Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Greentech Arctic (2012)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Greentech Arctic (2012)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.4 TSI Greentech Arctic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf167.123 km
KM-stand laatst192.500 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Al bijna 2 jaar trouwe metgezel

  • 189.543 km

In maart hebben we de Octavia 2 jaar in ons bezit. Als vervanger van de Ford Focus en ook de Volvo V50 (LPG). Door verandering van werk waren er geen twee auto's meer nodig in ons gezin en is de Octavia in maart 2019 als onze nieuwe gezinsauto verwelkomd.

Beetje spannend wel, het is een 1.4 tsi met de beruchte distributieketting. In de historie was niet te achterhalen of deze al vervangen was of niet. Tot op heden gaat het prima. Hij rammelt bij starten even totdat de spanrollen aangespannen zijn en dan loopt de motor mooi rustig rond.

Inmiddels zo'n 20.000 km erbij gereden en voornamelijk kleinere ritjes. Dus qua verbruik geen topper bij ons. Vaak tussen de 1 op 13 en 1 op 14.

Qua onderhoud alleen de onderhoudsbeurtjes en een apk ondergaan. Bij aanschaf hebben we er een trekhaak onder laten zetten. Die zat er nog niet onder (op zich niet verkeerd, dan is de kans groter dat hij nog niet heel zwaar werk heeft hoeven verrichten)

Eigenlijk technisch gezien nog geen onvolkomen heden gehad. We hopen dat het zo blijft.

Vorig jaar is de navigatie gestopt met werken, de antenne is defect. Na het lezen van diverse fora blijkt dat een bekend (vocht) probleem te zijn. Ik heb een losse gps antenne aangesloten op het Columbus systeem en we kunnen weer navigeren. Wat wel jammer is, dat je niet de telefoon kunt spiegelen op het systeem of gebruik kan maken van android auto of apple carplay. Dan zal er een ander(after market) systeem in moeten. Nog een klein minpuntje van dit Columbus (RNS510) systeem van skoda/vw is de updates van kaarten, origineel zijn deze 149 euro. Dat is behoorlijk aan de prijs. Ik heb nog nooit een update gedaan, dus bij echte navigatie ligt de telefoon met google maps er naast.

Rijden met de Octavia is zeer fijn, hij ligt stevig op de weg (zeker na montage nieuwe veren) en rijd heel voorspelbaar. Alle bedieningsknoppen zitten logisch onder handbereik en veel zaken zijn te regelen vanaf het stuur of via het Columbus systeem.

Ruimte zat in de auto, met opgroeiende kinderen is het prima toeven op de achterbank en bagage kan volop mee.

Voorlopig gaan we er van uit dat we nog langere tijd van de Octavia kunnen genieten!

Einde Octavia

  • 192.500 km

Na bijna 2,5 jaar toch een onverwacht einde aan het hoodstuk Octavia. Altijd een trouwe metgezel geweest en een prima auto. Waarom toch weg?? Deze zomer voor het eerst met de caravan erachter en dat viel enigszins tegen. Het ging prima zo naar de Hollandse kust, maar mochten we nog eens richting de Alpen gaan dan denk ik dat het wel even zweten wordt.

Deze review eindigt dan ook nu. Prima auto voor ons geweest, ontzettend ruim en veel opbergmogelijkheden! Nu kijken of de Opel Astra ook zo betrouwbaar is!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.