Skoda Octavia Combi 1.8 Turbo 20V Elegance (2001)

autoreview

Skoda Octavia Combi

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.8 Turbo 20V Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf85.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De eerste indruk moet het bij mij altijd doen bij een auto. Nu wist ik dat Skoda enorme vooruitgang had geboekt op alle fronten en dat dat ook luidkeels is bejubeld door iedere (auto)journalist. Hij stond daarom ook op mijn lijstje van mogelijke kandidaten. Maar toen we de auto eenmaal echt zagen en plaats in namen, waren we direct verkocht: degelijke materialen, alle lekkers aan boord door de Elegance Trim (o.a. climatronic, abs, asr, cv met ab, boordcomputer, parkeersensoren achter), goede- ook in hoogte verstelbare- stoelen die prima zitten en het steekt allemaal gewoon degelijk Duits in elkaar.

Alles aan deze auto klopt en geeft je een hele goede waar-voor-je-geld verhouding. Het is iedere keer weer een feest om ermee op pad te zijn, niet in de laatste plaats door de turbomotor die ondanks zijn lowpressure je wel trakteert op die lekkere ’turboduw’ in je rug bij tandje terug en gas erop. En als het kind in mij weer bovenkomt kunnen er niet genoeg stoplichten tijdens mijn rit aanwezig zijn die op rood staan :-)!

Een loden voet moet je niet constant met deze auto hebben, dan zit je al snel op 1 op 8 of 9, maar met cruisecontrol aan op de snelweg 130/140 km/u is een redelijke 1 op 12 zondermeer haalbaar.
Qua comfort is het ook een prima reisauto en is alles voorin helemaal naar je eigen smaak in te stellen. Enige minpuntje is dat de beenruimte achterin niet echt veel overhoudt, en al helemaal niet als je wat langer bent en je je stoel wat meer naar achteren moet zetten. Hierdoor komen de kids (3 en 6) in hun stoeltjes nog wel eens klem met de benen te zitten en je de stoelen dus iets naar voren moet zetten en dan niet echt ideaal zit. Door de bredere banden en velgen (zitten 16 inch velgen onder met 205 banden) is de auto wel iets straffer in de vering en geeft iets nadrukkelijker oneffenheden in weg door, maar het is niet hinderlijk.

De kofferruimte van deze Combi is van het formaat Boeing 747 hangar en je kunt er heel erg veel heel makkelijk in kwijt. Er zit zelfs nog een extra opbergruimte onder de vloerplaat waar ook het reservewiel zit. Ook de lage tildrempel maken het in- en uitladen van grote dingen erg gemakkelijk.

Enige echt minpunt vind ik de geluidsinstallatie die is onder de maat (geen volle bassen en erg blikkering geluid) en heb inmiddels luidsprekers besteld bij de dealer van Pioneer die een wat voller geluid moeten geven.

Conclusie is eigenlijk dat we heel tevreden zijn met deze auto, de volgende gaat zeker weer een Octavia Combi worden, echter dan wel in de overtreffende trap: een RS!

UPDATE FEBRUARI 2007:
Inmiddels ruim een jaar verder en nog steeds dik tevreden met de auto en de garage. Er hebben zich een paar dingen voorgedaan:
- hinderlijke electronische piep uit het richtingaanwijzer mechanisme, die is door
de garage vervangen (eur 60, dus viel mee)
- Motormanagementlampje ging branden, bleek de termostaat te zijn, is ook vervangen
- Na vervanging termostaat ging motormanagementlampje weer aan, na lang zoeken door
de garage bleek klepje in slang naar turbo kapot, ook vervangen inclusief de
slang.

Toch nog even weer mijn complimenten voor garage Broekhuis in Assen: nog nooit een garage en personeel meegemaakt die zo met je meedenken en altijd klaar staan (Bé, denk dat heel veel garages een chefmonteur zouden willen als jij!). Vervangend vervoer is er ALTIJD en vaak hoef je alleen de benzine te betalen. Voor de klep in de turboslang is de auto bijna 2 weken weggeweest maar heb aan uren normaal tarief berekend gekregen en de auto was op hun kosten (excl. benzine natuurlijk). Grote Klasse!

PROBLEMEN

Een paar kleine dingen die zonder morren onder garantie door de kanjers van Skoda Garage Broekhuis in Assen zijn verholpen:

- auto liep onregelmatig bij koude start, is een nieuwe
bobine in de auto gezet (was bekend probleem in
productiereeks door slechte bobine’s van toeleverancier
Bosch)
- Rammelende afdekhoes
- Defect stadslichtje

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens