Skoda Scala (2019)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 7, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 74.014 km |
Nieuwe ervaring
- 325 km
Vorige week de Skoda Scala opgehaald. In luxe uitvoering (business edition 1.0 dsg met panoramadak).
Waarom dit model. De scala is in zijn klasse een zeer ruime auto (rolstoel gaat in kofferbakruimte, zitruimte achterin is riant) en als voorraadauto in de privatelease zeer betaalbaar. We hebben ook voor de moderne suv gekeken (Kamiq, 2008, Kona, Arona), maar daar ging de rolstoel tot onze verbazing niet in. Een klassieke hatchback blijkt dus nog steeds erg praktisch en is goedkoper in aanschaf én gebruik.
Om een goed beeld van de auto te geven hebben we nog veel te weinig gereden, maar de eerste indrukken zijn goed. De Scala rijd comfortabel en stil, hulpsysteem werken goed zonder opdringerig te zijn en het panoramadak geeft veel licht in de auto. Gemiddeld verbruik volgens boordcomputer 1 op 18, maar is natuurlijk een indicatie. Op termijn zal ik dit stukje aanvullen en ook de verbruiksscore bijhouden.
Na ruim 1500km
- 1.575 km
Inmiddels zitten er ruim 1500km op de teller. Nog geen uitgebreide ervaring, maar toch al een aardige indruk van de auto.
Positieve ervaringen: de auto is comfortabel en veert prima op de diverse asfaltlagen, met en zonder gaten, keien e.d. Op de snelweg hoor je feitelijk alleen wat bandengeruis. Het motortje hoor je alleen bij fel optrekken, maar toch heel gedempt. De 1.0 tsi dsg met 116pk is meer dan krachtig genoeg voor de Nederlandse wegen, óók met meerdere personen en bagage. Ik vermoed zelfs sterk genoeg als je er mee bepakt en bezakt de bergen in gaat. Het koppel komt lekker vroeg vrij en daardoor lijkt het een zeer krachtige motor. Pas op de snelweg merk je dat er toch toeren nodig zijn om voldoende kracht te leveren, maar je hebt nooit het idee dat je te weinig vermogen hebt. Dat had ik van een 1.0 niet verwacht!
De auto ligt goed op de weg en ik heb eigenlijk nooit het idee dat het te hard gaat. Sowieso ben ik een rustige rijder. De auto stuurt goed, remt uitstekend en de dsg reageert eigenlijk altijd zoals je verwacht, namelijk op de achtergrond. Wel is het zo dat soms bij wegrijden er een kleine schokje opvalt, maar dat is niet altijd en niet echt storend. Tijdens het rijden voel je het schakelen vrijwel niet. Als je rustig rijdt schakelt de automaat extreem vroeg op, maar als je de motor wat meer toeren wil laten maken, kun je de automaat ook in sportstand zetten of op manueel schakelen zetten. Ik gebruik die functies eigenlijk niet.
De stoelen zitten stevig en zijn uitstekend verstelbaar. Er is bij beide voorstoelen ook een lendensteun aanwezig, waardoor er ruim voldoende steun voor je rug is. Verstelling van het stuur gaat ook makkelijk en is voldoende verstelbaar voor iemand van nog geen 1,65m. Ruimte op de achterbank is riant en de middenarmsteun erg fijn.
De kofferbak is voor dit segment auto ook riant (zoals het Skoda betaamd). Met mogelijkheid om de bagagevloer in hoogte te verstellen, erg handig! Er past veel meer in dan je vantevoren denkt.
Nog steeds ben ik allerlei functies aan het ontdekken (digitaal dashboard heeft werkelijk heel veel functies), maar soms is het zoeken in het menu. Ik heb me na het tanken rot gezocht naar een knopje om de dagteller op 0 te krijgen; dat blijkt dus in het multimediasysteem te zitten.
Nog een kritiekpuntje: het multimediasysteem Amundsen laat zich lastig updaten en de bijbehorende apps voor multimedia en uitlezen van gegevens lijkt vaak niet online te gebruiken. Pas na een paar dagen werkte het spontaan. Ook lijkt mijn telefoon niet comptatible, waardoor bij een inkomend telefoontje de verbinding wordt verbroken. De garage gaat er deze week naar kijken, maar als ik de compatibiliteitslijst van smartphones bekijk, dan zit daar hoofdzakelijk oud spul bij. En dat hebben we het over een auto uit 2019! Ik ben benieuwd of dat probleem aan te pakken is middels een update. Overigens ondersteund dit systeem ook Android Auto en Apple Carplay.
De ergonomie is verder uitstekend. Je kunt vrijwel overal goed bij en de knoppen (zoals de bediening van de automatische airco) en schakelaars voelen goed aan. Overigens werkt de airco ook met heet weer meer dan goed. De temperatuur is na parkeren in de zon snel weer aangenaam en behoorlijk constant, zonder dat de ventilator blijft loeien. De capaciteit lijkt dus in orde. Het panoramadak met elektrisch gordijn voor de hete dagen, maakt de auto van binnen heel licht. Daar heb ik zeker geen spijt van!
Voorlopige conclusie: fijne auto met wat kleine digitale onhebbelijkheden die wellicht nog kunnen worden opgelost. Wordt vervolgd.
Elektronica en software
- 3.989 km
De auto blijft qua rijden erg goed bevallen. Stil, comfortabel en ruim zijn de woorden die spontaan bij me opkomen. Alleen die elektronica...
De garage had geen updates voor het Amundsen-systeem en mijn telefoon was inderdaad niet compatible. Aangezien ik toch ook in de auto bereikbaar wil zijn en dus handsfree moet kunnen bellen, heb ik een andere smartphone aangeschaft. Nu werkt het systeem wel samen met de telefoon. Ook android auto werkt prima. Toch blijven er elektronische problemen voorbij komen: soms is het geluid van de radio weg. Het lijkt er dan op dat het systeem het volume van de spraakassistent wil wijzigen, maar die spraakassistent zit er niet op. Ik ben er nog niet uit hoe je dat kunt wijzigen. Ook valt de navigatie in de virtuele dashboard voor je neus uit. Pas als de auto uit en afgesloten wordt en na een paar minuten weer wordt geopend, zijn de problemen ineens weer weg. Het zijn zo van die onhebbelijkheden waar je gek van kunt worden, omdat je niet weet waar het probleem nu zit.
Vandaag ben ik wel een keer goed geschrokken: op een 80km/u-weg ging de auto zelfstandig op de noodrem (botsassistentie), terwijl er werkelijk niets en niemand in de buurt van de auto was. Of het door de motregen kwam? Geen idee, maar ik schrok er wel behoorlijk van. Stel je voor dat er iemand vlak achter je rijdt en het gebeurt weer! Maar goed, het systeem werkt wel, maar hopelijk voortaan alleen als het echt nodig is.
Nu lijkt het allemaal kommer en kwel, maar over het algemeen werken de systemen fijn en correct. Het zijn af en toe storingen die tot nu toe ook vanzelf weer weggaan. Ik verwacht dat als er een update komt deze zaken allemaal worden verholpen.
Het verbruik van de auto op lange stukken is laag (ruim 1 op 19). Gemiddeld over bijna 4000km ruim 1 op 17 bij een rustige rijstijl.
We blijven genieten van deze fijne auto.
Echt een fijne auto
- 9.554 km
Inmiddels zitten we bijna aan de 10.000 km. Tijd voor een nieuw bericht dus.
De auto bevalt nog steeds uitstekend. De elektronische problemen zijn door updates vrijwel verdwenen; alleen start de radio niet altijd bij het op contact zetten of starten van de auto. Remedie: auto uitzetten, minuutje wachten en opnieuw starten. Vrijwel altijd is het probleem dan opgelost. Maar het hoort natuurlijk niet. Het schijnt wel vaker voor te komen in auto's van het VAG-concern.
Verder niets dan lof. De auto doet het altijd, rijdt heerlijk en wat is in de winter stoelverwarming toch fijn. Heel jammer dat er niet ook stuurverwarming op zit... :-)
Olieverbruik is tot nu toe niet meetbaar en extra reparaties of kosten zijn er niet geweest. Wij zijn vrij rustige rijders, maar een keer het gas erop verbaast je hoe snel hij is. Echt een top motortje. De auto komt nog steeds af en toe wat schokkend van z'n plek. Ik heb ontdekt dat dit alleen is als het start-stop systeem ingeschakeld is. Blijkbaar werkt het niet geheel vlekkeloos met de automaat met dubbele koppeling (DSG) samen. Je moet dus de motor laten aanslaan en pas gas geven als de auto begint te rollen. Je moet het maar weten. Of je zet het start-stop systeem uit natuurlijk.
Kortom: we zijn nog steeds dik tevreden met onze keus.
Wel vinden we het vreemd dat je heel weinig Scala's ziet rijden. Natuurlijk is hij in de uitvoering die wij hebben vrij prijzig, maar in de wat minder luxe uitvoeringen is de Scala echt een goede aanbieding als je een ruime en comfortabele gezinsauto zoekt. Gemiddeld verbruik nu 1 op 16,7.
20.000km
- 20.387 km
Inmiddels is de teller boven de 20.000km gekomen. Tijd voor een kleine update.
De Scala doet wat hij moet doen. Starten, rijden. Nu de auto ruim een jaar bij ons is, mogen we rustig stellen dat we nog steeds erg genieten van onze keuze. De rust in het interieur, de comfortabele vering, de aandrijving en vooral ook de ruimte maakt het een heerlijke cruiser. Ook snel als het moet, maar de Scala nodigt meer uit tot onthaasten.
Nog steeds zijn er electronische probleempjes, zoals al eerder genoemd de radio en het start/stop systeem. Verder nu tweemaal een remingreep gehad, omdat het systeem iets zag dat er niet was. Op veel binnenwegen (meestal 60km/u wegen) duwt de lane keeping assist je steeds naar het midden van de weg. Erg gevaarlijk als er een tegenligger is. Ik zet ' m op dit soort wegen dan ook uit. Op de snelweg werkt het systeem prima.
Gemiddeld verbruik is 1 op 17,4, heel netjes dus. Bij veel korte stukken daalt dit tot 1 op 15. Op de snelweg met 102km/u benaderen we de 1 op 20.
Verder onderhoud alleen ruitensproeiervloeistof en wassen. Olieverbruik niet meetbaar.
Op naar de 30.000km of 2 jaarlijkse beurt in juli 2022.
30000km beurt
- 30.000 km
De eerste beurt: 30000km en 2 jaar in gebruik.
Nog steeds bevalt de Scala bijzonder goed. Bij 27000km ging er wel een lampje branden van de olie en kwam de melding Oliepeil laag. Ik heb een half litertje bijgevuld en daarna was de melding weg. Olieverbruik is er dus wel, maar op een heel acceptabel niveau.
De ruimte, licht binnenin door het glazen dak en comfort bevallen nog steeds zeer goed en op het entertainmentsysteem na werkt alles naar behoren. Het blijft een chique verschijning en veel mensen verbazen zich over de ruimte binnenin en de stilte op de snelweg.
Bij de beurt is er naar het entertainmentsysteem gekeken. Men heeft het geheel geüpdatet en alles zou nu goed moeten werken. De laatste tijd viel het systeem steeds vaker uit, ofwel de muziek, ofwel de navigatie ofwel het gehele systeem. Het lijkt erop dat het nu niet meer voorkomt (500km gereden na de beurt), dus fingers crossed! Verder zijn er geen bijzonderheden gevonden, dus gewoon een normale beurt.
De automaat (DSG) werkt ook nog steeds soepel, behalve als het start-/stopsysteem aan staat. Op het moment dat je wil wegrijden en de motor start op, krijg je een onaangename duw in je rug. De koppeling grijpt dan veel te abrupt aan. Zet het StSt-systeem uit en je hebt nergens last van. Dat doe ik dan ook steeds vaker. Verder werkt de motor-/bakcombinatie zijdezacht, zolang je niet het onderste uit de kan wil hebben. Verbruik: gemiddeld een zuinige 1 op 17 na 30000km (aan de pomp gemeten); op korte stukken wat meer, op lange stukken wat minder. Dik tevreden mee.
Je merkt dat de motor er wat meer moeite mee heeft als je er met 4 personen en bagage in reist, vooral in de lage toeren. Dan moet ie even op gang komen. Zet de DSG in de sportstand en dan zit je sneller in een koppelrijk toerengebied, waardoor het allemaal wat makkelijker gaat.
De auto heeft ook diverse hulpsystemen (Rijstrookassistent, remassistent, vermoeidheidsherkenning). De remassistent werkt eigenlijk prima; je wordt eerst gewaarschuwd dat je een te hoge snelheid hebt ten opzichte van je voorligger, waarna enige tijd later een remingreep plaatsvindt. Prima. Alleen niet zo handig als ie dat doet als er helemaal niets voor je zit... tot nu toe 3x voorgekomen. Gelukkig zonder gevolgen.
De rijstrookassistent werkt goed, behalve op wegen zonder middellijn. Dan dwingt ie je om midden op de weg te gaan rijden. Op die wegen gaat hij dus uit.
Je raakt echt verwend in deze Scala. Bijna alle luxe is aan boord, behalve 1 ding: stuurverwarming... je moet toch iets te wensen over blijven hebben. Maar goed, stoelverwarming zit er wel op en dat is op de koudere dagen heerlijk. De automatische airco koelt overigens ook goed en houdt de temperatuur gelijkmatig.
Al met al nog steeds dik tevreden.
50,000km
- 50.009 km
Super vakanties gehad met de Skoda. Éen lang weekend naar omgeving Trier, enkele weken later gevolgd door twee weken Bretagne. Tsja, dan gaan de km's iets sneller. Zoals verwacht past alles goed in de kofferbak (en wat klein spul op de achterbank). De auto houdt zich kranig op de diverse wegen en je komt eigenlijk nooit kracht tekort. Ook de DSG verraste me positief in heuvelachtig gebied met hellingen tot 15%. Berg op pakt hij altijd de juiste versnelling om het koppel op peil te houden. Alleen bergaf merk je dat de motor weinig interne wrijving heeft en er dus weinig remwerking is. Je moet dan handmatig terugschakelen en de motor flink toeren laten draaien om enige remwerking te merken. Allemaal prima te doen (als je maar zorgt dat de olie op temperatuur is). Verbruik deze vakantie: 1 op 18,2 (beladen/onbeladen, temperaturen tussen 11 en 28 graden, gewoon 80/110/130 km/u waar dat mocht), oftewel 5,5ltr/100km. Behoorlijk goed dus. Ook de wegligging heeft zich kunnen bewijzen op de slechte en afwisselende Bretonse wegen. Conclusie: de auto kan meer aan dan ik durf te proberen. Het comfort blijft te allen tijde uitstekend, net als het geluidsniveau in de auto. Navigatie, muziek, elektronica, Android-koppeling, vrijwel geen op en aanmerkingen. Alleen in Duitsland weer een keer een noodstop door de auto, terwijl er geen enkel obstakel te zien was.... Gelukkig niemand vlak achter ons. Enig nadeel deze vakanties: de zwarte lak wordt snel vies :-). Verder steeds meer tevreden over deze fijne auto. We gaan 'm een jaartje langer leasen.
Afscheid
- 74.014 km
Op 25 februari is onze Scala opgehaald ivm einde Private Lease.
Sinds de laatste update eigenlijk niet echt veel nieuws. De voorbanden zijn bij een km-stand van 60000 vervangen. De buitenkant was afgesleten tot minder dan 2mm, terwijl in het midden van het loopvlak nog 4mm profiel zat. Bij de garage zeiden ze dat ik blijkbaar vaak op te lage bandenspanning reed, maar ik controleer de bandenspanning elke maand, dus ik weet niet waardoor het gekomen is.
Verder eigenlijk geen gekke dingen. De auto heeft altijd goed gefunctioneerd, reed heerlijk en had maar af en toe wat elektronische ergernissen; overall echter een prima auto, met veel ruimte, goed geluidscomfort (behoorlijk stil) en met een zuinige en krachtige 1.0 tsi-motor (1 op 17,4km over 74000km). Niets mis mee. Uiteindelijk wel een barst in het panoramadak gehad (bij ophalen auto opgemerkt, zelf heb ik het niet gezien) en het start-stopsysteem dat schokkerig werkte. Verder helemaal niets.
Gezien de huidige private-leaseprijzen en een iets andere behoefte nu weer gekozen voor een eigen auto, hoewel we de Skoda wel gaan missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.