Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 2.0 TDI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Aanschaf en eerste ervaringen
- 2.500 km
Als eisen voor een nieuwe (lease) auto waren dit keer door mijzelf opgesteld:
- automaat
- station
Vanuit de werkgever kwamen daar nog bij:
- diesel
Daarbij geldt ook nog dat als er een keuze wordt gemaakt binnen de VAG groep er het voordeel is dat je de wagen ‘maar’ 1,5 jr hoeft te rijden. En je hem boetevrij kunt laten staan wanneer je van werkgever wisselt.
Eerst na een audi A4 avant gekeken, maar met een 140PK automaat, een pro line business-pakket, metallic lak en dakdragers zou ik uit eigen zak 500 euro moeten bij leggen. En dan nog de bijtelling…. Toch ook even naar NIET VAG-merken gekeken (Renaul Laguna estate, Citroen C5 tourer, Opel Insignia) maar de krediet-crisis zorgde voor onzekerheid op het gebied van occasionprijzen wat zich weer vertaalde in absurd hoge leaseprijzen voor o.a. deze merken.
Dan maar naar Plan C een Octavia. Ik kan me niet voorstellen dat mensen deze octavia kopen vanwege het uiterlijk. Ik geef toe, na de facelift is de neus nog wel te pruimen, maar de achterkant (van de combi) vind ik vrij inspiratieloos. Gelukkig ziet het er binnen-in wel allemaal goed uit. Mooie (geen luxe) materialen, mooie zilver kleurige elementen. Prettig zittende stoelen, en natuurlijk veel ruimte. Dat gecombineerd met de prijs heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik toch voor de Octavia ben gegaan.
Het is een 2.0 tdi Combi 140 PK DSG Elegance BusinessLine uitvoering. Voor 36.000 euro heb je dan oa.
- 17” LM velgen
- Parkeersensoren voor en achter
- Regen/licht sesnor
- xenon
- Full-color navi Columbus (is RNS510 van VW)
Als extra’s heb ik nog gekozen voor:
- ESP (waarom dit niet standaard is snap ik nog steeds niet, kost 560,- euro)
- Sunset glazen (getinte ramen achter, kost 200,- een must)
- Metallic lak (600,-)
Versnellingsbak
Dit is mijn eerste automaat en nu na 2.500 km weet ik al dat de volgende auto ook weer een automaat gaat worden. Dit had ik eerder moeten doen. Het rijdt rustig en kalm ik vind het een verademing. Ik weet natuurlijk niet of alle automaten (anders dan DSG) zo lekker rijden.
Motor
In vergelijking met mijn vorige auto (170PK Leon FR) is dit natuurlijk een stapje terug (17%) maar zo erg voelt het niet. In de S-stand van de DSG (of kickdown in D) kom ik nog aardig mee. Motor geluid valt mee, maar mijn ervaring met VAG’ers is dat dit altijd in het begin is en dat naarmate de km’s verstrijken het geluid van de “pompverstuiver” doordringender je interieur binnen komt.. later hier over meer
Gedrag
Het rijgedrag is natuurlijk wel van een andere orde. Zeker in (snelle)bochten, klaverbladen of bij dwarsliggers, drempels is het af en toe even afwachten wat hij gaat doen. Wat nerveus wordt het dan. Ga je schuiven? Of gaan we kopje rollen? dacht ik de eerste keren.
Elektronica
Je krijgt voor je geld veel elektronica. Parkeersensor info wordt netjes met een kleurenplaatje op je navi-display weergegeven, licht en regensensor doen hun werk zoals je verwacht. De combinatie van het MFD (Multi functionele display, wat tussen de toeren teller en snelheidsmeter zit) en het display van de navi werkt prettig. Je krijgt je navi aanwijzingen te zien op het MFD en op het navi display zie je 3D je route. De Columbus heeft een perfecte radio ontvangst, en de geluidsweergave is goed (ik weet dat het beter kan). De instellingen zijn wel minimaal (bass, trebble, fader and that’s it) Er zit een HD in van 30GB, daarvan kan/wordt 10GB gebruikt om navi-kaartmateriaal op te slaan (kan ook op DVD) en 20 GB blijft over voor muziek. Deze muziek kan je laden (of spelen) via een SD-slot. Jammer dat dit slot geen SDHC kaarten aan kan (alle nieuwe > 4GB SD kaartjes zijn vaak van de HC variant). En dan is er ook nog een bluetooth module die via rSAP procedure je SIM overneemt waardoor je veel functies van je GSM via je MFD kan bedienen (door je tel. Boek bladeren, last call’s en zelf sms’jes lezen). Geluid hiervan is goed. Wel jammer is dat de compatibiliteit met telefoons wat beperkt is. Een hele lijst met Nokia’s en wat verdwaalde siemens toestellen… Maar ondanks dat je GSM niet op de lijst staat zou hij toch compatible kunnen zijn (o.a. HTC volgens mij). Zie hiervoor ook het “grote columbus topic” op skodaforum.
Kwaliteit en bezuiniging
Dat vergelijkbare auto’s 5.000 tot 8.000 euro duurder zijn moet natuurlijk ergens in zitten en dat zie voel je met name als je de achterklep dicht gooit. Ten eerste is het “pieletje” wat je moet vastpakken aan de binnenkant al twijfelachtig, als de klep dan dichtvalt hoor je een soort blikkig geluid wat genoeg zegt. Ook de toegangsdeuren sluiten wat minder solide en gaan ook raar open. De ruitenwissers lijken (dun en agiel) van een 2CV te komen. Nog niet echt hun werk kunnen testen
Wat verder opvalt in positieve zin:
- genoeg vakjes, kastjes afleg mogelijkheden.
- Volwaardig reservewiel (zonder meerprijs!)
- Enorme kofferbak (het is tenslotte maar de bodemplaat van een Golf)
Wat tegenvalt:
- aansluit mogelijkheden ipod (wel via mdi, prijs voor extra optie nnb)
- geen warmte werende voorruit (merk je als de zon er op staat)
- sommige opties van het MFD zijn niet in te stellen als je rijdt, maar je NAVi mag je wel bedienen als je rijdt.
Al met al is het wat ik er van verwacht. De auto heeft zijn uiterlijk niet mee, maar biedt value for money. Her en der wat onvolkomenheden maar als ik een cijfer moet geven verdient deze combi toch wel een 7,5.
Later meer + foto’s
Eerste beurt, schade, winterbanden
- 35.000 km
De O2 is los gereden. Aangezien ik nog de oude pompverstuiver heb in het nieuwe octavia model had ik al zo'n vermoeden dat het dieselgeluid nog wel wat zou aanzwellen en dat is ook gebeurd.. nog niet echt storend maar zo zacht zoals het in begin was is het al lang niet meer. Voor de rest doet de octavia zijn werk zoals het behoort te doen (niet meer niets minder) en dat is eigenlijk wel het grootste manco van deze auto... het is allemaal zo gewoontjes... Vorige auto's (A3 sportback, Seat Leon FR) konden me bij bijna elk ritje wel boeien... en dat doet deze skoda niet.. Begrijp me niet verkeerd het rijdt goed, stuurt goed en ligt goed op de weg... maar dat allemaal zonder emotie.
Inmiddels liggen er sinds 3 maanden winterbanden onder de 17". Iets meer bandenruis maar voor de rest perfect, icm de DSG door alle sneeuw heengebanjerd afgelopen 3 maanden.
Inmiddels ook schade gehad (kop staartje op snelweg) is gerepareerd bij schade-centrum en je ziet er niks meer van...
Tijdens de kou moeten zowel motor als DSG bak wel even 5 minuten warm worden voor dat ze helemaal 100% in bedrijf zijn, maar is niet echt storend.
en ja wel hoor de eerste mankementjes
- 50.000 km
De 50k KM grens is gepasseerd en de trammelant is begonnen.
Het begon met een onschuldig gebrom/gereutel als je op een stoplicht kwam afrijden. De DSG schakelt dan terug tot D1 en op moment dat je net helemaal stil staat vormde zich een raar gedreutel vanuit de motor.. niet superhard maar het klonk wel anders dan normaal en was toch wel irritant... ook begonnen de eerste rammeltjes zich voor te doen (voor in het dashboard) sommige gaan weg sommige blijven... sommige komen na een tijdje terug.. maar dat was allemaal nog niet zo erg... immers ik had nog niet stil gestaan... (das toch het ergste wat je mee kan maken vwb de betrouwbaarheid)
De electronica begon inmiddels ook kuren te vertonen. Op een rit naar huis tijdens navigeren, radio luisteren en af en toe bellen sloeg het navi/radio systeem vast.. radio bleef staan op zender en geen 1 toets deed iets meer.. Zelf bij contact af bleef de boel draaien... uiteindelijk zekering eruit gehaald en toen resette hij zich zelf weer.. dit inmiddels 2 x gehad.
Daarna een lichten stornis. Op rit naar huis gaf hij ineens aan dat alle (!) lampen stuk waren(kwamn ook 1 voor 1 voorbij in centrale maxidot display) Ook knipper deed raar (snel klik-klak'en). Even gestopt en contact uit maar mocht niet baten... dus weer wat zekeringen eruit.. en probleem was verholpen.
Maar goed nog steeds niet stil gestaan (dit was slechts hinderlijk) Nu bij 50.000km echter het voorgloeilampje icm het uitlaatgaslampje brandend (allebei geel) en de melding Enigne Fault workshop... Na uitlezen dealer blijkt het de turbosensor te zijn. Wordt vervangen (precies na 1 jaar en dus 50.0000 km). Ik laat gelijk naar alle andere zaken kijken...
Betrouwbaarheid gaat dus een sterretje terug...(ik zit te twijfelen tussen onvoldoende en voldoende... het zit er eigenlijk net tussen)
Comfort sterretje omhoog.. stoelen blijven goed zitten (geen zit plekken) en auto blijft wel een comfortabele reisgenoot (als je door bovenstaande irritaties heen kijkt). Dat heeft mede ook met DSG te maken...
eind verslag
- 75.000 km
Door gunstige lease regeling mag de O2 na 80.000 km worden ingeruild. Dus een eind verslag is op zijn plaats.
Als eerste de betrouwbaarheid... hij heeft me de afgelopen maanden wel wat technische mankementen laten zien maar echt helemaal stil (dood) zijn we nooit gevallen. Dus op dat punt scoort de octavia een voldoende
Dan rijcomfort en kwaliteit. Ik ben nog steeds niet echt gecharmeerd van zijn rijderskwaliteiten het is niet slecht maar ook niet bijster goed of uitdagend. Ook hier weer een voldoende.
Het comfort aan boord (audio/nav, en andere zaken) is goed tot zeer goed. Het navi is intuitief en bevat alles wat je nodig hebt en het fijn dat heel west-eur op de interne HD staat, geen gewissel van DVD's. Ook de interne HD voor MP3 en de SD ingang is een veelgebruikte optie. Mijn inziens is de RNS510/Columbus echt zijn meerprijs wel waard. De DSG is een godsgeschenk. Eenmaal er aan gewend wil je niks meer anders... maar ja dat is nou niet echt een kwaliteit van dit specifieke skoda model, meer van VAG hij is wel enorm goedkoop geprijsd in de Skoda.
Verbuik, met DSG kom ik met 140PK diesel niet hoger dan 1 op 15. Kan me voorstellen dat de prive rijder hier graag een hoger getal ziet. Ik hebe r geen last van. Olie verbruik is me (iit anders VAG's) enorm meegevallen... misschien in 80.000 Km in totaal 1 litertje toegevoegd tussen de beurten.
Hij krijgt in totaal gewoon een dikke voldoende (7+). Niks mis mee maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je van auto's houdt dat je graag "wat meer wil".
Op naar de volgende auto --> Peugeot 5008 2.0 HdiF 150PK Blue Lease executive...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.