Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 110pk Elegance (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.9 TDI 110pk Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
EERSTE REVIEW, augustus 2005:
De beschrijving betreft een Skoda Octavia Combi - Actie(uitloop) model Demarrage, dit model staat niet in de Autoweek-lijst maar komt vrijwel overeen met de Elegance uitvoering.
ALGEMEEN:
Uitrusting van de auto is erg compleet, o.a. 15’ LM-velgen, climatronic, parking distance control, klein leerpakket, uitgebreide audio-installatie enz.
RIJDEN:
Auto rijdt heerlijk, motor is erg soepel (zeker t.o.v. mijn vorige 1.6 benzine/G3) en trekt vanuit lage toerentallen zeer vlot op. Je komt zonder inspanning makkelijk met het verkeer mee. Het geruis tijdens het rijden is weinig, zeker bij snelheden van 120-150 km/u is de auto goed stil. Bij starten van een koude motor en stationair draaien merk je wel dat je er een diesel voorin ligt, als deze echter wat warmer is wordt dit minder.
COMFORT:
Stoelen zitten lekker en zijn goed verstelbaar, o.a. met lendensteun (op beide voorstoelen). Ik rij ca. 200 km/dag maar heb geen last van stijfheid of vermoeidheidsverschijnselen.
Auto is redelijk strak geveerd, en laat zich ook bij snel bochtenwerk niet snel uit de baan brengen.
Schakelen doet deze auto als een zonnetje, de slagen zijn erg precies en lekker kort. Alleen soms wat moeite om de bak in de ’1’ te krijgen.
INTERIEUR EN RUIMTE:
Het interieur ziet er zakelijk uit, al is het ietwat donker en saai. Wel zijn er goede materialen gebruikt, het geheel doet stevig en solide aan. Het aantal opbergvakken is beperkt, al zijn de deurvakken en het (afsluitbare) dashboardkastje flink groot.
De Climatronic doet zijn werk feilloos en koelt de auto ook als deze ’opgewarmd’ is snel af. De audio installatie voldoet ruimschoots.
Over de bergruimte achterin kan ik kort zijn: Reusachtig, hier kan je werkelijk alles in kwijt.
VERBRUIK:
Diesel:
Het verbuik is flink laag. Op de snelweg worden waarden van 1 op 20 makkelijk gerealiseerd. Gemiddeld ligt het verbruik rond de 1 op 17/18.
Olie: Bij 10.000 km preventief ca. 300 ml bijgevuld.
OVERIG:
Over het zicht rond de auto heb ik niets te klagen, geen brede stijlen met daardoor dode hoeken o.i.d. achteruit inparkeren en fileparkeren zijn (ook zonder parkeersensoren) een makkie.
PLUSPUNTEN:
- Heerlijke soepele motor.
- Goede wegeigenschappen.
- Bergruimte.
MINDERE PUNTEN:
- Slechts 2 airbags.
- Achterruit/spiegelverwarming schakelt niet automatisch uit.
UPDATE 51.000 KM:
Inmiddels zijn we 10 maanden en 50.000 vrijwel probleemloze km’s verder.
Uiteraard is er in de afgelopen 10 maanden wel het e.e.a. gebeurt:
- Bij 28.000 schade aan de achterbumper door een onoplettende vrachtautochaffeur. De dealer heeft dit perfect gerepareerd, niet meer te zien!
- Bij 48.000 kromme remschijven geconstateerd, deze zijn inmiddels vervangen. Dit valt niet onder de garantie.
- Eveneens bij 48.000 km laat er een naad in de bekleding van de pasagierstoel los. Dit terwijl deze voor hooguit 10% van de km’s is bezet. Dit wordt onder garantie vervangen.
Binnenkort gaat we met de auto op vakantie. Eens kijken hoe ’ie zich houdt. Ik heb alle vertrouwen in de volgende 50K.
UPDATE 95.000 KM
Zo, we zijn weer bijna 50K verder. Inmiddels op vakantie geweest. tot 1500 km op een dag gedraaid, geen enkel probleem.
Verder nog weinig geks, bij de laatste 90K beurt is er op mijn verzoek 1 rammel in de rechterachterdeurverholpen.
Tevens is er met gebruik van de huidige subsidieregeling een roetfilter geplaatst. Hierbij merk ik gelukkig geen teruggang in vermogen.
Recent op de teller de 200 aangetikt op de autobahn.
LAATSTE UPDATE 145.000 KM
In verband met een nieuwe baan moet ik - met enige weemoed - afscheid nemen van de Octavia. Wat achterblijft is een positief gevoel bij deze auto.
Na in ruim 2,5 jr 145K met de Octavia te hebben afgelegd zonder enig probleem kan ik wel stellen dat deze auto zeer betrouwbaar is.
Ondertussen beginnen de eerste rammeltjes en kraakjes zich wel te openbaren. Gezien de kilometerstand mag dat echter nu wel.
Wat wel ergelijk is is dat de boxen ook beginnen te kraken. En dat terwijl ik toch weinig met een bovengemiddeld volume de audioinstallatie gebruik.
Verder nog bij de ca. 135.000 de carterpan lek gereden op een slecht aangelegde weg.
Voorlopig gaan we verder in een VW Golf V als voorloper bij mijn nieuwe werkgever.
Eens kijken of deze net zo betrouwbaar is als de Octavia.
Als volgende auto is een octavia zeker in beeld. Dan echter in vorm van de Octavia II met de 2.0 TDI en in een elegance+ uitvoering.
PROBLEMEN
Zie boven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.