Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 66kW Style (2015)

autoreview

Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 66kW Style (2015)

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.4 TDI 66kW Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vervolg

  • 5.000 km

Hallo allemaal,
De eerste 5000 km zitten erop, en ik wilde eigenlijk mijn meer zakelijke bevindingen met jullie delen, maar heb begrepen dat tenminste enkelen van jullie daar niet zo zeer op zitten te wachten.
De Fabia, inmiddels door sommigen Woodstock genoemd, heeft over de eerste 5000km een gemiddelde gereden van 1:20. Netjes toch?, zeker gezien de hierna te bespreken hoge snelheidstesten. De solide indruk van de auto na aflevering kan ik nu alleen maar onderstrepen. Van een auto in deze klasse had ik dat allemaal niet verwacht.
In vergelijking met de Polo was de cruise control wel even wennen. Wanneer je die even uitzet om zonder remmen wat snelheid te minderen en daarna weer de vooraf ingestelde snelheid wilt rijden, slechts twee kleine vingerbeweginkies voor nodig, wordt heel gemoedelijk naar die snelheid versneld, terwijl dat bij de Polo aanzienlijk agressiever ging. Is mee te leven zeker daar je dan weet dat je voorganger zich niet zo op zijn hielen gezeten voelt. Niet te begrijpen vind ik dat wanneer je terug- of omhoogschakelt, de cruise geactiveerd blijft. Even terugschakelen om meer snelheid te verliezen dan in de hogere stand om daarna weer extra goed te kunnen versnellen wordt hierdoor verpest.
Oh ja, ik vergeet de achterafmontage van de handsfree.
Netjes op het afgesproken tijdstip was de monteur aanwezig op de parkeerplaats van mijn werkplek. Die bracht de handsfree keurig achter het dashboard aan. Daar ik er denk ik (wellicht net zoals altijd) wat onbeholpen uitzag, kreeg ik een uitvoerige demonstratie hoe het een en ander werkte.
Ja, uiteindelijk lukte het me om een binnenkomend gesprek handsfree aan te nemen, echter… er kon geen houdertje voor mijn telefoon af en zat ik nog steeds handmatig te kl#ten wanneer ik zelf iemand moest bellen. Dus naar b#l.c#m om samen met wat @irm@iles een venthouder te bestellen (nee - ook al ben ik uit de kast gekomen - niet een Nederlandse vent maar een Engelse vent). Daar zit nu mijn mobieltje af en toe in. Bepaald gemakkelijk gaat het zelf bellen er jammer genoeg niet mee. Dus vul maar zelf in, wat voor een punt ik geef aan de service en aflevering.
Over de binnenruimte was ik in mijn eerdere bevindingen positief, maar ik moet hier wel even een kanttekening bij plaatsen. Zoals jullie je wellicht herinneren, heb ik nogal potige tienerjongens. Dan zit je als vader te wachten totdat daar wat jonge grietjes op af komen. Nou die kwamen niet, totdat twee weken geleden zo’n jong grietje onverwacht uit de blauwe hemel kwam vallen. Letterlijk en figuurlijk. Het lieve meisje hebben we op Sch#ph@l afgehaald en op de terugweg naar Drenthe zaten die twee tortelduifjes natuurlijk op de achterbank. Ja, toen moest toch de bijrijdersstoel wel even iets naar voren. Maar ik hoorde ze niet klagen, wel hoorde ik ze wat anders doen. Uhh…, niet teveel zelf invullen, hier komt het.
Wat daarnaast voor die twee erg goed uitkwam, was dat bij 130 het nog zo stil in de auto was dat ze lieve dingetjes tegen elkaar konden fluisteren, zodat ik er jammer genoeg niets van kon volgen.
En nu iets anders dan zachte woordjes, harde cijfertjes. Daar zijn wij autofanaten gek op. Erg belangrijk is de topsnelheid, die opgegeven zo’n 182 km zou moeten bedragen. Ofschoon ik goed van vertrouwen ben, en voor jullie elke test over heb zodat je tenminste wat hebt aan deze review, vond ik het - voordat ik Woodstock de wind onder de vleugeltjes wilde jagen - voor mijn geruststelling nodig hogere hulp in te roepen. Met een rustig gangetje van 140 via de 31 naar het Duitse bedevaartsplaatsje Heede (je mag zelf ook iets doen dus google maar wat, en dan vind je dat daar ook de dikste boom van Europa staat). Nadat ik een kaarsje voor Woodstock had aangestoken (die welke helemaal rechts in zijn uppie staat), durfde ik hem pas echt de vleugels te geven. Mocht er onverhoopt wat mis gaan, nou ja, dan wist ik dat ik door dat kaarsje goed terecht zou komen.
Vrouw/Man wat ging dat keer op keer vlot naar die topsnelheid. Niets mis mee.
Om een echt betrouwbare meting voor jullie te kunnen verrichten had ik de tamtam mee, en bereikte ik meerdere malen de top om jullie als gemiddelde 181 echte km/h te kunnen melden. Zelfs bij die snelheid vloog Woodstock niet zijn vleugels achterna en was alles erg stabiel.
De tellerafwijking valt me ook zeer mee, een afwijking van ongeveer 5 bij 50 km/h die langzaam oploopt naar 8 bij 80 km/h, tot 10 bij 130 km/h om daarna verrassend genoeg nagenoeg constant te blijven. Eigenlijk wel jammer want op je schermpje 200 km/h te zien verschijnen lijkt me wel grappig, nu kwam dat cijfertje niet verder dan 193 km/h. Wie weet zit er de komende jaren nog wel wat ruimte naar boven in, als Woodstock al zijn gewrichten heeft los geschud. Een nadeel van dergelijke in Nederland hoogste illegale snelheden is dat Woodstock er snel als komijnekaas gaat uitzien, en hij krijgt dan ook om de week een badje van mij (dus heb je met deze kleur veel meer werk dan met een 50 tinten grijs auto).
Over dat schermpje gesproken, ga er eens goed voor zitten, want daar is echt over nagedacht. Ik vermoed dat er vele uren aan besteed zijn om zoiets (on)zinnigs te bedenken.
Ik denk dat ik wel voor de meerderheid van de mannen mag spreken en mag stellen dat wij nogal snel visueel onder de indruk zijn (zo val ik op een mooie achterkant) maar toch ook onverwachte inhoud waarderen, en die onverwachte inhoud levert nu precies het GreenDrive scherm (bijgaand een plaatje).
Zoals jullie zien geeft dat schermpje aan de linkerkant een groen blad weer en daarnaast een staafdiagram (sorry dat ik jullie nare herinneringen over de middelbare school uit jullie grijze kast haal) die de Green Score aangeeft. Natuurlijk is dit een waarde voor hoe schoon je rijdt en je begrijpt dat het schermpje op de Duitse Autobahn een zwart gat was, zelfs het groene blad was helemaal tot een zwart verwelkt. Wat trouwens heel erg spannend is, is dat bij 80 in de 5 het groene blad een steeltje krijgt, daar doe je het toch voor!
Maar mijn grootste verrassing was echter dat je door steeds dat schermpje aan te hebben AFVALT. Ja, echt waar. Ik ben inmiddels twee kilo kwijt en dat in slechts 5 weken. Nee, niet omdat ik inmiddels die niet onaantrekkelijke, zich jong voelende automobiliste heb ontmoet die ook van een lichamelijk verzetje houdt, en ook niet omdat het zwaar werken in Woodstock is, integendeel. Ik denk dat het net zoiets is als op de TV kijken naar sport. Recent onderzoek gaf toch immers aan dat je hersenen dan ook actief bezig zijn en dat alleen al kijken naar invloed heeft op je lichaam en je dan ook calorietjes verbruikt.
En ja, dat staafdiagram doet mij denken aan de schermpjes van al dat marteltuig in de fitnessscholen. Hoe hoger het staafje hoe meer weerstand je moet verrichten en hoe meer je verbrandt. Dat schermpje roept dus, in ieder geval bij mij, via visualisatie lichamelijke activiteit op. Zoals je kunt opmaken uit al de cijfertjes op de foto, zorg ik er nu tijdens het rijden voor dat de staafjes zo hoog als mogelijk staan (sinds mijn Corvette ben ik dus blijkbaar sterk veranderd), maar raak ik tijdens het autorijden wel lekker kilootjes kwijt.
Mijn individuele research is natuurlijk geen dubbelblind onderzoek dat representatief is voor een steekproef onder een statistisch relevante hoeveelheid deelnemers, dus moeten jullie hier voor de andere lezers allemaal aan de slag om mijn bevindingen te staven of te weerleggen. Zorg er dus allemaal tijdens het rijden voor dat jullie staafje zo hoog als mogelijk is, en indien het lukt om het groene blad een steeltje te geven. Mochten jullie binnen een paar weken ook afvallen dan kan Skoda als enige in de autobranche reclame maken voor een auto die zorgt dat je tijdens het rijden afvalt, waardoor misschien meer niet onaantrekkelijke zich jong voelende vrouwen in een Fabia stappen, liefst de mijne want daar is het effect onweerlegbaar bij aangetoond, zelfs op de voorstoelen.
Ik bedenk me nu opeens, dat het ook wel eens aan dat jonge groene blaadje zou kunnen liggen, dat er frisser uitziet wanneer je het rustig aan doet. Als oudere man visualiseer je bij een jong groen blaadje misschien een lichamelijke activiteit die boven je momentele kunnen uitstijgt, waardoor je hartslag tot in de rode toerentalzone terechtkomt en je daardoor alleen al gewicht verliest. Of komt het door de tweewekelijkse wasbeurt dat mijn kilo’s eraf vliegen?
Al met al, een solide auto die mijn verwachtingen overtreft. Ik laat weer wat van me horen na mijn eerste beurt, onderhoudsbeurt wel te verstaan.
Om enigerlei connecties met commerciële producten te vermijden, zijn hierboven enkele merknamen iets anders geschreven. Ik kan jullie verzekeren dat de objectiviteit van deze review gegarandeerd is.



Pakketten (welke eigenlijk niet?): Sportpakket, Simply clever pakket, Regen licht assistent, Winterpakket, Driver Activity Assistent; Front Assist; DAB, Telefoon en Tech pakket, PDC, Panoramadak, en zwarte 16 inch velgen van MAK.

Tja, hier ben ik dan met een review over een Skoda. Wie had dat gedacht dat ik daar ooit aan zou beginnen, ja zowel aan die Skoda als aan deze review.

Eerst kort een opsomming van de auto's welke ik al heb mogen verslijten: Peugeot 304; Renault 5 (3x), 9 en Twingo; Volvo 340/S40; Corvette (1976, jaja een rode); BMW 320/318; Audi 80; Opel Vectra/Zafira; Ford Galaxy; Toyota Aygo, Yaris, Auris, Verso (2x); Honda Civic; VW Polo.

Oh ja, en dan ben ik ook nog eens motorrijder: BMW F650/F800ST; Harley Davidson Nightster 1200; Honda Hornet 600; Yamaha XJ6; Triumph Tiger 800 XC.

Waarom dan nu een Skoda?

Je hoort veel over het merk, betrouwbaar, veel ruimte, en redelijke prijs. Maar uitstraling??
Wie durft er nog na een Corvette en Harley in een Skoda te gaan zitten?? En daar ook nog eens voor uit (de kast) te komen??

Bij deze, ik dus.

Het is een leasje. Eigenlijk wilde ik de nieuwe lease al vorig jaar, en had ik graag een Seat Leon ST met 14% gewild, maar leasen vorig jaar daar kwam niets van in. Lang verhaal (heb ik er veel van), maar deze laat ik hier achterwege.
Je leest dit toch om te weten wat er nou zo speciaal aan de Skoda is, en waarom jij daar ook in zou moeten stappen.

De nieuwe lease moest dus dit jaar.
Daar ik voor mezelf een maximumbudget heb afgesproken, ben ik natuurlijk alle 14% voor 2015 gaan bekijken.
Ben (alleenstaande) vader van 3 tieners (en dus altijd in de democratische minderheid), die mij zo'n beetje onder de duim houden (eentje van 1.90, eentje die aan powerliften doet, en eentje die echt aan het puberen is, dus je bent wel wat voorzichtiger als papa). Die moeten dus zonder mopperen achterin kunnen zitten.
Dus de nieuwe lease moest ruim zijn, ook op de tweede rij. Omdat ik geen cabrio mag leasen moet de hoofdruimte ook voldoende zijn anders word ik dubbel gevouwen door die twee. Verder heb ik een heel lieve hond die graag met de auto naar een vennetje gereden wil worden om daar even een baantje te trekken om daarna weer gerieflijk en lekker kletsnat in de achterbak terug naar huis vervoerd te worden.
Dus een station is beter dan alweer een Polo.
En het moet van de baas een diesel zijn, daar ik toch gauw zo'n 50 k per jaar rijd.

Kort samengevat er bleef weinig over: naast wat citroëns, een cliotje, een cactusje, een peugeotje was er toen weinig aan 14%.
Heb deze allemaal van binnen en buiten bekeken, en ze vielen allemaal af. Allemaal veel te klein op de tweede rij, op de cactus na (dat ging enigszins), maar in die Cactus komt mijn lieve hond, ze is al tien, alleen met een roltrapje in de achterbak.

Op naar de 20% met een bepaalde maximumprijs. Dan kwamen er niet echt veel auto's bij, een Dacia, Ibiza, Fabia en een Rapid.

Tja die nieuwe Skoda Fabia Combi die trok me wel. De nieuwe was nog niet in de showroom, maar de plaatjes lieten een veel beter uiterlijk zien dan de 'oude'.
Natuurlijk de oude aan een grondig onderzoek onderworpen en die bleek inderdaad tienerproof en diervriendelijk. De dealer en de reviews verzekerden me dat dat bij de nieuwe minstens zo goed was.

Wat me echter echt over de streep heeft getrokken was de kleur die bij de Fabia Combi mogelijk was.

Sprint Yellow.

Nu heb ik al de leeftijd bereikt waar ik zou moeten weten waar Abraham de mosterd vandaan haalt (met de nadruk op "zou") , maar dat - evenmin als een midlifecrises - hebben me doen besluiten de Fabia Combi in Sprint Yellow te bestellen.
Wat dan wel?

Geel en rood zijn mijn lievelingskleuren, en waarom mag je auto niet in je lievelingskleur zijn?

Kijk maar eens rond op de snelweg, bijna allemaal 50 tinten grijs. Droevig toch?

Sorry dames (en ook heren) niet met betrekking tot de erotische inhoud (wat dat betreft ben ik meer een tabula rasa, maar ook dat is een lang verhaal. Trouwens even een zijsprong, mocht er een niet onaantrekkelijke, zich jong voelende vrouw .. uhh, ik moet me inhouden, het gaat nu over de Skoda) van de auto's, maar echt letterlijk de kleur van de auto's die je tegenkomt: 50 tinten grijs. Je kan me toch niet vertellen dat zilver of grijs de lievelingskleur van al die mensen is?

Mocht je tot hier gekomen zijn, de Skoda Fabia werd besteld op 7 januari 2015, en zou met een beetje geluk zo'n 8 tot 10 weken op zich laten wachten. Spannend toch, dat wachten!?

Na 8 weken ben ik even bij de dealer langs geweest. "Vreemd", zei die, "er staat nog steeds geen productieweek in de planning". Wat bleek, een interieurlijstje welke volgens de voorlopige extra's was besteld paste nu niet meer bij de sportstoelen. De importeur had het niet nodig gevonden daar eerder contact over op te nemen. Tja, wat doe je dan, na lang zoeken (20 seconden, ongeveer zolang als voorspel) een passend interieurlijstje uitgezocht en meteen besteld.
Weer zat ik 8 weken in volle verwachting.
En maar weer eens naar de dealer omdat ik niets hoorde.
"K#T", zei die (of zoiets), "de leverancier van de panoramadaken kan de vraag niet aan. Productieweek zal waarschijnlijk week 22 worden, dus heb je de Fabia 2 weken later.

Tja, geduld is een schone zaak, maar die tieners van mij werden zo langzaamaan wel opstandig. De lieve oude hond van me mocht inmiddels van mij wel op de achterbank van de polo en hoefde niet meer in de kofferbak te springen.

Eindelijk, stond de Fabia week 24 bij de dealer, en zag ik dat de trekhaak eronder werd gemonteerd.
Echt een plaatje met die kleur (vind ik), maaaaar…
Eigen schuld, dikke bult, had ik maar niet zoveel extra's moeten bestellen… Jaja, ik hoor sommige vrouwen al denken, mannen met al hun gadgets.

Er zat de verkeerde radio in, zonder handsfree (bluetooth ®). Ja dat heb ik toch echt nodig, al ben ik niet zo'n beller en houd ik meer van een diepgaand face-to-face gesprek dat ook in het Nederlands gehouden mag worden.

Mijn dealer, Wim, heet die, is een goede gast, die kon er niets aan doen. Heeft de auto op 3 juli afgeleverd (op mijn 20.000 ver"dag"dag), en heeft zich te pleuris gebeld om voor elkaar te krijgen dat ergens volgende week het handsfree gedoetje erin komt. Met een beetje geluk is de auto dan helemaal compleet. Afwachten maar.

Dus om een lang verhaal nog langer te maken, het afleveren is ronduit een ramp geweest.

Echter, hoewel ik er pas 500 km op heb, kan ik nu al zeggen dat de Fabia zeker het wachten waard was.

Sportstoelen zitten perfect, motor is pittig genoeg, en maakt minder lawaai dan de polo.

Vering is een goed uitgebalanceerd, hard genoeg voor vlot bochtenwerk en vangt hobbeltjes en drempels op de Drentsche wegen perfect op. Zal op langere ritten wel aangenaam zijn, maar dat zal ik jullie nog laten weten.

Koppelen is even wat wennen, pakt heel snel, maar geeft me wel een beetje het Corvette gevoel terug. Schakelen gaat perfect, je hoeft niet teveel kracht te zetten maar je weet direct dat het goed zit.

Dashboard is vreselijk opgeruimd en overzichtelijk, iets minder vrolijk dan de kleur van de Fabia, maar zo'n gepolijste interieurlijst past goed bij mijn grijzende kapsel. Alle schakelaars en knopjes voelen uiterst degelijk aan, kan niet anders zeggen dan petje af.

Goede zitpositie is met verstelbaar stuur en stoelen makkelijk te vinden. Vanuit de bestuurdersstoel is zicht rondom de auto erg goed te noemen. Zijspiegels zijn lekker groot en vervormen niet en links en rechts naar achteren kijken geeft voldoende zicht. Als kleine minpuntjes zijn de iets te kleine achteruitkijkspiegel te noemen, je krijgt er precies maar dan ook precies de achterruit in, mocht wel 10% groter van mij; en het opbergvakje in de armsteun is net genoeg voor een brillenkoker. In de polo konden er twee in, tja op mijn leeftijd zie je het soms niet zo goed meer en heb je wel wat optische hulpmiddelen nodig.

PDC en Front assist werken goed, moest ik natuurlijk eerst testen om zeker te zijn dat het ook werkt wanneer ik het echt nodig heb.

Audio (2 extra luidsprekers achter), kan zelfs de goedkeuring van mijn dochter wegdragen (21 Pilots liefhebster) en ook mijn golden oldies (zoals Welcome to the Machine) kunnen nu weer gerust op het usb-stikkie.

Mijn langste zoon kan achter mij zitten zonder dat ik de bestuurdersstoel naar voren hoef te schuiven en zijn kapsel blijft helemaal ongemoeid en het panoramadak gel-vrij. Wat dubbelvouwen door potige zoons betreft, krijgt deze Fabia van mij de zesde EURO NCAP ster. Welke auto doet dat de Fabia na???

Tja, en de dierenvrienden zitten natuurlijk in spanning wat mijn lieve hond (een schattige Eurasier) nu van de Fabia vindt. Instap is voor haar aangenaam laag, de trekhaak vormt geen probleem bij het in- of uitstappen en de ruimte heeft haar verrast. Ze kan zich draaien en zelfs languit liggen. Nee, je kunt er geen hondenuitlaatservice mee beginnen als bijbaantje, er kunnen geen vier / vijf honden in om snel je C7 bij elkaar te sparen, maar er is voldoende ruimte voor een tweede hond, misschien die van die niet onaantrekkelijke, zich jong voelende vrouw ….

Al met al, eerste indrukken zijn erg positief.
Bij de 5000 km, zal ik weer wat van me laten horen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.