Skoda Fabia Combi 1.9 SDI Elegance (2005)

autoreview

Skoda Fabia Combi 1.9 SDI Elegance (2005)

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.9 SDI Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf214.000 km
KM-stand laatst336.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 214.000 km

Deze auto staat ook in AutoWeek nr. 15/2012 | Groningse nuchterheid

Wat een succes nummer is deze Skoda SDI!. In veel reviews leest u dat wanneer men een auto koopt men eerst heel positief is om hem na 1 a 2 jaar al weer te verkopen. In deze review leest u de over een langere km geschiedenis de ervaring van de eind gebruiker.

We zochten in 2010 een vervanger voor onze AX 1.4D 92' deze auto had zoveel technische problemen dat het niet leuk meer was om in te rijden. Dit keer moest het dan ook een jonge auto zijn die minder onderhoud nodig heeft aangezien we toch elk jaar 35.000 km rijden.

Hier moest de auto aan voldoen:
*diesel
*2004 of jonger
*station (ivb met eerste kind)
*minder verbruiken dan 5L/100
*veel opties(AC,CC, trekhaak ect)
*budget:€5000

Omdat ik het erg belangrijk vind dat de auto weinig moet verbruiken en niet te duur mocht zijn in aanschaf en wegenbelasting kwam ik al snel uit bij de Skoda Fabia. Na een paar proefritten kwamen we in Joure een mooie Fabia tegen uit 2005 met alle opties die je maar kunt wensen. Na een proefrit waren we overtuigt en de prijs viel ruim binnen budget.

Na 30.0000 km kan ik wel iets schrijven over de ervaringen met de fabia.

Als eerst vind ik dat je erg veel auto hebt voor weining geld. Ik ben altijd oude auto's gewend en waan me dus in erg veel luxe. De fabia heeft erg veel opties o.a. Cruise Controle, (autom.)Airo, board computer, mistlichten enz..
Verder valt het ons op dat er overal opbergvakjes zijn waarvan er 2 gekoeld zijn(!). handig voor een koud blikje drinken)


De fabia rijd erg fijn en strak door de bochten. De motor doet prima zijn werk, maar verwacht geen top prestaties, het is maar een SDI met 47KW. Zeker boven de 120km/h gaat het versnellen erg langzaam.
Ook heb ik na 30.000km nog geen problemen gehad met de Fabia.

Het verbruik:
het verbruik ligt altijd rond de 1:22(km gedeeld door de liters).
de laagste score is 19.5(veel korte stukje met aanhanger) en de beste score is 1:24.5)
Mijn rijgedrag is normaal to rustig en ik rij zeer regelmatig met een aanhanger, verder rijdt deze Skoda het meest op de snelweg.
De boardcomputer is berhoorlijk precies met het meten van het verbruik.

Eerste onderhoud

  • 239.400 km

Na een jaar en 30.000km verder heeft de Skoda onderhoud nodig:

*4 nieuwe Micheline energie saver
*AKP
*olie+filter
*Remmen achter vervangen
*fuse kogel vervangen
*remcilinders achter vervangen

Kosten €630

Op vakantie met de Skoda en vouwwagen

  • 247.000 km

Jammer... En paar dagen voor dat we naar Tjechie gingen hoorde ik opeens een erg raar geluid tijdens het remmen. Het geluid hoorde als of er iets aansleet. Ook trok de auto naar rechts tijdens remmen.

Zulke dingen gebeuren altijd wanneer je het niet kan gebruiken, dus maar snel naar de garage. De auto was net(1week) door de APK en toen waren de remmen goed. Op de brug werd duidelijk dat de Linker schijfrem aan de binnenzijde plakjes/schilvers metaal waren afgebroken en deze dus slecht remde. Hoe dit kan ontstaan binnen 1 week naar de APK is mij eer raatsel de remmen waren nog lang niet af.

Kosten vervangen bijde schijfen+blokken €220,-

Op Vakantie...
Op lange vlakke stukken rijd de SDI fijn en de motor lijkt het goed te trekken bij ongv. 90km/h(5e versn.). Echter het inhalen gaat erg traag en is terug schakelen noodzakelijk. Bij (stijle) bergen tussen de 4 en de 12% merk je direct dat de SDI maar weinig vermogen heeft, maar in n'z 2 en 3 stampt de diesel mooi naar boven. Het valt mij op de Skoda onderin erg veel trekkracht heeft. In totaal hebben 3000km gereden zoder problemen. Het verbruik over de hele vakantie kwam uit op 1:19.5(!) Dit vind ik een zeer goede prestatie aangezien de auto en vouwwagen(met airco) zwaar beladen waren en we heel veel bergzaam gebied hebben gehad.

trillende remmen

  • 251.000 km

Sinds dat de remmen zijn vervangen voelde ik een lichte trilling tijdens het remmen, alleen werd dit de laatste weken erger, dus op naar de garage. De garage zij dat het niet aan de remmen konden liggen deze waren immers net nieuw. De garage kon mijn wel vertellen dat de draagarmrubbers vervangen moesten worden. Woensdag word het allemaal vervangen en hopen dat de vervelende trilling weg is. Nooit van gehoord dat versleten draag armrubbers trillen kan veroorzaken.
Skoda is weer terug van de garage, de beide draagarm rubbers zijn vervangen samen met nieuwe schijfen en het trillen is over. hopen dat het zo blijft.

kosten 120,-euro

Mijn Fabia staat in de autoweek!

  • 270.000 km

Super leuk... ze hebben mijn geinterviewd over mijn Fabia SDI, en nu sta ik in de autoweek nummer 15.

Verder kan ik melden dat ze vorige week de rechter aandrijfas in zijn geheel hebben vervangen. dit omdat de binnenste homokineet versleten was. NU is het trillen over, hellaas heb ik wel een dik half jaar en 15000km in een trillende auto gereden. Kosten 160euro voor de nieuwe as.

APK en op vakantie

  • 277.000 km

Vlak voor vakantie moest de auto voor de apk keuring, ook maar even olie ververst(was al weer 40.000km geleden) en omdat de airco iest minder koelde deze ook maar laten bijvullen.
Gelukkig kwam de skoda in een keer door de keuring!

Kosten APK, olie en airco service €190,00

Verder heeft de fabia zich keurig gedragen naar tjechie met vouwwagen. Verbruik met zware vouwwagen, airco en in de bergen 1:19,3! en zonder vouwwagen 1:24,4!

Plakkende remmen

  • 290.000 km

Sinds een half jaar werden de remmen van de fabia erg heet, net als of de rem er een beetje op blijft staan. Als je de rem hard in trap kwamen ze weer los. Eerst de remmen schoon gemaakt zonder succes. Toen de remslangen vervangen, ook zonder succes. Hellaas wist mijn garage het ook niet waar het aan lag en stelde voor om de hoofdremcilinder te vervangen en anders de abs pomp, wat een erg dure grap was. Gelukkig kwam ik op een forum het zelfde probleem tegen wat iemand anders ook had. nadat hij alles had vervangen bleek het uiteindelijk de rembekrachtiger te zijn. Ik heb dan ook direct de rembekrachtiger laten vervangen en het probleem was direct opgelost. Hellaas wel een halfjaar en 15.000km met plakkende remmen rond gereden. Tevens had ik een rijstijl ontwikkeld waarbij ik nauwelijks meer hoefde te remmen om het plakken te voorkomen. Wat een genot om weer te kunnen remmen!

Kosten 450euro! (rekening van de 2 remslangen a €135 hoefde ik niet te betalen)

Veren vervangen

  • 296.000 km

Opeens een harde knal, en in mijn achteruitkijkspiegel zie ik een onderdeel over straat rollen. Even terug rijden dus. Blijkt een stuk van mijn voor veer tezijn. Met een blik op de andere veer kan mijn dag helemaal niet meer stuk (ook gebroken). Beide veren vervangen.

Kosten €250

APK en multiriem defect

  • 305.000 km

We stonden op het punt om snel naar het ziekenhuis te gaan, mijn vrouw moest gaan bevallen. Ik wil de auto gaan starten en meteen maakte de multiriem een vreselijk piepend geluid. gelukkig hebben we ook nog een Move (ook wel paus mobiel genoemd). Snel alles daar in gepropt en hup naar het ziekenhuis. Afgelopen winter piepte hij af en toe ook al en had ik er al wat stroom op gemeerd, piepen was toen een tijd weg. Bij de garage bleek dat de spanner de bood doener was. kosten nieuwe riem en spanner

157 euro.

Tevens gasveer achterklep kapot 22 euro.

Ook moest de Skoda weer voor de APK, en een olie wissel. Veder geen afkeur punten Kosten 70 euro. En voor diegene die het opvalt, het klopt dat de fabia enkel kleine beurten krijt om de 40 a 50 duizend kilometer. Dit om kosten te besparen en om dat ik niet geloof in grote beurten. Verder wordt de Skoda regelmatig even langs gelopen en wat kapot is wordt gemaakt.

Raammechanisme kapot plus lekage.

  • 310.000 km

Tijdens het naar beneden doen van het raam klapte het ineens naar beneden. Oorzaak raammechanisme kapot. Prijsopgave bij de garage bleek dat dit meer dan 300euro zou gaan kosten. Dit was mij te veel geld en heb zelf voor 30euro een raamm. besteld. Een avondje klussen en 20 popnagels verder deed het raam het weer.

Verder had ook deze fabia last van het bekende lek probleem langs het deurpaneel. de afdichting van de fabriek wordt na een paar jaar rot en gaat lekken. Even met de kitspuit er langs en het probleem is weg, met dank aan het Skoda forum.

kosten raam 30 euro
kosten kit 2 euro

100.000km in mijn bezit, de balans

  • 314.000 km

Vandaag heb ik 1ton in de Skoda gereden. Hier onder zal ik de totaal kosten weergeven.

Afschrijving: 2500
diesel: 6100
wegenbl: 3945
verzekering: 1500
onderhoud: 1770
ToTaal 15.815
Deze auto kost dus 15.8 cent per kilometer. Er zijn maar weinig auto's die zo goedkoop rijden als deze.

Koppeling kapot

  • 318.000 km

In eens een raar geluid en de Skoda kwam niet meer vooruit. Bleek dat dat drukgroep was gebroken. Koppelingplaat opzich was nog lang niet versleten. kosten nieuwe koppeling en drukgroep 450 euro.

Cruise control

  • 325.000 km

Bekent euvel van de fabia, Slechte contacten in de cruise control. De hendel vervangen voor een van de sloop. Kosten 25,euro hendel.

Beurt en motorspoeling APK

  • 336.000 km

Na 35.000 km werd het weer eens tijd voor een beurt. Dit keer de beurt zelf uitgevoerd. Eerst in de oude olie preventief een reinigingsmiddel gedaan, en even laten lopen. vervolgens oude olie er uit en afgevuld met 3 liter diesel en 2 liter goedkope motor olie. Na 15 minuten lopen alles weer afgetapt. de Kleur was nog steeds pikzwart. Vervolgens weer gespoeld met diesel en olie, ook dit was nog zwart. Kun je nagaan hoeveel troep er in een blok zit. Ook heb ik het brandstoffilter vervangen en puur afgevuld met injector cleaner. Het resultaat is een rustige motor die beter aan het gas hangt. Verder is het opmerkelijk dat het verbruik tijdens stationair draaien gedaald is van 0.6 l/h naar 0.4 l/h, motor draait dus met minder weerstand! Verder werd de airco niet meer zo koud als we gewend waren. Bleek bij de garage dat van de 500gr er nog 300gr inzat. Opzich voldoende, maar na bijvullen word hij weer ijskoud. mijn garage verbaast zich er over dat de airco na 3.5ton het nog steeds doet, en weinig vloeistof verliest.
Tefens schokdempers achter vervanger plus apk.

Kosten:
luchtfilter
oliefilter
oliemotorcleaner
5liter 5w40
nieuwe spiegel met dodehoek correctie
nieuw ruitenwissers
brandstoffilter
injectorreiniger
interieurfilter
90 euro

afvullen airco 40euro

schokdempers achter 200 euro

apk 20 euro

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.