Skoda Octavia 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 138.000 km |
De eerste kilometers
Eindelijk, na lang wachten is hij er. Je rijdt er zo in weg, zonder eerst de wereld aan instellingen te moeten regelen. Je kunt wel ontzettend veel instellen. Daar ben je wel een paar dagen mee bezig.
Het is mijn derde Octavia. Behalve het eerste model heb ik alle modellen gereden. Weer een enorme vooruitgang t.o.v. de vorige. In de tussentijd een Peugeot 308, Toyota en Renault Megane station gereden. Alle drie die auto's konden niet imponeren, maar gelukkig was het maar tijdelijk. Ik ben onder de indruk van de Octavia. Besturing licht, alles gaat automatisch aan. Bediening automaat is ook erg fijn, geen grote pook meer, maar een klein knopje. Geweldig veel bergruimte en weer een heerlijke grote kofferbak. Dat was met de Fransen en de Japanner behelpen. Helemaal fantastisch, elektrisch verstelbare stoel (=extra). Met twee grote kinderen die niet mijn maat hebben is het geweldig om met een druk op de knop goed te zitten. Digitale schermen werken erg goed en duidelijk. Radio-geluid is goed. Mijn jongens missen de boombox van de Renault, maar ik mis dat geen seconde. Hij is stil. Met de automaat in normaal en niet te diep het gaspedaal intrappen doet de motor volledig stil zijn werk. Iemand die meereed vroeg of het een elektrische auto is. Ook een verademing t.o.v. de Renault. Automatische ruitenwissers die het op het juiste moment doen. Bij de Renault was dat dramatisch. Autoweek-redacteuren mopperen nog wel eens over het ontbreken van knoppen voor de bediening van audio en temperatuur. Nooit helemaal begrepen, maar ik had nog knoppen. Nu geen knoppen meer, maar de bediening in de Octavia is zo eenvoudig dat ik echt nog niet begrijp waar ze over mopperen. Je zit toch niet elke minuut aan die instellingen. Kortom, tot nog toe heel tevreden. Hopen dat het corona-tijdperk snel voorbij is en ik echte kilometers kan maken.
Foto's toegevoegd
- 2.000 km
Verrassende reacties op mijn eerste ervaring. Ik ben geen verkoper van Skoda en het is geen fake news. Het zal de tijdgeest wel zijn. Ben ik na 2000 km nog tevreden. Ja hoor. Wat betreft de motor en aandrijving ben ik nog steeds tevreden. In D trekt de auto rustig op en dat vind ik plezierig. Als ik wat meer power wil dan in de S en dat gaat hij best lekker. Is er wat te wensen ? Ja hoor, het liefst een 2.0 tdi met tussen de 150 en 200 pk. Dat rijdt nog lekkerder. Maar ja, waar vindt je die ? De stoelen zitten prettig en het zijn gelukkig geen sportstoelen waar je in opgevouwen zit. Ik heb een elektrisch verstelbare voorstoel en dat is helemaal geweldig met kinderen die regelmatig de auto meenemen en niet mijn lengte hebben. Druk op de knop en ik zit weer goed. De lane assist zet ik in stadsomgeving uit. Ik vind het niet erg om daarvoor op een knopje te drukken, omdat ik in deze auto bij wegrijden heel veel niet meer hoef te doen. Wat mij betreft hoeft hij pas aan boven de 80 km per uur, dan heeft het zin. Misschien kan skoda dat eens in een software-update stoppen. Infotainment werkt perfect. Alle telefoons koppelen feilloos. Twee telefoons werkt ook goed. Ik speel muziek van mijn privételefoon en kan op zowel mijn privételefoon als bedrijfstelefoon gebeld worden of bellen. Is er dan niets vreemds ? Ja, bij afspelen via blue tooth wordt in het dashboard het spelende nummer getoond. Dat doet de skoda niet goed, want hij laat wel eens gegevens niet zien. Erg, wat mij betreft niet, ik luister naar muziek en ik kijk er niet naar. Niettemin, het werkt niet goed. Andere bijzonderheid, als ik een aanhanger achter de auto heb komt er af en toe een "uitstapwaarschuwing" terwijl ik met 90 km per uur op de snelweg rijdt. Dat klopt niet. Helemaal geweldig vind ik de dynamische cruisecontrol. Helaas al weer 2 keer in de file gestaan, maar dan werkt de cruisecontrol samen met de lane assist geweldig. Ik hoef niets te doen.
Verbruikscijfers volgen later.
Verbruik
- 5.500 km
Nu er wat meer gevarieerde kilometers op de teller staan is het zinvol om eens naar het verbruik te kijken. NEDC bestaat niet meer, leve WLTP ? Voor het vergelijken van auto's is het goed dat er een meetmethode is, maar ook WLTP benadert nog steeds niet de praktijk. Opgave fabriek 19,6 km op 1 liter brandstof. Ik heb geen fluwelen rechtervoet, maar rijdt ook niet de straatstenen uit de grond. 16,3 km uit 1 liter haal ik gemiddeld, dat is dan wel 16 % afwijking op WLTP. Dat is belachelijk veel voor een meetmethode. Lange snelwegrit op de adaptieve cruisecontrol tussen 100-120 km/h dan is 20 km per liter haalbaar. Mijn oudste zoon houdt zich overal keurig aan de max. snelheid. Lange snelwegrit bij hem 23 km op een liter. Alle cijfers in de normale modus van de motor. Geen fantastische cijfers voor een 1 liter motor. Met een 1.3 l 130 pk Renault Megane haalde ik dat ook en dan moest ik nog zelf schakelen.
Ik zal de Skoda eens een tijdje in de eco-modus zetten. Eens kijken wat hij dan doet.
65,000 km
- 65.000 km
Inmiddels 65000 km gereden. Ik vind de auto erg comfortabel. Zowel voor lange reizen als korte. Toch wel strakke wegligging , tientallen km 180 kmh op de Duitse Autobahn en hij geeft geen krimp. Minpuntjes zijn er altijd wel te vinden. Respect voor wat het 1-liter motortje presteert, maar af en toe mis ik toch wat vermogen. De 1.5 was destijds niet leverbaar. Dat was een betere optie geweest. Bij 10.000 km zijn de voorremschijven vervangen, die waren krom. Zou eigenlijk niet mogen gebeuren. Infotainment zou wat sneller mogen starten. Software maken is VAG niet goed in en Skoda heeft wat slechte eigenschappen er niet uitgehaald. Infotainment lijkt gemaakt voor als je stil staat, maar auto's rijden meestal. Bijv. sliders die onhandig werken op het beeldscherm. Navigatiesysteem is niet geweldig. Spreek je een plaatsnaam in dan bevestigd Laura niet de plaatsnaam maar de gemeente. Erg onhandig voor personen die niet zo goed de weg in Nederland weten. Ga maar eens naar Hengelo, dan kun je behoorlijk verkeerd uitkomen. Ik ben een beetje doof, maar Laura begrijpt mijn inspraak ook niet altijd. Intikken is dan de beste optie, maar het zoeken kost de infotainment erg veel tijd. Sinds een paar maanden last van overspannen veiligheidssystemen. Als ik naar de auto kijk dan begint hij al te piepen. Garage lijkt het nu gevonden te hebben, maar onderdeel is nog niet leverbaar. Nog een paar weken ergernis en dan hoop ik dat het over is.
Ik vind niet snel iets perfect, maar de automatische ruitenwisser is geweldig. 1 keer gevoeligheid ingesteld en nooit meer aangezeten. Slim dat de achterruitenwisser nu meedoet met de automatische ruitenwisser voor. Maakt de achteruitenwisser iets duurder, maar dit is het wel waard. Geen schraapgeluiden meer achter je. Ik vind de auto behoorlijk stil, zeker bij hogere snelheden. Maakt wel uit of de zomer of winterbanden eronder zitten. Blijft een punt van ook al mijn vorige Octavia's, afrolgeluid van de banden. Moeten ze echt eens iets aan doen, mag niet afhankelijk zijn van welke banden je eronder hebt liggen.
Ook geweldig, de verwarmbare voorruit. Optie die ik iedereen kan aanraden.
Verbruik, gemiddeld 1 op 17,3 over hele lange tijd. Rustige snelwegrit, dan loopt hij zomaar 1 op 23.
Belachelijk, dat je moet betalen voor verkeersinformatie. Helemaal niet clever, Skoda. Ik neem geen geïntegreerd navigatiesysteem om bij te betalen voor informatie die elders gratis te verkrijgen is.
Nog door de garage te verhelpen : probleem veiligheidssystemen, probleem met keuzehandle automaat (onderdeel niet voorradig) maar je mag ermee doorrijden. Garantiewerk.
Op naar nog meer prettige kilometers.
Piepende veiligheidssystemen verholpen
- 67.000 km
In mijn vorige review meldde ik dat een probleem met op hol geslagen veiligheidssystemen lang op een oplossing moesten wachten. Een onderdeel, stuurwiel, bleek niet leverbaar. Bij de reeds gemaakte afspraak bleek het onderdeel wederom niet beschikbaar, maar bleek ook niet meer nodig. Ze zouden het oplossen met een software-update. Mij werd verteld dat de fabrikant daar al 2 jaar op zat te broeden (!) . Software update is gedaan en ... subliem. Geen gepiep meer aan de veiligheidssystemen doen het nog. Ik was wel de eerste waarbij de update werd geïnstalleerd. Ik ben 2 keer terug gebeld of de auto nog problemen vertoonde (doen ze normaal gesproken nooit). Ze zouden nu de betreffende Octavia's gaan terugroepen voor een update.
Update 100,000 km
- 100.000 km
Nog een paar km en dan passeren we de 100.000. Dit jaar dus eer eens traditioneel veel gereden. Nog steeds bevalt de Octavia prima. Ik zou er zo weer één bestellen. (misschien dan met 1.5 motor) .
De auto is erg comfortabel. Alles wat automatisch gaat werkt uitstekend. Software blijft een vraagstuk. Ontelbare updates zijn er uitgevoerd. Geen idee waaraan, maar iedere keer vraag ik me af "wat zal er na deze update weer niet werken" . Recent weer een update en ineens werkt android auto niet meer goed. Dus software blijft een issue. twee dagen later, volgende update. Het werkt weer.
De motor maakt meer geluid dan voorheen. Niet storend, maar wel opvallend. Blijkt dat er een klep in de turbo na verloop van tijd begint te ratelen. Niet schadelijk, blijkt wat de fabrikant dan noemt een "producteigenschap" te zijn. En dan moet het maar ok zijn. Vind ik toch raar dat zo'n motorenfabrikant als VAG daarmee wegkomt.
Andere opmerking. In drive na een rotonde staat de versnellingsbak eigenlijk één of twee versnellingen te hoog. Je moet even met de kick-down spelen om een beetje vlot van de rotonde weg te rijden. Met de hoeveelheid rotondes in NL vind ik dat nog wel eens vervelend.
Medeberijders vinden het "zeilen" bij gas los niet altijd prettig. Ik kan er goed mee omgaan, maar in een treintje op een drukke snelweg zet ik hem nog wel eens in Sport om niet steeds op de rem te hoeven trappen.
Ik vind het bij gas los dan weer geweldig dat die auto zo ontzettend lang kan uitrijden. Mijn eerste Ford Escort reed niet zo ver door met koppeling los :) .
Waar ik inmiddels aan gewend ben, maar toch niet prettig vind is dat je niet lineair kunt remmen. Telkens als de regeneratie op de remschijven heftiger of minder heftig wordt heeft dat effect op jouw remgedrag. Je remt dan schoksgewijs. Er is mee te leven, maar niet optimaal. Ik rijdt af en toe in de elektrische auto van mijn vrouw en dan is het lineair optrekken en met hetzelfde pedaal lineair remmen een erg prettige ervaring.
Op naar de volgende plezierige kilometers.
138000 km
- 138.000 km
Weer 38.000 km verder dan de vorige ervaring.
De auto rijdt nog goed. De motor wordt ik wel steeds minder tevreden over. Ik had al genoemd dat hij rumoeriger is geworden en nu loopt hij ook onregelmatiger waardoor er meer vervelende trillingen ontstaan. Vind ik eigenlijk niet kunnen voor zo'n auto. Maar goed, de 3 cilinder wordt ook niet meer geleverd op de Octavia. De standaardmotoren zijn tegenwoordig weer allemaal viercilinders.
Niettemin, met de elektrische ondersteuning gaat hij nog steeds als een speer als je dat wil.
Verder gewoon een onderhoudsbeurt bij 120.000 en verder geen bijzonderheden.
De software is ook stabieler geworden. De laatste tijd weer wat updates. Kennelijk was het nog niet goed genoeg. Gelukkig is het nu niet meer zo dat je na een update je af hoeft te vragen "wat zal het nu weer niet doen" . Alles blijft normaal functioneren, dus Skoda heeft het releaseproces kennelijk beter in de vingers.
Naar verwachting wordt de auto dit jaar vervangen. Toen ik deze auto kreeg dacht ik dat het wel mijn laatste brandstofauto zou zijn. Gezien de ontwikkelingen in de EV markt moet ik die gedachte bijstellen. Voor een acceptabel ev-bereik en vlotte snellader moet je wel erg dure EV's nemen. Nu duidelijk wordt wat van bijv. Tesla model 3 de afschrijving is zullen de leaseprijzen door het dak gaan en de bijtelling ook. Operationele kosten van EV of brandstofauto lijken elkaar ook niet veel meer te ontlopen.
Ik vind EV rijden in de auto van mijn vrouw geweldig en die rijdt door thuis laden best voordelig, maar zakelijk zie ik dat nog niet gebeuren.
Het zou dus zomaar weer een Octavia kunnen worden. Misschien dan één met 150 pk.
Het blijft een prettige en comfortabel reisauto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.5 e-TSI Business Edition
- 2021
- 183.762 km

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition | Apple CarPlay | Virtual | Cruise | Climate
- 2021
- 110.240 km

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Business Edition Plus Trekhaak | Virtual Cockpit | Pano | Camera | Keyless | Canton | Stoelverw. | 18" LMV | PDC V+A
- 2020
- 135.842 km