Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC 150pk Sportline Tour (2025)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC 150pk Sportline Tour (2025)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.5 TSI e-TEC 150pk Sportline Tour
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst4.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Auto

  • 1.500 km

Op 17 juli de nieuwe Octavia Sportline 150PK Tdi Combi opgehaald. Ik woon in Oostenrijk en daar zijn de uitvoeringen iets anders dan in Nederland. Deze uitvoering met diesel motor staat niet in de database van Autoweek, vandaar met Benzine motor.

De keuze was simpel het mocht alleen weer een Octavia worden, helaas geen Enyaq of Elroq. Het bedrijf waar ik voor werk is nog erg conservatief als het gaat om elektrisch rijden icm veel kilometers, het is wat het is. De vorige Octavia heb ik van mijn voorganger overgenomen dus daar had ik geen keuze in de configuratie, maar bij deze gelukkig wel. Aangezien de PHEV niet meer als Octavia leverbaar is moest het een diesel worden.

Dit zijn de Specs (ik heb de highlights van de standaard uitrusting en de extra´s vermeld).

Octavia Combi Sportline, 150pk Tdi
Kleur: Race Blue metallic
"Design Selection Sportline"
• Sportsitze Stoff/Kunstleder
• LED-Ambientebeleuchtung | Armaturenbrett, Vordertüren, Fußraum vorne/hinten, Einstiegsbeleuchtung vorne mit Škoda Schriftzug
• Rücksitzlehnen mit Fernentriegelung
• Kopfstützen vorne integriert
• Armaturentafel-Mittelteil Sportline
• Dekor Sportline
• Make-up-Spiegel mit LED-Beleuchtung (Fahrer- und Beifahrer-Sonnenblende)
• Luftausströmer mit schwarzem Rahmen
• Dachhimmel schwarz
• Pedale im Alu-Design

"Exterieur Octavia Sportline"
• Stoßfänger Sportline
• Kühlergrillrahmen schwarz glänzend
• Zierleisten an den Seitenscheiben schwarz glänzend
• Außenspiegel schwarz glänzend
• Schriftzug am Heck schwarz
• Dachreling schwarz glänzend
• Sportfahrwerk mit Progressivlenkung
• Bodenfreiheit verringert

Extra pakketten
`Sportline Pakket`
• LED-Matrix-Scheinwerfer | LED- Abblendlicht mit Kurvenlicht, LED- Matrix-Fernlicht, Leuchtweitenregulierung automatisch, Schlechtwetterlicht, Scheinwerfer- Reinigungsanlage
• Scheiben geräuschdämmend an der Fahrer- und Beifahrerseite
• Parklenk-Assistent | intelligent (lenken/Gas geben/bremsen), ferngesteuertes Parken über die MyŠkoda App

´Memorysitz und Lendenwirbelstütze elektrisch für Fahrer und Beifahrer (Ablagefach unter dem Beifahrersitz entfällt)
• Außenspiegel mit Memoryfunktion

`Anhängerkupplung schwenkbar`
• entriegelung elektrisch
• Gespannstabilisierung elektronisch
• Adapter mit 7-poligem Anschluss (von 13 auf 7 Pole)

`Panorama-Glasschiebe- und Ausstelldach`

De auto werd geleverd door een dealer in Tirol en dat is voor mij 3,5 uur rijden dus een leuk uitje. Het overdragen ging snel en ik heb alleen gevraagd hoe het tegenwoordig met inrijden zit. De verkoper vertelde mij dat dit niet meer nodig is en zodra de motorolie op temperatuur is ik gewoon normaal kan rijden. De auto heeft standaard een olie temperatuur meter en na de 1e 100km ben ik ook boven de 2.000 toeren gaan doortrekken. Ik moest over een bergpas terug dus daar kwam dit goed van pas.

Wat zijn de 1e bevindingen:
- je merkt dat dit een facelift model is met een nog betere afwerking
- erg prettig zijn de extra geisoleerde ramen in de voorportieren dit maakt de auto echt heel stil
- de Sportline heeft echt een aantal mooie features zoals het zwarte interieur, bij felle zon is dit veel rustiger aan je ogen en je hebt ook veel minder snel een zonnebril nodig
- ik vind race blue met de zwarte accenten echt mooi, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
- het panorama dak is echt weer perfect, ik heb dit vroeger bij 2 Renault´s Grand Sceniq gehad en het is echt heel prettig
- de diesel motor valt vwb trekkracht echt niet tegen, ook bij inhalen op de Bundesstrassen die we hier veel hebben doet hij niet veel onder voor de PHEV
- de sportstoelen zien er voluminues uit, maar zitten niet veel beter dan de standaard stoelen in de vorige auto, het ziet er vooral optisch leuk uit
- de zwarte en mat aluminium lijsten in het interieur zijn ook prettiger, bij de oude was dit allemaal chroom en bij bepaald zonlicht reflecteerde dit in je ogen en dat is nu niet meer het geval
- echt minder is de wegligging, ondanks sportonderstel is de auto met name aan de voorkant erg licht en deint teveel. De oude was stugger geveerd vanwege accu en elektromotor en dat merk je echt. Wat denk ik ook niet helpt zijn de kleinere velgen (17 ipv 18 inch) en de smallere banden (205 ipv 225), het is sowieso geen echte bochtenridder, maar ik ben benieuwd hoe andere Ocatavia Sportline rijders dit ervaren
- weer een normaal rijbereik, de tank is volgens mij 55 liter en daar kan je weer normale afstanden mee rijden, zo´n 800km
- heel apart is dat de stoel in de laagste stand hoger lijkt te staan dan bij de oude in de laagste stand, mijn zoon heeft ook dit gevoel nadat hij er mee heeft gereden
- de nieuwe Matrix LED verlichting is nog weer beter in het donker dan bij de oude, ongelofelijk hoe snel deze techniek zich ontwikkelt
- een 7-traps automaat ipv 6-traps, ik merk er eerlijk gezegd weinig van, maar misschien is dit gewenning
- ik ben er ook al mee naar München gereden en heb nadat de motor op temperatuur was
de topsnelheid uitgeprobeerd en die is ook 225km/h. ook bij deze geldt dat de auto daar niet echt voor is gemaakt, het voelt allemaal wat vaag aan.

Al met al tevreden en ik zal de review updaten als ik meer km´s heb gereden en kijken of het aantal sterren nog klopt.

Update en afscheid

  • 4.000 km

Inmiddels 5 weken en 4000km verder en daarom een kleine update van de Octavia.

Ik vind de kleur icm het Sportline pakket erg goed passen en ben blij met deze keuze, hij ziet er echt goed uit.

Wat is positief:
- motor heeft met 150pk voldoende vermogen en is zeer stil, komt denk ik ook door de extra geisoleerde ramen aan de voorzijde
- het panorama dak is echt geweldig
- het grotere infotainment scherm werkt snel en prettig
- de comfortstoelen, bij uitstappen automatisch naar achter en bij instappen weer in de juiste positie
- het automatisch openen en sluiten als je in de buurt van de auto komt
- de grotere kofferbak dan de PHEV door afwezigheid accu
- overall een fijne auto

Wat bevalt minder goed:
- de wegligging is ondanks het sportonderstel ook in de sportstand echt te zacht, met name de voorwielophanging deint teveel. de PHEV had echt een betere wegligging
- op slecht wegdek bij acceleren stuitert de auto teveel, had de PHEV ook
- de sportstoelen zien er goed uit, maar zitten wat mij betreft slechter dan de standaard stoelen, met name de geintegreerde hoofdsteun staat te ver naar voren
- tijdens een lange afdaling van een bergpas merkte ik dat het remmen wat slechter werd (fading) en toen ik moest stoppen kwam er zeer veel rook van de rem rechtsvoor, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel redelijk stevig naar beneden ben gereden tijdens het inhalen van toeristen.
Dit is geen kritiek aan iedereen die zijn vakantie in een bergachtig land viert, maar als je voor je werk onderweg bent op routes waar veel toeristen rijden is het niet altijd fijn als mensen op een weg waar 100km/h is toegestaan met 60-70km/h rijden. Ik snap heel goed dat rijden in de bergen niet voor iedereen prettig en/of dagelijkse bezigheid is, maar denk ook eens aan de bewoners die hiermee worden geconfronteerd. En terwijl ik dit schrijf weet ik ook heel goed dat het toerisme een belangrijke bron van inkomsten is voor Oostenrijk, dus nogmaals het is geen kritiek, maar een constatering.

De remmen hebben daarna overigens geen problemen meer gegeven dus misschien zat er iets tussen de remblokken en de schijf.

Volgende week staat een bezoek aan Nederland geplant en dan gaan we met 4 Volwassenen, 2 honden, 3 fietsen en dito bagage op weg. De PHEV had hier geen moeite mee, maar ik ben wel benieuwd hoe de auto met het gewicht omgaat zeker aan de achterkant. Daarom een 2e Skibox gekocht zodat het meeste gewicht in het midden zit.

En dan is het op 30 september ook einde Octavia, ik start per 1 oktober bij een nieuwe werkgever, de Octavia gaat naar een collega waarvan de auto aan vervanging toe is. Ik krijg als voorloper (voorlopig 6 maanden) bij de nieuwe werkgever een VW Tiguan 2.0 TDI Allmotion, ik weet nog niet welke uitvoering en of dit het nieuwe of oude model is. Een groot voordeel is dat ik hier wel elektrisch mag rijden zodra ik een nieuwe auto mag uitzoeken.

Wordt vervolgd.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.