Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition (2010)

autoreview

Skoda Octavia
Skoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia

Signalement

UitvoeringOctavia 1.4 TSI Ambition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst13.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfort voert de boventoon

  • 13.500 km

De Skoda Octavia zoals hier door mij beschreven heb ik niet zelf uitgekozen. Het betreft een huurauto. Ik mag van mijn werkgever een auto leasen. De vorige leaseauto was op het gebied van (zit)comfort een volslagen rampenplan. In de laatste maanden kon ik er hooguit 40 minuten in zitten voordat ik pijn in mijn rug ondervond vanwege de uitmuntend slechte bestuurders stoel.

Met die ervaring in het achterhoofd heb ik een andere auto mogen uitzoeken in samenwerking met autostoeldeskundige. De nieuwe auto wordt geleverd in januari 2011. Tot die tijd mag ik rijden in de Octavia.

De Octavia is voorzien van dezelfde 1.4 TSI en DSG als de Audi uit 2009. Wat echter bijzonder opvalt, is het schakelgedrag van de Octavia: veel vloeiender bij het optrekken en doorschakelen naar de 2de en 3de versnelling. Daarbij is het ook duidelijk dat de overbrenging in sommige versnellingen anders zijn. Waar de Audi A3 met 3000 t/m 137 k/u liep doet de DSG in de Octavia 142 k/u. De Octavia gaat als de brandweer als gaspedaal tegen het schutbord gaat, net zoals bij de A3. Wat echter een stuk minder prettig is dan in de A3 is een bocht nemen, als je als de brandweer gaat. De Octavia in deze uitvoering is toch vooral bedoeld om comfortabel, en op snelheid als je daar behoefte aan hebt, over de wegen te rijden. Of te glijden. De eerste kilometers met de Octavia gaven mij een "is it a boat of a car feeling?".
Hard rechtuit, geen probleem. Hard een bocht in, vergeet het maar!

Het zitcomfort, de instap(hoogte) de hoofdruimte het is allemaal 5 sterren beter dan in de A3. Ik kan met mijn 1,96 meter gewoon op de stoel gaan zitten, zonder mijzelf te laten vallen de laatste centimeters. De afstand van mijn hoofd tot de hemel is ongeveer 10cm. En dan die standaard stoel. Die zit voortreffelijk. Uitgerust met hoogte verstelling en verstelbare lendensteun.
Om een idee te geven: ik zit niet op de achterste stand met de stoel en niet op de laagste stand. Dat geeft zonder meer aan hoe ruimt het is op de bestuurdersplek.

Uiteraard is er ook cruise-control aan boord en heeft de radio MP3 afspeel mogelijkheid.

Al met al moet ik zeggen een voortreffelijke auto te rijden in de vorm van een Skoda Octavia (instapmodel).

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.