Skoda Roomster 1.6 16V Style (2007)

autoreview

Skoda Roomster 1.6 16V Style (2007)

Signalement

UitvoeringRoomster 1.6 16V Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst20.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 13.000 km

Model: Roomster Style+, actiemodel met LM 15 inch velgen, dakrailing en extra donker getinte zijruiten en achterruit. Kleur: Brilliant Silver Metallic.

Motor: 1.6 16V 105 pk motor, deze is lekker rustig op de snelweg en je kunt er ook schakellui mee rijden. Soepele motor, geen resonanties bij bepaalde toerentallen. De 1.6 motor heeft betere tussenaccelaraties op de snelweg dan de 1.4, maar als je dit niet belangrijk vindt voldoet de 1.4 motor. Het brandstofverbruik over de eerste 500 km was gemiddeld 1 op 13,1.

Wegligging: Zeer goede rechtuitstabiliteit op de snelweg. Je zit lekker wat hoger, maar de auto helt in bochten niet over en is ook niet extreem zijwind gevoelig. Goed stuurgevoel, stabiel, neemt graag bochten, goede algehele wegligging. Vering is stevig, maar niet oncomfortabel. Dit is een MPV die rijdt als een personenauto. Ik vind hem beter rijden dan mijn vorige Fabia Combi 1.4.

Afwerking: Van binnen is hij uitstekend afgewerkt met mooie materialen. Géén rammels en alles voelt solide aan.

Binnenruimte en bagageruimte: De binnenruimte is enorm voor de bestuurder en zijn (achter) passagiers. Ook over de bagageruimte kan ik niet klagen, die is gigantisch. Het is wel een beetje jammer dat de hoedenplank niet mooi aansluit op de achterstoelen, er blijft een flinke spleet zichtbaar. Hiervoor schijnt een accesoire te zijn om dit grotendeels op te lossen. Ik laat het verder maar zo, door de donker getinte achterramen kun je toch moeilijk van buiten door de spleet in de bagageruimte kijken.

Zitmeubilair: Ik heb inmiddels al wat ritten op de snelweg gereden en het zitmeubilair is in orde. Je hebt na een urenlange rit géén last van vermoeidheid. Rijpositie is goed in te stellen door een in hoogte verstelbare stoel, in combinatie met verticaal en axiaal verstelbaar stuurwiel.

Prijs/kwaliteitsverhouding: Weggeefprijzen bestaan bij Skoda niet meer, maar je krijgt nog steeds veel auto met Volkswagen techniek voor je geld. Probeer in zijn prijsklasse maar eens een MPV van een ander merk te vinden die dezelfde grootte heeft, dezelfde ruimte biedt, die net zo’n goede wegligging heeft, dezelfde goede afwerking zowel van binnen als buiten, dezelfde standaarduitrusting, dezelfde veiligheidsuitrusting, alsmede dezelfde grote bagageruimte. Voorlopig heb ik overal 4 sterren gegeven voor de auto, als er hier veranderingen in optreden, dan zal ik dat aanpassen.

Update: 19-1-2008 km.stand 3.000
Bij km.stand 1.000 ging er een lampje van de kentekenverlichting kapot, dit werd door de dealer kosteloos vervangen omdat de auto nog zo jong was. De binnenruimte, zitpositie en de rijeigenschappen van de auto ervaar ik als zeer prettig. De boordcomputer is trouwens mooi nauwkeurig. Na een volle tank te hebben leeggereden gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van 1 op 12,8. De handmatige berekening (aantal km: aantal liters) gaf een gemiddeld verbruik aan van 1 op 12,7. Misschien dat dit in warmere jaargetijden nog iets minder wordt. Tijdens de vorstperiode viel het mij op dat de climatic verwarming zeer enthousiast te werk gaat. Na een koude start begint de verwarming zeer snel het interieur op te warmen en houdt vervolgens de ingestelde temperatuur vast. Ik vind dit een zeer fijne auto.
Grotere foto’s zijn te vinden op:
http://www.skodaforum.nl/board/vbgarage.php?do=view&id=261

Update: 4-7-2008 km.stand 10.000
Begin juni heb ik met de Roomster een rondrit gemaakt door Frankrijk. Twee dagen voor vertrek hoorde ik echter af en toen een metaalachtige klonk, dus maar even naar de dealer geweest. Er bleek iets afgesteld te moeten worden en gelukkig verder geen bijzonderheden.
We reden ook over de provinciale Franse wegen en dit was voor de Roomster de kans om zich te bewijzen. Het waren vooral bochtige wegen met vele hellingen en dalingen waarbij de Cruise Control zeer goed zijn werk deed. Het stuurgedrag van de Roomster was uitstekend, hij gaat echt heel precies naar de richting waar je hem wilt hebben, zonder vaagheden of veel onderstuur. Deze auto vindt bochten nemen heel leuk. De airco had ook totaal geen moeite om ons allemaal in de auto fris te houden. Ik ben wel blij dat ik de Roomster had gekozen met de 1.6 16V motor. Ik denk dat de 1.4 16V motor te krap was geweest om met volle belading al die bergen te beklimmen. Op de Franse péages (tolwegen) had ik de Cruise Control van de Roomster op de max. toegestane snelheid ( 130 km ) gezet. De Roomster had er géén moeite mee, met volle belading beklom hij de bergen waarbij de snelheid ook constant op 130 km bleef. De rechtuitstabiliteit van de Roomster was uitstekend. Het stuurgevoel was geen moment vaag en ik hoefde nauwelijks te corrigeren. Het motorlawaai vond ik nog wel acceptabel, maar het had voor mij wel wat minder gemogen. Het toerental bedroeg 3700 RPM bij 130 km/ p.u.. De Cruise Control kon ik op de Belgische provinciale wegen (Ardennen) met zijn steile heuvels en dalingen niet meer gebruiken. De dalingen zijn namelijk dermate heftig dat de Cruise Control de Roomster niet meer op de ingestelde snelheid kon houden, mede door de volle belading. In totaal had ik 3.289 km met de Roomster en volle belading gereden. De Roomster had zijn hand er niet voor omgedraaid en bleek een zeer betrouwbare auto. De wegligging en het stuurgedrag heb ik als zeer positief ervaren. Het gemiddelde brandstofverbruik over de gehele rit bedroeg 1 op 13,7, inclusief aircogebruik. De 1.6 16V motor had géén motorolie verbruikt.

Update: 17-8-2008
Op zaterdag 16-8-2008 was ik naar Dortmund gereden met mijn Roomster. Het was vrij rustig en ik heb meteen op de Autobahnen maar even uitgeprobeerd wat de topsnelheid en wegligging was. Nou, dat viel niet tegen. Op de teller kwam ik op ruim 190 km p/u uit, dus de fabrieksopgave van 184 km p/u klopt echt wel. Zeer positief ervaarde ik het rijgedrag op die snelheid, de Roomster bleef opmerkelijk stabiel. Goede koersvastheid en goed stuurgevoel, stuurcorrecties waren vrijwel niet nodig. Verder geen vreemde trillingen in het stuurwiel en in de gehele auto kunnen waarnemen. Het brandstofverbruik bij die hoge snelheid liep op tot 1 op 7.6. Gemiddeld was het brandstofverbruik over 500 km. 1 op 13.
http://www.skodaforum.nl/board/vbgarage.php?do=view&id=261

Update: 9-10-2008 km.stand 13.000
Vandaag was de Roomster voor zijn eerste onderhoudsbeurt bij de dealer. Het linker dakrubber werd opnieuw gemonteerd omdat dit bij het voorraam los was gaan zitten. Verder bleek de linker achterlichtunit speling te hebben, dit werd vastgezet. De dealer belde mij in de ochtend op dat ook de ruitenwissers vóór vervangen moesten worden. Uiteraard was dit akkoord. Verder niets te melden.

PROBLEMEN

  • 13.000 km

Géén.

  • 20.000 km

Update 30-9-2009 km.stand 20.000
Er hebben zich géén problemen voorgedaan tot aan de km.stand 20.000. Vandaag 30-9-2009 heb ik mijn Roomster bij de dealer ingeleverd en ik heb nu een nieuwe Skoda Fabia combi Tour 1.6 16V met 6-traps tiptronic automaat. Ik wilde weer iets kleiner gaan rijden en het liefst met automaat. Van mijn nieuwe Skoda Fabia combi zal ik t.z.t. weer een review plaatsen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.