Skoda Octavia (2019)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 7, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 67.000 km |
Vanuit Oostenrijk eindelijk een review
- 66.000 km
Ik sloot de update van mijn vorige Auto een Skoda Superb op 31-03-2019 af met Auf Wiedersehen, dit vanwege onze emigratie naar Oostenrijk juli 2019.
Daarbij ook de belofte dat ik snel een review van mijn nieuwe Lease auto zou gaan bijhouden vanuit Oostenrijk.
Belofte maakt schuld en het is lang geleden dat ik deze belofte deed, maar bij deze mijn review.
Zoals gezegd zijn wij half juli 2019 geïmmigreerd naar Oostenrijk en vanaf dat moment is ons leven een rollercoaster geweest. Voor degene die niet geïnteresseerd zijn in een kleine samenvatting van deze rollercoaster jullie kunnen scrollen naar de echte review.
Een emigratie is een grote stap in het leven, maar tegelijkertijd was het voor ons ook een lang gekoesterde droom.
Wij keken ook altijd "ik vertrek" en hebben ook de verhalen gezien van mensen die onvoorbereid, de taal niet of nauwelijks sprekend naar een ander land zijn geëmigreerd. Wij hebben altijd gezegd dat gaat ons niet gebeuren en hebben ook 2 jaar de tijd genomen om ons voor te bereiden en te kijken wat er allemaal bij komt kijken. Zogezegd zo gedaan ik had een nieuwe baan bij de Oostenrijkse Action organisatie als Regio manager, we hadden een mooi huis gevonden en een school voor onze zonen. Alle formaliteiten waren geregeld of waren onderweg om geregeld te worden.
Waar wij, maar bijna niemand in de Wereld, rekening mee hadden gehouden is het Corona virus. Na 7 maanden Oostenrijk gingen wij half maart 2020 in de eerste Lockdown. Vanaf dat moment geldt hier Mondkapjesplicht en een avondklok vanaf 20.00. Alleen tijdens de zomermaanden is de avondklok opgeheven.
Inmiddels zitten wij in Lockdown nr 3 en hebben we vanaf 25 januari 2021 een FFP 2 Mondkapjes plicht in winkels en openbare gelegenheden. De avondklok biedt ons wel iets meer vrijheid dan in Nederland namelijk mogen wij ook na 20.00 buiten sporten (wel alleen) en een wandelingetje maken en dat maakt het wel beter te accepteren.
De reden waarom het zolang heeft geduurd om deze Review te schrijven heeft vooral te maken met de impact die Corona op ons nieuwe leven heeft. Het belangrijkste in het leven van een mens na Werk, huis, school, eten en drinken is het hebben van een sociaal netwerk. Nieuwe mensen leren kennen en eventueel zelfs vriendschappen sluiten. Dat is ons tot op heden helaas niet gegund door al de maatregelen. Met name voor mijn zoons (18 en bijna 20 jaar oud) is dat erg moeilijk. Maar bijvoorbeeld ook praktisch, mijn vrouw is tijdens de eerste Lockdown ontslagen en begin November 2020 tijdens de 2e Lockdown weer en tot op heden nog steeds.
Dat zijn allemaal facetten die je vooraf niet kunt bedenken, maar wel realiteit zijn.
Maar we zijn gezond en allemaal heel gelukkig in Oostenrijk. We wonen aan het bos en dat maakt de crisis ook beter behapbaar want we kunnen alle kanten op en komen dan een handjevol andere mensen tegen. Dus de natuur en ruimte maakt het allemaal veel makkelijker en dat is een luxe.
Tot zover ons verhaal voor wie erin geïnteresseerd is en dan nu de Review.
Mijn huidige Lease auto heb ik eind juli 2019 (op mijn verjaardag) opgehaald bij de Dealer, een maand later dan oorspronkelijk gepland.
Dit zijn de specs.
Skoda Octavia Combi Style Limited
150PK TDI met DSG bak
Opties:
- kleur Black Magic
- 18 inch wielen
- navi pakket
- sunset ramen achter
- trailer pakket
- virtual cockpit
- reservewiel
De style limited uitvoering heeft oa.
Led verlichting voor/achter, automatisch grootlicht, led verlichting interieur.
Het is een auto die de leasemij. op voorhand had besteld (niet speciaal voor mij) en hij past in het lease budget.
De auto kost hier € 27.560,- en dat komt natuurlijk doordat hier geen BPM
wordt geheven.
Omdat de auto een relatief lage CO2 uitstoot heeft betaal ik 1,5% bijtelling over de nieuwwaarde anders is dat 2%. Hier betekent het dat € 400,- bij mijn bruto salaris wordt opgeteld en over dat totale bedrag betaal ik dan belasting. Dat is netto ongeveer € 240,- en dat is wat mij betreft prima.
Algemeen:
De auto is compleet uitgerust ik mis maar 2 opties nl. glazen dak en sportstoelen. Ik heb 6 weken een Octavia RS als voorloop auto gehad en die had beide opties wel. Ik heb echt 4 weken moeten wennen aan de zitpositie van de stoelen en met name het gebrek aan ondersteuning t.o.v. de sportstoelen. Maar ben er nu helemaal aan gewend. Ik moet als Corona het toelaat regelmatig naar ons hoofdkantoor in Wenen en dat is vanuit Karinthië waar wij wonen 400km enkele reis. Ik kom dan uitgerust aan en de stoelen bevallen ook dan erg goed. Een glazen dak is gewoon prettig vanwege de lichtinval en met een zonnetje op de kiepstand rijden, maar helaas.
Als ik de Action winkels in mijn Regio bezoek rijd ik afwisselend snelweg en provinciale wegen. Ook moet ik regelmatig een bergpas over (1.600m hoogte) met dus veel verschillende rijeigenschappen.
De Octavia is zeker geen bochtenridder, maar je kunt er veilig redelijk hard mee door een bocht. Hij maakt geen onverwachte bewegingen en je voelt goed wat de auto doet. Uiteraard is er een groot verschil tussen rijden met zomerbanden (18 inch) en winterbanden (16 inch). Hier rijd ik vanaf half oktober tot zeker half april met winterbanden.
De motor is met 150pk sterk genoeg om zowel op snelweg als provinciaal goed mee te komen. Op de snelweg rijd je snel te hard en dat heeft me de eerste 6 maanden 8 boetes opgeleverd. Gelukkig zijn de boetes hier erg laag. Bij 15 km/h te snel betaal je hier € 50,- dat is niet leuk, maar doet iets minder pijn. Het heeft me wel laten inzien dat iets langzamer rijden ook prima is dus sindsdien geen boetes meer gehad.
De DSG bak heeft zoals bekend 7 versnellingen en 2 standen namelijk "D en S" verder heeft mijn uitvoering ook de flippers aan het stuur. Als ik provinciale wegen rijd gebruik ik altijd de "S" stand omdat de motor sneller op het gas reageert en dat is veiliger met inhalen. Maar ook bij het afdalen op bergwegen schakelt hij sneller terug en remt dus beter af op de motor en dat is erg prettig. De flippers heb ik 1x gebruikt, maar in de praktijk vind ik het niet praktisch het is geen Ferrari of iets dergelijks waar het er wat mij betreft echt op hoort te zitten.
Verder schakelt de bak als het koud is en de motor nog koud is wat nukkig en schokkerig. We hebben hier de laatste weken in de nacht temperaturen van -15 tot -20C en ook al staat hij in de garage dan duurt het wel even voordat hij beter schakelt.
Wat met deze temperaturen erg prettig is zijn de stoel en stuurverwarming. Stoelverwarming heb ik al op veel auto's gehad, maar stuurverwarming nog niet. Ik dacht altijd dat dit iets voor "watjes" was, maar het is echt heel erg prettig ik zou het niet meer willen missen.
Dan het rijden in de winter, wij hebben deze winter sinds de Kerst ruim
1.20m sneeuw gehad. Om onze wijk uit te komen moet ik een redelijk stijl weggetje omhoog (12%) en als daar sneeuw ligt kom ik daar moeilijk tot niet omhoog. Zeker als de sneeuwlaag 20cm of meer is dan wordt de voorkant omhoog gedrukt door de sneeuw en heb je nog minder grip op de voorwielen. Het uitschakelen van de ESP helpt ook niet echt. Mijn vrouw rijdt een VW Tiguan TDI 4 Motion uit 2008 (zie laatste foto in de sneeuw)
gechipt tot 170pk en daarmee rij je overal mee omhoog of door. Ik ben met de Tiguan over wegen met sneeuwlagen van 30cm gereden zonder enig probleem. De foto met beide auto's in de sneeuw is met Kerst 2019 genomen op de Katschberg. Mijn zwager reed in de Tiguan en kwam zonder problemen met de 4wd omhoog. Ik had met de Octavia zelfs met sneeuwkettingen redelijk veel moeite met omhoog rijden.
Wij hebben op de Tiguan ook zeer goed winterbanden van Continental laten monteren dat zal zeker helpen. Op de Octavia liggen Semperit winterbanden en daar ben ik niet heel blij mee.
Als ik een nieuwe Lease auto mag uitzoeken is 1 vereiste zeker 4wd, maar dat duurt nog even.
De ruimte in een Octavia is algemeen bekend hij doet niet veel onder voor de Superb. Op de achterbank is de beenruimte net zo groot alleen iets smaller als het om de breedte van de achterbank gaat. Ook even naar de bouwmarkt en een plaat hout van 2m x 1 m inladen is geen probleem. Daar is Skoda echt ongekend goed in. De kofferruimte is erg groot en praktisch
voor vakantie bagage ed.
Wat ik apart wil benoemen is automatisch groot licht. Ik rijd zoals gezegd veel provinciale wegen en die hebben hier geen verlichting, maar we hebben hier ook veel wild (met name reeën) en die steken graag in het donker over. Het rijden met groot licht is dan echt heel prettig en met name dat het automatisch bij het naderen van een tegenligger uitschakelt en daarna weer inschakelt. Dit werkt echt heel snel en prettig, ook als je een auto van achteren nadert schakelt het zichzelf uit.
Het verbruik ligt rond de 6,0/6,1 liter per 100km wat gezien de wisselende wegen niet heel slecht is. Waar ik niet over te spreken ben is dat ik ieder 10K km olie moet bijvullen (1 liter). De Superb had dat ook al en dit is volgens mij echt een VAG kwaal. Ook het bijvullen van de AD blue moet met grote regelmaat.
Wat zijn de positieve punten:
- Binnenruimte
- Motor
- Stoelen
- Virtual Cockpit erg blij mee
- Apple Carplay
- Stoel - en stuurverwarming
- Automatisch groot licht.
- Rijgedrag
- Navi Amundsen het scherm werkt prettig
- Ook de ACC en Lane assist bevallen erg goed
Wat zijn minder positieve punten:
- Olie verbruik
- AD blue verbruik
- Apple Carplay (het werkt erg prettig, maar het valt bij mij regelmatig uit of start niet op. De garage heeft al een update gedaan, maar dat heeft niet geholpen).
- Kwaliteit materialen binnenkant (zwarte pianolak krast heel snel)
- Kwaliteit bodemmatten ook hier al na 2 maanden een scheur in de mat waar mijn rechtervoet op rust. Bij de Superb ook zo snel en ook nu weer geen garantie.
- Voor de 2e keer vocht in de koplamp aan de bijrijderszijde. Bij de 1e keer is een nieuwe licht unit gemonteerd, maar moet nu weer terug.
Dit was het voor nu ik zal de review bij meer kilometers weer updaten.
Laatste lodjes
- 67.000 km
Ik kan nog 6 weken in de Octavia rijden en dan moet ik hem inleveren.
Met ingang van 1 april start ik bij een nieuwe werkgever in een andere functie.
Deze functie is een stapje hoger en dat betekent in dit geval ook een
auto uit een hoger segment.
Ik ga werken als Verkoopleider bij BIPA drogisterij/parfumerieën en dit is onderdeel van de Rewe group een grote Duitse retailer.
Zij kopen de auto's ipv te leasen en mijn voorganger had nog niet zolang geleden een nieuwe auto besteld. Het betreft een Audi A5 alleen weet ik nog niet welke versie en uitvoering dat hoop ik de komende tijd te horen.
Eerst nog wat km's maken met de Octavia en dan de nieuwe start.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.