Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Business Edition (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.9 TDI Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 63.000 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Zuinige bagagevreter
We rijden nu alweer anderhalf jaar in de Octavia 1.9 tdi van 2007, die we als gebruikte auto kochten in november 2010 bij garage Korterink in Zwolle.
Bij de aanschaf hebben we gezocht naar een auto die onze caravan (max. 1300 kg) kon trekken maar toch zuinig omging met de brandstof. Qua kilometers rijden we niet genoeg om een diesel rendabel te maken, maar toch kozen we er een vanwege de rustige loop en de gemoedelijke motor.
Tot nu heeft onze Skoda 1 beurtje gehad bij een plaatselijke (merkloze) garage, de gang naar Zwolle was ons hiervoor te ver. Er werden geen mankementen gevonden en de prijs van de paar liter langloop-olie viel erg mee.
Het enige mankement dat we gehad hebben was dat van de ene dag op de andere de elektronica aan de rechterzijde niet meer functioneerde: beide rechterdeuren gingen niet meer op slot, de lampjes (richtingaanwijzer) in de spiegel brandden niet meer en er verscheen een foutmelding over de zij-airbag. Oorzaak: een slecht verbonden draad naar een kastje in de voorste deur. Achteraf zou dit stuk gegaan kunnen zijn toen de rechterdeur er uit is geweest omdat we een schade hebben gereden.
De auto rijdt rustig, maar is niet bang voor hoge snelheden. Daarbij trekt de diesel als een leeuw bij (zeer) lage toerentallen (al vanaf 1200 toeren). Boven 3500 toeren loopt de trekkracht sterk terug. Het is geen enkel probleem om in de bebouwde kom 50 in z'n 5 te rijden.
In de beschrijvingen tref je een brandstofverbruik aan van gemiddeld 1:19,6, maar wij blijven daar ruim onder, zonder airco halen we gemakkelijk 1:22 en mét wordt het 1:20. En dat bij veel korte ritten! Daarbij houden we ons wel netjes aan de snelheid. Opvallend is trouwens dat het verbruik enorm afneemt als je wat langzamer rijdt. Na een ritje over 60- en 30-km-wegen scoorde ik eens 1:27! Dat is een verademing vergeleken met de Superb 2.5 tdi die we hiervoor reden, die haalde niet eens de 1:10.
In de praktijk blijken de 105 pk's ruim voldoende om onze caravan te trekken. Praktisch alles gaat in z'n 5 op de cruisecontrol, mooi met de vrachtwagenstroom mee en als het niet druk is wat sneller (tot 110 op de teller = 102 echte km's, maar niet in Nederland...).
Tot nu toe zijn we over onze Octavia zeer tevreden, hoewel de auto al weer 5 jaar is, heeft hij nu pas 85000 gereden, rammelt er niets en heeft de "tand des tijds" nog nergens toegeslagen, of het zouden dan de logo's op de velgen en de achterklep moeten zijn, die lelijk worden. De planning is om er zeker nog een jaar of 3 a 4 mee door te rijden. Of er tegen die tijd nog 1.9-diesels te koop zijn, zal moeten blijken.
Rijden met de caravan
- 85.000 km
Nog een aanvulling betreffende het brandstofverbruik met de caravan (1300 kg):
Als je je best doet om zo snel mogelijk ter plaatse te zijn en daarbij veel vrachtverkeer inhaalt (tot 105 echte km's) blijft het verbruik steken bij ongeveer 1: 9,7.
De terugreis hebben we wat rustiger gereden: alleen af en toe een langzame vrachtauto inhalen, voor de rest op de rechterbaan. Snelheid rond 95km/h. Nu konden we 10,4 km rijden op een liter. Al met al geen slechte scores. Ter vergelijking: met onze oude Superb 2.5 tdi schommelde het verbruik tussen 1:6 en 1:7.
Achterklep raakt bumper >> roestrandje
- 93.000 km
Nu er sneeuw, zout en vuil op de auto neerslaat, valt het op: de onderrand van de achterklep wordt iets bruinig. Of dat nu komt omdat hij bij het dichtslaan net iets tegen de bumper komt of dat de rand beschadigt omdat er soms zand en vuil op de bumper ligt, weet ik niet, ik zal dat binnenkort eens nader onderzoeken. Of wie weet, heeft een onverlaat er gewoon tegenaan gereden, bij die kunststof bumpers kun je dat niet zien.
Om het bij te werken met een lakstiftje is het nu te koud, de lak moet willen drogen. Even wachten op warmer weer dus. Als het bijgelakt is, ben ik van plan om er een strookje boeklon overheen te plakken, net zoals VW standaard folie plakt op de dorpels om beschadiging te voorkomen, in de hoop dat de lak dan goed zal blijven.
Airco lek, achterkleprand
- 112.000 km
Al vaker las ik over het lek raken van de verdampers van VAG-airco's. Nu is het bij mij dan ook zover: al drie maal is gas bijgevuld, maar het is weer verdwenen en de airco werkt niet meer. De monteur denkt dat de verdamper lek is en we gaan hem binnenkort vervangen. Jammer, want dat gaat flink geld kosten.
De rand langs de achterklep is intussen bijgewerkt met een lakstiftje, zoals ik al aangaf. Het boeklonstrookje heeft er welgeteld twee weken op gezeten, toen hing het er los bij. De aanslagrubbers van de klep zijn nu ook iets uitgedraaid, zodat de klep de bumper niet meer raakt. We zijn nu bijna een jaar verder en het lijkt goed te gaan, de kleprand is tot nu toe niet opnieuw beschadigd geraakt.
Achterklep afstellen - airco gerepareerd
- 117.000 km
Hierboven schreef ik dat we problemen hadden met een roestrandje onderaan de achterklep. Intussen zijn de rubberen aanslagdoppen wat uitgedraaid en raakt de klep de bumper niet meer: probleem opgelost! Stom dat we daar niet eerder aan hebben gedacht.
Intussen is ook de verdamper van de airco vervangen. Dit aluminium onderdeel zit helemaal voorin de motorruimte en het schijnt nogal last te hebben van aantasting door zout en water. Weer een paar honderd euro armer, maar de airco lijkt nu weer dicht te zijn.
Wéér die elektronica
- 118.000 km
In het verleden hadden we al eens problemen met het elektronicablokje in de rechter voordeur: deuren gingen niet meer op slot, richtingaanwijzer in de spiegel deed het niet meer, ramen vast etc. Oorzaak een los contactje, dat simpel vast gesoldeerd kon worden.
Nu geeft de crashsensor linksachter regelmatig problemen: het oranje lampje "airbag" floept dan aan. En het reset zichzelf niet. Intussen is dat door de garage al vier keer gebeurd, het bleef dan een paar maanden uit. Maar als je een bocht snel neemt, kan het zo weer branden. Het vermoeden bestaat dat ook hier een los contactje de oorzaak is. Om het te repareren, moet de hele binnenbekleding los en daar hadden we nog geen tijd voor.
Hoewel we nog steeds zeer tevreden zijn over de auto, het rijden, de ruimte en de aanwezige opties, begint het elektronica-falen me toch wel wat de keer uit te hangen. Maar dat schijnt het grootste probleem te zijn voor de hedendaagse auto's.
Nog steeds het volle pond voor de betrouwbaarheid, hoewel ik op het punt sta om daar een ster weg te halen.
Weer probleemloos
- 138.000 km
We zijn weer een jaar verder, tijd om eens weer iets te schrijven.
Het probleem met de crashsensor is intussen opgelost, er is een nieuwe gemonteerd. Materiaalkosten €140 plus 2 uur werk. Maar ja, een airbag, daar moet je niet mee klungelen.
Na de reparatie is de auto nu weer probleemloos.
Sinds november zitten de winterbanden er weer op. Eigenlijk een verspilde uitgave, de laatste jaren hebben we eigenlijk geen echte winters meer. Net als mistlampen, als je de dagen telt waarop je die aan hebt...
Zowel motorisch als qua carrosserie houdt de auto zich goed. Jammer genoeg hebben we wat poederkoffie op de voorstoelen geknoeid en dat laat zich niet meer verwijderen. Voor de rest is ook de bekleding nog puik in orde.
Nu alles weer in orde is, zie ik er toch maar vanaf om een ster bij "betrouwbaarheid" te verwijderen. De Octavia heeft ons tenslotte nog nooit langs de weg laten staan. Ook was er nooit een melding waardoor er een spoedreparatie moest plaatsvinden.
Toch lonk ik af en toe weer naar een nieuwere auto. Zo'n Mercedes C-klasse lijkt me wel wat. Bij een kilometrage van zo;n 15000 per jaar verwacht ik voor een benzineversie misschien wel minder kwijt te zijn dan voor de Skoda, doordat de belasting jaarlijks €500 minder is. Maar goed, eerst maar eens sparen...
Einde in zicht
- 140.000 km
Komende vrijdag gaat de Skoda weg. Eerder gaf ik aan wel interesse te hebben in een Mercedes, uiteindelijk hebben we een Volvo S60 T3 (benzine) van 2011 gekocht. Vier jaar vooruit en een aanzienlijk luxere auto voor een redelijke prijs.
Waarom we niet naar een VAG-garage zijn gegaan? Ach, met die VW-motoren is altijd wel wat. Zo begon de ellende met rekkende distributiekettingen, ging het verhaal verder met sjoemelsoftware en de nokkenassen van de dikke Audi's en als klap op de vuurpijl kwam daar nog de ellende met de 1.4, 1.8 en 2.0 t(f)si, waarbij de motor versmeert door te smalle zuigerveren. Om nog maar te zwijgen van de biturbo's die hun eigen kracht niet aankunnen. Jarenlang auto's van het VW-concern gereden met veel plezier, maar nu is er te veel, VW verpest het voor zichzelf.
Wie trouwens onze Skoda koopt, zal gelukkig zijn: niet te veel kilometers, geen roest, geen olieverbruik en nog van vóór de ellende (2007). Die 1.9 tdi's behoren wel tot de allersterksten. Ook wij hadden er nog gerust mee verder gekund, maar ja, na 5,5 jaar wil je wel eens wat anders.
Met enig leedwezen brengen we onze trouwe Skoda vrijdag naar de garage waar ooit ook de afleveringsbeurt werd uitgevoerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.