Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Elegance (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.8 TSI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 42.500 km |
- 10.000 km
Sinds semptember 2009 heb ik mijn huidige Octavia in bezit. Ik heb lang getwijfeld om de overstap te maken van diesel naar benzine. De 2.0 TDI beviel uitstekend, dankzij het geweldige koppel. De kritiek op deze motor dat hij wat luidruchtig is, vond ik wel meevallen. Sterker nog, ik vond het wel een prettig geluid dat paste bij het karakter van de auto.
Ik heb proefgereden in een 1.4 TSI en ik was onder de indruk van de souplesse van de motor. Maar ik het leek me toch wel jammer om die 320 Nm van de 2.0 TDI te moeten missen.
Ik heb uiteindelijk maar de 1.8 TSI besteld inclusief vermogensaanpassing. Bij aflevering was de software nog niet beschikbaar, dus heb ik eerst een paar maanden zonder gereden. Geen enkel probleem: die 1.8 TSI is een prima motor. Stil, soepel en als het moet lekker sportief. Het koppel is natuurlijk minder dan die van de TDI, maar verder is het gewoon een veel prettiger motor.
Ook de rest van de auto is nog weer iets beter dan het vorige model. Het vorige model beviel al erg goed en ik kon me eigenlijk niet veel voorstellen bij een verbeterde versie. Maar dat is Skoda toch gelukt, zonder dat de prijsstelling is veranderd.
Bij de keuze voor een nieuwe leaseauto bestond de concurrentie uit: Golf of Passat, Mondeo, Mazda 6, Exeo en Insignia. Zelfs zonder de prijs al te veel te laten meewegen is voor mij de Skoda de onbetwiste winnaar van dit rijtje. De ruimte, de ergonomie, het materiaalgebruik, de stoelen: bij de Octavia klopt gewoon het beste. En dus werd er weer een Octavia besteld. Opnieuw een Elegance met sportstoelen, sportonderstel, 17" en... doe eens gek stoelverwarming. En dat alles voor minder dan 30k.
Ik ben nu 10.000 km onderweg en ik heb nog geen klachten. Integendeel het bevalt uitstekend. Zeker nu de chiptuning is uitgevoerd. Hij was al rap, maar nu is het helemaal prima. Vanaf 3500 toeren gaat ie helemaal los. Echt verslavend en zeker met de gladheid van afgelopen dagen ook bijzonder nuttig. Niet dus. Ik heb me twee weken enorm in zitten houden en ik kijk uit naar betere weersomstandigheden om eens goed te kunnen vaststellen wat de chiptuning voor effect heeft.
Ik ben ook benieuwd of het verbruik daadwerkelijk wat beter wordt, want dat valt me tot op heden tegen met 1 op 11,5.
Ook ben ik benieuwd of het onderstel nog uit de voeten kan met de 210 pk. Want als ik dan toch een kritische noot moet plaatsen dan is het de wegligging. Op zich, met sportonderstel, een goede combinatie tussen sportief en comfort, maar ik vrees dat die 50 pk extra net wat te gek is.
- 31.000 km
Korte update:
auto bevalt nog steeds uitstekend. Verbruik is sterk verbeterd. 1 op 14 is best mogelijk.
update
- 42.500 km
Auto bevalt nog steeds prima. In de wintermaanden heb ik vooral veel plezier van de stoelverwarming. Voor die €250 zeker de moeite waard.
Wat minder bevalt is de regensensor, die zo zijn eigen ideëen over regen heeft.
Maar verder, voor het geld is het, volgens mij, nog steeds de beste keus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.