Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 110pk Kompas (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.9 TDI 110pk Kompas |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 159.600 km |
KM-stand laatst | 246.000 km |
En we gaan nog even door...
- 218.500 km
Na een eerdere Octavia als lease-auto (exact dezelfde uitvoering, maar dan met 90pk) kwam deze Octavia op mijn pad. Goede prijs, goede inruilwaarde voor de Peugeot én een half jaar Bovag-garantie.
En ik ben wederom niet teleurgesteld. Super-trekkracht, die 110 pk is echt heerlijk, en daarbij een zeer laag brandstofverbruik. Op BP-Ultimate, mét het nieuwe rijden, haal ik 1 op 20,4. Ben ik iets minder voorzichtig, dan nog altijd 1 op 19,2.
Na 3.000 km gratis een roetfilter laten inbouwen bij een Skoda-dealer, nadat ik had gelezen dat de Wegenwacht goede ervaringen had, o.a. bij Golfjes met dezelfde motor. Ik merk geen verschil in vermogen, geen verschil in brandstofverbruik en ook geen verschil in motorgeluid. Absolute aanrader dus! Beter voor het milieu en je auto wordt er zelf niet minder van.
Verder het standaard navigatiesysteem MS4100 bij Navco in Breukelen (aanrader!!!) ingeruild voor een MS4200RS inclusief supercode voor heel Europa. Inclusief inruil kostte dit slechts € 25 meer dan het aanschaffen van een nieuwe set CD`s voor heel Europa. Daarmee mooi een recenter navigatiesysteem aangeschaft met meer mogelijkheden.
UPDATE 30-01-2008
Nog steeds gaat de Octavia als een trein. Het gemiddeld verbruik met winterbanden ligt op 5,2 l / 100 km (1 op 19,2), wat ik een heel nette score vind. Binnenkort mag de ANWB een garantie-afloop-keuring doen, maar ik verwacht niet dat daar veel uitkomt.
UPDATE 12-09-2008; km-stand 199.600, ruim 40.000 km gereden.
Hoogste tijd voor een update, maar eigenlijk is dat niet nodig. De auto bevalt nog steeds erg goed en is zelfs nog wat zuiniger geworden.
Helaas bleken vlak voor de wintersport de winterbanden versleten; heb er nu 4 Snowtracks van Vredestein op laten zetten. Bijzonder goed rijcomfort en zeer geluidsarm.
Vervolgens in april de zomerbanden er weer op, waarbij de voorste twee zijn vervangen door Michelin Energy Saver. Ook deze banden bevallen erg goed, beter zelfs dan de Continental Eco Contact waarmee de auto standaard is uitgerust. Weinig bijgeluiden en inderdaad springt de auto iets zuiniger om met brandstof. Gemiddeld verbruik nu 4,8 l op 100 km.
In maart 2008 naar de wintersport geweest, in mei een week naar Zuid Frankrijk en in augustus drie weken naar Italië, waar het tegen de 40 graden was. Geen centje pijn, nog steeds zeer tevreden.
Winter 2008-2009 is de auto ook perfect doorgekomen. Weer een keer wintersport en dat ging perfect. Brandstofverbruik in de winter rond 5,1 l op 100 km; nu de winter voorbij is en ik veel dichter bij huis werk 5,2 l op 100 km. Dat hogere verbruik komt ongetwijfeld door de kortere ritten. Verder wat dingetjes gehad; zie "problemen".
PROBLEMEN
- 208.400 km
Nog helemaal niets, maar dat mag ook niet na 5.000 km! Ondertussen wel de winterbanden erop laten zetten (gelukkig dezelfde bandenmaat als de Peugeot!).
UPDATE 30-01-2008
Een paar aflever-mankementjes hebben zich nu gemanifesteerd:
- achterwisser wist niet netjes; hij slaat hele stukken over
- linker voorportier is niet goed afgehangen
Daarnaast hapert de cruise-control af en toe (bekend Skoda/VW-fenomeen); als het erger wordt zal de bedieningshendel wel weer moeten worden vervangen. En ten slotte slaat de motor af en toe wat moeizaam aan, maar echt irritant is het (nog) niet.
UPDATE 12-09-2008; km-stand 199.600, ruim 40.000 km gereden.
Uit de ANWB-keuring kwamen een paar heel kleine dingetjes, waarvan de versleten remschijven en remblokken de belangrijkste zijn. Deze zijn keurig onder garantie vervangen.
Verder tussentijds wat olie en koelvloeistof bijgevuld, 1 x een kleine beurt (waarbij ik de 'gewone' olie die erin zat weer heb laten vervangen door long-life-olie) en vlak voor de zomer de remvloeistof laten verversen, omdat die wat vies was geworden.
Binnenkort APK, maar eigenlijk verwacht ik daarbij geen gekke dingen.
UPDATE 208.400 km
De eerste dingen hebben zich inmiddels aangediend, maar eigenlijk zijn ze niet zo bijzonder.
Allereerst de APK in oktober 2008. Dit leverde, zoals verwacht, in het geheel geen problemen op.
Vervolgens is de auto op 19 december naar garage Zenith in Amstelveen geweest voor een paar dingetjes, die helaas flink in de papieren liepen:
- De auto sloeg erg slecht aan bij een écht koude start. De gloeibougies bleken te moeten worden vervangen, samen met een sensor voor de temperatuur van de koelvloeistof. Auto slaat weer prima aan; daarnaast is het brandstofverbruik door deze ingreep behoorlijk omlaag gegaan! Nu met winterbanden gemiddeld 4,9 liter op 100 km.
- De bediening van de cruise-control ging al niet geweldig, maar werd steeds beroerder. Het vervangen van de hendel van de richtingaanwijzer, waar de bediening van de cruise-control in is geïntegreerd, heeft het probleem opgelost.
- Eén van de twee lampjes van de kentekenplaatverlichting was stuk. Dit is een tijdrovende grap, omdat hiervoor de gehele binnenplaat van de achterklep los moet. Daarom zijn meteen beide lampjes maar vervangen.
- De ontvangst van de radio liet erg te wensen over. De voedingsspanning van de antenne bleek niet te zijn aangesloten. Nu perfecte ontvangst én eindelijk ontvangst op middengolf, korte golf en lange golf.
Dit leverde een rekening op van in totaal € 650,-. Even schrikken, maar rationeel beschouwd valt 't best mee. In veertien maanden tijd heb ik bijna 50.000 km gereden en € 950,- aan onderhoudskosten gehad.
En voor de rest gaat 'ie nog steeds als een trein. Olieverbruik blijft binnen de perken (1 liter op 10.000 km).
Dure beurt, dus hij kan weer even
- 218.500 km
Bij km-stand 218400, na een dag dapper een zware aanhanger met stenen van A naar B te hebben gebracht, start mijn grote liefde opeens niet meer. Radio doet 't, voorgloeien ook, maar de startmotor komt niet rond. Wegenwacht erbij, kap open, en de zekeringkast die op de accu zit blijkt half te zijn weggesmolten.
Wegenwacht doet noodreparatie en twee dagen later sta ik bij de garage. Omdat de auto er toch bijna aan toe was meteen een grote beurt laten doen. En dat heb ik geweten... Zucht... 720 euro armer kreeg ik 'm drie dagen later terug.
Maar... het valt eigenlijk best mee. Die zekeringkast was gaan smelten door een los contact, waardoor vonken ontstonden. Verder was ook de aansluiting aan de dynamo niet meer je dat, wat ook een nieuwe kabel van dynamo naar accu opleverde. Verder een gewone grote beurt zonder gekkigheden, maar het stroomprobleem bracht veel arbeidsloon met zich mee. En aangezien ik twee linkerhanden heb als het om auto's repareren gaat én ik gewoon een hoog vertrouwen in mijn dealer heb (Zenith in Amstelveen, aanrader!) ga ik er niet zelf aan prutsen.
Auto doet 't weer helemaal, rijdt nog steeds super en we gaan vol vertrouwen de zomer tegemoet.
Meer kosten, maar nog steeds fijne auto
- 243.800 km
Sinds het vorige verslag (april 2009) is er het nodige voorgevallen:
De turbo viel af en toe uit bij vol gas doortrekken in 3e, 4e en 5e versnelling. Hiermee bij de garage geweest, en daar is voor een kleine 100 euro de turbo schoongemaakt. Dit gaf een paar maanden soelaas.
In september (na een vakantie in Frankrijk zonder problemen!) is de auto APK gekeurd. Het enige dat moest worden vervangen was een motortje van de koplampverstelling, dus hadden we een rekening van in totaal 110 euro, waarvan 40 voor het genoemde motortje. Viel mee dus.
Helaas is het probleem met de turbo teruggekomen. In december 2009 is deze wederom schoongemaakt, maar een paar dagen later deed hetzelfde probleem zich opnieuw voor. Da's jammer, want nu moet helaas de turbo worden vervangen. Een revisieturbo kost tussen de 1200 en 1500 euro, dus de vraag is even of we dat gaan doen. Daarnaast zal ook de koppeling wel een keer komen en moet bij 300.000 km de distributieriem weer worden vervangen.
Verder zijn in december 2009 wederom de gloeibougies én de cruise-control hendel vervangen. Deze waren eerder ook al vervangen, maar dat was 1 jaar en 2 weken geleden, dus helaas kan de dealer niks meer op het gebied van garantie betekenen. Maar hij ziet het probleem ook wel in en gaat kijken wat hij nog kan doen.
Maar goed, vanwege het turboprobleem zijn we, ook op advies van het ANWB keuringsstation in Utrecht, nu toch écht op zoek naar een andere auto. En wat dat gaat worden is nog niet duidelijk; ik vind het nieuwe model ook tweedehands nog te duur. Wellicht wordt het toch nog een van het vorige model, maar misschien (snif) toch een ander merk. De aandacht gaat uit naar een Opel Astra of een Renault Laguna. We gaan het zien en to be continued.
Ingeruild
- 246.000 km
Vanwege de eerder genoemde problemen met de turbo en omdat de koppeling en de distributieriem eraan zaten te komen heb ik de auto ingeruild. Er staat nu een nieuwer model Octavia voor de deur met de 1.9 TDI 105 pk.
Slotconclusie: het was een heel fijne auto waarmee ik veel onbezorgde kilometers heb gereden. Ik kan deze auto echt iedereen aanraden die een degelijke en goedmoedige auto wil met veel ruimte en een laag dieselverbruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.