Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2008)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieur

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 2.0 TDI Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf114.000 km
KM-stand laatst152.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een maandje onderweg

  • 119.000 km

Na een wisseling van werkgever kon ik kiezen uit een aantal pool auto's. De Octavia stond ook in dat lijstje en was het meest geschikt als caravan trekker, vandaar deze gekozen.
Ik ben bepaald geen liefhebber van VAG producten maar mijn werkgever heeft juist met PON een overeenkomst gesloten en kan ik dus alleen maar kiezen uit de vier VAG merken. Maar goed, voorlopig rij ik in de Octavia en daar zal ik ongeveer een half jaar mee vooruit moeten.
En ik beken, de ervaring is tot nu toe boven verwachting. De 2.0TDI is wat rumoerig en eenmaal op snelheid valt het erg mee maar wat een enorm vermogen zit er in! Op papier heeft deze auto het zelfde vermogen en koppel als mijn Peugeot maar al rijdend komt het allemaal veel sterker over. En dat terwijl de auto niet eens zoveel lichter van gewicht is. Daar komt bij dat het blok makkelijk hoge toerentallen draait (voor een diesel dan) en daarmee ook uitnodigt om lekker te scheuren! Het onderstel helpt daarbij goed mee. Wel op z'n VAG's overigens, de vering iets te stug en de demping iets te slap waardoor de carrosserie vooral op hogere snelheden een lichte neiging tot deinen heeft en bij korte hobbels en dwarsrichels wat stoterig overkomt. Maar het wordt nooit onconfortabel. De bediening is op z'n duits. Ik vind niet alles even handig. Met name de grote draaiknop voor de verlichting op het dash is irritant (je moet de knop draaien en uittrekken voor de mistlampen en die kun je dan vervolgens vergeten uit te zetten) en de cruisecontrol met van die priegelknopjes op de richtingaanwijzer handle is ook niet echt top. Maar vooruit, alle opties die er op zitten werken ook, en de regelbare gevoeligheid van de regensensor scoort bij mij veel punten. Het columbus navigatie systeem dat in deze uitvoering zit werkt nog op de DVD (terwijl er wel een 30gb harde schijf in het systeem zit!) en dat vertraagt de bediening. En verder vind ik dat ding ook niet uitblinken in gebruiksvriendelijkheid. Met de commentaarstem uit krijg je geen aanwijzingen meer en als je zo suf bent om een radio zender op te zoeken dan schakelt het systeem niet automatisch terug naar de kaart als je een slitsing nadert. Ik heb begrepen dat de nieuwere modellen een betere software versie hebben. Een software update zou wonderen kunnen doen maar die blijkt er niet te zijn. Dat is wel een gemiste kans vind ik. Maar het aller ergste vind ik de rns lock. als je de pech hebt dat je rns of columbus dus een keer uit je auto wordt gejat dan zadelt de lease maatschappij je met zo'n verschrikkelijk lelijk en onhandig slot op. Wat een afknapper! Dat VAG dat nou niet anders kan daarmee lopen ze wat mij betreft echt achter op de concurrentie.

Voor de volledigheid even de plussen en de minnen tot zo ver:

Plus:
- De auto straalt een en al degelijkheid uit. Geen rammeltje, geen trillinkje, gewoon goed.
- Heerlijke soepele en krachtige motor
- Goede wegligging, betrouwbaar bochtgedrag
- volop ruimte en een gigantische kofferbak.
- veel bergruimte en opbergvakjes
- Prettige bediening van koppeling en versnellingsbak

Min:
- Saai van binnen, saai van buiten. Saai saai saai saai.
- Iets te rumoerig naar mijn smaak
- Bediening van verlichting en navigatie systeem.
- Belachelijk eenvoudig te stelen radio navigatie, wat dus ook regelmatig gebeurt. Echt niet meer van deze tijd. VW doe er wat aan!

Al met al valt deze auto mij alleszins mee en stiekum denk ik dat dit eigenlijk meer dan voldoende is vaar zowel zakelijk als privegebruik. Ik weet niet zo zeker of ik wel de Passat ga bestellen zoals ik van plan was, het zou wel eens gewoon een Octavia kunnen worden en dan een lekkere luxe uitvoering met een 2 liter diesel.

Einde leasecontract

  • 152.000 km

Na negen maanden en ruim 30000km heb ik een goed beeld gekregen van deze auto. Ik ben er diverse keren mee naar het buitenland geweest en in de zomer met de caravan er achter naar Italie op en neer. Al die kilometers zijn probleemloos afgelegd en de Skoda heeft zich bewezen als een betrouwbare en comfortabele reis auto. Daarnaast is het ook en goede caravan trekker. Alleen aan het einde van het contract, bij de onderhoudsbeurt, kwam er een vervelende verassing, namelijk de rekening van ruim 1200 euro. Deze werd mede veroorzaakt doordat de distributieriem vervangen moest worden. Waarom heeft Skoda niet gewoon een onderhoudsvrije distributie ketting zoals.andere merken? Gelukkig hoef ik de rekening niet te betalen.

Resumerend:

Pluspunten:

- betrouwbaar
- zeer ruim en zeer veel handige opbergvakken
- goed en betrouwbaar weggedrag
- degelijk geconstrueerd en voledig rammelvrij
- goede caravantrekker

Minpunten:

- achterkant zakt snel in met bagage
- standaard trekhaak raakt snel de grond
- met een beetje caravan zijn hulpveren eigenlijk een noodzaak
- standaard navigatie systeem is traag en onhandig in het gebruik
- niet echt stil (vooral tijdens optrekken)
- lange opwarmtijd van de kachel

Ik heb met plezier in deze auto gereden. Mijn volgende auto wordt een Volkswagen Passat. Ook daar zal ik een review over schrijven.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.