Skoda Octavia Combi 2.0 16V FSI Business Edition (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 2.0 16V FSI Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 138.500 km |
ruim 100.000
- 103.000 km
Na ruim 100.000 km in mijn Octavia 2.0 Fsi Combi kan ik zeggen dat ik een aardig beeld van deze auto heb. Ik spaar m niet; stoplichtsprintjes, een zware caravan aan de haak zo'n 8.000 km per jaar en veel stadsritjes. De auto gaat er prima mee om.
Qua uitrustingsniveau kan deze auto wedijveren met veel duurdere modellen. De Xenon is super en PDC v+a helpt me behoorlijk met parkeren. De regensensor is een uitvinding die ik haast niet meer kan missen, wat fijn zeg! Handig is de comming-homefunctie van de verlichting, altijd goed in de parkeergarage voor een "meneer, uw lichten staan nog aan"-opmerking. En geintjes met de op afstand bedienbare ramen vind ik ook altijd prettig ;-)
Er zijn in de afgelopen jaren een paar kleine storingen geweest. Zo begon de lamp van de bandenspanning te branden, terwijl alle banden op spanning waren. De navigatie (CRN Cruise) weigerde soms en de cruisecontrol wilde zo nu en dan niet meer. Alle storingen bleken uiteindelijk met elkaar te maken te hebben. Onder garantie is zowel de navigatie als de cruisecontrol/richtingaanwijzerhandel vervangen. Anderszins; geen enkele storing. Een heerlijke reisauto, snel, rustig (hangt wel sterk van de banden af) zuinig als je op je rechter voet let, sterk in het trekken van onze 1350 kilo zware caravan(ook in 6) en natuurlijk super ruim! We gebruiken de kofferbak regelmatig en ik krijg er met passen en meten 4 golftassen met karren in. Dat past in erg weinig auto's, kan ik melden.
Enige minpunt waar ik de volgende keer wat aan zou willen veranderen is de achtervering. Met ofwel de golftassen ofwel de kinderen achterin en de caravan aan de haak hangt 'ie teveel over de vering. Ik had hulpveren moeten laten monteren. Dat is een investering van € 200, wat absoluut had moeten gebeuren. Dat doe ik nu voor het laatste jaar niet meer, maar let hierop.
Verder ook zeer prima te gebruiken als caravantrekker, alleen op steile hellingen niet bang zijn om toeren te maken. Maar 90 in 2 lukt ook wel, alhoewel het dan wel aardig rumoerig is...
Al met al zou ik zo weer zo'n auto bestellen, alhoewel de superb combi ook erg hoog op mijn lijstje staat!
op leeftijd?
- 117.000 km
Hier en daar begint de Octaaf wat te slijten. De voorvering kraakt behoorlijk. Dat is volgens diverse forums een bekende kwaal. De achtervering begint slapjes te worden. Zeker als de hockey-meiden vervoerd moeten worden. En bij koud weer gaat de achterklep niet helemaal meer omhoog. De dempers slijten, kennelijk. Al herhaaldelijk mijn kop gestoten!
Volgende week moet 'ie een beurt hebben. Eens een en ander aankaarten. De leasemaatschappij zal er wel niet al te veel meer aan willen doen. Nog een maand of 9...
Einde contract
- 138.500 km
De laatste loodjes voor de Octavia. De auto heeft inmiddels bijna 140.000 gereden en het lijkt wel of hij steeds zuiniger wordt. Langere ritten over 80-wegen en snelwegen haal ik makkelijk een verbruik van 1:14.
Wel merk je dat de jaren wat gaan tellen: Er komen wat rammeltjes hier en daar en de achtervering begint week te worden. Komt misschien omdat er regelmatig een caravan achter de auto hangt (80 kilo kogeldruk) of dat de kids groter worden (13 en 15, dus ook zwaarder), maar ik merk dat hulpveren geen overbodige luxe zouden zijn. Maar ja, voor de laatste 2 maanden doet de leasemaatschappij dat niet meer...
Alles overziend kan ik zeggen dat de auto zeer betrouwbaar is geweest. Nog nooit heeft 'ie me laten staan. Ik heb in 5 jaar slechts wat kleine storingen gehad in de electronica, maar die kwamen uit de navigatie en de richtingaanwijzer-arm (en dus ook de cruisecontrolbediening). Geen storingen waar je stil mee komt te staan. Overigens zijn beide onderdelen nog in de garantie vervangen.
Ik zou zo weer een Octavia bestellen, maar heb dat om een paar redenen niet gedaan: 1: ik heb een caravan gekocht die eigenlijk 100 kilo te zwaar is voor de Octavia (op papier dan, in praktijk doet 'ie dat zeer gemakkelijk). 2: Het leasecontract beperkt me tot 162 gram CO2-uitstoot voor benzine. Dat beperkt de keuze voor auto's die 1400 kilo mogen trekken (geen Octavia, en bij Skoda alleen de Superb 1.4 tsi). 3: De genoemde Superb is in de combi niet met 20% bijtelling leverbaar. Daardoor wordt de Passat 1.4 wel een aantrekkelijk alternatief.
Ik blijf dus bij VAG, maar neem met spijt afscheid van Skoda. Een fijn no-nonsens-merk, zeer goede auto's en veel waar voor je geld. Een absolute aanrader voor iemand die een vlotte auto wil rijden die goed trekt, veel ruimte en comfort biedt voor niet te veel geld. Ook qua onderhoud (1 keer per jaar een beurt, om en om kleine en grote).
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Elegance (2008)

Skoda Octavia Scout

Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

Test: Mazda 6 SportBreak - Renault Laguna Grand Tour - Toyota Avensis Wagon - Skoda Octavia Combi

Skoda Octavia RS
