bij de dealer (van Loon Gouda) is hartstikke goed en breng mijn auto daar dan ook met veel vertrouwen naar toe.
Maar ja, hij is er pas drie keer geweest, twee keer alleen voor onderhoud en 1 keer voor de gescheurde slang.
Wel zijn de matten onder garantie tijdens de eerste beurt vervangen want deze slijten wel erg snel.
Ik krijg nog steeds veel bewondering van mensen om mij heen en vooral van mensen die met mij meerijden of collega's die de auto wel erg graag even willen lenen......
Vol vertrouwen ga ik richting de 100.000km in een luxa auto zoals ik nog nooit eerder heb gehad.

Ruime ervaring

  • 140.000 km

Na de laatste update ziijn we inmiddels een jaar en 70000 km verder, het einde van de leasetermijn van deze autokomt in zicht en moet dus gaan nadenken over een opvolger. Ik ben totaal niet merktrouw en ben ook van mening omdat ik een leaseauto kan/mag rijiden dat ik ook elke keer iets anders wil proberen. Hoe anders kan het lopen...
Ik ben zo enthousiast over deze superb (en mijn gezin met mij) dat er weer een superb moet komen. Omdat de leasemogelijkheid op het werk is aangepast naar uitsluitend a-label zal ik motorisch een stapje terug moeten, maar met de positieve reacties van de greenline die op autoweek lees zit ik hier eigenlijk niet over in.
Tot nu toe heeft de auto ons nog nooit in de steek gelaten en sta ik buiten het onderhoud om nooit in de garage. Het rijcomfort ervaren wij als zeer hoog, navigatie is traag en niet altijd even duidelijk en het sound system is een drama! Dat hoeft er zeker niet meer op. Het verbruik is heel netjes met gemiddeld over de 140000 km 1 op 16,2 inclusief een paar vakantietrips met een flinke zware boottrailer en een skibox op het dak naar de wintersport. Het enigste wat mij nu nog tegen houdt is de mogelijkheid van een nog lagere bijtelling voor eventueel een opel ampera..... Maar of ik hier heel vroliijk van ga worden weet ik nog niet.
Even over de auto:
Stoelverwarming zojuist kapot gegaan
Navigatie is traag
Soundsystem is heel slecht, ondanks modificatie van de dealer
Leer op de wang bestuurdersstoel begint te slijten
Ruimte achterin is geweldig, behalve de breedte dit houdt niet over
Zeer veel luxe en hierdoor veel comfort
Geweldige vlotte motor
Al met al zeker een opvolger en aanrader waard voor iedereen die nog twijfelt.
Veel opmerkingen van mensen over het merk Skoda, totdat ze hebben meegereden. Niemand verwacht deze kwaliteit van skoda!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren