AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Skoda Roomster 1.6 16V Sport (2007)

autoreview

Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster

Signalement

UitvoeringRoomster 1.6 16V Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Roomster

  • 200.000 km

Toen deze auto uit kwam, kon ik me niet voorstellen dat er iemand in zou durven rijden. Nu heb ik hem zelf.
De reden voor deze ommekeer is vooral de achterbank. Mijn schoonvader rijdt een BMW 5GT. Als ik onze autostoeltjes van de kinderen daarin zet, ben ik jaloers op de giga beenruimte achterin. En dat is met kleine kinderen reuze fijn. Vanwege het zitje komen die benen redelijk naar voren namelijk.
Die gekke Roomster heeft nagenoeg dezelfde beenruimte, mits je de zittingen achterin naar achter schuift. De kinderen kunnen door dat rare aquariumraam héérlijk naar buiten kijken, omdat het lekker laag is. Maar omdat het tevens ook nog eens hoog is, kunnen ze ook fijn omhoog kijken en heeeeel veel raamstickers erop plakken.
Haal het middelste deel van de bank weg en op zaterdagochtend zet ik gewoon mijn mountainbike achterin.
Haal de drie onafhankelijke delen van de bank eruit en je hebt een bestelwagen. En het geinige is, met 1150 kg valt hij maar 1 klasse hoger in de belasting dan de 206. Was hij 1 kg zwaarder geweest, was hij in een hogere klasse gevallen.

Qua rijden kan ik er nog weinig over zeggen. Hij heeft een nette vorige eigenaar gehad blijkbaar want na 10 jaar ziet en rijdt hij nog als nieuw. Het brandstofverbruik is met ca 1:12 niet echt zuinig te noemen maar als je 80 rijdt, gaat het richting 1:16. En met 160 verbruikt hij het dubbele....Maar dat komt niet zo vaak voor.
Dus tot nu toe alle lof voor dit rare model. Het is weer eens wat anders dan een Focus, Golf of Mégane. Het mag dan een merkwaardig model zijn, er is verschrikkelijk goed over nagedacht om hier een zo handig mogelijk autootje van te maken.

Inmiddels ben ik zo'n 6000 km verder. De auto bevalt me prima. In mijn gezinssituatie met 2 kleine kinderen en als mtb liefhebber kan ik me momenteel geen fijnere auto voorstellen. De grote achterdeuren, de grote ruimte tussen achterbank en voorstoelen, super.
Wat ik wel heb geleerd is dat je de achterbank beter niet opgeklapt omhoog kan laten staan tijdens het rijden want dan kan hij met een enorme dreun dichtvallen. Groot schokeffect.
Een nadeel: ik had een rammeltje als ik een drempel opreed. Dat bleek een rubber van de draagarm te zijn. Daarvoor moet hele voortrein en stuurhuis worden gedemonteerd. Materiaal enkele tientjes maar 8 uur arbeidsloon gaat flink in de papieren lopen. Buiten dat ben ik tevreden tot dusver.

Augustus 2021
Inmiddels zijn we 4 jaar en ca een halve ton aan kms verder. Die Roomster heb ik een zwak voor gekregen. Voor het mountainbiken blijkt hij ideaal want ik kan er 2 achter op de drager zetten, 2 fietsen erin en nog steeds passen er 4 personen in. Verbruik is matig, maar helaas. 1:12 / 1:14

Mankementen door de jaren heen:
- defecte stuurbekrachtiging: bleek een zekering
- kentekenlampjes die steeds kapot ging of uit het armatuur vielen: heb ze vervangen door een paar led lampjes van Oom Ali

Buiten dit heb ik eigenlijk nooit iets gehad ermee behalve gebruikelijke slijtage. Ik blijf er nog wel ff mee doorsturen!

Lezersreacties (1)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Heerlijke auto is het he, ik zie dat jij nog met de oude motor rijdt. Ik zelf met de 1.2 tsi.

Als het goed is, zit er aan de achterkant van de opgeklapte stoel een haakje met elastiek. De bedoeling is dat jij dat haakje vastmaakt aan de hoofdsteun van de voorste stoelen. Dan klappen ze niet meer terug.

En weet jij dat zeker dat het zoveel werk gaat zijn om dat rubber te vervangen? Lijkt mij stug, vraag anders eens bij een andere garage.