Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)

autoreview

Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)
Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)

Signalement

UitvoeringSuperb 1.6 TDI Greentech Style Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst70.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Eerste Indruk

  • 1.500 km

"De Eerste Indruk" (0-1.500KM)

Waarom de SuperB?
Een kleine introductie waarom ik voor deze auto gekozen heb, na afscheid te hebben genomen van mijn vorige auto; VW Jetta Hybrid Highline (2013). Het betreft hier een leaseauto waarbij ik te maken heb met een aantal restricties, zoals;
- Het budget(leasebudget) natuurlijk, maar ook wat ik zelf wil uitgeven(bijtelling) aan een auto, aangezien ik deze ook prive wil rijden.
- Brandstof, in tegenstelling tot de vorige auto moet er voor een diesel gekozen worden.
Naast de bovenstaande punten heb ik zelf ook een aantal criteria:
- Meer bagage dan de voorgaande auto, dit was namelijk echt beroerd bij de Jetta Hybrid.
- Sportieve uitstraling qua velgen, kleur, lijnen en het liefst geen stationwagen.
- Bepaald niveau van comfort qua infotainment, stoelen en afwerking.
- Bij voorkeur een Duits merk, qua merkuitstraling en positieve ervaringen.

De shortlist:
Al snel kwam ik uit op de volgende shortlist, op basis van bovenstaande punten:
- Audi A4. Net de overgang naar een nieuw model, hierdoor was er onvoldoende bekend en kon er zelfs geen proefrit worden gemaakt. Maar belangrijker; de auto was te duur als ik hem naar wens wilde aankleden.
- BMW 3 serie. Vooropgesteld, prachtige auto, maar helaas een wat gedateerd model (moet er nog 4 jaar in rijden), te klein en wederom te duur wanneer ik de auto naar mijn wens samenstel.
- Mercedes C klasse. Prima looks, maar erg karig voor het budget.
- Skoda SuperB. Zeer fraaie looks (suggestief), zeer compleet en valt binnen budget.
- VW Passat. Zeer fraaie looks, zeer compleet en valt binnen budget.

Na lang afwegen gaf de SuperB de doorslag omdat deze auto net completer was dan de Passat en voor een lagere waarde de boeken in kan…wat belangrijk is voor de bijtelling.

Uiteindelijk is het dus de Skoda SuperB 1.6TDI Hatchback, Style Businessline, handgeschakeld 120PK geworden. Deze auto is standaard zeer compleet met opties als: zeer uitgebreide navigatieunit, 12 speaker Canton audio, parkeersensoren met camera, comfortabele verwarmde stoelen elektrisch verstelbaar met geheugen, uitgebreide veiligheidsystemen zoals blindspot detectie, LED dagverlichting etc etc.
Bovenop de standaardopties heb ik de auto verder aangekleed met:
- 18inch Modus velgen
- Geblindeerde ruiten
- Panorama open-dak

De eerste indruk: Uiterlijk
Vooropgesteld, over smaak valt niet te twisten, maar wat een prachtige auto! Zeer te spreken over de lijnen van de auto in combinatie met de zwarte kleur, geblindeerde ramen en de 18inch velgen. De auto is werkelijk gigantisch, maar dat wordt deels gecamoufleerd door de lijnen van de auto. Ik bedoel dat de auto niet zo lomp eruit ziet, wat hij eigenlijk wel is.

De eerste indruk: Comfort
Van binnen vind ik de auto geen “Skoda”, maar “Volkswagen-plus”, en dat is ook de reactie die ik van verschillende mensen te horen heb gekregen. De gebruikte materialen en het totale design is van een hoger niveau vergeleken met bijvoorbeeld een VW Golf 7. Toegegeven, de Passat ziet er van binnen beter uit en hier is door VAG meer aandacht aan besteed. Anyway, de SuperB ziet er van binnen keurig uit, waarbij ik de volgende punten wil uitlichten:
- Ergonomie: Met name Aziatische merken zijn geneigd om een zooitje te maken van de bediening qua verschillende kleuren, lichtjes, knopgroottes, positie van de knoppen etc. Bij Skoda niet, de knoppen zijn overzichtelijk en zitten waar ze moeten zitten. Het is fijn als alles klopt bij een auto, zo ook hier.
- Infotainment: Het Columbus systeem werkt perfect en is werkelijk ongelooflijk uitgebreid. Daarnaast kan ik iedereen het Canton audio systeem aanbevelen, wat een zuiver geluid.
- Stoelen: Aangezien ik relatief veel KM maak vind ik het zitcomfort erg belangrijk, wat dik in orde is. Stevige dikke stoelen welke helemaal naar wens in te stellen zijn zorgen voor een goed comfort voor de lange ritten.
- Ruimte: valt misschien niet helemaal onder comfort, maar ik moet het toch even kwijt; wat een ruimte! Voorin, achterin en de kofferruimte bieden bijna asociaal veel ruimte. Het zit comfort op de achterbank is bijna van het niveau S-klasse. Daarnaast beschikt de auto , zelfs de Hatchback, over een gigantische kofferruimte…je hoeft echt geen stationwagen te kopen, tenzij je een hond hebt of andere specifieke behoeften.

De eerste indruk: Algemeen:
Wat mij betreft is het nog te vroeg om iets te zeggen over betrouwbaarheid, verbruik, prijskwaliteitverhouding etc. Wel kan ik zeggen dat de auto mijn verwachting heeft overtroffen, met name qua overall looks en algemeen comfort. Het enige puntje is het vermogen, dit is geen negatief punt aangezien het voldoet aan mijn verwachting. Echter, is 120PK/250NM op +- 1.350KG in mijn ogen te weinig. Het rijdt perfect en je zit in 10sec aan de 100kmh, dus het is allemaal normaal. Maar persoonlijk vind ik dat een wagen van deze klasse meer pit mag hebben, wat bijdraagt aan de totale positieve rijervaring.

Hopelijk heb ik hierbij een complete review gegeven over mijn SuperB. Ik probeer deze review regelmatig een update te geven. Mochten er vragen of opmerkingen zijn, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Update: 11.000KM

  • 11.000 km

Inmiddels staat de teller op 11.000KM en vond ik het weer tijd voor een update. Een deel van de KM-stand komt voort uit de afgelopen vakantie (Spanje), wat een goede test is geweest voor de Superb.

Prestaties.
De prestaties van de 1.6TDI (120PK) vallen me alles mee, ik had verwacht dat het vermogen aan de magere kant zou zijn. Toegegeven, het is geen strepentrekker, maar een volledig afgevulde Superb deed het prima onderweg naar Spanje. Ook bij aankomst in Spanje reed de auto subliem in de bergen, geen gebrek aan vermogen. Enige kritische punt is het turbogat, de Superb heeft voldoende trekkracht, mits je in het juiste toerenbereik zit ( 2000-3500). Dit houdt in dat je soms moet terugschakelen om goed aanspraak op de turbo te doen.

Comfort.
In mijn ogen is het algehele comfort de USP van de Superb, voor een auto in deze prijsklasse. De goede stoelen zorgen ervoor dat je na een lange rit er net zo goed uitstapt, als je dat je erin stapte. Het infotainment is werkelijk perfect, zeer goede audio en een overzichtelijke navigatie. Daarnaast zit de auto goed in elkaar, zo zitten de knoppen op de juiste plekken, is de auto voorzien van handige opbergvakjes en er zitten handige koelvakken(die ook echt koelen(!).

Overig.
Verder is de afwerking een belangrijk punt om te benoemen, aangezien sommige mensen vraagtekens hebben bij het merk Skoda. De materiaalkeuze is wat mij betreft gelijk aan VW, waarbij ik de afwerking beter vind, vergeleken met mijn vorige VW Jetta Hybrid. Ook heb ik nog geen rammeltjes of kraakjes kunnen ontdekken, iets wat mij normaal gezien erg stoort en dan ook direct opvalt.

Oja, de ruimte, je merkt pas hoe groot (1.760L) de auto is wanneer je op vakantie gaat. Ik vond het ideaal dat de bagage makkelijk meekon, zonder gebruik van een dakkoffer of wat dan ook.

Minpunten.
Zijn er dan geen minpunten? Eerlijk gezegd heb ik er nog niet veel kunnen ontdekken. Als ik heel kritisch ben wil ik de actieve parkeersensoren benoemen. Deze sensoren schieten soms iets te snel aan wanneer ik bijv. langs struiken /gras / berm rijd.

Update: 70.000KM

  • 70.000 km

Laatste update is alweer meer dan een jaar geleden, tijd dus voor een update! Inmiddels is het 2018 en staat de KMteller op 70.300KM.

Prestaties

Op de 1.350KG is 120PK diesel in mijn ogen nét voldoende, maar het is wel de ondergrens, zeker wanneer de auto beladen is. Wanneer ik met 90km/h achter een vrachtwagen rij en een baan wil wisselen moet ik echt anticiperen, terugschakelen en met een kleine aanloop van baan wisselen. Niet heel storend, maar extra power is op die momenten wenselijk. Maar eerlijk is eerlijk, in het Nederlandse verkeer is dit verder een prima motor om goed mee te komen. Ook op hogere snelheden trekt de auto geleidelijk door tot zijn maximale snelheid.

Comfort

Dit blijft , in mijn ogen, het onderscheidend vermogen van de Superb. Het zitcomfort is goed, de ruimte is nog steeds verbluffend en alle snufjes zijn leuk/handig. Met name het audiosysteem kan ik iedereen aanbevelen, wat een geluid. De overige opties maken het autorijden overigens ook zeer aangenaam, hierbij denk ik aan; geblindeerde ruiten + spiegels (binnen/buiten) , stoelverwarming, stoelgeheugen+spiegelgeheugen (ideaal bij meerdere bestuurders), paraplu’s in de deuren, ijskrabber in de tankdop etc. etc.

Problemen

Op voorhand was ik een licht sceptisch over het merk Skoda, met name voor eventueel slechte afwerking en vervelende rammeltjes. Uiteindelijk valt mij dit alles mee en heb dan ook geen nare trillingen, geluidjes of rammeltjes. Wél heb ik problemen gehad met de sierlijst bij de achterportierportieren. Deze is in de zomer 2017 los gekomen door het uitzetten van rubbers, schijnt inmiddels een (stille)terugroepactie te zijn. Het vervangen van deze lijst was voor mijn dealer, Tilburg Bastianen, schijnbaar ook heel moeilijk, waardoor ik o.a. hierdoor afscheid heb genomen van deze dealer (kan het iedereen aanbevelen). Daarnaast hoor ik sinds enkele maanden een piepend geluid bij de distributieketting, wanneer de motor koud is, dit wordt komende weken verholpen.

Minpunten

Loslaten van de sierlijst vind ik niet acceptabel voor een auto van € 40K

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.