Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 110.000 km |
2 jaar zorgeloos rijden
Keuzelijst
Mijn shortlist betrof een Hyundai I40. Mooie auto, veel gadgets en destijds 20% bijtelling. Hij is het niet geworden want de vrouw vond hem niet mooi (maar dat was hij wel) en hij had geen automaat.
Volkswagen Passat: Ook een mooie auto, maar ik was er langzamerhand op uitgekeken. Ik kreeg er geen gevoel van: Hoi, jippie een nieuwe auto.
Skoda Octavia: Zelfde gevoel als de Passat, maar wel veel scherper geprijsd. Plus dat ik dan wel een dik navigatiesysteem mocht nemen van de leasemaatschappij.
Enfin het is de Octavia geworden en daar heb ik geen spijt van gehad.
Nadelen ten opzichte van de Passat:
1. Mist een elektronische handrem.
2. Mist autohold (dat is echt wel jammer)
3. Iets meer binnengeluiden.
Maar verder:
Prima auto.
Groot genoeg.
Premium bluetooth
- 30.000 km
Nadat ik deze auto had aangeschaft ben ik overgestapt op een Samsung S4. Nadat ik deze telefoon gekoppeld had, bleek het wel mogelijk te bellen, maar was de 3G verbinding van de telefoon verdwenen.
De premium bluetooth had deze 3G functionaliteit overgenomen en aldus de gebruikershandleiding zou ik internet op mijn telefoon krijgen door deze via bluetooth van de auto af te tappen. Voordeel zou zijn dat meerdere apparaten in de auto deze verbinding konden gebruiken.
Het is mij echter tot dusver niet gelukt dit werkende te krijgen.
Om toch weer 3G terug mijn telefoon in te krijgen heb ik de premium optie uitgeschakeld.
Ik ben benieuwd of andere mensen dit trucje wel is gelukt.
Mankementen
- 110.000 km
De eerste 100 K km heeft de Skoda probleemloos gereden. Nu ben ik ook een hele nette bestuurder volgens mijn leasemaatschappij (Arval). Per kwartaal wordt ons, als berijders) een rapport gezonden waarbij verbruik, boetes, schades en onderhoud een rol spelen in de beoordeling. Ik word steevast als "zeer goed" beoordeeld. Alhoewel mijn auto veel moet rijden, zijn het veel autosnelweg kilometers buiten de spits.
Na 2 jaar heeft toch onlangs de condensator van de airo het begeven. Mogelijk was deze afgelopen winter al kapot gegaan, maar nu de temperaturen beginnen te stijgen had ik door dat er niet meer gekoeld werd.
Doordat de garantie was verlopen, is dit niet onder coulance gerepareerd (ook deze informatie wordt door Arval doorgezonden. Financieel had dit voor mij geen consequenties).
Afgelopen week kreeg ik een steeksleutel te zien op de plek waar normaal de versnelling in wordt getoond. Dus weer naar de garage. Ik mocht geen meter meer rijden.
De elektronische regelunit bleek kapot. Deze is wel onder coulance gerepareerd.
Tenslotte: Ik vind de bekleding flink pluizen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.