Skoda Felicia 1.3 GLXi (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Felicia 1.3 GLXi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 115.600 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
ERVARINGEN
- 117.600 km
Keurig autootje. Heeft een tijdloos uiterlijk. Ik vind hem best leuk eruit zien, mede door de lichtmetalen wielen en het spoilertje achterop..
Er zit nog maar weinig roest aan en ik kocht hem met een jaar APK. Een jaartje ouder dan de Ford Fiesta die vanwege ernstige roestvorming vervangen moest worden.
Het motortje (nog een echt Skoda-product) loopt rustig, maar als de motor warm is, dan wordt hij wat nukkig bij filerijden (Bonanza).
Hij rijdt ca 1 : 16 bij redelijk veel grote weg gebruik. Dat is veel beter dan ik in diverse reviews heb gelezen. Ik ben altijd een zuinige rijder geweest en deze auto reageert daar blijkbaar goed op.
Hij is redelijk comfortabel, relatief dan, gezien de grootte van de auto, maar de motor laat zich bij hogere snelheden wel duidelijk horen.
Het uitzicht rondom is prima.
Deze auto stuurt een stuk lichter dan de Ford Fiesta die ik had. Beide auto\'s zonder stuurbekrachtiging, maar het Skodaatje kan wel goed zonder.
Probleempjes
- 119.000 km
Nu het kouder wordt blijkt het volgende: hij beslaat nogal snel.
Het volgende was dat hij van achteren een beetje schuin hing.
Wat bleek: de onderste veerschotels waren verroest en de veren hingen niet meer op de veerschotels maar veel lager op de ophanging.
Laten repareren en hij ziet er weer tof uit.
APK
- 121.000 km
Eind augustus APK laten doen + grote beurt.
Er moest nogal wat gebeuren, maar ja, kostte nogal wat en ik hoop dat hij nu weer 'bij' is qua onderhoud. Volgend jaar beter.
Watskeburt:
- (gedeeltelijk?) nieuwe uitlaat
- aandrijfhoes
- remleidingen
- wielremcilinder
- 2 nieuwe bandjes
Kleine grote beurt
- 124.500 km
Bij garage korporaal de olie laten verversen en de APK laten uitvoeren.
Zij vonden een grote beurt niet nodig omdat er het jaar daarvoor vrij veel aan was gebeurd en er niet echt veel mee wordt gereden.
Dit jaar klaar voor 90 euro.
Verder niets te melden. De kinderziektes zijn er na 15 jaar wel uit.
Verkocht
- 130.000 km
Het afgelopen jaar is er maar een vermeldenswaardig voorval geweest. Een lichtschakelaar begaf het. De wegenwacht heeft em provisorisch geholpen met een zekeringhoudertje dat uit het dashboard stak. Het kostte me later de lieve som van 27 euro om het in de garage te laten repareren.
Ik heb de auto aan mijn zoon overgedaan. Een leuk auto'tje waar hij nog een paar jaar in kan rijden en die mij nog nooit in de steek heeft gelaten.
Na een lange tijd weer eens in deze auto gereden
- 175.000 km
De auto is niet meer in mijn bezit. Mijn oudste zoon rijdt er nu mee. Een probleemloze auto en het motortje is nog prima. Lekt wel een beetje olie inmiddels.
Wat me opviel was dat het best een redelijk stille auto is, voor zo'n ouwetje van 18 jaar. Mijn modernere Ford Fiesta maakt vanaf 100km/h meer herrie.
De dragende delen zijn (of lijken?) nog goed, maar het roestspook begint hier en daar flink toe te slaan. Op een paar plaatsen kijk je door de kier naast de motorkop zo op straat. Onder de achterruit zit best nog veel lak, maar of r nog veel metaal onder zit is de vraag. Er loopt nog geen water naar binnen, maar het moment nadert waarop dat wel gebeurt. Dan zal toch even een polyester matje uitkomst moeten brengen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.