Skoda Octavia Combi 2.0 Elegance (2001)

autoreview

Skoda Octavia Combi 2.0 Elegance (2001)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 2.0 Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf171.000 km
KM-stand laatst455.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 429.000 km

Al bijna 3 jaar en 50k km in ons bezit, maar pas na langere tijd kun je in mijn ogen iets zinvols over een auto gaan zeggen. Dus het eerste overzicht gaat over grotere periode.

In verband met gezinsuitbreding zochten we een wat grotere sloep als familievervoerder. Eigenlijk waren we op zoek naar de 1.6 ivm de betere LPG-eigenschappen en net één categorie lager in de belasting, maar deze 2.0 Elegance kruiste ons pad en kostte particulier slechts de helft van de 1.6 combi die we toen op het oog hadden.
De Octavia is tot nu toe een prima gezinsvervoerder gebleken. Alles wat je kunt wensen zit er op en er aan, zelfs stoelverwarming in deze uitvoering. Cruisecontrol, 4 airbags, climatecontrol, parkeersensoren, ABS en veel elektrisch heb je al snel bij een Oc.

De kofferbak is ruim, ondanks de 7 cm verhoogde bodem tbv de LPG tank. Bij benzine- en dieselbranders moet de ruimte echt immens zijn. Omdat ons nageslacht vanuit de maxicosi's recht tegen de stapel vakantiebagage keek, hebben we de bak wel voorzien van een origineel stalen hondenrek. Dat zit als gegoten en kan zonder gereedschap in en uitgenomen worden, mocht er een keer een grotere doorgang nodig zijn. De achterbank en de toegang er naar toe zijn prima, ook met kinderen die de stoeltjes in moeten. Veel hoofdruimte, voetenruimte houdt helaas niet over. Voorin alle ruimte die je nodig hebt, ook met 1,90m. En helemaal voorin gelukkig ook veel ruimte. Onder de kap is het redelijk makkelijk werken voor de thuissleutelaar. De motorruimte is duidelijk bedacht voor nog grotere motoren.

Qua prestaties doet de auto het prima, ook met vakantiebepakking er in, fietsen op de haak en een koffer op het dak. Om dat laatste wat aangenamer te maken (zeker met de LPG tank) heb ik de auto na één jaar voorzien van Carsupport hulpveren. De milde versie met 30% extra. Bevalt zeer goed, auto komt leeg een centimtertje of 4 hoger te staan en zelfs volledig volbepakt is er nog ongeveer 10 tot 12 cm veerweg over. Terwijl de auto leeg (met LPG, dat wel) nauwelijks anders rijdt. Zeker niet springerig, hij voelt zelfs wat "duurder" aan op de één of andere manier. De kont blijft in elk geval nu altijd los van de grond, zelfs op drempels. Aan de voorzijde ligt dat anders, die ophanging is aan de softe kant. De voorbumper schraapt nog wel eens.
Wel is duidelijk te merken dat deze auto al weer een stuk onderhoudsgevoeliger is dan zijn collega in het wagenpark. Wat heb ik er tot nu toe aan gedaan, naast gewoon onderhoud? Het volgende.
Ik heb het technisch gehouden, zodat mensen met vergelijkbare problemen weten waar ze kunnen gaan zoeken.

171.000(aankoop): motorstoringslampje brandt. Nazoeken op internet (site Gerrit Speek) leert dat de Octavia met 2.0 AQY motor 2 spookcodes aanmaakt in de ECU (codes 16555/16556 en 17535/17536). Hierdoor gaat het gele lampje branden. Irritant, maar niet van invloed op het functioneren van de auto.

180.000: De d-riem vervangen. Ook al regulier, toch even het vermelden waard. Er zijn verschillende riemen gebruikt, met 90k en 120k als levensduur. Helaas is dat aan de riem niet te zien, zelfs niet door de dealer. Gezien de oude wissel bij 90k volgens de papieren deze gelijk maar vevangen. Tevens de waterpomp, bij deze VW motor namelijk d-riem aangedreven.

185.000: achterdempers. Eén lekte, nieuw setje Bilstein B4 van Ebay eronder gezet.

208.000: APK probleem. De lambdawaarde van de uitlaatgassen zat er totaal naast. VAG-com eraangehangen en de laptop gaf aan dat de eerste lambda geen waarde gaf. Dit bleek een schakel te zijn in een probleemketting, naar ik vermoed veroorzaakt door de longlifebeurten. Dat heeft wat uitleg nodig. Veel 2 liters van VW kampen met een enorm olieverbruik. Deze ook. Bij aankoop 1 liter op 1500km. Een hint daarvoor kun je vinden in de uitlaat. Zeker op gas moet die pijp schoon zijn, bij ons leek het wel een dieselpijp. Deze olie heeft de lambdasensor totaal beroet, waardoor deze uitvalt. Om de motor te beschermen, regelt de ECU de motor naar een heel rijk mengsel, dus veel benzine, weinig lucht. Gevolg, nog meer roet en een lagere uitlaatgastemperatuur. Het meerverbruik kan hierbij oplopen tot 30%. In VAG-com komt hier geen melding van, maar het is wel te zien aan de inspuittijd van de injectoren. Die waarde moet bij een koude start ongeveer 3 keer hoger zijn dan bij een warme motor. Verandert dit niet, heb je het probleem. Dit rijke mengsel zorgt ook voor de APK afkeur! De oplossing is als eerste een nieuwe lambda. Internetervaringen leerden me dat ik beter voor origineel kom gaan, dus bij de dealer besteld. De oorzaak van het probleem moet echter ook aangepakt worden. De longlifeolie is veel te dun imo voor deze antieke motor (en voor vele andere ook trouwens...). Vervangen door 10W40 en aangevuld met een blikje Wynns leakstop. Het olieverbruik is sindsdien terug naar ongeveer 1 op 10.000. De lambdasensor is nu 35k helemaal schoon, evenals de uitlaat.
Het LPG-verbruik is structureel met 10% en meer omlaag gegaan. De lambdawaarde bij de APK is inmiddels al weer twee keer spot-on geweest. Deze keten doorbreken loont dus! Dit zal overigens ook voor veel andere VW 2 liters gelden.

210.000: Ik tik per ongeluk de pook van de spiegelbediening stuk. Bij het instappen, rechterbeen op tillen en bij niet volledig geopende deur blijkt de pook precies in de baan van de rechterknie te zitten. Ergonomisch blundertje, waar heel veel VAG-eigenaren al kennis mee hebben gemaakt. Deze auto heeft een zeldzaam pookje: Niet "L", "verwarming", "R" zoals normaal, maar "verwarming", "L+R" en "R". Op fora oa in Dld bestaat er veel onenigheid over, maar deze pookjes zijn ondanks de andere indeling toch echt uitwisselbaar. Wel blijft dat je in "L" als vanouds beide spiegels tegelijk instelt (L+R dus), om daarna rechts goed te zetten. De verwarming functioneert ook gewoon, ondanks de andere positie op de pook. De "L+R" pookjes zijn echter nergens meer te vinden, de "L" pookjes wel.

215.000: slechte radioontvangst blijft me storen. Met een draad als simpele antenne vanuit de radio naar achteren gaan werken. Draadje in de radio, glasheldere ontvangst. Draadje op de coax in de dakantenne, glasheldere ontvangst. Dus de antenne eraf. Blijkt daar een versterker in de voet te zitten! Deze versterker heeft voeding nodig vanuit de autoradio, maar dat kan alleen een originele VAG-radio. Ah, moet je even weten. Voor aftermarketradio's is een goedkope oplossing in de vorm van een fantoomvoeding. Kost +/- 10 euro, even zoeken op google. Deze komt tussen de radio en de antennedraad en op 12V geschakeld. De ontvangst is als nooit te voren en ineens heb ik geheugenplekken te kort!

220.000: Even de thermostaat vervangen. Bij -18oC bevroren de ramen van binnen tijdens het rijden.

225.000: Sinds een paar weken last van een brandend, geel olielampje kort na de start. Oliepeil in orde, dus ofwel de oliedruk niet in orde, ofwel een probleem met de peilsensor. Uitlezen geeft een foutcode waaruit blijkt dat de tweede optie het meest voor de hand ligt. Tijdens oliewissel de peilsensor vervangen door een nieuwe, merkloos van internet. Melding weer verdwenen.

227.000: de startmotor besloot ineens op vakantie te gaan. Geen aankondiging, gewoon dood. Dealerprijzen zijn hoog (tot 571 euro ex montage), Ebay blijkt het voor 10% van die prijs te kunnen. Wel goed opletten, VW heeft 4 marginaal verschillende, maar niet uitwisselbare startmotoren gebruikt. 2 gats, 3 gats, 9 tands rondsel, 10 tands rondsel en dan 40 of 42 graden montagehoek... VW: waar is die fijne standaardisatie van jullie gebleven??

241.000: op vakantie met een 1200 kg zware caravan aan de haak stopte de hoofdkoeler van de radiateur er mee. Tijdens een tankstop maakte de koeler een beroerd geluid en dat is het laatste wat we er van te horen hebben gekregen. Is gewoon slijtage. Deze koelers zijn gelukkig los te koop en anders dan de Haynes doet vermoeden tamelijk simpel te vervangen. De vakantie hebben we gewoon afgemaakt met de airco uit. De secundaire koeler is wat kleiner, maar die gaat wel aan als de motor koeling nodig heeft. Eén keer hebben we de beproefde truc uitgehaald om de verwarming aan te zetten en de ramen open te draaien. Fijn, een thermometer in het dash: 90, 95, 100, 105, verwarming aan, 100, 95, 90... Onbegrijpelijk dat er tegenwoordig zoveel auto's verkocht worden zonder dat cruciale metertje. Kan een koppakking of erger schelen.

261.000: af en toe loopt het gemiddelde verbruik weer op. De storingscode voor de lambda-sensoren is weer een keer verschenen. Gereset en een lange rit gemaakt naar Belgie, loopt nu weer beter. Maar ik ben bang dat er na 80k binnenkort een nieuw setje lambda's in moet. Tevens een wiellager stuk, maar dat is gekomen door het meepakken van een stoeprandje in een chicane. Wordt binnenkort bij de APK gemeld en vervangen.

278.000: Net terug van vakantie met de vouwwagen door Slovenie. En eindelijk was het bij ons ook zo ver. Een knal, gevolgd door een hoop geraas. En daar lag het linkerachterraam in het portier. Het beruchte raammechaniek. Voordeel van een zo veel voorkomend mankement is wel dat het doodsimpel is om aan een vervanging te komen. De kunststof loopkat was gebroken, voor 15 euro inclusief verzending kun je die nieuw in Duitsland bestellen. Heb het mezelf makkelijk gemaakt en gelijk een heel nieuw mechanisme exclusief motor besteld. 25 euro thuis op de mat en tot mijn verbazing netter uitgevoerd dan de originele in de deur. Motor overzetten is heel makkelijk, die zit met 3 schroeven op het mechaniek geschroefd. Inleren hoeft niet, stop is ho. Dat is ook direct de reden waarom deze mechanieken zo vaak stuk gaan'je laat het raam vastlopen, waardoor er heel veel spanning op de loopkat komt te staan. Beter is het om het raam met beleid te sluiten en de knop op tijd los te laten. Ik maak daarom ook nooit gebruik van de mogelijkheid om het raam automatisch te laten sluiten, funest voor het mechaniek.
Gelijk ook de gasveren van de achterklep mee vervangen, de oude begonnen weer lam te worden. Klaar voor weer een jaar woon-werkverkeer, op naar de 3 ton.

284.000: weer vlot door de APK. Eén fuseekogel had wat speling, gelijk twee nieuwe kogels van Moog in gezet. Stabilisatorstangrubbers preventief vervangen. Alleen de startmotor die ik een paar jaar geleden heb vervangen maakt een bijgeluid na het starten, het lijkt erop alsof hij niet goed loskomt van het vliegwiel. Deze vervangen door een gereviseerde Bosch, het bijgeluid is verdwenen en het starten gaat een heel stuk vlotter. Carterontluchting zat weer vol met sludge, daar zijn deze motoren gevoelig voor. Buisje van 10 cm lang, even de compressor erop en het is schoon, maar het scheelt in het beruchte olieverbruik.
Distributieset ook vervangen. Lekker, in 2009 bij de dealer laten doen. Expliciet gevraagd om alles te vervangen, riemen, rollen en waterpomp. Nu heb ik het zelf gedaan. Komt er dus een multiriemspanner bouwjaar 2003 uit de motor en de waterpomp heeft bouwjaar 2000. Nooit vervangen dus, de pomp nog 'gewoon' fabrieksorigineel en 2,5 keer te lang blijven zitten... Vervangen van de riem viel me wel tegen qua werk. Moest heel veel uit de weg geruimd worden om er bij te kunnen en de motorsteun bleek aan het blok vast te zitten met 3 bouten waarvan er één zo dicht tegen de chassisbalk aan zit dat er geen gereedschap op past. Motorblok moet dus met een krik deels uit de motorruimte gekrikt worden. Maar inmiddels alles gelukt, we zullen zien hoe ver we er mee gaan komen.

303250: achterrem is vast gelopen. Was al twee keer gangbaar gemaakt, dus nu alles er af. Nieuwe jukken, nieuwe klauwen, nieuwe schijven, nieuwe blokken, nieuwe vloeistof. Dan zou het toch opgelost moeten zijn. Verder gewoon onderhoud en voor de APK nu maar een nieuwe voorruit. Deze is twee jaar geleden gescheurd en inmiddels in het zichtveld gekomen. Nodig tijd voor een nieuwe dus.

324350: terug na 4500 probleemloze vakantiekilometers. Met vijf inzittenden, een koffer op het dak, vouwwagen met 5 fietsen, airco aan en geregeld 107 km/h op de CC gemiddeld 1 op 9,5 gehaald. Dat komt neer op nog geen 220 euro aan brandstof. Deze dame mag nog wel even blijven.

334.800: Ineens begon de auto beroerd te lopen. Afslaan tijdens het rijden, bokken. Aan de computer gehangen, 11 (!) foutcodes. Bleek na het nodige zoekwerk terug te voeren op 3 onafhankelijke storingen:
P0341: de nokkenaspositiesensor
P0103: de luchtmassameter
De zekeringenkast op de accu. De eerste is een totaal kreng om te vervangen, ongeveer alles moet rechts van de motor af en uit de motorruimte weg (d-riem, vloeistoftanks, motorsteun) en deze loste twee codes op. De LMM zorgde in z'n eentje voor 9 storingscodes (!). Beide vervangen door originele Bosch. Loopt weer goed. De zekeringenkast verdient aandacht. VW heeft een zekering tussen dynamo en accu opgenomen. Een 110A zekering in de kast op de accu, rechts in de kast, aangesloten op een zwarte draad. De aansluiting van deze zekering gaat vroeg of laat los en corroderen. Ik had een spanningsverschil van 1V over deze kast. Bij 90A. Dat is dus 90W aan warmte. De zekeringenkast is er van binnen van gesmolten en de boordspanning was maar 13,3 V. Kabel is voorlopig direct op de accu aangesloten in afwachting van een inline zekering. Nu is de boordspanning 14,2 V. Meteen ook een APK puntje aangepakt. Ashoesje was lek en is gekit. Meteen maar een andere aandrijfas in gezet. Kon goedkoop aan een nieuwe komen en dan zijn meteen alle koppelingen weer fris.

355250: Auto klonk ruig. Ik verdacht de katalysator van een los binnenwerk. Dat bleek te optimistisch. Het binnenwerk was compleet verdwenen (!). Ik keek zo met de endoscoop het uitlaatspruitstuk in. Nieuwe kat eronder, zonder opmerkingen weer een APK erop. Inmiddels door 14 landen rond gereisd, misschien komt nummer 15 over een tijdje ook wel bij. Ze blijft nog wel even.

378890: na 4000 km met een vouwwagen door Hongarije gehotsteknotst te zijn, rammelde de voorwielophanging. Of het een kwaal is, weet ik niet, maar voor de derde keer bleek de fuseekogel linksvoor kapot. Deze waren van Moog. Nu setje 3 erin gezet, Meyle Heavy Duty uitvoeringen. Benieuwd hoe lang deze meegaan. Remmenlampje was ook aangegaan. De ATE powerdisc schijven en blokken hebben het bijna 2 ton volgehouden op de vooras. Niet gek. Zelfde setje er weer opgezet. En door.

408000: In de zomervakantie met belading en aanhanger het nodige offroad gereden Zweden. Volgens het APK formulier was dat het definitieve einde van de voorwielophanging. Werkelijk alle rubbers en kogels waren kapot. Volledige wielophanging vervangen door Meyle HD/Bilstein B4. De achterwielophanging was al versterkt, de voorwielophanging is dat nu ook. Zelf uitgelijnd, nieuw rubber gelegd en als bonus een nieuwe uitlaat van voor naar achteren en een nieuwe dynamo omdat de spanning van de oude al een poosje niet boven de 13,3V uit komt. Wel het eerste gaatje moeten lassen in de bodem, door schade op het krikpunt. Geen schande na bijna 20 jaar. Alle reparaties bij elkaar, met merkspul: totale kosten minder dan 400 euro. Blijft een fijne auto qua onderdelen. Wel meteen geschorst om tijdelijk plaats te maken voor onze nieuwe familiebak, tot de Cordoba aan het einde van het Latijn is.

427000: Tijd voor wat LPG onderhoud. Sinds kort schakelt de motor soms laat tot zeer laat over op LPG. Ik kan de LPG computer niet zelf uitlezen, dus op naar Kees van Verdampere. In twee uurtjes het hele LPG injectiesysteem ultrasoon gereinigd (injectoren halen na 4 ton nog bijna het volledige debiet, zwaar overengineered) en opnieuw ingeleerd. Liep even perfect, tot de temperatuursensor de geest gaf. Volgens het dashboard alles in orde, volgens de OBD was de motor 66 graden na een nacht vorst. Dat gaat niet goed... Nieuw sensortje en alles loopt weer als vanouds. Verse APK zonder problemen en door.

Al met al een fijn rijdende dame met een gemiddeld LPG verbruik van 1 op 11, maar wel met wat nukken. De gebruikskosten heb ik op "goed" gezet, maar dat is mede te danken aan LPG en het feit dat we zelf sleutelen. Onderdelen zijn voor deze auto's zeer goedkoop te vinden. Rijden op gas is tot nu toe probleemloos.

Totale audio upgrade en dingetjes

  • 409.000 km

De auto staat geschorst, het plan is er om er nog de nodige jaren mee te doen, de audio is versleten en ik verveel me. Kortom, tijd om het interieur eruit te slopen en te kijken of we een en ander kunnen verbeteren. Af fabriek kwam de Octavia in luxe uitvoering met 4 papieren woofertjes (16 cm voor, 4x6 inch achter en 4 kunststof tweetertjes in de deuren). Van deze 8 speakers bleken twee woofers aan te lopen, 3 tweeters niets meer te doen en één speaker beschimmeld te zijn. Mezelf een budget opgelegd van zo'n 200 euro isch achtig ongeveer. Tijd om te kijken wat ik nog heb en Marktplaats leeg te trekken voor de rest. Zorgvuldig alles bij elkaar gezocht, de optelsom is een interessante samenstelling van onderdelen die wel heel goed op elkaar zijn afgestemd:
Headunit: Kenwood BT73Dab met dab antenne uit Polen die het nog beter doet dan m'n Calearo op mijn andere auto.
Sub: jbl gto 804
Behuizing sub: Basser C88, compact maatwerk uit Polen in hetzelfde vilt uitgevoerd als de kofferbak. Hier komen ook de adapterringen voor de voorportieren vandaan.
Subversterker: Kenwood KAC524, oldskool in klasse A/B
Frontspeakers: Gladen M line compo met Kickers crossover
Achterspeakers: MBQuart Discus 110 (met adapters, ipv de inmiddels lastige 4x6 inch speakers) met losse scheidingsfilters
Versterker: Pioneer GM D1004, compacte klasse D achter het dasboard
En verder een kilootje of 4 alubutyl en dempingsmateriaal in de deuren.

Het resultaat is ronduit spectaculair, ongeveer binnen budget ook. Vooral het sluiten van de deuren is lachwekkend, met een klap alsof je van opzij wordt aangereden. Speakers achterin bouwen is voor de 1u5 wel een dingetje, de originele 4x6 inch zijn weinig goede vervangers voor te vinden. Ik ben gegaan voor goede 10 cm coax speakers, compo kan eventueel ook met de tweeters in of op de achterportieren. De inbouwruimte voor speakers in de kofferbak en deuren is zeer beperkt, vooral rechts achterin en de tweeterruimte in de achterportieren. Goed meten, maar upgraden kan zeker.

Meteen ook een defect achterraam gerepareerd. De kabelboom van Skoda/VW uit die jaren is al niet meer zo denderend, af en toe komen spontane draadbreuken voor. Dit bleek ook in het achterportier het geval, waardoor het raam wel signalen van de canbus krijgt, maar geen voeding had. Paar nieuwe stukken tussen gesoldeerd en alles opnieuw in de krimpkous.

Verder een nieuwe koeler in de neus gezet. Forse klus, veel boutjes waren verroest, waardoor het hele koelpakket met koelers en al er in één keer uit moest. Dat kan alleen door het volledige front te verwijderen. Nieuwe koelers erin, boutjes uitgeboord en vervangen door RVS slotboutjes.
En ten slotte het laatste aandachtspunt aangepakt: de voorspatborden roesten aan de onderkant van binnenuit door, door verstoppingen van de parafan waterafvoer. Ook een aandachtspunt bij de Golf 4. Eén spatbord was helaas te ver heen, gelukkig nog een goed spatbord op kleur kunnen vinden. Beide aan de binnenkant schoongemaakt en in de industriële roestwerende lak gezet. Kan wel weer even mee.

Still going strong

  • 455.000 km

Nog steeds onderweg met deze gasstoker. Heeft de afgelopen twee jaar weer geen steken laten vallen. Recent een nieuw setje powerdisc schijven achter erop gezet en binnenkort mag ik voor de vierde keer de distributieriem vervangen. Wat wel een klein ding is geworden is dat er een storing in het gasklephuis zit, die ik er niet uit krijg. Stationair loopt de auto te hoog. Twee nieuwe gasklephuizen geprobeerd, maar dat verergerde de problemen meer, dan dat het iets oploste. Jammer maar helaas. We rijden verder.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.