Skoda Octavia 1.6 Comfort (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 1.6 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 147.000 km |
KM-stand laatst | 375.000 km |
Goed en goedkoop autorijden in een Skoda Octavia C
- 375.000 km
Het verhaal van mijn vaders auto: (uit de pen van mijn vader)
Oorspronkelijke uitgangspunten:
Onder goed autorijden versta ik redelijk comfortabel en betrouwbaar vervoer, een auto met in ieder geval airco en met behoorlijk wat ruimte. De kwaliteit van de auto moet toereikend zijn om per jaar ongeveer 25.000 km zonder veel gezeur af te leggen. Eén extra bezoek aan de garage per jaar vind ik meer dan genoeg.
Daarnaast wil ik met mijn autorijden zo min mogelijk schuldig zijn aan verspilling van grondstoffen. Het produceren van een nieuwe auto doet een behoorlijke aanslag op het milieu; vandaar mijn voornemen om lang met de wagen door te rijden. Ook neem ik deel aan een CO-2 compensatieprogramma op basis van het aantal getankte liters brandstof; in dit geval lpg.
En met goedkoop bedoel ik, dat het onder de € 0,20 per km moet blijven. De LPG-installatie moet daarbij overtuigend helpen. Die € 0,20 per km is echt een klein prijsje. Tenminste, volgens de Autokampioen. Indertijd noteerde dit automagazine de km- kosten van een tweedehands VW Fox. Daarvan bedroeg de geschatte km-prijs zo’n € 0,34. Ze schreven: “ Een km-prijs lager dan €0,35 komt in deze rubriek zelden voor. En dat voor een kwaliteitsauto.” Ik wil de VW Fox zeker geen kwaliteitsauto noemen; hoogstens een aardig autootje.
Terug naar mijn auto; deze wil ik al helemaal niet bestempelen als een kwaliteitsauto. Het is nu eenmaal geen Lexus of Benz.
Heb ik dat gered : € 0,20 per km?
De auto kocht ik in augustus 2005 voor € 8.700 bij auto Damme in Elshout; de auto was afkomstig uit de lease. De teller stond toen op 147.000 km en ik had me voorgenomen de auto door te rijden tot ± 400.000 km. Tja, die € 0,20 moet toch ergens vandaan komen! Met zo’n 25.000 km per jaar zou ik ongeveer tien jaar vastzitten aan de wagen. Nu, januari 2015 en zowat tien jaar later, staat de km-teller op ruim 373.000 km en is het grote einddoel grotendeels bereikt.
Vond ik de Skoda goed? Het comfort volstond, al vind ik het geluid boven de 100 km/uur fors. Over de betrouwbaarheid was ik meestal wel tevreden, al werd dat op den duur wat minder. Ik heb onderweg nooit pech gehad en hij startte altijd zonder morren. In een enkel jaar moest ik een keer extra naar de garage; soms ook als gevolg van het ontbreken van de meest voor de hand liggende onderdelen in het magazijn van de VAG-dealer. De auto ligt stevig op de weg, ook bij veel wind en in de bochten.
Qua uitrusting en ruimte was ik zonder meer tevreden over m’n karretje. Vooral de cruise control ben ik erg gaan waarderen. Ik wil niet meer zonder. Elektrische raambediening, spiegelverwarming, airco, abs en boardcomputer: het is aanwezig. Overigens staat menigeen er versteld van, dat onze vakantiespullen in de Skoda passen! Vrouwlief vindt dat allemaal normaal, maar ik niet. De Skoda biedt een enorme ruimte met de achterbank omlaag.
Over het uiterlijk ben ik wel tevreden. Ik stel daaraan niet heel erg hoge eisen. Ik zie ook wel dat de VW Passat CC of de Mercedes CL(S) een stuk fraaier ogen, maar de Octavia is toch aardiger om te zien dan een Hummer of de Daihatsu Materia, om maar eens wat ergs te noemen.
En dan nu de vraag: Is het gelukt, die € 0,20 per km? (Ja, ik maak het spannend!)
Ik zet alle kosten op een rijtje. Afschrijving, wegenbelasting, verzekering, brandstofverbruik, banden en onderhoud/reparaties. Renteverlies reken ik niet. Dat vind ik echt onzin.
Omdat ik de auto lang heb gereden, is de afschrijving laag: €0,0364.
Het verbruik: gemiddeld 1 : 11 en de lpg-literprijs stel ik op gemiddeld € 0,65 (tot nu toe). Daarbij reken ik ook een bedrag van € 150 per jaar aan benzinekosten: de auto start altijd op benzine en wordt automatisch omgeschakeld naar lpg. ’s Winters duurt dat wel zo’n 2,5 km voor die omschakeling plaats vindt. Al met al bedragen de brandstofkosten tot nu toe € 0,065 per km.
Wegenbelasting: gemiddeld € 65,-- per maand. Dat tikt per km aan voor €0,033.
Onderhoud en reparaties: gemiddeld was ik € 1.000 per jaar kwijt plus in 2009 € 1000,-- extra. Toen moest er helaas wel voor ruim € 2.000,-- verspijkerd worden voordat het ding het weer fatsoenlijk (= zonder horten en stoten) deed en door de APK kwam. Dat was overigens ook het gevolg van een verzuim mijnerzijds. De auto is in onderhoud bij een VAG-dealer, maar bij het jaarlijkse onderhoud slaan ze de lpg-g3 installatie over. En ook die behoeft regelmatig onderhoud, al was het maar het tijdig vervangen van het droogfilter! De airco laat ik iedere drie jaar bijvullen om voldoende koeling te houden.
Totaal € 9600 : 228000 km = € 0,042 per km.
Banden: tien nieuwe banden aangeschaft voor een gemiddelde prijs van € 70 per stuk, inclusief montage, nieuwe ventielen en balanceren . De bandenkosten zijn dus € 0,0031 per km. Op het moment van verkoop stond de Skoda keurig op de slofjes: minstens 4 mm profiel. (Ik scoor de autobanden via het internet en laat ze voor € 7,50 per band monteren. Dat bevalt me uitstekend. Kan niet goedkoper!)
Met de kosten voor verzekering kom ik aan het einde van de financiële opsomming. De eerste drie jaren had ik de wagen allrisk verzekerd; later WA-casco. Inmiddels 20 schadevrije jaren. De gemiddelde kosten per jaar bedroegen € 250. Dat is dus € 0,01 per km.
Tijd om de kosten op een rij te zetten!
Afschrijving 0,0364
Brandstofkosten 0,065
Belasting 0,033
Onderhoud 0,042
Banden 0,0031
Verzekering 0,01
Totaal per km: € 0,1895 !!
Kosten over de gehele periode van 9 jaar en ruim vier maanden: € 43.206,--. Per maand: €386,--.voor bijna 2000 km.
Al met al ben ik tevreden over de Octavia, die ik gedurende ruim negen jaar heb gereden. Ik heb vrijwel alle oorspronkelijke doelen gehaald. De tien jaar en 250.000 km heb ik niet helemaal bereikt; wederom waren de injectoren van de lpg installatie vervuild en liep de motor ook al niet meer goed op benzine. Ook het olieverbruik nam behoorlijk toe; voor mij was het einde verhaal Octavia.
Had ik op benzine gereden, dan was de km prijs – ongeveer- uitgekomen op € 0,24. Dat scheelt over de hele periode zo’n € 11.000,--.
Vandaar dat ik LPG-rijder blijf. Recent heb ik een Opel Corsa 1,2 op LPG aangeschaft (gaap!). En jullie raden het al: ook daarbij is de doelstelling maximaal € 0,20 per km.
Beste mensen : heb het goed, houd het goed, ook in 2015!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.