Skoda Roomster 1.9 TDI 105pk Comfort (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Roomster 1.9 TDI 105pk Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 150.000 km |
ERVARINGEN
- 70.000 km
Sinds begin februari ben ik eigenaar van de Skoda Roomster. De belangrijkste overwegingen waren dat dit een compacte auto is met erg veel binnenruimte. Daarbij doet Skoda het goed in diverse tevredenheids-onderzoeken. Bovendien zijn Skoda’s redelijk geprijsd.
De 105 pk sterke 1.9 TDI heeft geen problemen met de 1235 kg zware auto, maar het wordt wel eens tijd dat Volkswagen common rail versies gaat uitbrengen.
Het interieur is qua design wat saai maar er zijn wel mooie materialen gebruikt. Door het relatief smalle interieur zit je wel gauw met je rechterknie tegen de middenconsole. De wegligging is prima.
Vanwege het markante uiterlijk moet je deze auto niet nemen als je het belangrijk vindt wat de buurman van jouw auto vindt. Hoewel ik erken dat er fraaiere auto’s zijn kan ik het eigenwijze uiterlijk van de Roomster wel waarderen.
Update 29-07-2007:
Inmiddels met de Roomster op vakantie naar zijn vaderland geweest. We hebben daarbij optimaal kunnen profiteren van de beschikbare ruimte. Deze is echt enorm in vergelijking met zijn compacte buitenmaten. Bijzonder handig is dat je de buitenste stoelen in de lengterichting kunt verschuiven waardoor je extra bagage-ruimte crëeert. De middelste stoel moet je beschouwen als noodzitje en is niet geschikt voor grote afstanden, je kunt hem ook niet in de lengterichting verplaatsen.
Ook kwam de trekkracht van de 1.9 TDI goed van pas in het bergachtige landschap.
Het verbruik in Nederland is ongeveer 1 op 16.
Een verbeterpuntje is de tankdop. Deze kan alleen maar mbv de sleutel worden opengemaakt. Dit kan handiger, bv door een knop waarmee je hem van binnenuit kunt openen. Een ander klein nadeel is dat de hoedenplank de bagageruimte niet volledig afdekt. Collega Roomster-rijders hadden hier al eerder over geklaagd op dit forum.
Update 22-2-2008:
Inmiddels is de Roomster een jaar in bezit en ben nog steeds tevreden. Ik heb bij de aanschaf als optie de ’Dance-radio’ er bij genomen. Hier beleef ik veel plezier aan.
Hier volgt een opsomming van plus- en min-punten:
plus:
- ruim interieur bij compacte buitenmaten
- 1.9 TDI biedt veel trekkracht
- goede wegligging zonder een plankharde vering
- goede afwerking
- variabel interieur (achterin 3 losse, verschuifbare en uitneembare stoelen)
- compleet (Comfort uitvoering)
min(netjes):
- tankdop alleen met sleutel te openen
- hoedenplank sluit niet aan op de achterstoelen
- rauwe motor (bekende klacht van de VW pompverstuiver diesels)
- zicht naar voren niet optimaal door lage voorruit (alleen lastig bij het stoplicht)
PROBLEMEN
- 70.000 km
Tot nu toe geen. Wel gebeurde het twee keer dat de parkeersensor de boel bij elkaar gilde omdat hij rechtsachter iets heel dichtbij waarnam. Dat was echter volledig ten onrechte.
Update 29-07-2007:
Nog steeds geen problemen gehad. Wel heb ik vaker het eerdergenoemde akkefietje met de parkeersensor meegemaakt (piepen terwijl er niks is). Dit gebeurt alleen met nat weer, dus dit lijkt een vochtprobleem.
Update 22-2-2008:
Nog steeds geen echte problemen. De nukkige parkeersensor is vervangen, sindsdien waren er geen problemen meer. Totdat ik een paar keer s’ochtens wegreed na een nacht stevige vorst. Begon hij met het achteruitrijden zonder aanleiding continu te loeien! Later op de die dagen had ik er geen last meer van. Dit vreemde verschijnsel heeft zich alleen voorgedaan bij nachtvorst. Dat parkeersensor-systeem lijkt toch een klein beetje een achilleshiel.
Een heel enkele keer zijn er haakneigingen als ik hem van zijn vrij in zijn één wil zetten. Maar dat is zeer zelden.
Update 1-12-2008:
Bij km-stand 50.000 ging het schakelen naar zijn 2 met een luid gekraak gepaard. Bleek een synchromeshring kapot. Scheen een bekend probleem te zijn en is ook onder garantie vervangen.
Bij zo\'n 55.000 km trad er een hinderlijk fluittoon op bij optrekken. Na 2 keer de turbo vervangen wist de dealer het ook niet meer en is de auto naar de importeur in Leusden gegaan. Bleek er iets mis bij het inlaatkanaal. Details zijn mij helaas onbekend.
Dit kost de Roomster toch een ster op het gebied van betrouwbaarheid. Deze kan hij terugverdienen als zich het komende jaar geen noemenswaardige problemen voordoen.
Update 14-02-2010
- 110.000 km
Inmiddels 110.000 gereden.
Eén probleem gehad:
Het uitlaatgaslampje in het dashboard ging branden. Een sensor in het uitlaatsysteem bleek niet te fucntioneren waardoor er geen regeneratie van het roetfilter plaatsvond (of zoiets).
Dit is door mijn garage opgelost.
Verder geen problemen.
Update 150.000 km
- 150.000 km
De Roomster heeft inmiddels 150.000 km gelopen.
Ik had af en toe last van een onterechte waarschuwing dat de achterklep niet gesloten was. Bij de APK kwam de oorzaak aan het licht. De monteur ontdekte dat de kentekenverlichting niet functioneerde. Dat werd weer veroorzaakt doordat de sproeier van de achterruitwisser wat was gaan lekken en dat kwam terecht op een stekkerverbinding. Is inmiddels hersteld. Ontwerpfoutje van Skoda?
Verder geen problemen. De auto is overigens nog rammelvrij en dat pleit dan weer voor de bouwkwaliteit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.