Skoda Octavia Combi 1.8 Turbo 20V Elegance (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.8 Turbo 20V Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 85.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De eerste indruk moet het bij mij altijd doen bij een auto. Nu wist ik dat Skoda enorme vooruitgang had geboekt op alle fronten en dat dat ook luidkeels is bejubeld door iedere (auto)journalist. Hij stond daarom ook op mijn lijstje van mogelijke kandidaten. Maar toen we de auto eenmaal echt zagen en plaats in namen, waren we direct verkocht: degelijke materialen, alle lekkers aan boord door de Elegance Trim (o.a. climatronic, abs, asr, cv met ab, boordcomputer, parkeersensoren achter), goede- ook in hoogte verstelbare- stoelen die prima zitten en het steekt allemaal gewoon degelijk Duits in elkaar.
Alles aan deze auto klopt en geeft je een hele goede waar-voor-je-geld verhouding. Het is iedere keer weer een feest om ermee op pad te zijn, niet in de laatste plaats door de turbomotor die ondanks zijn lowpressure je wel trakteert op die lekkere ’turboduw’ in je rug bij tandje terug en gas erop. En als het kind in mij weer bovenkomt kunnen er niet genoeg stoplichten tijdens mijn rit aanwezig zijn die op rood staan :-)!
Een loden voet moet je niet constant met deze auto hebben, dan zit je al snel op 1 op 8 of 9, maar met cruisecontrol aan op de snelweg 130/140 km/u is een redelijke 1 op 12 zondermeer haalbaar.
Qua comfort is het ook een prima reisauto en is alles voorin helemaal naar je eigen smaak in te stellen. Enige minpuntje is dat de beenruimte achterin niet echt veel overhoudt, en al helemaal niet als je wat langer bent en je je stoel wat meer naar achteren moet zetten. Hierdoor komen de kids (3 en 6) in hun stoeltjes nog wel eens klem met de benen te zitten en je de stoelen dus iets naar voren moet zetten en dan niet echt ideaal zit. Door de bredere banden en velgen (zitten 16 inch velgen onder met 205 banden) is de auto wel iets straffer in de vering en geeft iets nadrukkelijker oneffenheden in weg door, maar het is niet hinderlijk.
De kofferruimte van deze Combi is van het formaat Boeing 747 hangar en je kunt er heel erg veel heel makkelijk in kwijt. Er zit zelfs nog een extra opbergruimte onder de vloerplaat waar ook het reservewiel zit. Ook de lage tildrempel maken het in- en uitladen van grote dingen erg gemakkelijk.
Enige echt minpunt vind ik de geluidsinstallatie die is onder de maat (geen volle bassen en erg blikkering geluid) en heb inmiddels luidsprekers besteld bij de dealer van Pioneer die een wat voller geluid moeten geven.
Conclusie is eigenlijk dat we heel tevreden zijn met deze auto, de volgende gaat zeker weer een Octavia Combi worden, echter dan wel in de overtreffende trap: een RS!
UPDATE FEBRUARI 2007:
Inmiddels ruim een jaar verder en nog steeds dik tevreden met de auto en de garage. Er hebben zich een paar dingen voorgedaan:
- hinderlijke electronische piep uit het richtingaanwijzer mechanisme, die is door
de garage vervangen (eur 60, dus viel mee)
- Motormanagementlampje ging branden, bleek de termostaat te zijn, is ook vervangen
- Na vervanging termostaat ging motormanagementlampje weer aan, na lang zoeken door
de garage bleek klepje in slang naar turbo kapot, ook vervangen inclusief de
slang.
Toch nog even weer mijn complimenten voor garage Broekhuis in Assen: nog nooit een garage en personeel meegemaakt die zo met je meedenken en altijd klaar staan (Bé, denk dat heel veel garages een chefmonteur zouden willen als jij!). Vervangend vervoer is er ALTIJD en vaak hoef je alleen de benzine te betalen. Voor de klep in de turboslang is de auto bijna 2 weken weggeweest maar heb aan uren normaal tarief berekend gekregen en de auto was op hun kosten (excl. benzine natuurlijk). Grote Klasse!
PROBLEMEN
Een paar kleine dingen die zonder morren onder garantie door de kanjers van Skoda Garage Broekhuis in Assen zijn verholpen:
- auto liep onregelmatig bij koude start, is een nieuwe
bobine in de auto gezet (was bekend probleem in
productiereeks door slechte bobine’s van toeleverancier
Bosch)
- Rammelende afdekhoes
- Defect stadslichtje
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.