Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance (2009)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance (2009)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.4 TSI Elegance
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf31 km
KM-stand laatst49.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima auto

  • 2.000 km

Op 30 oktober kregen we onze auto geleverd. Een Skoda Octavia Elegance 1,4 TSI met DSG automaat. Als extra´s hebben we een electrisch schuifdak, afneembare trekhaak. Er zijn extra lichtmetalen velgen bijgekocht met daarop winterbanden.We wonen in Zweden en daarom is hier standaard stoelverwarming op de voorstoelen, en in het Elegance pakket ook op de achterbank.
Verder hebben we als extra een motorverwarmer in laten bouwen, alsmede een stopkontakt in de auto waarop een klein kacheltje is aangesloten. Dit moet wel hier met die strenge winters. Onze auto werdt geleverd voor totaal, omgerekend, bijna 22000 euro. Dus met alle extra´s. Hier in Zweden is geen BPM, geen kosten rijklaarmaken, enz, enz.
We hebben nu meer als 2000 km gereden met de auto en zijn zeer tevreden. Vooral over de motor in combinatie met de automaat. Wat een weelde met de DSG. Daarbij komt dat de auto zeer zuinig is. Over het algemeen rijden we vrij korte afstanden en het gebruik is bijna 1 op 16.
We zijn één keer terug gemoeten naar de garage omdat bij het inschakelen van het kacheltje in de coupé het alarm afging. Dit hebben ze nu afgesteld naar een gevoeligheid van 60%.
Het is mijn bedoeling om vaker hier onze ervaringen met onze Skoda te beschrijven.

Houdt zich goed in de sneeuw

  • 3.320 km

Terwijl heel Nederland in de war raakt door de sneeuw die is gevallen de afgelopen nacht, is het hier in Zweden de "normaalste" zaak. Ook hier is een enorme massa sneeuw gevallen en voorlopig komt daar ook nog geen einde aan. Minstens 25 á 30 cm kregen we hier.
Vanmorgen terug gekomen van mijn werk in de nachtdienst en onze Octavia doet het geweldig in de sneeuw. Hier waren alleen de grote wegen een beetje sneeuwvrij gemaakt, maar de kleine landelijke wegen nog helemaal niet. De Skoda ploegde zich perfect door de sneeuw. Geen enkel probleem. De sneeuwbanden, Nokia zonder "spijkers"doen het prima.
Gingen we met onze vorige auto, de Opel Astra, mét spijkerbanden regelmatig in de slip, de Skoda Octavia ligt als een rots op de weg. Ook de automaat doet het goed met de sneeuw.
We zijn nog steeds tevreden met de auto.

geen speciale DSG stand voor rijden in de sneeuw

  • 3.320 km

Mij is geen speciale stand bekend voor de DSG bak in de Octavia. Deze automaat doet zijn werk ook in de sneeuw boven verwachting. Eventueel kun je zelf altijd nog schakelen, door de hendel naar rechts te duwen in de D stand, dan kun je op- of terugschakelen. Tegen meerprijs zijn zelfs peddels achter het stuur mogelijk. Dan waan je je in een sportwagen, denk ik! Wij hebben dit niet. Wel een sportstand op de DSG, maar dat is standaard

Geen probleem met de Skoda in de strenge winter.

  • 4.878 km

Dit jaar is het, net als in de rest van Europa, hier in Zweden een strenge winter. We hebben temperaturen gehad van 23 graden onder nul. Dankzij de motorverwarming en de extra coupéverwarming is het in deze extreme kou geen probleem. We hebben geen garage en elke morgen start de auto of er niks aan de hand is. Ook de winterbanden, de Nokian Hakkapeliitta R doen het perfect. De grip in de sneeuw is met deze banden uitstekend. Vaak is er nog niks gedaan aan de wegen als ik vroeg naar mijn werk moet.
Wel ben ik een keer met de auto vast komen te zitten. Ik moest uitwijken voor een enorme trekker. Door de sneeuw zag je de kant van de weg niet en kwam ik in de greppel terecht. De Octavia hing met zijn ene achterwiel vrij van de grond. Het zag er erg eng uit. Een boer uit de buurt trok de Skoda aan de trekhaak terug uit de greppel. Geen schrammetje op de auto. Super! Wat een stevig plaatwerk.
Ook de verwarming van de auto doet het prima in deze kou. Èn samen met de stoelverwarming is het best te doen.

Octavia ingeruild

  • 49.200 km

Vandaag onze Octavia van 2009 (model 2010) ingeruild op een Yeti, Diesel 4 x 4 met DSG.
Wij zijn nog steeds heel erg tevreden met de Octavia, maar door de grote hoeveelheden sneeuw, en de smalle wegen hier op het platteland hebben we besloten een 4x4 te kopen. Ook een hogere auto is dan een pluspunt.
Onze Octavia heeft het werkelijk prima gedaan, en nog steeds natuurlijk. De enigste reparatie die er gedaan is zijn twee nieuwe motoren van de ruitbediening van de beide achterportieren. Deze zijn zonder enige kosten vervangen door de dealer. Ook over de DSG én het brandstofverbruik zeer tevreden.
Nu nog (even) wachten tot in mei onze nieuwe Yeti er is.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.