Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline (2010)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline (2010)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst161.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De keuze voor de Octavia

  • 2.500 km

Hier volgt een eerste verslag van mijn nieuwe lease auto. Ik ben bijna een jaar bezig geweest met het uitzoeken naar een opvolger van mijn Opel Astra. En een lange tijd heeft het er na uit gezien dat het weer een nieuwe Astra zou worden. Maar na 3x mijn contract verlengd te hebben was de koek op en ben ik verder gaan zoeken. De nieuwe Astra ST kwam voor mij te laat op de markt.
Na de Renault Megane af gewezen te hebben omdat ik daar geen 'klik' mee had ben ik uitgekomen bij de Skoda dealer. En uiteindelijk heb ik gekozen voor een Octavia Combi met de 1.2 TSI motor icm een DSG bak. Samen met het Elegance Business pakket een rijk uitgeruste auto.
Inmiddels is de kop er af en heb ik zo'n 2500 km gereden de afgelopen anderhalve maand. Hier volgt een early review van de auto welke ik eens in de zoveel tijd zal updaten.

Exterieur

  • 2.500 km

Niets is zo persoonlijk als de smaak van een persoon. Heel wat auto's hoef ik niet voor mijn deur te hebben staan simpelweg omdat ik ze niet mooi vind. De Skoda behoort niet tot die categorie.
Het design is 'simpel' maar netjes. De facelift met nieuwe grille, bumper-partij en koplampen doen de Skoda goed. Het geeft hem een meer klassiek en chique uiterlijk. Al is de nieuwe Astra ST veel dynamischer.
De nieuwe 16" proxima velgen staan de auto goed. Al zijn ze wat klein. 17" had de wielkasten beter gevuld maar buiten mijn budget.
De auto is zo'n 6 cm langer dan mijn vorige auto maar dat is er niet direct vanaf te zien. Al met al vind ik de Octavia een net design hebben. Die, ondanks zijn leeftijd, nog niet verveeld.

Interieur

  • 2.500 km

Binnen in word je verwelkomt door een ruim, en in mijn geval licht, interieur. Ik heb namelijk gekozen voor beige ivory bekleding. Wie beter bekend is met VAG auto's komt het allemaal bekend voor.
Wat opvalt is de brede uitstraling van de auto. Er is meer ruimte tussen de 2 voorstoelen dan ik gewend was en ook het dashboard lijkt breder. Omdat je, itt mijn vorige auto, ook de motorkap ziet. Geeft het een gevoel in een grotere auto te rijden.
Het materiaal gebruik is over het algemeen erg netjes. Het dashboard heeft veel zachte materialen en voelt goed aan. Alles sluit netjes op elkaar aan en ook de middenconsole voelt solide aan. Al met al geeft het een erg nette indruk en toch een gevoel een klasse beter te zijn dan wat ik gewend was.
De meters hebben tegenwoordig een witte belichting en straalt rust uit. 's Avonds rijden is erg prettig en de meters zijn beter afleesbaar dan dat in de Astra het geval was.
Hoewel het interieur misschien geen spannende design details kent en daardoor al gauw als saai bestempeld word, vind ik het voornamelijk elegant en rustig overkomen en ik voel me er dan ook erg thuis in.
Wat wel jammer is het harde plastic wat oa gebruikt word tussen de voorstoelen bij de bekerhouders.

Ruimte

  • 2.500 km

Een van de redenen dat ik voor de Octavia gekozen heb is de ruimte. Al genoemd was de extra ruimte tussen de voorstoelen. Maar ook de achterpassagiers zullen de keuze voor de Octavia waarderen. Zij hebben namelijk ook meer ruimte. En hoewel iedereen anders gebouwd is en een eigen rij-positie heeft is de Octavia een van de weinige auto's waar ik met mijn 1m91 'achter mezelf' kan zitten.
Ik kan dit comfortabel doen zonder dat mijn knieën in de rugleuning porren of zonder dat de voorstoel een, paar, tandje(s) naar voren moet.
Dit gaat trouwens niet ten koste van de bagage ruimte. Met 580l is deze zelfs 80l groter dan de Astra. Al moet gezegd worden dat ik het gevoel heb dat de Astra wat breder was. Al met al een zeer ruime bagage ruimte waarin ik heel veel kan meenemen zonder dat ik me hoef te wenden aan dakdragers of aanhangwagens.
Verder heeft de Octavia nog vele handige opbergruimtes. Links onder in het dashboard, boven op het dashboard en in de middenconsole (ik rook niet) zitten nette opbergvakjes waarvan de meeste netjes zijn afgewerkt met zachte materialen. Ook in de armleuning bevindt zich nog een redelijk vak waarin je wat losse spullen kunt bewaren. Deze is zelfs gekoeld. Ook de brillenhouder zit op een makkelijk bereikbare plek en is netjes afgewerkt.
Jammer is dat het handschoenen kastje wat krap is. Deze is niet zo diep en groot als dat ik gewend was. In de Astra kon ik hier echt heel veel in kwijt. Deze was behoorlijk groot en diep en bestond zelfs uit 2 lagen. Alle spullen die ik daarin had liggen passen niet in de Octavia. Dit is gelukkig ook niet nodig omdat ik voor de MDI optie gekozen heb (hierover later meer). Hij is wel ruim genoeg voor een paar blikjes of een klein flesje en omdat ook deze gekoeld is blijven ze lekker fris op hete zomer dagen.
Al met al is de Octavia een van de ruimere wagens in zijn klasse denk ik

Entertainment en luxe

  • 2.500 km

Ik heb voor een Business Elegance uitvoering gekozen omdat deze standaard behoorlijk luxe is uitgevoerd.
Zo zijn Xenon met AFS, Climate Control (met 2 zones), regen en lichtsensor en navigatie standaard. Samen met de optie voor een Multimedia Device Interface en wat andere kleine zaken is het een behoorlijk rijk uitgeruste uitvoering.
Het navigatie systeem vind ik persoonlijk een verbetering tov van het systeem van Opel. Door de touchscreen is bediening wat eenvoudiger en directer. Daarbij heb ik nu ook de beschikking over een 3D kaart wat toch prettiger kijkt dan een 2D kaart (De nieuwe Opel navigatiesystemen hebben trouwens ook 3D kaarten).
Wat ik vooral erg fijn vind is de spraak controle die het systeem biedt. Zo'n 90% van het systeem is via spraak controle te bedienen. Helaas moet dit wel in het Engels (nederlands wordt niet ondersteund). Maar het werkt verrasend goed. Onderweg handsfree een nieuw adres of poi invoeren gaat behoorlijk soepel en veilig omdat je niet hoeft te pielen.
Ik persoonlijk vind het een erg fijn navigatie systeem wat goed naar wens is in te stellen. Ook het stem volume is beter regelbaar dan wat ik gewend was.
Hoewel het systeem met een 30Gb HD geleverd word, en je daarop zo'n 18GB kunt gebruiken voor MP3's heb ik gekozen voor het MDI systeem. Hiermee is het mogelijk om externe apparaten aan te sluiten om je MP3's te beluisteren. Niet alleen ipods, maar ook andere MP3 spelers en USB sticks worden ondersteund. Je moet alleen de benodigde kabel nog kopen (deze kunnen best prijzig zijn). Ik zelf heb er een WD Passport op aangesloten Dit geeft bij ongeveer 300GB aan ruimte voor mijn muziek collectie. En is redelijk goedkoop. De HD is voor €55,- te koop. En de kabel kost nog eens €20,-. Voor nog geen €80,- dus klaar. Een 32GB SD kaartje is niet veel goedkoper. En een Ipod classic van 160 GB een stuk duurder. Het systeem is snel en onthoudt waar je was als je de volgende dag weer instapt. Alleen jammer is dat je geen zoek opdracht kunt uitvoeren. Hierdoor kan je even bezig zijn met door alle artiesten te scrollen. Maar ik ben al lang blij dat ik geen CD's meer mee hoef te nemen. En dat scheelt ruimte in de toch al krappe dashboardkastje.
Heerlijk is ook de Xenon verlichting met AFS en Static Corner lights (dit laatste moest nog door de dealer geactiveerd worden).
De xenons geven wel wat minder licht dan oudere xenon systemen waar ik wel eens mee gereden heb, maar is toch een genot om mee te rijden. Zeker in de landweggetjes bij mij in de buurt is het erg prettig en ook de bochtenverlichting zie je dan goed.
De regen en lichtsensor doen ook beter hun werk dan in mijn vorige auto waardoor de lampen niet continu aan/uit gaan als je even onder een viaduct rijdt.
De regensensor kan soms wel erg gevoelig zijn maar de gevoeligheid is in te stellen en werkt nu erg prettig. Daarbij staat het systeem altijd in standby, itt de Astra, en hoef ik hem niet handmatig te activeren. Ook de achterruitwisser werkt nu automatisch als de ruitenwissers voor continu wissen. Hierdoor hoef ik deze ook bijna niet meer handmatig te bedienen.
Een andere mooie optie is het PDC. Of te wel parkeer sensoren. Ze bevinden zich voor en achter in de auto en wordt behalve met piepjes (welke je kwa toon en sterkte kunt instellen) ook met een grafische weergave van de auto op het navigatie systeem.
Daarbij wordt, in het geval dat je de muziek te hard hebt staan, deze zachter gezet zodat je de piepjes ook daadwerkelijk goed kunt horen.
De opel was ook behoorlijk rijk uitgerust. En vele zaken zie ik terug op de Octavia. Maar werken net een tikkeltje beter en verfijnder. Het is dus een heerlijke reiswagen om in te vertoeven

Rij-eigenschappen van de 1.2 TSI icm DSG

  • 2.500 km

Het klinkt een beetje armzalig een 1.2 liter motor in een auto uit het C-segment. Hij is zelf kleiner dan mijn 1.3 liter van de Astra!
Maar gelukkig valt er goed mee te rijden.
De keuze voor deze uitvoering was voor mij heel simpel. Op de 1.6 diesel na, is dit de enige motorisering die in de 20% categorie valt. En daardoor financieel aantrekkelijk voor mij.
De motor levert 105pk wat redelijk normaal is als basis uitvoering in deze klasse. De 175nm aan trekkracht kom je niet zo gauw tegen. De nieuwe 1.4 100pk motor van Opel levert bv 100pk en 130nm.
Door de toevoeging van de turbo wil het kleine blok nog best presteren.
Het verschil is enorm met mijn vorige auto. Maar een beetje een oneerlijk vergelijk omdat dat een diesel was. De 1.2 is fluisterstil en rijdt behoorlijk soepel. De heerlijk schakelende DSG bak zorgt daar ook voor. Als je rustig weg rijdt schakelt hij al bij 2000 tpm op en rijdt je voor je het weet met 60km/u in zijn 7 en draai je 1200 tpm.
Eigenlijk absurd maar het rijdt nog best goed ook.
Trap je wat harder het gaspedaal in past de DSG zich aan en schakelt bij bij de 3000 tpm. En met de kickdown of de bak is 'S' stand zelfs nog later en moet het mogelijk zijn om in zo'n 11 seconden de 100 te halen met een top van 191 km/u.
Op de snelweg merk je dat je een behoorlijk koppel tot je beschikking hebt. Het invoegen met 100km/u en dan nog even een paar auto's inhalen door even te accelereren naar 130 gaat behoorlijk soepel. En als je niet oplet rij je zo 160 km/u.
Al met al een behoorlijke verrassing van een dergelijk klein blok. En iedereen die nog twijfelt....maak een proefrit.
De Skoda heeft snelheidsafhankelijke stuur-bekrachtiging en dat was even wennen met de Astra die dat niet heeft.
Op de snelweg rijdt hij als een blok. En rijdt keurig rechtvooruit. Bij een afslag nemen lijkt hij erg zwaar te sturen en zowaar onderstuur te geven tov de Astra. Maar na een kleine wen periode vind ik de Octavia prettiger sturen dan de Astra.
Wat beter de dirigeren en pakt bochten net wat beter dan de Astra dat deed. Het ESP pakt behoorlijk laat in en de grens ligt best ver. Deze Octavia is echter niet bedoeld als stoplicht sprinter of bochtenridder. Daarvoor is de motor toch te klein en het rijgedrag te comfortabel zeg maar.
Maar het is een heerlijke reiswagen waarmee ik probleemloos veel km's mee kan maken. Ook lijkt hij nu hij wat meer km's gemaakt heeft nog behoorlijk zuinig te zijn.
Had ik in het begin moeite om er 1:13 uit te halen. Kan ik nu 1:15 halen En dat terwijl ik toch af en toe lekker 140 over de snelweg rij. Ik verwacht dat dit zelf nog wel verbeterd.

Conclusie

  • 2.500 km

Deze Octavia blijkt voor mij een perfect keuze te zijn geweest.
Een ruime auto voorzien van vele luxes voor een betaalbare prijs.
Daarbij rijd hij echt heerlijk en is het telkens genieten als ik een ritje moet maken.
Ondanks dat de Octavia al wat ouder is en er vele nieuwere modellen op de markt zijn. Is het denk ik zeker een auto die een proefrit waard is en om eens bij stil te staan als vervanger van je huidige auto.

In de toekomst zal ik de review updaten met zaken die me, met meer gebruik van de auto, opvallen. Zowel in positieve zin als negatieve zin.

Kilometer vreter

  • 5.000 km

Afgelopen tijd veel moeten rijden. Van Deventer naar Groningen. Naar Utrecht en Amsterdam en voor werk ook nog de wat km's gemaakt. Het gevolg is dat er alweer 5000km op de teller staat.

De 1.2 TSI is een echte Km vreter. Zonder problemen maak je lange ritten in de auto. De stoelen zitten goed en ook na een lange rit (met file)van 2 1/2 uur stap ik fris uit de auto.
Wel valt het hoge banden geruis op. Dit is een bekend issue bij de Skoda welke ik van te voren wist. Het verschil in asfalt is goed te merken. Het is jammer dat dit niet beter geisoleerd is. Dit zou namelijk de algemene indruk verhogen. De oplossing is simpel de radio een klein tandje harder.

Als reiswagen voldoet de auto echt perfect. Het is heerlijk rijden en voornamelijk erg comfortabel. Ook het overzicht naar achteren is erg goed. De grote achterramen en de relatief dunnen stijlen laten weinig objecten volledig verdwijnen en dat is prettig.
Ook prettig zijn de bekerhouders. Ze lijken wat klein, maar een van de belangrijkste dingen (een lekkere milkshake) past er prima in.

ook na 5000km meer dan tevreden over de keuze en inmiddels is het verbruik ook stukken beter ruim 700km op 1 tank is goed te doen.

15.000 glimlachjes

  • 15.000 km

Inmiddels de auto ruim een half jaar in bezit en al weer de 15.000 km gepasseerd.
De 1.2 blijft verrassen. Het is een heerlijke rustige motor met voldoende pit. Inmiddels is het verbuik ook een stuk verbeterd. 1:15 is makkelijk te halen. En meerwijls zit ik op 1:16. Over de 15.000 km's genomen is mijn totale gemiddelde nu 1:14,6.
Nog steeds tevreden over de DSG bak. Schakelt soepel en is erg ontspannen.
Afgelopen periode zijn er geen gebreken aan de auto geweest. Wel een paar min puntjes.
Het afrol geluid van de banden is behoorlijk. Ik was hier van op de hoogte, maar een beter isolatie zou toch mooi zijn.

Heel af en toe reset het navi systeem zich spontaan. Meestal als de telefoon gaat of als je net klaar bent met bellen. Very annoying.
En in de winter maanden is het verbuik van ruitenwisservloeistof enorm. Dit omdat elke 5 beurten ook de koplampen gesproeid worden. (dit moet nog aangepast worden via Vagcom).
Maar voor de rest alleen nog maar plus punten. Zo af en toe zie ik een nieuwe astra rijden en schiet de twijfel of ik niet beter had kunnen wachten. Maar de Octavia is behoorlijk ruimer, rijdt en stuurt prima en de 1.2 rijdt beter dan de 100pk van de astra. En ik geniet nog elke dag als ik aan het rijden ben.
Daarbij ook geen problemen met het olie verbuik.
Ik vind de octavia nog steeds een mooie auto om te zien en geen spijt van mijn keuze.

De eerste Beurt

  • 30.000 km

Zo na 373 dagen was het dan zover. De eerste beurt. De auto heeft zich voor het grootste gedeelte keurig gedragen de afgelopen 30k KM's. Het grootste probleem is dat het Navigatie systeem soms spontaan een reboot doet. Dit doet hij alleen als ik gebeld word. Wat dan nogal vervelend is omdat ik dan niet meteen kan opnemen.
Verder zijn er geen technische mankementen en rijdt de auto nog steeds voortreffelijk.

De 1.2 is goed ingereden en over de afgelopen 30k KM's kom ik uit op een nette 1:14,9 kwa verbruik. En ik ben ook echt verslaafd aan de heerlijke DSG bak. Dat merk je vooral wanneer je een leenauto krijgt of een proefrit maakt in een auto met handbak. Over spookverhalen mbt de DSG bak op het internet gelukkig niets van meegemaakt. Schakelt nog steeds soepel.

Grootste pluspunt blijft nog steeds de ruimte die de auto biedt. Er kunnen veel spullen in de achterklep (welke wel wat smal is) en er is meer dan genoeg ruimte op de achterbank. Tijdens de vakantie heeft hij zich voorbeeldig als pakezel gedragen. En verschillende proefritten met concurenten geven weer dat het lastig word om zoveel ruimte voor dat geld te vinden (zelfs een klasse hoger is geen garantie voor meer ruimte).

Het eerste jaar is voorbij gevlogen zonder (grote) problemen. En het zal geen probleem zijn om de rest van de nog 150k KM's te rijden als de auto zich zo blijft gedragen.

Ratel de ratel

  • 49.000 km

Ongetwijfeld al vernomen op diverse fora, nieuwssites e.d. De problemen met de TSI motoren van VAG.
En ook ik mag van deze "gelukkige" club lid worden.
Tijdens het starten wordt ik vrolijk verwelkomt met een behoorlijk hard ratelend geluid. De eerste km's daarna loopt de auto niet lekker. Ipv lekker rustig te genieten van een benzine auto. Lijkt hij nu meer op een dieseltje. Zeker als het raam open staat.
Het rare is dat dit niet altijd zo is. Maar de laatste tijd is het wel erger geworden.

Dus ook 'mijn' 1.2 TSI heeft last van het probleem van de distributie ketting.
En hij staat op dit moment bij de dealer om het probleem te verhelpen.
Hoewel keurig onder garantie (moest daar nog speciaal voor tekenen) Vind ik het toch een slechte Service van PON die dit eerst stilzwijgend probeerde op te lossen zonder daar gebruikers van op de hoogte te stellen.

Vanmiddag hoop ik weer te kunnen genieten van de rust van mijn liever een punt tweetje.

Dit is eigenlijk het enige probleem wat ik tot nu toe heb mee gemaakt. Voor de rest rijd hij nog als een zonnetje. De 1.2 blijft verder een heerlijke motor. En de DSG doet zijn werk ook uitstekend.
Maar VAG moet toch wat doen aan hun service en hun mentaliteit.

2e beurt

  • 60.500 km

Er staat al weer 60k op de teller. En de auto heeft zich voor het grootste deel van de afgelopen 30.000km goed gedragen.
Hij is nog steeds heerlijk comfortabel en wil echt niets anders meer dan DSG (nu weer paar keer met schakelbak gereden, maar DSG is zo ontspannen).
Ook de vakantie in Frankrijk heeft de 1.2 goed doorstaan. Volbepakt en met dakkoffer geen problemen op de snelwegen en binnenwegen van Frankrijk. Heuvels? Geen probleem. de 1.2 doet het gemakkelijk. En het verbruik tijdens 3 weken Frankrijk was 1:13 wat ik ook niet tegen vond vallen.

Wel heb ik nu een paar keer een Engine Fault melding in het maxidot scherm gehad. Meestal als ik even naar de "S" stand ging om iemand in te halen. Maar laatst ook gewoon in D.
Alle lampjes gaan dan branden en de auto springt in de noodloop. Waardoor hij erg traag word en hij uit gezet moet worden voordat het probleem zich oplost.
De eerste keer was het waarschijnlijk te wijten aan steenmarters. Maar de laatste keren was daar geen spraken van.

Als het vaker gebeurd wordt hij grondig nagekeken door de dealer.
Dit is op dit moment het enige probleem wat hij vertoond.
verder nog steeds uitermate tevreden over deze heerlijke reisauto

Firmware update

  • 60.500 km

In mijn initiële verslag geef ik aan dat ik spraakcontrole erg fijn vindt. Maar dat dit niet beschikbaar is in het Nederlands.
Dit was inderdaad zo tijdens de introductie van auto. Maar VW heeft inmiddels nieuwe updates voor het systeem uitgebracht en autos die later geproduceerd zijn ondersteunen nu ook nederlandse spraak controle.

Ik heb inmiddels ook mijn firmware en kaarten versie up to date. En kan nu ook genieten van nederlandse spraak controle en een eigen POI database.
De nieuwe updates werken erg fijn.

Foutmeldingen en grote beurt

  • 90.000 km

De laatste tijd veel problemen gehad van steenmarters die de bougiekabels erg lekker vinden. Deze zijn nu al 5x vervangen.
Op dit punt na zijn het eigenlijk weer bijna 30.000 fijne kilometers geweest.
Ik zeg bijna. Omdat er op weg naar familie bezoek er plotseling een groot rood alarm in de boordcomputer stond. Een olie probleem.
Om geen schade te verrichten maar meteen aan de kant gezet en de LM gebeld.
Niet veel later was de ANWB er. Die na een grondig onderzoek niets kon vinden.
Ook was er geen melding meer in de boordcomputer.
Voor de zekerheid maar naar de Garage gereden die zo vriendelijk was de Brug vrij te geven voor een nader onderzoek. Maar ook daar geen oorzaak gevonden.
Toen is er besloten om de auto achter te laten en de motor en olie pomp goed na te laten kijken en meteen een grote beurt te geven.
Na 2 dagen had ik de auto weer terug.
En was de conclusie dat het een niet technische storing was.
Wel, wederom, 2 bougiekabels vervangen en natuurlijk een grote beurt gehad.

Eens kijken hoe hij zich de komende tijd houdt.

Olie Filter en Grote Beurt

  • 120.000 km

Dit jaar meer gereden als vorig jaar. En dus al eerder weer toe aan een grote beurt.

De auto rijdt nog steeds fijn. Ben nog steeds tevreden over de 1.2 TSI. En hoef echt niet perse voor een 1.4 te gaan als de volgende auto weer een skoda (of andere VAG auto) zal worden.
Ook de DSG bak zal voor 99% zeker in de volgende auto komen.

Wat zijn dan de kritiek punten van de afgelopen 30.000 kilometer:

- Weer een melding gekregen over het oliepijl. En wederom heeft men niets kunnen vinden. Volgens PON zou het te maken kunnen hebben met het OlieFilter. Deze was dan ook zo'n 4000 km voor de beurt vervangen.
Tot nu toe geen onterechte melding gekregen over het oliepijl. Maar kost me wel veel tijd kwa wachten op ANWB en het brengen van de auto voor een onderzoek.

- Beige bekleding begint toch vlekken te vertonen. De bestuurderstoel begint blauw te worden van de spijkerbroeken.
En de achterbank vertoond dat ik 2 kinderen heb.
Het is erg mooi dat beige interieur. Maar misschien toch weer leder (makkelijker schoon te maken) de volgende keer. En een iets donkere kleurstelling.

Verder (gelukkig) geen gebreken. Ook de wel bekende distributie riem heeft geen ratels meer gegeven.
De auto is op het 'olie probleem' na dus weer prima bevallen de afgelopen 30.000 km.
Ook de steenmarters zijn wat minder op bezoek geweest.

Als ik komend jaar net zo veel rij als dit jaar. Dan is er nog slechts 1 beurt (en update op AW) te gaan.

einde nadert

  • 145.000 km

Het einde van de Octavia nadert.
Binnenkort nieuwe lease auto bestellen (Golf VII variant).
Straks moet de auto nog voor zijn laatste onderhoudsbeurt. En vlak voordat ik de overstap naar VW maak ook nog een APK.

Maar de afgelopen tijd niets te klagen gehad.
Geen problemen met Olie of meldingen in de BC.
Gewoon heerlijk probleemloos rijden.

Ik verwacht uiteindelijk zo'n 158000 km te gaan maken. En kan naar aanleiding van deze Skoda ook zeker iedereen een nieuwe Skoda aanbevelen.

Einde tijdperk Octavia

  • 161.000 km

Het zit er op. Na 4 jaar trouwe dienst mag de Octavia met pensioen.

Ik kijk terug op een fijne tijd met deze auto die ik vooral ervaar als een prettige, ruime metgezel.
De auto heeft zich over het algemeen goed gedragen. En laat een zeer tevreden indruk achter.

Skoda heeft zichzelf met de Octavia 2 goed op de kaart gezet en zal, voorlopig, op mijn shortlists verschijnen als er weer een nieuwe auto uitgezocht moet worden.

Skoda zelf zou nog even moeten wachten. Omdat de volgende auto een Golf Variant wordt (ook hier zal ik een verslag maken over de lease periode).

Voor nu kan ik zeggen dat ik het best jammer vind dat de auto weg gaat. Hij verveeld me namelijk nog niet (iets wat ik bij de opel aan het einde wel had).
En ik denk dat de volgende eigenaar er nog vele plezierige KM;s mee kan maken.

Beste Octavia met een glimlach neem ik afscheid van je.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.