Skoda Octavia 1.6 Elegance (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 1.6 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 39.237 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
1 augustus 2007
Vandaag (tijdelijk) de beschikking gekregen over een Skoda Octavia HB 1.6 MPI. De auto stond bij mijn werkgever in de pool. De eerste indruk leert me dat het een grote en robuuste auto is. Het front is imposant.
De auto is standaard voorzien van electrische ramen, boardcomputer, mistlichten voor, handbediende airco, een radio cd speler, cuise control, electrische spiegels (tevens verwarmd) en cv. Als opties is de auto destijds geleverd met een armsteun voor en een vaste trekhaak. Lelijk zijn de plastieke wieldoppen .... een mooi setje lichtmetaal maakt de auto zeker een stuk mooier.
Het dashboard is gebouwd met mooie materialen. Het plastic voelt zachter aan dan in de Renault Megane en de Ford Focus. Mooi is de aluminium strip op het dashboard dat doorloopt in de deuren. Zelf ben ik heel blij met de boardcomputer en de cv. Dit miste ik toch wel heel erg in de Focus. De Focus was dan ook wel een hele kale auto. Van binnen ziet de Octavia er chique uit.
Wat me direct opvalt is de slechte ontvangst van de radio. Hier ga ik nog eens goed naar (laten) kijken.
Het formaat van de auto is fors te noemen. Onder de achterklep (hatchbak) gaat toch dik 560 liter! Helaas is het zicht naar achteren slecht te noemen. Dat wordt nog oppassen voor schade met de trekhaak.
Ik zal de komende tijd de review regelmatig bijwerken en uiteraard foto´s plaatsen. Over een paar weken staat een rit naar Zuid Frankrijk op het programma. Een mooie gelegenheid de auto eens goed te proberen.
Update per 10 september 2007
Zojuist teruggekomen van een vakantie in Zuid Frankrijk. Wat me vooral opvalt is het verbruik (1:10 bij 2800 kilometer !!!!) en de toch wel gehorige motor. Ik ben echter wel een behoorlijk stevige doorrijder. Op enkele sites heb ik al gelezen dat er een mat te koop is welke onder de motorkap kan worden aangebracht om op die manier het geluid te reduceren. Aangezien het een voorloopauto is zal ik er geen cent aan uit willen geven maar kennelijk is het een vaker voorkomende klacht. Ik mis een achterwisser en stoor ik me aan het feit dat als het signaal van de brandstofmeter brandt de geluidssignalen van de richtingaanwijzers niet hoorbaar zijn. Irritant is ook het tikgeluid van de motor van de ruitenwisser. Wellicht allemaal kleine zaken maar voor mij zijn het zeker redenen geen Octavia te kiezen.
Positief vindt ik het communicatieve onderstel en de trekkracht in de derde en vierde versnelling en de enorme bagageruimte. De auto schakelt direct en de koets geeft ook in de bergen geen krimp. Het is overall een zeer solide aanvoelende auto.
Overigens geen problemen.
Update 14 november 2007
Inmiddels wat meer (dagelijkse) kilometers gereden en ik ga me steeds meer storen aan de rumoerige motor en de werking van de airco.
De airco blaast het ene moment hard en vervolgens zacht. Ik heb zelfs het idee dat in bochten de toevoer van warme en koude lucht schommelt. Ik heb geen ervaringen met handmatige airco’s en weet dus eigenlijk niet of dit een eigenschap is die hoort bij een handmatige airco. Ik zou in ieder geval willen dat de temperatuur wat stabieler geregeld zou worden. Bij het gas geven neemt de vansnelheid ook toe (???). Gevolg is dus ik constant aan de knop zit om de temperatuur te corrigeren.
Positief ervaar ik de wegligging en de (opberg)ruimte.
Update 3 januari 2008
In verband met een nieuwe baan zal de Skoda per 1 februari a.s. het veld ruimen voor en andere leaser. De eerste weken/maanden zal ik een poolauto gebruiken. Momenteel ben ik me druk aan het orienteren op de definitieve auto die nog besteld moet worden. Echt jammer vind ik het niet om afscheid te moeten nemen van de Skoda.
De Skoda heeft overall een zeer degelijke indruk achtergelaten, maar oh wat is het een saaie auto. De auto ligt solide op de weg, voelt stevig aan en laat zich makkelijk bereiden. Het rijgedrag is dan ook weinig spannend.... iets dat uiteraard geen slechte eigenschap hoeft te zijn.
Achter het stuur is makkelijk een goede plek te vinden. De bedieningsknoppen zijn goed bereikbaar. Het zich naar voren is prima. Het zicht naar achter is een drama. Parkeersensoren en een achterwisser zijn zeker een pré.
Het dashboard ziet er wel gedateerd uit. Eigenlijk begint heel de auto er gedateerd uit te zien. De radio (model Stream) kan me niet bekoren. De ontvangst is vaak matig tot slecht. Het geluid uit de boxen is niet optimaal.
Grootste ergenis is de werking van de airco en kachel. De toevoer van warme en koude lucht is niet contstant. Ik heb het al eerder opgemerkt maar bij het nemen van bochten voel je dat de luchtstroom veranderd. Ik weet niet of dit normaal is maar gezien het koude weer de laatste tijd begint dit een behoorlijke bron van ergenis te worden bij gebruik van de kachel. Gisteren bleef de kachel in de koude stand gewoon warme (hete) lucht blazen. Waarschijnlijk toch een defect.
Daarnaast valt het me op dat ik soms het gevoel heb dat de koppeling of iets dergelijks vastslaat bij hard remmen. Wellicht heeft e.e.a. te maken met de staat van de voorbanden, maar bij hard remmen schiet de auto door waarbij een zware bonk in de voortrein te horen is. Nou ja bij 55.000 staat een grote beurt gepland (zal ik niet meer meemaken).
Verbruik:
Volgens de leasemaatschappij is het normverbruik voor deze 1.6MPI gesteld op 7,18 per 100 km. Het werkelijk verbuik ligt op de 8,24 per 100 km. Ik ben echter wel een flinke doorrijder.
PROBLEMEN
- problemen met de kachel (luchtstroom)
- voorbanden op bij 49.000 (gewone slijtage)
- geluiden koppeling / voortrein
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.