Skoda Superb 1.9 TDI 105pk Attractive Business (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb 1.9 TDI 105pk Attractive Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 9.700 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
Eerste weken
- 13.000 km
SKODA SUPERB ELEGANCE 1.9TDI 06/2007
Daar stond ie dan, de Skoda Superb Elegance 1.9TDI, geen gewone maar eentje met slechts 9700km (echte) op de teller.
Meteen een afspraak gemaakt met de garage en alles leek in orde. De auto komt van bij garage Peusens in Hasselt (B), de beste Skoda garage van België 2009 is het. Mijn eerste indruk kan dit ook bevestigen, vriendelijke mensen, ook op de werkplaats, Garmin GPS er bovenop, auto werd onmiddellijk in gereedheid gebracht alvorens de officiële koop, onderhoud, 2 jaar garantie,... Zelden zo goed behandeld geweest, hopelijk blijft dit ook zo.
Al een tijdje op zoek zijnde naar een degelijke occasie, en dan is de Superb de beste keuze die je kan maken. Tweedehands zijn ze best betaalbaar, bovendien zijn ze uitermate betrouwbaar, is het verbruik/belastingen zeer laag.
De auto komt van een oude heer, die wegens gezondheidsproblemen vanachter het stuur moest blijven. Jaarlijks een 3000 km gereden, en dit was ook te zien (onderhoud op 2000, 5000, 7000 en 9700km). De motor is werkelijk nieuw, de letters staan nog spierwit op de riemen. Het lijkt zelfs of deze nooit in de regen gereden heeft. Buiten de chauffeurszetel lijkt er nog nooit eerder in de auto gezeten zijn geweest. Alles voelt nog nieuw aan. In het koffer hing zelfs de plastic nog over de chrome dorpelbeschermer...
Het betreft de laatste facelift versie van de Superb 1 met onder andere vernieuwde achterlichten, vernieuwde 3D grill, witte tellerverlichting, heldere koplampen,...
Verder is de wagen uitgerust met alle comfort zoals:
lederen zetels met verwarming voor en achter afzonderlijk L+R
Elektrische zetels met 3 geheugen
houtinleg
Kenwood Dubbel Din Cd-mp3-bluetooth-usb-speler
Climatronic
Elektrisch schuif-kanteldak
elektrisch inklapbare en verwamde spiegels
Bixenon lampen met sproeiers
17 inch 225/45 alu velgen
gekoelde armsteun en handschoenkastje
4 elek. vensters
groot reservewiel 16inch
Chroom rondom de wagen
Standaard is de enorme ruimte achterin, iedereen moet dit toegeven. Dikwijls willen ze dan nog eens vooraan kijken of de stoel niet tot tegen het dashboard staat, helaas...
Ook bewondering voor de afwerking, niemand verwacht dit van een Skoda toch is het zo.
Eigenlijk wou Skoda in tegen 2002 een super(b) auto maken, als topproduct van Skoda maar dan prijzen net iets beter dan de passat. De Superb moest de passat overtreffen en gebruikte daarvoor het verlengde chassis van de passat + 10cm. Het interieur is mengelmoes van die van een passat maar dan aangepast zoals dat van een audi. Het geheel ziet er mooier of tenminste sjieker uit dan een passat.
Leuk is dat de rechterbuitenspiegel naar onder klapt wanneer de achteruit wordt ingeschakeld. En het feit dat in het koffer beugels zijn voorzien om zakken of tassen aan te hangen zodat deze niet kunnen omvallen.
Positief is zeker het verbruik, deze wagen weegt 1600kg en heeft 105 pk. Dit vertaald zich toch in een relatief vlotte wagen met een verbruik van 5,5l/100km. De eerste versnelling is wat raar, bij weinig of normaal gasgebruik is deze vrij traag/tractor-achtig. Maar geef je volgas, dan gebeurt er toch iets onverwachts.
Het enige minpunt was dat de velgen wat schade hadden, maar dat heeft de garage keurig opgelost door andere velgen.
Verder nog geen problemen ondervonden, gelukkig.
3 maand verder
- 15.000 km
Nog steeds voldoet de Superb aan al de verwachtingen, geen problemen die de kop op steken. Olieverbruik is nihil, ik vermoed zo een 0,1 max 0,2liter op 5000km.
Alle elektrische componenten werken uitstekend.
Verder vele nakijkende blikken op de autosnelweg, dikwijls van de grote Duitsers.
- 20.000 km
Na 20000km nog steeds geen probleem te vermelden, wat ook zo hoort te zijn.
Auto staat dag en nacht buiten en de laatste weken is het dan ook enorm koud (-10°C is geen uitzondering). Auto ondervind er geen last van, deuren vriezen niet vast, starten geen probleem.
Olieverbruik na 10000km ik denk een 0,5l hopelijk neemt dit nog iets af na een tijd.
Er zitten nu ook winterbanden op van Mercedes W124 met 185/65R15 verbruik is hierdoor afgenomen naar 5,1-5,2 l/100km. Het duurt nu met die vrieskou bijna 20km eer de motor warm wordt. Mocht de auto binnen kunnen slapen zou dit een 4,7-4,8 liter/100km worden.
Update volgt
klein onderhoud
- 25.000 km
Auto is nog steeds in showroomstaat
Eerste klein onderhoud gedaan.
Oliewissel esso ultron 5W40 met oliefilter
nazicht vloeistoffen, banden, lichten,..
kosten 100€
Zelf luchtfilterelement vervangen 26€. Pollenfilter gereinigd met perslucht.
geen problemen
- 31.000 km
Parkeersensor rechts achter is vervangen onder garantie. Sensoren zijn gevoelig onderdeel en kunnen slecht tegen vriesweer en regen.
VagCom KKL kabel besteld, eens kijken wat we er kunnen uithalen.
Ook originele VW passat B5 dakdragers op de kop kunnen tikken. Passen perfect op de Superb.
groot onderhoud
- 42.000 km
Op 41000 km groot onderhoud. Geen problemen enkel olie 5W40 + olie- en pollenfilter vervangen.
Volgende beurt op 56 000km.
onderhoud
- 57.000 km
Vandekeer zelf onderhoud gedaan met 5W40 Castrol edge TD met Purflux oliefilter kosten 34euro. Nieuwe Purflux dieselfilter 11€. Verder geen problemen te melden, auto nog steeds als nieuw.
- 67.000 km
Tussenverslag.
Auto blijkt wat meer ingereden te zijn, verbruik blijft zakken.
S winters, met winterbanden en buitenslapen snachts een verbruik haalbaar van 4,5-5(max.)liter/100km. Moest ie kunnen binnenstaan, 4,2-4,6l/100km zou wel mogelijk zijn. Traject is 36km binnenwegen, met een 10-tal verkeerslichten en druk verkeer. En vlotte rijstijl, maar wel zuinige rijden =>anticiperend.
Snel warm worden doet hij niet, vandaar de zuinigheid wellicht.
Olieverbruik is echt nihil, schat 0,5liter verbruikt te hebben op 60.000km.
Een service verder
- 72.000 km
Verder niets te melden, geen problemen ondervonden.
Zelf weer onderhoud gedaan 15.000km interval:
- castrol edge turbo diesel 5W40
- oliefilter PURFLUX
- luchtfilter MAN
- pollenfilter PURFLUX
- ruitenwissers origineel VW passat b5
Totale kost hiervan 70-80€.
Verder nog de originele batterij Varta, remblokken,....
cruise control defect
- 75.000 km
cruise control defect, uitgelezen met vcds geen foutcodes. Wel kan je in modele 006 kijken welke schakelaars nog fungeren en welke niet. Enkel bij de koppelingsschakelaar aan het koppelingspedaal was er geen signaalverandering. Nieuw besteld en geinstalleerd en werkt als nieuw kosten: €14,80.
VCDS: kapotte gloespiraal cilinder 2
dient te worden vervangen kosten 8a9€ merk Beru.
Voor de rest niets te melden...
klein onderhoud
- 87.000 km
Weer een klein beurt verder.
Zelf uitgevoerd: 5W40 Castrol Edge TD, oliefilter en pollenfilter.
Uitgelezen met vagcom, geen enkele fout te vinden.
Alles werkt nog steeds zoals het hoort, geen reparaties moeten gebeuren. Volgend onderhoud op 102000km.
Ondertussen aan de 102.000km.
Opnieuw kleine beurt verder met Castrol oil 5W40 en MANN filter.
Airco bijgevuld op 95.000km (was eigenlijk nog vrij goed op niveau), 97.000km remvloeistof DOT4 (1,2l) alsook remblokken achteraan Ferodo eigenhandig verwisseld.
Remblokken vooraan hebben nog zeker 0,5-0,8cm over toch is er als eens remblokindicator aangegaan. Blijkbaar zit de indicator vrij vroeg in het remblok. Mijn collega had net hetzelfde.
Distributieriem controle: ok geen slijtage/ouderdomssporen.
Geen problemen tot dusver.
Zitten nu op 117500km.
Zelf klein onderhoud met filters.
Geen problemen.
Opnieuw 2 gloeikaarsen vervangen op 107000km.
auto nog in concoursstaat.
schokdempers achter
- 133.500 km
Schokdempers achter lek en zelf vervangen kosten 80euro.
batterij varta preventief vervangen, was nog originele
klein onderhoud 5W40
verder niks
groot onderhoud
- 150.000 km
zelf opnieuw groot onderhoud uitgevoerd.
alle filters, olie.
Eveneens eerste nieuw schijven en blokken vooraan op 143000km zelf vervangen.
Microswitch deur kapot, kosten 7euro nog te vervangen.
Verder niks tot nu toe.
distributie en koppeling
- 179.000 km
160 000km
nieuwe Pioneer dubbel din navigatiesysteem ingebouwd
super geluid en telefoonontvangst
162000km
zelf vervangen van lekkende pomp ruitenvloeistof origineel 63euro
165000km
klein onderhoud 5W40 en filters
166000km
eerste tekenen slippende koppeling, veel schakelen
zelf vervangen inclusief vliegwiel valeo 339euro (zat origineel enkel massa ingebouwd)
krukaskeerring 68euro meevervangen alsook versnellingsbakolie Febi Bilstein VW50150 kosten 30euro
167000km
Distributie 1e maal vervangen inclusief spanrol en waterpomp 126euro Continental
vervangen 2x multiriemen Continental 15euro
alle riemen zagen er visueel nog intact en nieuw uit
175000km
nieuwe schokdempers vooraan, veel slechte wegen en binnendoor
zelf geplaatst Bilstein kosten 100euro
176000km
deurcontroller defect, slechte soldering in controller bestuurder voor centrale vergrendeling, werkte niet altijd
vervangen inclusief microswitch 50euro
179000km
nieuwe origineel afneembare Westfalia trekhaak zelf geplaatst met origineel kabelboom met sensoruitschakeling, herkenning: kosten 150euro alles inclusief
180000km
klein onderhoud 5W40 met filters
auto is nog in nieuwstaat en rijdt top
Bijna 200,000km
- 195.000 km
Klein onderhoud:
pollenfilter, oliefilter en olie 5W40 zelf onderhouden
rij sinds een jaar minder km, tot een 13.000km/jaar
geen problemen of bijzonderheden te melden
update 206000 km
- 206.000 km
opnieuw onderhoud, klein beurt
olie, oliefilter, pollenfilter
koplampen gepolierd, terug helder
blanco gekeurd
verder geen mankementen
Paar dingentjes vernieuwd
- 240.000 km
Ondertussen op stand 240k kms.
Zijn wat dingen geweest ondertussen maar niks spectaculairs
220d km: drukgroep koppeling defect, veer was gebarsten. Ineens ook maar koppelingsschijf meevervangen 170euro totaal.
Remblokken vooraan vervangen: 20euro
Remblokken en schijven achter vervangen: 50euro
225d km: heel af en toe happerde vrijlooppoelie alternator. De poelie is vervangen waarna probleem opgelost.
Egr is preventief ultrasoon gereinigd. Was geen probeem mee, maar na het reiniger is er toch merkbaar minder roetwolk bij doortrekken., enkel zichtbaar in donker en met lichten van achterganger.
kosten 0 euro
235d km: thermostaat vervangen.en ontlucht en bijgevuld. +-30euro incl vloeistof
240d km: 2x microswitches deurslot vervangen en 1 deurslot wegens soms niet meesleuten.
Hele tijdrovende job, zeer slecht bereikbaar. Totaal kost ongeveer 40euro.
Microswitches zijn wel het probleempunt bij dit soort autos, ook vw en audi a4/a6 kennen het probleem.
Verder gewoon onderhoud, olie en filters zoals hierboven beschreven.
Auto rijdt zeer goed, rammelvrij en is weinig tot niks op aan te merken.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.