Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 4x4 Elegance (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.6 TDI 4x4 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 156.000 km |
Een eerste review
- 55.000 km
Jaja... bij 55.000 een eerste review :)
Nadat de vorige auto (een opel astra) ons in de steek had gelaten hebben we na wat nadenken gekozen voor deze Skoda. Dat we een diesel wilden stond wel vast, maar we waren erg in dubio of het een 2- of 4-wiel aangedreven auto zou worden. Aangekomen bij de dealer bleken er 2 Octavia's aangekomen te zijn die we direct konden meenemen (de volgende dag) en dezen waren allebei 4x4. In Noorwegen - in ieder geval het gebied waar wij wonen - is dit het meest populaire model: 4x4 Combi TDI.
Het betreft een elegance model met winterpakket: motorverwarming / standkachel (diesel-gestookt) / 4x4 / iets verhoogd / verstevigd onderstel (bad road). Een scout zonder plastic dus :)
Dit pakket is bijna onmisbaar en dan met name de motorverwarming / standkachel omdat het in de winter nogal koud is (meerdere weken -35C is niet raar). De auto rijdt daarom ook 6 maanden per jaar op winterbanden (Vredestein ArcTrac - spijkerbanden dus). Temperatuurverschil tussen de zomer (max) en winter (min) is iets van een 75C (+35 / -40C).
Ondanks dat het koud is in de winter hebben we eigenlijk nooit problemen met de auto gehad tijdens de winters: start altijd (gloeitijd wordt wat langer en soms even 2x gloeien voordat we starten) en door de sneeuw omhoog trekken is geen probleem met het 4x4 systeem. al meerdere keren andere auto's los getrokken en dan verneem je dat de combinatie van 4x4 en ESP een geweldige uitvinding is: het voorkomt het testen van de airbags...
De snelheid op de wegen hier is niet erg hoog, de wegen in noorwegen zijn overwegend 80 km/h (sommige stukken 100) en daardoor is het vermogen van de auto (105pk) geen probleem. Op vakantie naar NL vernemen we wel dat het werken wordt voor deze motor, zeker op de autobahn, en daarom rijden we ook niet sneller dan 130 (ook omdat het verbruik anders nogal snel oploopt).
Naast de gebaande paden rijdt de auto veel over bergwegen (grindwegen / modder wegen dus blij met bad-road pack). Verder staat de auto regelmatig voor een (gesloten) aanhanger - ook dit is geen probleem voor de motor, maar dan wordt het wel wat vaker schakelen en de 6e versnelling wordt weinig gebruikt.
In de afgelopen 2 jaar hebben we 2x een garage bezocht: vorig jaar (in denemarken) een dealer voor de 1e service en vandaag voor het (onder garantie) laten vervangen van een raam-rubber.
Kortom: een betrouwbare reispartner die ons tot nu toe nog niet heeft laten staan en elke uitdaging aan kan.
Verbruiksgegevens worden hier bijgehouden:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/467479.html
Service
- 62.500 km
De auto heeft al weer meer dan 60.000km gereden. Dat betekende dat de we een grote beurt moesten laten uitvoeren en toevallig hadden we een familiebezoek in Nederland gepland.
Bij de lokale dealer in Noorwegen gevraagd wat de prijs was van deze beurt en nadat we enigzins bijgekomen waren van de schrik bedachten we dat vlak bij de familie in NL ook een dealer zit, dus die even gepolst. Deze was een flink stuk goedkoper, dus de auto daar maar even neer gezet terwijl we op bezoek waren :)
De eerste schade zit ook al aan de auto... Een paar dagen voor we naar NL vertrokken heeft waarschijnlijk iemand op een parkeerplaats niet uit zijn/haar ogen gekeken en er met een zwaar voorwerp tegenaan geslagen. Natuurlijk geen bordje er bij wie het was, dus wij zaten met de schade.
Gelukkig was de lakschade minimaal (eigenlijk 0) dankzij de harde blanke lak die er op zit en de deuk was "mooi". De dealer in Nederland kon deze schade repareren zonder te spuiten en we zien *gelukkig* niets meer terug van de schade.
Mijn complimenten voor de dealer in Hengelo die dit even snel oploste tijdens ons bezoekje!
Deze keer hebben we vanuit NO de boot naar DK genomen en daarna door DK en DE gereden (en zo ook weer terug). In noorwegen is, zoals eerder gezegd, het verbruik erg netjes (ca. 1:18-19) door de lage snelheid, maar in DK verbruikte de auto toch 1:15-16 (continue 140 op de cruise) en in DE ging het richting 1:13-14 (160/170 op de cruise waar het kon en veel file). DK-NL was gemiddeld 1:15,5
Terug was de auto goed volgeladen, in DE goed door kunnen rijden (140) en in DK geen file (130-140). Hele weg 1:15,8. Geen slechte score, maar toch blij dat het verbruik hier lager is :)
Vorig weekend de zomerbanden (215/17) vervangen voor de winterbanden (Vredestein ArcTrac 195/16"), de eerste sneeuw weer mogen verwelkomen. Het zal een pittige winter worden voor de auto - we zijn bezig een huis te bouwen dus de auto mag de komende periode regelmatig voor de aanhanger staan (in de sneeuw / -30) : Blij met 4x4 !
Afgevoerd...
- 66.000 km
Klinkt dramatisch, maar dat is de constructie ook wel een beetje.
De auto is dus afgevoerd naar de garage. Nadat de auto gestart was reageerde het gaspedaal helemaal niet meer. Oorzaak is wat mij betreft een zeer zwakke constructie. Het gaspedaal is een staand gaspedaal (orgelpedaal) en daarbij komt dat de hele constructie open is. In Noorwegen wordt er veel met grind gestrooid (zout werkt niet bij de lage temperaturen) dus heb je een mengsel van sneeuw en grind onder je schoenen als je in stapt. Dit valt dan achter het gaspedaal, achter het schanierpunt. En laat dat schanier nu eens van plastic zijn! Dus... een beetje grind + ijs er achter (je ziet het niet, donker gat daar beneden en wie gaat voor z'n lol bij -20 op de knieen liggen om te kijken of het schoon is achter het pedaal), je geeft wat gas en klik... kapot is gaspedaal!
Positief punt is de 24h mobiliteitsgarantie van Skoda. Binnen enkele uren kwam er een vrachtwagen aan met een nieuwe Golf, die werd voor de deur gezet en de skoda ging mee. Morgen krijgen we onze auto weer terug, en nu maar regelmatig op de knietjes naast de auto :)
** UPDATE **
De auto is terug en dealer gaat uit van een garantiezaak.
90.000 km
- 90.500 km
Het was weer tijd voor een service van de auto. We zijn nu op 90.000km en verder weinig spannends gebeurd.
De afgelopen periode heeft de auto nogal moeten werken, tijdens de bouw van het huis heeft hij vaak voor de aanhanger gestaan waarbij er door sneeuw, smeltende sneeuw en over ijs gereden moest worden met een flinke lading bij de hellingen op. Geen moment heeft de auto ons in de steek gelaten, wel enkele keren met spinnende wielen gestaan, maar altijd gewoon boven gekomen.
Bij de verhuizing moest er een paar keer een zware lading versleept worden, de zwaarste last die naar boven moest was een aanhanger met belading welke in totaal ca 4T was (ik weet het... over de grens). Gereden in de 1e en 2e versnelling, boven gekomen maar wel met een enigzins stinkende koppeling :)
De service was niet spannend. Wel zijn de kunstof bodemplaatbeschermers en steenslagbeschermers vervangen, ze waren allemaal beschadigd (wat mij dan weer niet verraste, de auto heeft een iets ander leven)
Nog 10.000 en de garantie is er af, binnenkort gaat de auto voor een onafhankelijke inspectie om te kijken of er garantie gerelateerde gebreken zijn.
Garantie-controle
- 98.000 km
Vandaag is de auto bij de NAF (=zusterorganisatie van de ANWB) geweest voor een einde-garantie-controle en een eu-kontroll (=2jaarlijkse apk)
De laatste 10.000 (of eigenlijk 8.000) hebben iets langer geduurd dan gedacht omdat we een elecrische auto er bij hebben welke momenteel de meeste kilometers draait. De skoda is dus voornamelijk voor het zwaardere werk (bergen in, aanhanger trekken, langere stukken)
Behalve wat trillingen in de aandrijving ( volgens controlleur hoogstwaarschijnlijk de winterbanden - het wordt tijd om de zomerbanden er onder te zetten), een beschadiging (welke gerepareerd is) in de voorruit en een kapot lampje. Verder geen mankementen gevonden.
De eerste 100.000km (afgerond) dus zonder rare problemen overleefd.
Service
- 122.000 km
Eindelijk de 120.000km aangetikt en daarmee tijd voor een nieuwe beurt. Deze beurt is, voor de afwisseling, uitgevoerd bij een noorse garage en ook deze keer was er weinig spannends te melden. Ja de gebruikelijke opmerking dat ik de auto meer moet wassen aan de onderkant (de sneeuw is hier net weg dus goed wassen) en een paar lampjes die gesneuveld waren. Verder geen spannends.
Wel werd er een opmerking gemaakt over de remschijven achter (nog origineel) dat deze te dun waren en dat ze bij de volgende keer de blokken vervangen (welke ook nog origineel zijn) vervangen moesten worden. Ik had dit zelf ook al opgemerkt maar verwacht dat het nog een 20 a 30.000 vol blijft houden, dus maar ergens in de zomer plannen.
Behalve de beurt was er nog wat blikschade aan de auto - het was een erg gladde (ijzige) winter en toen bleef de auto bij 1 bocht niet helemaal op het asfalt. Gelukkig bleek het een redelijk goedkope reparatie (ca. 900 euro) voor uitdeuken/spuiten.
Verder heeft deze auto een EA189 motor (sjoemeldiesel) dus komt er een recall in de loop van het jaar
EA189 / Chip / Service
- 156.000 km
Een dikke maand geleden kregen we een oproep van de dealer voor de "gevreesde" EA189 / sjoemelsoftware update. Deze update is gratis maar zoals we vreesden waren we niet blij met het resultaat.
De turbo kwam later op, niet hetzelfde vermogen, het voelde alsof de auto astma had... ook steeg het verbruik 10 a 15%, het was niet prettig rijden met de auto in de bergen.
Na de eerste ervaringen met de update heeft een chip-tuner de software aangepast (chip, fase-1, egr off). Voor: 105pk, Na: 145pk en het verbruik is iets lager als voor de EA189 update.
Ook met volle bepakking (dakkoffer, bagage, 4 personen, lange rit van noorwegen - duitsland) houdt de motor zich nu erg goed, duidelijk meer vermogen.
Vandaag heeft de auto een grote beurt gehad incl. remmen (blokken+schijven) vervangen (voor). Dit is de eerste keer blokken vervangen. Verder nog enkele kleine reparaties (raamrubber vervangen, afdekklepjes bij kofferbak die gebroken was, etc.)
Geen verassingen, nog steeds tevreden en erg weinig onderhoud over bijna 160.000km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Elegance Business Line | Trekhaak | Org NL | Dealer Ond. | Navigatie | Cruise Control |
- 2013
- 159.133 km

Skoda Octavia BWJ 2012 1.4 TSI 123PK Ambition | CLIMA | CRUISE | PDC | LICHTMETAAL | NAVI |
- 2012
- 133.625 km

Skoda Octavia Combi 2.0 TFSI RS, DSG, leder/alcantara, navi, schuifdak, NL Auto, zeer nette auto
- 2011
- 252.160 km