Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Arctic (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Arctic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 99.600 km |
De eerste 1.000 km
- 1.030 km
Donderdag 20 juni mocht ik "mijn" nieuwe lease-Octavia ophalen bij de dealer. Na de gebruikelijke plichtplegingen (doek eraf) en formaliteiten (handtekeningetje hier, uitleg daar) heb ik 'm dit weekend even rustig uitgeprobeerd.
De auto is een voorraadmodel dat al enige tijd bij de dealer stond te verstoffen en is af fabriek, bovenop de toch al niet kinderachtige Arctic-uitvoering, uitgerust met een Columbus navigatiesysteem (daarover later meer), elektrische ramen achter en een alarmsysteem. Op mijn verzoek zijn daaraan toegevoegd een vaste trekhaak, hulpveren en een navilock om het boevengilde wat meer werk te geven als ze zich persé de Columbus wederrechtelijk en illegaal willen toe-eigenen. En via Marktplaats heb ik nog een Skoda bagagescheidingsrek (ook wel hondenrek genoemd, maar ik heb geen hond), privacy shades voor de achterportieren, de achterste zijruiten en de achterklep, een plastic "kuip" van Skoda voor in de kofferbak en windgeleiders gekocht.
Wat valt op:
- De enorme rust aan boord. De 1.9 TDI vond ik al een stille auto, maar deze is nog veel stiller. Bij 110 km/u constant hoor ik alleen wind- en bandengeruis; de motor hoor ik echt niet.
- De trekkracht is vergelijkbaar met de 1.9 TDI.
- Het veergedrag is iets stugger dan van de 1.9 TDI (wellicht door de 16" velgen) maar nog steeds comfortabel. Het plaatsen van de hulpveren lijkt nauwelijks invloed te hebben op het veercomfort.
- De navigatiedata van de Columbus zijn hopeloos verouderd. Hoewel begin 2010 in mijn woonplaats de verkeerssituatie op een paar plaatsen drastisch is gewijzigd, geeft de Columbus doodleuk de oude situatie weer. Ik ga kijken of ik via Skoda Nederland daar nog wat aan gedaan krijg, want de dealer staat volgens eigen zeggen machteloos.
- De in deze uitvoering standaard aanwezige comfortstoelen (mét stoelverwarming!) zitten echt geweldig. In al mijn vorige auto's heb ik vanwege rugklachten een speciaalstoel van Récaro laten monteren, maar ik heb zomaar het idee dat ik die in deze auto niet nodig ga hebben.
Via een lid van het Skodaforum, in het bezit van een VAG-com, heb ik nog een aantal extra's kunnen laten activeren:
- Automatisch inschakelend dim- en achterlicht (i.c.m. een originele lichtschakelaar met auto-stand die ik bij een demontagebedrijf op de kop had getikt)
- Coming home en leaving home verlichting
- Bochtverlichting
Kort samengevat: ik ben zeer blij met de auto. T.o.v. de vorige (nog van voor de facelift) staat alles weer op een hoger plan. Ik zal deze review geregeld bijwerken met nieuwe ervaringen en ook het verbruik bijhouden via deze site.
Kleine noot:
En weer is er een dealer (Skoda Center Utrecht, ook wel Muntstad) die het normaal vindt om de nummerplaten zodanig te "monteren" dat je die er met één klikje vanaf kunt halen. Wat kosten 4 schroefjes nou helemaal? Mijn "eigen" Skodadealer Zenith in Amstelveen (waar ook deze auto zal worden onderhouden, net als de vorige 3) heeft er kosteloos 4 schroeven ingedraaid (met een kapje erop in de juiste kleur blauw resp. geel) die er alleen afgeslepen kunnen worden. Uiteraard zit er nu ook een nummerplaathouder van Zenith op.
Muntstad heeft nog een onzorgvuldig afleversteekje laten vallen, waardoor ik nu al besloten heb daar niet meer terug te komen, hoewel ze véél dichterbij zitten. Daar zal ik nog eens een review over schrijven.
Vakantie-ervaringen
- 7.500 km
Zo. De eerste 7.500 km zitten erop, inclusief de vakantie in Frankrijk, met vouwwagen.
De auto heeft het prima gedaan. Met een vouwwagen van 600 kg aan de haak (gewogen!) merk je uiteraard dat je wat extra last hebt te trekken, maar het gaat allemaal prima. 110-120 km per uur is geen enkel probleem (en dat mag in België en Frankrijk); op hellingen van meer dan 6% moet je dan bergop wel even terugschakelen naar de 4. Daarmee blijft de motor meer dan 2000 toeren per minuut draaien en gaat het allemaal van een leien dakje. Voor de rest is de 5e versnelling vanaf 80/90 km/u prima te gebruiken.
De grote "gaten" tussen de versnellingen zijn opvallend en maken dat ik af en toe te vroeg opschakel, ook zonder vouwwagen. Wat dat betreft was een zesbak wellicht handiger geweest; aan de andere kant went het ook.
Het verbruik tijdens de vakantie is mij meegevallen; ca. 1 op 16 vind ik gewoon netjes met een vouwwagen aan de haak.
Als ik één écht minpuntje moet noemen: de banden (Continental nog-wat-contact 2) zijn erg goed in de auto te horen, met name de achterbanden. Dat was bij de vorige Octavia (met Michelin Energy zomerbanden) ook al zo, dus het verbaast me niet.
Voor de rest is het een super stille en comfortabele auto met genoeg kracht om ook met een vouwwagen vlot te kunnen rijden. Meer dan tevreden dus, alweer!
Verbruik en gadgets
- 13.500 km
Weinig echt nieuws te melden. Ik heb wel de windgeleiders weer verwijderd (te veel windgeruis en de exemplaren achter zorgden geregeld voor problemen met de raambediening). Verder heb ik door mijn dealer Pilot Xenon-koplampen laten monteren en ik wil eigenlijk niet meer terug. Wat een geweldig licht. Alleen jammer dat de stadslichten en de mistlampen (die ook als bochtverlichting fungeren) er nu zo "geel" bij afsteken. Maar dat is puur esthetisch; ik ga daar zeker geen extra geld aan uitgeven.
Inmiddels is het verbruik gedaald tot ca. 4,8 l / 100 km. Dat is het échte verbruik, dus kilometers gedeeld door liters, maar het valt op dat de boordcomputer eigenlijk nooit meer dan 0,2 l / 100 km afwijkt. Dat was bij de vorige Octavia wel anders.
Verder ga ik even in op twee gadgets die in de auto zitten en, als ik andere reviews mag geloven, niet altijd door iedereen worden gewaardeerd, te weten de lichtsensor en de regensensor.
De lichtsensor werkt wat mij betreft prima. Deze zorgt ervoor dat bij schemer, avond en nacht de dimlichten automatisch aan gaan. De sensor zou iets minder lichtgevoelig mogen zijn; wat mij betreft gaan de dimlichten net wat te snel aan. Aan de andere kant: beter te vroeg ingeschakeld dan te laat! Mooie extra feature: als de ruitenwissers 7 tot 10 slagen continu hebben gemaakt, schakelt dimlicht ook automatisch in. Dat vind ik echt super; je ziet nog veel te veel auto's die met slecht weer alleen dagrijlichten of zelfs helemaal geen verlichting aan hebben.
De regensensor vind ik zelf ietsje minder. Je kunt 'm in vier standen (gevoeligheden) regelen, maar ik vind de gevoeligste stand eigenlijk niet gevoelig genoeg. Te vaak moet ik naar mijn gevoel te lang wachten voordat de wissers weer een slag doen. In een vorige Octavia vond ik de regensensor juist te gevoelig, dus blijkbaar is het nooit goed... :)
Update - 23.500 km
- 23.500 km
Inmiddels zijn er weer 10.000 km extra onder de (inmiddels winter-)banden doorgegaan. Ik ben nog steeds erg blij met deze auto, maar wat ik als minder ervaar zijn de "gaten" tussen de versnellingen i.c.m. het slechte oppakken beneden 1.500 toeren. Waar ik met de 1.9 TDI bijna iedere bocht in de derde versnelling nam, moet ik nu naar twee terug om de bocht te nemen zonder achterliggers te irriteren. Wat dat betreft ben ik erg benieuwd naar de "nieuwe" 1.6 TDI in het nieuwe model, met 110 pk i.p.v. 105 en 6 versnellingen i.p.v. 5. Alleen al die zesbak zou denk ik een groot verschil hebben gemaakt vanwege de kleinere "gaten" tussen de versnellingen.
Het verbruik schommelt zo rond 5,0 l op 100 km. Daar moet ik bij zeggen dat woon-werkverkeer voor mij 42 km is, waarvan 38 over een 100 km-snelweg, waar ik ook 100 rijd op de teller. Waar ik 120 of 130 mag rijd ik meestal 115 op de teller en dat scheelt flink in het verbruik t.o.v. 125 of 135 op de teller. En dan ben je op een lang stuk binnen Nederland misschien 5 of 10 minuten later én een stuk uitgeruster... :)
Misschien nog vermeldenswaard: ik erger me wild aan het feit dat dagrijverlichting bij de meeste auto's alleen aan de voorzijde brandt én veel mensen het niet nodig vinden om fatsoenlijke verlichting aan te doen bij schemer, mist of regen. Daarom heeft de dealer voor mij geregeld dat bij gebruik van dagrijverlichting óók de achterlichten branden. Wat mij betreft een stuk veiliger en gelukkig is dat bij nieuwe auto's vanaf 1 januari 2015 ook verplicht.
Over drie weken naar de wintersport; wellicht daarna weer een review.
Wintersport en probleem verlichting
- 27.500 km
Onlangs ben ik met de auto op wintersport geweest. Geen verrassingen; de auto rijdt gewoon heerlijk op lange afstanden en heeft ruim voldoende trekkracht helling op.
Wel is er een probleem, dat waarschijnlijk is ontstaan na montage van de Pilot xenon koplampen. Als ik een tijd met dagrijverlichting heb gereden en ik schakel dimlicht in (of dimlicht wordt automatisch ingeschakeld door de lichtsensor), valt vaak na een paar seconden de linker koplamp uit. Even contact uit- en weer aanzetten en het probleem is opgelost. Maar irritant is het wel. De auto is hiervoor al terug geweest naar de dealer, maar het is nog niet opgelost. To be continued.
Binnenkort de eerste beurt; ben benieuwd!
Geen nieuws = goed nieuws
- 53.000 km
Inmiddels staat er 53.000 km op de teller. En ik heb hoegenaamd niets te melden. De highlights:
- Op vakantie in Engeland: geen bijzonderheden
- Brandstofverbruik: steady, normaal gesproken zuiniger dan 1:20 bij mijn rijstijl.
- Olieverbruik: niet merkbaar
Samengevat: ik ben super tevreden over deze comfortabele, zuinige no-nonsense-auto. Hoe kan het ook anders; dit is al mijn vierde Octavia.
Going strong; inleverdatum nadert
- 99.600 km
Eigenlijk heb ik (alweer) niks nieuws te melden. De auto rijdt nog steeds voortreffelijk en eigenlijk heb ik er niets op aan te merken, of het moest zijn dat ik "voor het lekkere" wel wat meer power zou willen. Aan de andere kant, wanneer heb je dat nou écht nodig?
De accu is in juli 2015 vervangen, een kleine twee jaar oud. Dat vind ik wat vroeg. Maar daar heb ik het zelf naar gemaakt, vermoed ik. Ik heb heel lang een koelbox aangesloten gehad op de 12-Volt-aansluiting in de kofferbak. Weliswaar schakelt die automatisch uit als de spanning van de accu te laag wordt, maar je pleegt toch een aanslag op de accu.
En verder ontstond op een gegeven moment een enorme fluittoon bij het rijden met slippende koppeling (bijvoorbeeld tijdens het laten opkomen van de koppeling). Hiervoor is de drukgroep vervangen, maar dat mocht niet baten. En plotseling, na een keer ongepland bruusk opkomen van de koppeling, was het weg. Erg vervelend was wel dat na het vervangen van de drukgroep de monteur een paar bouten van de voorwielophanging niet (of niet goed genoeg) had aangedraaid. De volgende dag hoorde ik de voorwielophanging klapperen. De in allerijl opgeroepen wegenwachter constateerde dat één bout van de voorwielophanging los zat, de tweede bout miste zijn moer en de derde bout was al helemaal weg. Dat was de eerste keer dat ik mijn garage (klein Skoda-servicepunt, dus niet zo'n grote, bureaucratische garage waar je een nummer bent!) op een fout kon betrappen, maar dit was dan ook meteen een heel ernstige. Dit had heel erg fout kunnen aflopen. De garage trok overigens direct het boetekleed aan; de verantwoordelijke monteur heeft mij met veel excuses en het schaamrood op de kaken een bos bloemen overhandigd.
Inmiddels nadert de zwarte Octavia het einde van z'n inzet. De volgende auto wordt helaas, na vier Octavia's, geen Skoda. Reden: ik wil een hoge zit, de Roomster is uit de collectie (en nou ook niet echt mooi te noemen) en de Yeti heeft een te kleine kofferbak én is eigenlijk boven (lease-)budget. Ik heb een Renault Kadjar 1.5 dCi Intens EDC besteld en die komt pak 'm beet half juni. Kan dat niet eerder? Nee, want dan loopt pas de leaseperiode van de Octavia af...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.