Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 110pk Elegance (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.9 TDI 110pk Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 198.250 km |
KM-stand laatst | 294.800 km |
Aankoop 2011
- 198.250 km
We hebben lang rondgekeken naar een auto ter aanvulling op onze Nissan Sunny, omdat 30.000km op benzine in een auto van 16 jaar oud toch wat teveel gevraagd was. We zochten naar een stationwagen diesel tot €10.000 en 180.000km. Keuze ging eigenlijk tussen een Skoda Octavia Kombi model 2004, BMW 3 Touring model 1999 of een Focus Wagon 2005.
Uiteindelijk kwam ik toevallig bij de Skodadealer in Groningen (v. Heukelem) een Octavia Combi uit 2003 tegen met 198.000km op de klok. Eigenlijk te oud, teveel kilometers, maar als je gevraagd wordt of je een proefrit wilt maken weiger je dat niet zo snel. Uiteindelijk heeft deze rit mij zo overtuigd dat we voor ongeveer de helft van het budget een oudere auto met veel meer km's hebben gekocht. Maar wel met alles erop en eraan. In de Elegance-uitvoering zitten standaard verwarmde voorstoelen, ECC, CC, PDC, 4 electrische ramen en zijairbags. Niet verkeerd voor zo'n bedrag. En uiteraard de 110pk 1.9 TD(rode)I.
Wat er aan mankeerde:
* wat lelijk weggewerkte kras rechtsachter
* rolhoes ontbreekt (kost €300, maar heb er in Tsjechië één gekregen voor nop)
* krik ontbrak (van dealer gehad)
* kapje gordelversteller ontbrak (van dealer gehad)
* ruitenwisser achter liep stroef (door dealer gratis verholpen)
Overzicht 2011
- 204.850 km
De auto bevalt tot nu toe zeer goed. Bij het starten en de eerste kilometer daarna klinkt de motor erg rauw, maar daarna is dit snel over. Alle luxe bevalt erg goed en alles werkt naar behoren. Verbruik is wellicht ietsje hoger dan verwacht, maar we hebben ook al zo'n 2000km Autobahn onder de banden, met bijpassende snelheden (cruise control op 180 kmh is nog steeds zeer comfortabel). Zelfs met de investering in de winterbanden mooie kilometerprijs van €0,25. Ga ervanuit dat dit in het nieuwe jaar nog flink lager wordt.
**Vredestein Snowtrac 3 met set stalen velgen en montage €650 en wieldoppen van Marktplaats €30
**Puntjes voor de Bovaggarantie;
1 Elektrische koplampverstelling werkt niet. Motortje draait wel maar lamp gaat maar heel klein beetje naar beneden.
2 Als de climate control op een lage blaasstand staat gaat er bij een lage snelheid (veel trillingen) iets trillen/piepen.
Laat ik binnenkort eens nakijken
Totaal ½okt - eind 2011:
€565 diesel
€90 verz
€321 mrb
€680 onderhoud/reparaties =
€1.656 / 6.650km = €0,25/km
Overzicht 2012
- 236.000 km
*April 2012: De twee bovenstaande punten zijn onder de BOVAG-garantie verholpen door Van Heukelem Groningen. Kreeg ook nog gratis vervangend vervoer in de vorm van een Fabia Greenline. Deze bleek niet echt zuiniger dan mijn eigen auto, maar was wel veel trager.
*Augustus 2012: ik heb twee duurdere reparaties laten uitvoeren in Tsjechië. Naast de distributieriem/waterpomp/spanrollers en remschijven- en blokken rondom bleken ook de V-snaar en het interieurfilter aan vervanging toe. €550,-
Verder is er in augustus hagelschade hersteld na een buitje in Oostenrijk (2/3 cm doorsnee, 17 deukjes / €350 voor de verzekering).
*oktober 2012: APK met grote beurt €316
*november 2012: na gebruik van knipperlicht bleef het relais soms natikken. Via het skodaforum trucjes gevonden om dit te verhelpen. In het ergste geval nieuw hendeltje, minder erg geval nieuw relais (is het blokje dat achter de alarmlichtknop zit) en in het meest gunstige geval helpt een beetje WD40 rondom de contactjes van de hendel. Ik had geluk en kwam met het laatste weg. €0
Totaal 2012:
€2212 diesel
€318 verz
€1468 mrb/vignetten
€881 onderhoud/reparaties =
€4879 / 31.150km = €0,16/km
Wat komt eraan?
- volgend jaar nieuwe zomerbanden achter
- het piepje in de ventilatie is er weer; vooralsnog niet zo vaak of irritant dat het me een ritje naar de garage waard is
Overzicht 2013
- 262.500 km
Vooralsnog zijn we erg tevreden over de auto en zijn er geen noemenswaardige problemen geweest.Piepje in ventilatie is weer weg. Vervangen van slijtageonderdelen kun je verwachten als je een auto met 200.000km op de teller koopt.
De reparatiekosten wegen echter nog steeds op tegen de verwaarloosbare afschrijving die we hebben. Daarnaast hebben we een zeer gunstig verbruik; met de +/- 10.000km die we jaarlijks met gepaste snelheid op de Autobahn rijden is gemiddeld 1:18 heel netjes. Olieverbruik ongeveer 1L/30.000km.
*setje Philips X-treme Vision H4 lampjes; mooi wit licht en veel beter zicht €33
*knipperlichtje achter vervangen €5
*april 2013: wissel naar zomerbanden incl. 2 nieuwe banden Michelin Energy Saver €162
*mei 2013: 5in1diesel treatment €20 - auto walmt nu niet meer bij koude start / Bosch Aerotwin ruitenwissers L/R €29
*juni 2013: kleine beurt: olie (LL)/oliefilter / aircobeurt / ruitenwisser achter €235
*juli 2013: verfraaiingen en accesoires: nieuwe logo's rondom, netje kofferbak, verweerde stukken plastic vervangen, rubber mattenset €120
*september 2013: APK + winterbandenwissel €62
*december 2013: door het zuinig rijden van het afgelopen jaar begon auto af en toe wat in te houden. Wederom een flesje 5in1 diesel treatment erin, 600km 180km/h+ op de Autobahn, schoepen turbo af en toe goed laten werken (bij goed warme motor paar keer vol gas en weer loslaten) en klachten zijn weer helemaal weg €18
In oktober 2013 hebben we de Sunny ('95), die inmiddels 2e auto was geworden vervangen door een Octavia Combi 1.8T 20V RS, zelfde kleur, zelfde bouwjaar. Review volgt.
Totaal 2013:
€1843 diesel
€300 verz
€1362 mrb/vignetten
€600 onderhoud/reparaties =
€4105 / 28.400km = €0,14/km
Overzicht 2014 - afscheid
- 294.800 km
*jan 2014: accu lekte, dus direct vervangen €100
*feb 2014: ruitenwisserarm achter afgebroken (eigen stommiteit, sneeuwzeiltje eraf getrokken) €16
*mrt 2014: grote beurt, bandenwissel €324
*juni 2014: eerste 'echte' euvel: dynamo defect na rit van 800km naar Tsjechië. Vrijlooppoelie bleek oorzaak. Revisiedynamo en nieuwe poelie €150, later gerelateerd hieraan vervangen: multiriem en spanner €231
*sep 2014: grote beurt, €351
Totaal jan-sep 2014:
€2292 diesel
€ 201 verz
€1083 mrb/vignetten
€1163 onderhoud/reparaties =
€4739 / 32.200km = €0,15/km
In september hebben we de auto verkocht aan familie, omdat die vanwege een omvallende boom + de pech er net naast te staan wachten voor een kruising een vervangende auto nodig hadden. We zullen de auto missen, maar het is fijn dat we hem nog regelmatig, nu met Tsjechisch kenteken. Ondertussen over de 300.000km en daar komt vast nog heel wat bij.
Wij rijden door met de Octavia 1 RS en zoeken naar een Superb Combi TDI als vervanging.
Alle kosten op een rij
- 294.800 km
Totaal okt 2011 - sep 2014
€ 6.912 diesel
€ 900 verz
€ 4.243 mrb/vignetten
€ 3.294 onderhoud/reparaties =
€15.349 / 98.400km = €0,156/km
Eindafrekening:
€2.000 afschrijving
€17.349 / 98400 = €0,176/km - doe dat maar eens na met een auto van dat formaat, de nodige luxe en snelheid en zonder zorgen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.