Skoda Fabia Combi 1.9 TDI Equipe Plus (2006)

autoreview

Skoda Fabia Combi 1.9 TDI Equipe Plus (2006)

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.9 TDI Equipe Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na ruim 4 jaar in Zwitserland met een VW Golf IV 1.6 te hebben gereden, wilde ik eens wat anders, sterkers, beter geschikt voor in de bergen. Eerst gekeken naar gebruikte autos (bijv. Audi, want quattro) en ook bijv. een nieuwe Skoda Octavia, Seat Leon, Opel Astra GTC. Maar omdat ik uiteindelijk de Golf niet ging inruilen zodat mijn vriendin ermee kon gaan rijden, ben ik bij de wat compactere klasse terecht gekomen.
De prijzen van mijn eerste keus, een Peugeot 206, vielen me erg tegen en ik ben uiteindelijk bij de Skoda Fabia terecht gekomen, waar ik goede dingen over had gelezen in tests.

Skoda had veel leuke aanbiedingen die qua prijs/prestatie niet te slagen waren, en ik ben
uiteindelijk geinteresseerd geraakt in een Fabia Combi met 1.9 TDI/101pk motor. Met een sterk koppel erg lekker natuurlijk voor in de bergen. En hij smoelt niet verkeerd door zijn strakke lijnen.
Het is een Fabia Combi special edition (Swiss Olympic op basis van Ambiente) geworden:
Sportstoelen, CD/Navigatie (Blaupunkt), Airco, parkeersensoren in bumper, lederen sportstuur en versn.pook, chroom-accenten-pakket, alu-velgen, getinte ramen achter en... zelf als extra een vermogens upgrade van ABT, van 101pk/240Nm naar 120pk/300Nm besteld (maximaal mogelijk met behoud van garantie).
Wel jammer (en onbegrijpelijk) is dat er nog steeds geen standaard roetpartikel-filter geleverd werd/kan worden! Onderhoudsinterval: iedere 30.000 km.

Ik heb hem sinds eind Januari 2006 en hij werd geleverd in een strenge winterperiode. Incl. (als extra besteld) winterbanden, maar zonder de ABT-chip, want die was nog niet beschikbaar.Eerst dus maar met de standaard PKs inrijden.

Bij het ophalen begon het wat minder: nadat ik hem nogal bruut had laten afslaan (moest even wennen aan de koppeling van de diesel) leek er van alles mis. Hortend en stotend kwam ik van zn plek, doorschakelen naar zn 2 ging niet, telkens als ik koppeling wilde laten opkomen wilde de motor afslaan, vele lampjes branden heftig! In t kort: motormanagement was door t afslaan in de war! Hortend en stotend weer bij de dealer aangekomen en sleutel ingeleverd. Dealer ging m starten en.... geen probleem! Ik uiteindelijk dus toch op pad met de nieuwe Fabia.

De eerste indrukken na de inrijperiode: goede (sport)stoelen, alles op zn plaats, wegligging ok, motor lekker krachtig. Hij is van binnen niet te krap, achterin ook voldoende ruimte (voor mijn behoeftes). Wel wat kleine trillinkjes in bijv. rolsysteem van afdekzeil en t dashbord bij bepaalde toerentallen. Dat doet bijv. mijn Golf beter, ook qua isolatie. Maar dan hebben we het over een andere klasse. De TDI motor is wel wat rumoerig en rauw. Maar dat de 1.9 TDI (van VW) wat rumoerig is, is alom
bekend, en is niet echt storend naar mijn mening. Dat hij wat rauw is is wel wat jammer, maar ook geen probleem voor mij omdat ie verder lekker sterk aanvoelt.
Wat wel erg opviel: wat is die achterklep zwaar! Die moet je behoedzaam dichtdoen want anders klapt-ie dicht.

Na ±4000 km kreeg ik eindelijk de ABT-chip erin. Die was merkbaar. Niet met acceleratie vanuit stilstand, want de Fabia kan zijn vermogen (ondanks tractioncontrol) niet echt kwijt (de standaard Pirelli zomerbanden kunnen daar deels debet aan zijn, want ik mis zeker grip bij nat wegdek, hij glijdt snel over de voorwielen in bochten. Ik ben dus niet zo tevreden met de Pirellis). Maar met tussenacceleratie is ie lekker sterk en dat kon ik merken tijdens inhaalacties bergop en mijn trips naar Italie en NL op de autobahn: hij loopt op top 210 op de teller (licht heuvel af zelfs tegen de 220), en van 140 tot 200 km/u kon ik in zn 5 goed meekomen met bijv. een BMW 3-serie diesel, die pas vanaf 200 langzaam bij me wegliep.

Op de snelweg is ie met hogere snelheden niet nerveus en de remmen reageren goed, hoewel af en toe wat sponsig in t begin, vooral bergaf remmend in bijv. een bocht. Als je een kruissnelheid van140 aanhoud is t geluid in orde vind ik.

Hij stuurt verder goed, maar zou wat directer mogen zijn denk ik. De vering is niet sportief, maar zeker niet tè zacht en de wegligging ervaar ik als probleemloos. Het is geen sportwagen natuurlijk maar sportief rijden gaat niet verkeerd en het ESP komt pas laat ingrijpen. In de sneeuw is de grip (met goede winterbanden uiteraard!) best goed. Veel beter dan met mijn Golf IV! Berg op in een laag sneeuw (tot 10cm) gaat goed, ook door t hoge koppel en de niet te snel ingrijpende Traction Control/ESP.

En toen: bij ±5500 km: na een wasbeurt weer een keer de motor afgeslagen bij het ontkoppelen. Een dag later onderweg: ALARM! Lampjes branden, gasgeven ging niet meer, motor schakelde zichzelf uit... stilstaan! Auto weggesleept. Oorzaak: Relais kapot, die storing gaf in t motormanagement.
Sindsdien geen problemen meer gehad en verder erg tevreden met de Fabia, nu ±16.000 km gereden. Max. 1 liter olie bijgevuld. Het is verder een probleemloze auto, met alles erop en eraan en behoorlijke materialen in het interieur. Hoewel ik niet altijd zuinig rijd, gebruik ik vaak gemiddeld 5,5 op 100 km. Blazen op de snelweg geeft een ander verbruik, maar niet te veel. Zuiniger moet mogelijk zijn voor de rustigere rijder.

Kleine update:
Onderstussen ruim 23.000km gereden. Nog steeds technisch probleemloos. De winterbanden zitten er al weer een tijdje onder. Wat me nu wel definitief opvalt is dat met stevig optrekken vanuit stilstand (vooral vanaf bijv. een kruising de bocht om) de auto erg snel sporen/richels opzoekt en dan is t een kwestie van je stuur goed vasthouden! Hij doet dit met zowel zomer- als winterbanden.
Ik heb er gewoon de standaard bandenmaat onder zitten. Hij is dus erg spoorgevoelig en wordt van voren bij stevig optrekken erg licht en trekt dan snel een kant op...
Ervaren andere Fabia rijders dit ook zo erg?? Zo ja, graag evt. een reactie. Bedankt!

PROBLEMEN

Buiten de 2 (motormanagement)storingen (1ste 5000km), waarvan 1 x relais kapot, geen.
Trillend rolsysteem/mechanisme van t afdekzeil kofferbak

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.